רב ערב 15.02.22

"בַּיָּרֵחַ הַמָּלֵא" / חיה אסתר | "ביכורים 3" / אירוע נעילה | "צל של ספק" / שרי ברוך | קול קורא ליריד פרימוורה #9 | IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022 | ערב רב מודפס! | נטע וינר – בשיבה לעתיד

שבוע טוב,

כנס ירושלים לאמנות יוצא לדרך בפעם השביעית, ויערך ב־15 וב־16 בספטמבר. הכנס נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״ במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו״גודש״.

לקראת הכנס השביעי הוחלט להרחיב את קשת הנושאים שהכנס יעסוק בהם, ולא להישאר תחומים בגבולות הכותרת השנתית. לפיכך, מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס, שיערך בתאריכים 15–16 בספטמבר 22 בירושלים.

ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות, לראשונה ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו מ־3–4 הרצאות בנושא או זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:

  1. הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
  2. קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
  3. אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי 3–4 ההרצאות שיכללו בו וקו״ח של המרצות.ים

כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]

דד־ליין למשלוח הצעות: 30.4.22

תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2022

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)

הפקה: אלינה אלכסה

עוד ב״ערב רב״: זהר אלמקייס כותבת על תערוכתה של אלהם רוקני "תחילת דברים אחרונים – חלק שלישי" בגלריה דביר, וידידיה גזבר כותב על התערוכה הקבוצתית ״חפירות״ במוזיאון ארצות המקרא. חוץ מזה השבוע יערך בבית הנסן יריד In Print, גן עדן לחובבי קטלוגים, ספרי אמן, כתבי עת ושאר מוצרי דפוס. בין השאר יימכרו שם עותקים של שני הגיליונות המודפסים הראשונים של "ערב רב". פרטים במורד המייל.



"בַּיָּרֵחַ הַמָּלֵא" / חיה אסתר

הגלריה לאמנות ממוקמת בספרייה של המכללה ע"ש דוד ילין

מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים
פתיחה: חמישי, 24.2.22 בשעה 19:00, בהשתתפות עדיה גודלבסקי – קול נבל ואלקטרוניקה
נעילה: 6.4.22

אוצרת: נאוה ט. ברזני
הכניסה למכללה בהתאם להנחיות משרד הבריאות

האמנית והמשוררת חיה אסתר כותבת תמונות ומציירת מילים ואותיות. היא אומרת שהאותיות הן חייה ומכנה אותן "אחיות פורחות". האמנית מתארת את הדף הלבן המוביל אותה "כלוח לב" מהנראה אל הלא נראה, אל כתב נסתר של אותיות ושל תמונות החקוק בו. חיה אסתר כותבת שמרחבי היסוד החזותי מרגשים אותה, אך אין להם תוקף משל עצמם. כלומר שהחיים הזורמים במרחב הזה, חייה, גופה, נשמתה, רוחה, הם ערוצי האנרגיה שמשפיעים על הממד החזותי ומשרטטים אותו, נותנים לו תוקף. עבודות ההדפס שלה גדושות, מדברות, לוחשות, רוחשות, מרימות קול, רועדות, פורצות, זועקות. לעיתים מילים ודימויים חולקים חלקת נייר אקספרסיבית־אינטימית; וניתן לדמות כיצד המילים הופכות לדימויים והדימויים הופכים למילים. "וְחִכִּיתִי מְסַהֲ‏‏‏רֶרֶת בַּיָּרֵחַ הַמָּלֵא" היא משוררת ומציירת מילים; שוהה במרחב השמיימי ולסירוגין משייטת במרחב הקוסמי ומניעה את המסילות לליבם של אנשים.

פתוח בימים שני־חמישי בשעות 10:00–16:00

"ביכורים 3" / אירוע נעילה



שישי, 25.2.22 בשעה 10:00

אוצרת: סאלי הפטל נוה

התערוכה מציגה עבודות חדשות מאת שישה אמנים ואמניות צעירים וצעירות שסיימו לא מכבר את הלימודים בבתי ספר לאמנות בירושלים וכיום מתגוררים בעיר ופועלים בה. בתערוכה מוצגות עבודות במדיה שונים כגון ציור, פיסול, מיצב וסאונד, על פי תחומי העניין של משתתפיה.

העבודות, כל אחת בדרכה, מערערות על דפוסי חשיבה שנדמים כמקובעים בתרבות. אובייקט, סביבה או רעיון מטופלים ועוברים טרנספורמציות כאלה ואחרות המשנות את מהותם המקורית.

במחוות גדולות כקטנות מביאה עימה ההמרה של היום־יומי, השגור והמוכר, רגעים פיוטיים מלאי יופי ודמיון.

"ביכורים" הוא פרויקט דו־שנתי מטעם הגלריה החדשה בסדנאות האמנים בטדי, של המחלקה לאמנות פלסטית ועיצוב, עיריית ירושלים. במסגרת הפרויקט מוענקים תמיכה וליווי מקצועי לאמנים צעירים בירושלים מתוך רצון לעודד את היצירה האמנותית בעיר.

אמנים: אלונה, רן בן סימון, חמוטל בר כהן, עידית גלעד, בר ערן, דוד רוזנברג.

לפרטים על התערוכה באתר הגלריה

אירוע נעילת התערוכה:

10:00 – תיקון בדים: בהשראת העבודה "זיכריני" מציעה האמנית אלונה למבקרים בתערוכה להביא בגדים ומוצרי בד לתיקון. עם שיירי הבד שיוותרו יתפרו יצירה חדשה משותפת.

למידע נוסף על יצירתה של אלונה

12:00 – סיור ושיח בתערוכה "ביכורים 3" עם האוצרת סאלי הפטל נוה והאמנים, אלונה, רן בן סימון, חמוטל בר כהן, עידית גלעד, בר ערן ודוד רוזנברג.

למידע נוסף על האירוע

מתוך "ביכורים 3", צילום: שי הלוי



"צל של ספק" / שרי ברוך

גלריה בארי

פתיחה: חמישי, 24.2.22 בשעה 17:30
שיח גלריה בהשתתפות האמנית, מרצים וסטודנטים ממכללת ספיר: שני, 14.3.22 בשעה 15:00
נעילה: 26.3.22
אוצרת: ד"ר זיוה ילין

התערוכה מוצגת במסגרת שיתוף פעולה ארוך שנים בין הגלריה לבין ביה"ס לאמנות וחברה במכללת ספיר.

שרי ברוך היא בוגרת מצטיינת של ביה"ס שקיבלה מלגת תערוכה באדיבות ידידי ביה"ס לאמנות. "צל של ספק" היא תערוכת וידיאו. מוצגים בה 8 קטעי וידיאו קצרים (2–3 דקות בלופ) התופסים רגעים של תנועה בסביבתה הקרובה של האמנית: אורות שבוקעים מחריץ של דלת מעט פתוחה, אור מכונית עוברת ברחוב שחודר לבית, אור החודר דרך תריסים, צללים והקרנות שמשאיר על הקיר מאוורר מסתובב על צירו, עציץ תלוי במרפסת מטפטף, וסוודר על חבל כביסה מתנודד ברוח, דם וסת מתפשט במים, אבן מונחת על כרית וגוף האמנית בלבנים בתנועות של ריקוד.

התחושה שאופפת את התערוכה היא של ספקות וחרדות, צללים במרחב הפרטי, רגעים קטנים שהאמנית עוקבת אחריהם בדריכות, המנסים להוריד את רמת ההצפה הנפשית ולהרגיע. האם הם מצליחים? חלק מהקטעים צולמו ברגע התרחשותם, ללא תכנון מוקדם, במצלמת הטלפון הנייד, ולא עברו עריכה, ואחרים שחזרו על עצמם גובשו לכדי סרטון שתוכנן וצולם במצלמה. בלב התערוכה ניצבת במה קטנה שמזכירה מיטה ועליה מסך ניצב במקום המיועד לכרית, ובו מוקרן וידיאו של אבן המונחת על כרית. זה הווידיאו היחידי בתערוכה שאין בו תנועה והאבן על הכרית משדרת תקיעות וכובד.

שעות פתיחת הגלריה: שלישי, חמישי ושישי בשעות 9:00–13:00, שבת 10:00–14:00

שרי ברוך



קול קורא ליריד פרימוורה #9

פרימוורה, יריד המכירות האביבי של בית הנסן, יתקיים בפעם התשיעית בין התאריכים 7-8.4.22, לקראת חג הפסח. מעצבים.ות ויוצרים.ות במגוון תחומים – עיצוב מוצר, קרמיקה, צורפות, אופנה, פרינט ועוד – מוזמנים.ות לשלוח הצעה להשתתפות. אנחנו תומכים בעיצוב מקומי, עיצוב ידידותי לסביבה, ייצור בתנאים נאותים, עבודות יד ובעיקר סטייל הורס.

את ההצעות יש לשלוח עד יום שבת, 27.2.22, לכתובת המייל: [email protected]

על ההצעה לכלול:

  • קישור לאתר אינטרנט

או

  • 5–10 דימויים של עבודות בפורמט JPG או PDF בלבד, טווח מחירים של העבודות המוצעות למכירה

וקו"ח או הסבר קצר המתאר את המותג, המוצרים, דרכי הייצור וכו'.

יש לצרף מכתב הנותן את הסכמתכם להשאלת מוצרים להפקות שיווקיות לפרסום האירוע.

המשתתפים ייבחרו על פי שיקולים אוצרותיים ועל בסיס מקום פנוי.

השתתפות ביריד מסובסדת וכרוכה בדמי השתתפות סמליים.

האירוע יתקיים בהינתן שיאפשרו התנאים ובכפוף להנחיות משרד הבריאות.

צילום: דור קדמי



IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022

בית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה

רביעי־שישי, 16-18.2.22

IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022 יתקיים זו השנה השלישית בבית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה הממוקם בלב ליבה של ירושלים. היריד הוא אירוע חגיגי בן שלושה ימים, המציע למכירה מגוון רחב של ספרי אמנות יחודיים. למעלה מ־60 בתי הוצאה לאור, הוצאות קטנות ואמנים יקחו חלק ביריד.

המבקרים ביריד יוכלו ליהנות מספרי האמנות ומהיכרות עם מגוון היוצרים המשתתפים. במהלך ימי היריד יתקיימו פאנלים ושיחות פתוחים לקהל הרחב בנוכחות אמנים, שיציגו נושאים שונים הנוגעים ליצירת ספרי אמנות והדפסתם.

בשונה משנים קודמות, IN PRINT בגרסתו העדכנית יפעל במתכונת "קלאסית" יותר של ירידי ספרים, כאשר כל משתתף מייצג את עצמו באמצעות דוכן עצמאי ומוכר בו את ספריו. מתכונת זו תאפשר לבאי היריד להכיר באופן אישי את האמנים, הדפסים, והמו״לים לצד עבודותיהם. היריד יציע 30 דוכנים שבהם יהיה ניתן למצוא ספרי אמן, פנזִינים, ספרי אמנות, קטלוגים ועוד.

השנה יתקיימו השקות לשני פרסומים חדשים, ​​״עזרא אוריון – פַּסָל בין-גלקטי״ מאת אלון אוריון, ו״אבק ושריטות״ מאת יובל חי.

IN PRINT הוא יריד ספרי אמנות שנוסד בשנת 2018 ומתרחש מדי שנה בבית הנסן בירושלים. היריד מציע מגוון יצירות, פרי עבודתם של מעל 200 יוצרים בינלאומיים, החל מספרי אמן ועולמות ה־Zine וכלה בקטלוגים שאזלו ומהדורות מיוחדות של ספרי אמנים.

IN PRINT הוא ארגון עצמאי שנוסד על ידי ג'נה רומנו ודניאל גורודנציק והוא תומך באמנים מקומיים הפועלים במדיום הדפוס. מטרתנו לטפח קשרים וחילופי דברים בינלאומיים בתעשיית ספרי האמנות על ידי הבאת אמנים בינלאומיים ליריד שלנו, תוך ייצוג וקידום יצירותיהם של אמנים מקומיים. לצד היריד, IN PRINT מציע תכניות כגון השקות ספרים, סדרת פאנלים ושיחות עם אמנים.

למידע נוסף

שעות פתיחה:

רביעי, 16.2.22 בשעות 18:00־23:00

חמישי, 17.2.22 בשעות 15:00־23:00

שישי, 18.2.22 בשעות 10:00־15:00



ערב רב מודפס!

גיליונות ראשונים להזמנה

אחרי כמעט 12 שנות פעילות ברשת, מגזין האמנות המקוון ״ערב רב״ מתחיל להוציא גיליונות מודפסים. הגיליונות, שעתידים לצאת פעמיים בשנה, יפרסמו מסות ומאמרים מקיפים נבחרים על אמנות, בקנה מידה שמתאים יותר לדפוס מאשר לקריאה ממסך.

גיליונות 1 ו־2 של ״ערב רב״ רואים אור בסמיכות. בגיליון הראשון, שנקרא ״מסילת ישרים״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר אשר חוזרים לאמנים וקבוצות אמנות אשר ביקשו תיקון למעשה האמנותי, לדרך הפעולה ולשדה שבו היא נוצרת. חלק מהמאמרים מציעים פרשנות חדשה לעבודותיהם של אמנים מוכרים, חלק נוסף עוסק בעבודתם של אמנים ואמניות היושבות על גבול הזרם המרכזי, כלולות בקאנון אך חורצות לו לשון, וחלק שלישי מאיר פעולות, קבוצות ותערוכות שנשכחו או נקברו בארכיונים, ומגלה את כוחן, חשיבותן וכישלונן המפואר.

בין האמניות.ים: פסח סלבוסקי, אורי קצנשטיין, אתי אברג׳יל, יגאל תומרקין, קבוצת המחול תמ"ר, קבוצת האמנות משקוף ויוצרי פנזינים אנונימיים.

הכותבים: אלברט סוויסה, חנה פרוינד־שרתוק, איתמר ב״ז, דנה שלו, נועה אברון ברק, יונתן אמיר ויגאל צלמונה.

בגיליון השני, שנקרא ״שיבת ציון״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר שמציעים מבטים ופרשנויות חדשות על אמנות שנות ה־70 בישראל. עשור זה נחשב לעשור מכונן בתולדות האמנות המקומית, שהניב עושר של יצירה חדשה ומגוונת שעל בסיסה צמחה גם שרשרת פרשנית מפוארת. במאמרים בגיליון אנו שבים אל שתי התופעות – היצירה ופירושיה – ומנסחים צורות חדשות של התבוננות ודיון בעבודות ובמסגרות הדיון שנבנו סביבתן לאורך השנים.

בין האמניות.ים: יהושע נוישטיין, יוכבד וינפלד, אפרת נתן, יצחק דנצינגר, אביטל גבע ומשה גרשוני.

הכותבות.ים: דליה מנור, טלי תמיר, אירית סגולי, מרב ירושלמי ויונתן אמיר.

להזמנות בדואר או באיסוף עצמי (מירושלים ות״א)



נטע וינר – בשיבה לעתיד

הוא יוצר מוזיקה, תיאטרון, מחול ומה שביניהם – זמר, כותב, נגן אקורדיון וחבר להקת ההיפ־הופ סיסטם עאלי. שיריו כתובים בעברית, אנגלית, יידיש וערבית, ועם הלהקה הוא מופיע גם ברוסית ואמהרית. במקביל ליצירה הוא פעיל חברתי, מדריך נוער, מורה לכתיבה, מנהל מעבדת פיס לתרבות בשכונת ג׳סי כהן בחולון ומאמן קונג פו.
קוראים לו נטע וינר והוא האורח שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה

1 תגובות על “רב ערב 15.02.22”

    "אמנים ואמניות צעירים "ו…צעירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *