הוכרזו הזוכים בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני 2023

שני הסרטים הזוכים לשנת 2023 הם "כולם מתו" של איילה ברגר ו"קרוב ככל האפשר" של דן רוברט להיאני

הוכרזו הזוכים בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני 2023. צוות השיפוט בתחרות כלל את עדי דהן, יניב שפירא ונירה פרג. התחרות התקיימה בהפקה משותפת של מרכז לאמנות ומחקר מעמותה ופסטיבל הקולנוע ירושלים.

בפרס ליה ון ליר באדיבות רבקה סקר על סך 15,000 ש"ח זכה הסרט "כולם מתו" של איילה ברגר. מנימוקי השופטים:

הסרט ״כולם מתו״ של איילה ברגר מצהיר על עצמו כסרט משפחתי הנוגע בזיכרון ואובדן. הנושא המרכזי מוסט בהומור ותחכום אל רבדים נוספים ביניהם חווית פורקן רגשי ויחסי קרבה בין בת לאם. ברגר אינה מנסה לייפות או להאדיר את רגע השחזור של הלוויה, שנחתכת החוצה כמעט לגמרי מהסרט. בפעולת החסרה זו מרכיבה האמנית את הסרט דרך מקטעים של אירועי הביניים שקורים לצד ההתרחשות המרכזית. היא משתמשת בכלים של הקולנוע התיעודי באופן מקורי, לא רק כדי לתעד מציאות אלא כדי להציג את אמצעי היצירה שלה, ומתמקמת באופן ייחודי בצומת שבין קולנוע מוקומנטרי, פרפורמנס ווידאו ארט.

בפרס קרן משפחת אוסטרובסקי על סך 12,000 ש"ח זכה הסרט "קרוב ככל האפשר" של דן רוברט להיאני. מנימוקי השופטים:

עבודתו של דן רוברט להיאני מאתגרת את היחס בין המציאותי למלאכותי. בשפה פואטית ובחיבורים עדינים שוזר האמן את ירושלים כפי שהיא נראית מחלון הסטודיו שלו בתלפיות: נשגבת ומלוכלכת, צפופה ולירית, זרה וקרובה על שלל סתירותיה. בניית כיפת המסגד בבית צפאפא שמתחילה כקונסטרוקציה עירומה מתקדמת יחד עם בניית הסרט עצמו, כמצהירה על יצירת קדושה מתחדשת. הפעולות הפואטיות שנוקט האמן מתערבבות בפעולות משחקיות ובעלות פוטנציאל סיכון, ונראה כי בו זמנית הוא משחק בזהב ובאש. זהו מבט משך של התהוות, המבליט את הקודש מול החול ואת היומיום מול הפרפורמטיבי, בתוך מציאות ישראלית נפיצה שבה יש מעט מקום לסוג מבט שכזה. יצירתו של דן מפתיעה ומקורית ומביעה ביטחון אקספרימנטלי במדיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *