הוכרזו זוכי הפרסים ע"ש מרדכי ושושנה איש-שלום לשנת 2023

פרס מפעל חיים ע"ש מרדכי איש-שלום מוענק לאמן אסף בן צבי, פרס ליצירה אמנותית ע"ש שושנה איש-שלום מוענק לאמנית נעה ארד יאירי.

בית האמנים ירושלים הכריז על זוכי הפרסים ע"ש מרדכי ושושנה איש-שלום לשנת 2023: פרס מפעל חיים ע"ש מרדכי איש-שלום מוענק לאמן אסף בן צבי. פרס ליצירה אמנותית ע"ש שושנה איש-שלום מוענק לאמנית נעה ארד יאירי. הטקס להענקת הפרסים יתקיים ביום ראשון, 8.1.2023, בשעה 17:30.

מנימוקי השופטים להענקת פרס מפעל חיים ע"ש מרדכי איש-שלום לאמן אסף בן צבי:

ציוריו של אסף בן צבי הם מצעים חומריים, הבנויים מצבעים, מצורות, ממרקמים וממילים. מרכיבים אלה נשזרים יחדיו ביצירתו לכדי התרחשות ציורית עתירת פיוט ושופעת עוצמה ויזואלית נדירה. בעבודותיו, פשטות ורזון נפגשים עם התפרצות ציורית געשית, והיומיומי מתמזג עם הנשגב והרליגיוזי. תפקיד מיוחד ביצירותיו שמור למילים: מילים בודדות או שברי משפטים, חלקם לקוחים משירה, מפרוזה ומן המקורות, נושאים משמעות אישית, דתית וקולקטיבית, אך בד בבד משמשים גם כמרכיב קומפוזיציוני במערך הציורי השלם. ירושלים, מרחב פעילותו של בן צבי, משתקפת ביצירתו באמצעות תחושת העירוב המתקיים בה בין קודש לחול, בין רוח לחומר. שפה אישית ומובחנת זו, המשלבת יסודות ציוריים ומילוליים בתמהיל אלכימי חד-פעמי, ממקמת אותו כאמן חשוב וייחודי בנוף האמנות הישראלית. על כל אלה מצאו חברי הוועדה את אסף בן צבי ראוי לפרס מפעל חיים ע"ש מרדכי איש שלום לשנת 2023.

ועדת הפרס:

ד"ר אמיתי מנדלסון, אוצר בכיר וראש המחלקה לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים
ישראל רבינוביץ, יו"ר אגודת אמני ירושלים
צילה איש שלום, נציגת משפחת איש שלום

אסף בן צבי, "ציור זה אמנות אבל אהבה זה יותר", 2003, שמן על בד. באדיבות סדנת ההדפס ירושלים

מנימוקי השופטים להענקת הפרס ע"ש שושנה איש-שלום על יצירה אמנותית לאמנית נעה ארד יאירי:

נעה ארד יאירי עוסקת בדמות הנשית כנקודת מוצא לעבודותיה; האישה כגיבורת תרבות, שבאמצעותה נבחן העולם ומה שמצוי בו: רעיונות, מוסכמות, תפישות אידיליות מול מציאות נתונה. נדמה שבאמצעות דמויות הנשים שהיא בוראת, מנהלת האמנית את הדיאלוג הפנימי, הקיומי, היומיומי שלה. דרכן היא שבה ובוחנת את מקומה בעולם, את התמודדותה עם תכתיבים חברתיים, את עמידתה מול צנזורה חיצונית ופנימית, ואת מידת החופש שבחייה וביצירתה.

ארד יאירי עוסקת בפיסול, בציור וברישום. בעבודתה שתי חטיבות: עבודה בסטודיו והשתתפות בפרויקטים במרחב הציבורי, שברובם היא פועלת עם קבוצת אמנים ובהתייחסות למקום ספציפי. בכל אחד מאופני העבודה קיימת התמודדות עם רעיונות ועם חומרים שונים, שמבחינתה משלימים זה את זה לכדי גוף יצירה מאוחד. הנשים של ארד יאירי – בין שהן שאולות מההיסטוריה ומתולדות האמנות בפרט, ובין שהן נשים, המוכרות לה מקרוב – הן תמיד ישירות, עצמאיות ובעלות נוכחות איתנה, ולעתים מתריסה. יש בהן שילוב מרתק של עוצמה גופנית ואינטימיות, ובה בעת – סמליות וריחוק. אלו הן נשים המרוכזות בעצמן, ובכל זאת מעוררות שאלות רחבות על חייהן ועל אפשרויותיהן במרחב, ועל משמעותן במבנה המשפחתי והחברתי. ארד יאירי מתעמקת בשאלות אלו באומץ וללא מנוח, ועל כך מצאנו אותה מתאימה וראויה לפרס ע"ש שושנה איש שלום לשנת 2023.

ועדת הפרס:

רונית שורק, אוצרת לרישומים והדפסים, מוזיאון ישראל, ירושלים
נעמי בריקמן, נציגת בית האמנים
מוריה ניראל-איש שלום, נציגת המשפחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *