רב ערב 29.03.22

"קנה המידה" / אהוד פקר | "פרימוורה" / יריד המעצבים.ות של בית הנסן | "שיר הנשים המחכות" / ענת פרופר גולדנברג | "בוהו" / תערוכת יחיד ראשונה לרחל פרץ | "ART AID ISRAEL UKRAINE" | "אסונות" / ערב הקרנת עבודות וידאו | שירה גפשטיין במכירת סטודיו חגיגית

שבוע טוב,

״דמיון חומרי״, תצוגת הקבע החדשה של אמנות ישראלית במוזיאון ת״א, שנפתחה לאחרונה, מעוררת עניין רב. אוצרת התערוכה דלית מתתיהו בחרה להחליף את הצירים הכרונולוגיים והתמטיים השגורים בתערוכות אוסף מסוג זה בציר חומרי־מיתי. בעקבות הפילוסוף גסטון בשלאר, היא מבססת את ארבעת פרקי התערוכה על היסודות אדמה, אוויר, מים ואש. ״האתגר הגדול של התערוכה״, כותב מבקר האמנות איתמר לוי, ״הוא לשכנע שהרובד המיתולוגי רלוונטי. שהוא לא רק החייאה נוסטלגית של עבר מדומיין, אלא יצירת נקודת מבט חדשה, ולא רק על אמנות ישראל, אלא על הקוסמוס. לא פחות״.

מאמרה של עדי שפרין ״משחקים ברחוב: רשימה על האפשרויות שבין פרפורמנס למרחב ציבורי״, מפורסם במסגרת שיתוף פעולה חדש של ״ערב רב״ עם החוג לתולדות התיאטרון והקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית. שיפרין עוסקת בפרפורמנס, ובפרט במופעי פרפורמנס שנערכו במרחבים ציבוריים בירושלים בשנים האחרונות. "הרצף בין הסתכלות מחודשת על מקום ליצירת מקום חדש, מצליח לייצר שינויים מחשבתיים אצל כל מי שנוגע במופע, מהאמן ועד עוברי אורח".

עוד באתר:

רם אהרונוב נפרד מהאדריכל ריצ׳רד רוג׳רס, שהלך לעולמו לאחרונה.

קציעה עלון במאמר קטלוגי על יצירתו של הצייר ערן וובר, שמוצגת בגלריה רוטשילד אמנות.



"קנה המידה" / אהוד פקר

בית האמנים תל אביב

שיח גלריה, הרצאה של זיוה קורט והשקת קטלוג: רביעי, 6.4.22, בשעה 18:00
אוצרת: אירית לוין

על תערוכת היחיד של אהוד פקר שהוצגה בגלריה צ'מרינסקי בשנת 1972, כתב פרופ' רן שחורי ב”הארץ": "ציוריו של אהוד פקר הם כעין דו־שיח בין המשטח המצויר לבין מסגרת הציור. אין הוא מקבל כמובן מאליו את הפורמט המרובע הרגיל, אלא חותך ומנסר את לוחות הדיקט שעליהם הוא מצייר, בזוויות ובכיוונים שונים. כך נוצר משטח רב־צלעי וא־סימטרי הפועל ליצירת מתחים צורניים. בניגוד או בהמשך לקווי הגזירה האלה הוא בונה קומפוזיציה, הנוטה לרוב למינימליזציה. רוב המתחים נבנים ממשחק רב־ערכי של פרספקטיבות מעוותות. העין נמשכת אחר הצלע האלכסונית היוצרת תדמית של קיר החודר לחלל, אך אלמנט צורני מופיע ומשטיח רושם זה".1

פקר היה מבאי ביתו של האמן רפי לביא בשנות ה־70, בוגר ממורו ביותר מעשור, למד ועבד בחברת אמנים צעירים כמו תמר גטר, אפרת נתן, נחום טבת ומיכל נאמן. תמר גטר הייתה תלמידת תיכון בת 17 כששימשה אסיסטנטית שלו לתקופה קצרה. על העבודה וההכרות איתו היא מספרת: "רפי מאוד האמין בו, הוא נפתח דרכו לאמנות מודרנית. הקשר שלו למוזיקה גם חיבר ביניהם. הייתה הערכה והבנה שהוא אדם מיוחד, מאוד עצמאי, מקורי ודק־רגש. אדם בעל עדינות רוחנית".

האמן פעל מסוף שנות ה־60 ועד מחצית שנות ה־70. הוא הציג בתערוכות קבוצתיות ועבודותיו בלטו וזכו לחשיפה נרחבת בעיתונות התקופה. לאחר מכן חדל להציג אך המשיך כל העת לעבוד וליצור. לצד היצירה הפלסטית כתב שירה, הלחין מוזיקה ופיתח משחקי חשיבה. שיריו פורסמו בין היתר בכתב העת "עיתון 77". בשנת 2014 שחזר את פסלו "הגדרת הפירמידה" ותרם אותו למוזיאון תל אביב. הפסל הוצג לצד עבודה נוספת שלו בתערוכת האוסף הישראלי של המוזיאון.

בתערוכה מוצגים אובייקטים פיסוליים ומקטים בדיקט בדו־ממד ובתלת־ממד משנות ה־70, המעבירים את הלכי הרוח של היצירה המינימליסטית המוקדמת, לצד עבודות נייר, ספרי סקיצות, יומנים של האמן וחומרים תיעודיים.

מראה הצבה מתוך תערוכתו של אהוד פקר בבית האמנים, צילום: רן ארדה



"פרימוורה" / יריד המעצבים.ות של בית הנסן

חמישי, 7.4.22, בשעות 15:00–22:00

שישי, 8.4.22, בשעות 15:00–22:00

"פרימוורה", יריד המעצבים.ות של בית הנסן, חוזר במהדורה מורחבת, עם מעל 30 מעצבים.ות מקומיים. יומיים של מכירות, מוזיקה ואוכל במרחב הירוק והפתוח של בית הנסן.

יריד העיצוב האביבי של בית הנסן יוצא לדרך בפעם התשיעית ויתקיים לקראת חג הפסח ברחבת הפטיו שבלב בית הנסן. מוזמנים להיחשף למיטב המעצבות.ים בתחום האופנה, צורפות, קרמיקה, פרינט, טקסטיל ועוד. השנה היריד שם דגש מיוחד על ערכים כמו עיצוב מקומי, מוצרים ידידותיים לסביבה ומקוריות.

לצוות האוצרותי הצטרף המעצב הירושלמי ענר שבח, בעל מותג הכובעים 5777, במטרה להוסיף קול פנימי מתוך התעשייה ולהנגיש את חווית המעצבים למבקרים. כיריד עיצוב שמעצים מעצבים צעירים – נוצר שיתוף פעולה של שבח עם המאייר נדב יהל והצלמת אלה ברק.

"הצילומים היו טייק סוריאליסטי על צילומי קמפיין מסחריים מנקודת מבט של מעצב", אומר שבח. הסט נצבע בוורוד ועוטר באיורים אביביים ובפריטים שונים של מעצבים שיציגו ביריד הקרוב, בהם המותג NAMA של המעצבת נעמה בן משה, מעצבת טקסטיל וחפצים עם עולם דמיוני וצבעוני עשיר; מעצב האופנה איגור קיסיליוק והמותגIgor kisiliuk , מעצב אקסקלוסיבי לבגדי נשים, תפירה קפדנית וגזרות מחמיאות; מיכל לוריא עם מותג הטקסטיל Better.in.person; מאיה שבח, צורפת אמנותית עם קולקציה של תכשיטים מסקרנים ויפים ועוד.

מעצבים נוספים: מעצבי האופנה Chop shop, Kimka, HAR, אמה של המעצב ששון קדם, אקססוריז ותיקים של תמר דגני תיקים ואביזרים, EMET, פרינטים של סטודיו דוג׳ו – בית המלאכה הכי מגניב בירושלים, תוצרת, שטיחים מעוצבים של סטודיו ירנטק, סלים קלועים ומתנות של קולקטיב קוצ'ינטה, קרמיקה של סוף אלון, נועה פלאט, כוסות שהן בעצם משחק פירמידה של CupOnCup, תכשיטים של סילביה מודליאני, תכשיטי כסף של יוסטר, מותג התכשיטים Punkt של נטלי שבתאי, גליה לוז, דוכן מרגש מלא מתנות לחג של עמותת יד לקשיש ועוד.

הכניסה חופשית ללא עלות



 

"שיר הנשים המחכות" / ענת פרופר גולדנברג

פתיחה: שישי, 1.4.22, בשעה 19:00. פרפורמנס Tempered Breath יתקיים בשעה 20:00

שיח גלריה והשקת קטלוג: שבת, 23.4.22 בשעה 11:00
פרפורמנס Tempered Breath בשעה 12:00

נעילה: 30.4.22
הגלריה בבארי
אוצרת: ד"ר זיוה ילין

ענת פרופר גולדנברג בחרה לערוך ולצלם את הפרפורמנס שלה בשדה חיטה באזור מתחם התחמושת שבין  נחאביר, בארי הישנה, לבין מפעל הגופרית הנטוש, 2 ק"מ מערבית לקיבוץ בארי, ובמרחק 3 ק"מ מהעיר עזה. שדה שקט ופסטורלי, טעון היסטוריה מקומית, שידע מלחמות רבות, שיגורי טילים מעזה ושריפות מדי קיץ. הפרפורמנס מתבצע על ידה כשהיא לבושה בשמלה כהה ומטפחת, חגורה סינר מנחושת מרוקעת בעלת עיטורים רקומים מעשה ידיה. היא צועדת במרחבי השדה במעגלים, יחפה, רגליה משתפשפות ונפצעות מרגבי האדמה והאבנים בעודה מחככת ידיה זו בזו בתנועה סיזיפית אינסופית. ברקע בוקע קולה של האמנית, החוזרת ומדקלמת באיטיות ובתשומת לב לכל מילה את שירו של יאיר לפיד "שיר אהובת הספן". לפיד כתב את השיר בהשפעת ספרו של ג'ורג' אמאדו "ים המוות", רומן המתרחש על רקע חיי הספנים והדייגים ברציפי הנמל של באייה שבברזיל. הוא מתאר את גורלן של נשות הימאים, שנגזר עליהן לחכות בחשש לשוב יקיריהן מהים. ואצלנו – מי היא האישה המחכה, הנשכחת? למי היא מחכה? לאהובה שלא ישוב מהקרב? לבנה שנשלח למלחמה בעזה? עד מתי היא תחכה בסבלנות שהרע מכל יקרה? האישה מופיעה בכל מסך בגלריה מכיוון אחר, ומבלי משים מכפילה עצמה והופכת לנשים. פעם מימין ופעם משמאל או ממרכז השדה הרחוק, מתקרבת מולנו ומייצרת טקס פולחני נשי, ציפייה מורטת עצבים ועיסוק בשכול.

צילום: עומר מסינגר



"בוהו" / תערוכת יחיד ראשונה לרחל פרץ

גלריית הלובי, רח' ארלוזורוב 6, תל אביב

פתיחה: חמישי, 31.3.22, בשעה 20:00

בשנתיים האחרונות יצרה רחל פרץ מאות ציורים מיניאטוריים, רובם על קרטון ביצוע, מקצתם על בדים קטנים וניירות. הציורים נוצרו בעטים דקיקים ובאקריליק, וכולם שיחה אינטימית, אילמת, עם נוף המצע. בתערוכה יוצגו כ־40 מהציורים.
פרץ, ציירת וכותבת, הוציאה עד כה שלושה ספרים: "מעשה לוט", 2012; "כיפה אדומה | רק תני לו אויב", מוסד ביאליק, 2015; "פרולוג לרצח", 2017. שיריה, סיפוריה ומסותיה התפרסמו בבמות שונות ("הארץ", "הליקון", "מקור ראשון", "העוקץ", "גופא", "מאזניים", "אודות" ועוד). פרץ זכתה בפרסים שונים, ובהם פרס דיצני (2015). זוהי תערוכתה הראשונה.
לתערוכה "בוהו" יתלווה קטלוג רב-משתתפים (גיא אסיף, נעמי סימן טוב, אייל דותן, אסף שור, יונית נעמן, אלי פטל, אמיר נווה, יותם פלדמן, יונתן סואן ואלברט סוויסה).

מתוך הקטלוג:
"האם לציור הזה יש סקס? האם למבט, כלומר ל'מוח אצבעות' שלה, כפי שפרץ מכנה את מעשה הציור שלה במקרה הזה, יש סקס? שכן, כנגד 'מוח אצבעות' של מעשה הציור, על פי פרץ, יש גם 'מוח אצבעות' של מעשה הקריאה והכתיבה, ללמדכם שהמכשול הגדול של הדעת הוא לחשוב שמוח אחד לכל אלה, ושהוא תמיד קשור בסקס ובגוף" (אלברט סוויסה)

"מעבר ליופי המובהק ולחריגות מכמירת הלב, הממד הפנטסטי מאפשר מפלט מעיסוק היומיום העכור בזהות. ליצורי הפלא של פרץ יש אולי מין, אבל הוא זה שאינו אחד, בוודאי אין להם מגדר או לאום, גזע או אתניות. יצורי הפלא הללו לא מתמיינים, כמו מסרבים להיכנע לצו האנושי הקדמוני ולהיעתר למבט המסווג: הלנו אתה אם לצרינו?" (יונית נעמן)

שעות פתיחה: חמישי, 17:00–19:00, שישי ושבת, 11:00–14:00

רחל פרץ



"ART AID ISRAEL UKRAINE"

מכירת התרמה של מיטב אמני ישראל שהכנסותיה מוקדשות לאמנים ופליטים אוקראינים

בית סותבי'ס, תל אביב
פתיחה: רביעי, 30.3.22
נעילה: 13.4.22
המכירה תתקיים בין השעות: 18:00–21:00

נוכח זוועת הכיבוש הרוסי באוקראינה, נרתמנו אמנים, אוצרים ומוסדות אמנות בישראל, להושיט יד ולתמוך באמנים אוקראינים שבשל המלחמה נעקרו מבתיהם ומעשייתם. בין התאריכים 30.3-13.4 תתקיים מכירת אמנות שהכנסותיה יופנו למימון תכנית חירום לשהות (רזידנסי) של אמנים, אוצרים וחוקרי אמנות אוקראינים, כמו גם לסיוע לפליטי המלחמה המתדפקים על שעריה של ישראל. הסיוע ייעשה באמצעות עמותות ישראליות ובינלאומיות לתמיכה בחברה האזרחית ולתמיכה באמנים בסכנה.

המכירה תתקיים בחלל התצוגה בבית סותבי'ס ישראל ויוצגו בה יצירות של מיטב האמנים הישראלים הפעילים היום בטווחי מחירים שבין 1,000–10,000 דולר.

רשימת משתתפים: לארי אברמסון, עילית אזולאי, שי אזולאי, שגיא אזולאי, אורן אליאב, גלעד אפרת, לינדה אדמס, אריק בוקובזה, מוריה בכר, חליל בלבין מרב קמל, דגנית ברסט, ציבי גבע, יאיר גרבוז, אביב גרינברג, ארם גרשוני, יעקב דורצ'ין, שירלי וגנר, פבל וולברג, גל וינשטיין, ענת וייס, גיא זגורסקי, נטליה זורבובה, אסנת יהלי סרבגילי, דנה יואלי, שי יחזקאלי, טל ירושלמי, אדם יקותיאלי, אסתר כהן, מאיה כהן לוי, אביטל כנעני, אילת כרמי ומירב הימן, הילה לביב, סיגלית לנדאו, עידו מרקוס, מיכל נאמן, מריה סאלח מחאמיד, מרב מרודי, יהודית סספורטס, אסד עזי, שרון פוליאקין, אורן פישר, אנה פרומצ'נקו, רעות פרסטר ושגית פרידמן הלל, זויה צ'רקסקי, זוהדי קאדרי, דיאנה קוגן, אולגה קונדינה, אלעד קופלר, גבי קלזמר, מורן קליגר, יוסף קריספל, דויד ריב, יאיר גרבוז, מרתה ריגר, פיליפ רנצר, חן שיש, אמיר תומשוב.

תערוכת ההתרמה מתאפשרת הודות ליוזמתם ותרומתם של הגורמים הבאים:

ייזום וניהול אמנותי: מיטל מנור, לארי אברמסון

הפקה: סבטלנה ריינגולד ומיכל רוקח־ליבליך

צוות: נאטאלי בן ארי, אייל דה ליאו

עיצוב גרפי: איל זקין

תלייה: נדב בכר

אגודת ידידי מוזיאון פתח תקוה לאמנות

עידית עמיחי ובית לאמנות ישראלית

דרך היין

סותבי'ס ישראל

Wix

Fine-Line

שטראוס

רע – בית מלאכה לצילום

שעות פתיחה

ראשון סגור

שני-חמישי 09:00־17:00

שישי 09:00–13:00



"אסונות" / ערב הקרנת עבודות וידאו

גלריה P8, רחוב הפטיש 1, ת"א

חמישי, 31.03.22 ומוצאי שבת 02.04.22
שלושה סבבי הקרנה: 19:00, 20:00, 21:00
אוצרות: סלי קריסטל ולי ברבו
אמנים משתתפים: אורי לוין, אלכסנדרה בן אבא, גיל יפמן ודב אור־נר, מאיה סמירה, קרן רוסו, רועי מנחם מרקוביץ', שחר מרקוס

גלריה P8 שמחה להזמין לשני ערבי הקרנת עבודות וידאו שיעסוק באסונות, דרך מספר נקודות מבט על הטראגי והבלתי צפוי, ועל אסונות כבירים ומינוריים כאחד.

בציון שנתיים לכניסת ישראל למשבר הקורונה ולשלל האסונות הפרטיים והציבוריים שפקדו את החברה הישראלית והעולמית מאז, ורגע לפני חג הפסח הבא עלינו לטובה – נתכנס לצפות במספר עבודות המתבוננות ומשתהות סביב האסון, מחפשות בו הומור, אנושיות, כאב ופוטנציאל לצמיחה.

הערב מקדים את "הדרן": תערוכתה של חברת הגלריה תמר לב־און, הסובבת סביב מבנים אדריכליים שהיו זירות אסון של הופעות חיות.

הערב מתקיים במסגרת סינמה P8, מסורת מתהווה של ערבי הקרנת עבודות וידאו הנערכים מספר פעמים בשנה בגלריה P8 באוצרותן של סלי קריסטל ולי ברבו. ערב זה הוא הרביעי בסדרה, לאחר: "תפנים", "טקסים", ו"משפוחע".

לארוע בפייסבוק

קרן רוסו, סטיל מתוך "יונקרהאוס"



מכירת סטודיו חגיגית: ההכנסות לתמיכה בספר אמנית מקיף על אודות האמנית שירה גפשטיין

האילנות 63, מושב גת רימון

חמישי–שבת, 31.3.22-2.4.22
חמישי–שבת, 7.4.22-9.4.22

בשעות 10:00–15:00

 

כה אמר רבנו ר' בוריס שץ: "רצונך לתמוך באמנות? קנה יצירות מאמנים חיים – אם אתה קונה את יצירות המתים אתה תומך בחנוונים" (1924)

לאחר עשור וחצי של עשייה אינטנסיבית, עולה התחושה כי הגיע הזמן הנכון לחבר את ספר האמנית, האוסף שנים של עשייה, ומאפשר מישוש דפים עם צילומי הציורים, קריאה מגוונת ומאירה: הספר יאגד את שלל הבטי העשייה, יבדיל ויקשור בין עבודות הציור לפיסול והמיצבים. בספר יופיעו גם צילומים של פרטים מהעבודות, רפרנסים, סיפורים קצרים ויהיו בו גם טקסטים מקיפים של כמה כותבים אודות העבודה.

מטרת המכירה היא גיוס תרומות להפקת הספר. בסטודיו עבודות שמן גדולות, בינוניות, עבודות נייר בצבע וברישום, עבודות על עץ, ועבודות רקמה ותפירה על ציורים. בנוסף יוצעו הפתעות בפיסול: כל הסטודיו בהנחות שוות!

אמנים.יות אורחים.ות: אולגה קונדינה, ענבל מארי כהן, נטליה זורבובה, יוני זהר, גיל דסיאנו ביטון, שיראל ספרא, שירה גפשטיין

לרגל האירוע עד 20% הנחה על כל הסטודיו.

 

שירה גפשטיין, "הזאבה הפצועה", 2021

הצג 1 הערה

  1. רן שחורי, "אהוד פקר, גלריה צ'מרינסקי, תל אביב", הארץ, 7.5.1972.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *