רב ערב 14.07.20

דב הלר / "האיש שאהב דגל אדום" | ״Tempus Fugit״ / רות שרייבר | לימודי תעודה באוצרות אמנות עכשווית במכון שכטר | בין דת לרפואה, מפגשים היסטוריים עכשווים | האנגאואט שבת: פנזינים וקומיקס בבר המקרר

דב הלר / "האיש שאהב דגל אדום"

הגלריה בקיבוץ בארי

פתיחה: חמישי, 16.7.20, בשעות 16:00-20:00, ללא אירוע פתיחה חגיגי

ביום חמישי, 23.7.20, בשעה 17:30, נקיים הרצאת זום של החוקרת והאוצרת טלי תמיר, שתספר על יצירתו של הלר ועל היכרותה האישית איתו.

הלר, חבר קיבוץ נירים, נתפס בעיני רבים כ"אחרון המוהיקנים": אמן שעסק באמנות וסוציאליזם, בלי בושה, מתוך אמונה בצדקת הדרך מהולה באירוניה עצמית ובאכזבה מהחלום ושברו. מוטיבים שחזרו לאורך השנים ביצירתו היו הציפיה לגשם, קו הבצורת, הבאר, אדמת הלס, הגבול, החקלאות.

מדי אחד במאי, חג הפועלים, הניף את הדגל האדום וקיים תערוכה. התערוכות התקיימו, מאז שנת 1997, במכון סדנת התחריט שבמבנה מכון החליבה הישן של רפת נירים. בתערוכה הוגש תמיד "תפריט פועלים" שכלל בורשט סלק, לחם, דג מלוח ויין אדום. עם השנים הלך וגדל הקהל שהגיע למקום, וכולם נעמדו יחד עם הלר הנרגש, הלבוש בחולצה לבנה, לשירת האינטרנציונל.

הלר היה חבר בקבוצת "המשותף קיבוץ", קבוצת אמנים קיבוצניקים שקמה לאחר המהפך הפוליטי ב-1977. הם עסקו בתחושת השבר האידיאולוגי ובהתמודדות עם הסדקים הבורגניים שהחלו להופיע בתנועה הקיבוצית ובערכיה. העבודות רצו לזעזע, לנער את הקיבוץ ואת החברה הישראלית כולה. בשנותיו האחרונות עסק הרבה בילדותו כנער שעלה ארצה לבדו בגיל עשר, לאחר השואה, ופגש במשפחתו שעלתה ארצה כשהיה תינוק. הוא עסק בדמות האם, שאהבה קולנוע, ובדמות אביו, האיש עם המגבעת, הפועל בבית החרושת, הסוציאליסט שהעריץ.

הלר היה איש חם ואהוב, איש של אנשים. למרות פעילותו הענפה בשדה האמנות בארץ ושמו שהלך לפניו, הוא שמר על אורח חיים פשוט ואישיות צנועה, על "עממיות של פלאח" ועל זיקה לקרקע ולביתו הקיבוצי. הוא ייצג בחייו ובאמנותו את דמות האמן כבנאי, האמן כפועל.

שעות פתיחת הגלריה:

רביעי 9:00-13:00

חמישי 16:00-20:00

שישי 9:00-13:00

שבת 10:00-14:00

 או בתיאום מראש עם זיוה ילין 0547918049, או סופי ברזון מקאי 0547918464



״Tempus Fugit״ / רות שרייבר

גלריה B.Y5, בר יוחאי 5, תל אביב

פתיחה חגיגית: שישי, 17.7.20, בשעה 11:00
נעילה: 8.8.20
שיח גלריה: שישי, 31.7.20, בשעה 11:00
אוצרת: טליה טוקטלי

בתערוכה מציגה רות שרייבר גוף עבודות שהן בבחינת סימני דרך ממשיים שנותרו מבעד לזמן שחלף ונעלם. אירועים שהתרחשו אי אז מתוארים על ידי צירוף של מרכיבים שהיו חלק מהם, עדויות לקיומן של דמויות וסימנים בחומר שמתפקדים כמעוררי זיכרונות.
העבודות עשויות חומרים קרמיים, זכוכית, ברזל, חפצים מן המוכן וצילומים בשחור-לבן. לכל אחת מהעבודות יש שם, והקשר בין היצירה בחומר ובין שמה עשוי לשמש עבור המבקר כמוליך מקרב, מפענח, שכן יש כאן יותר מהנראה לעין. כל מוצג נושא מטען חומרי, ונוכחותם המשותפת בחלל יוצרת מיקרו-קוסמוס אקלימי. בתערוכה מתוארים מחזורי חיים ומוות לצד עבודות המבטאות רגשות של געגוע ועצב. עבודה ושמה 'שתי התשובות נכונות' – בה מתוארים שני אובייקטים דומים זה לזה – עשויה להתפרש כאמירה המכוונת לקיום ולהכלה בעולם הממשי. למגש תקרובת בחרה שרייבר לקרוא בשם 'החוק השלישי של ניוטון'. שאילה של מושגים מתחום הפיזיקה כמו התנגדות, כוח או משקל יש בה משום הצעה להתבונן בעבודות מנקודת מבט אחרת. לשרייבר ידע על אחיות. היא גם אורזת כאבים, מקבלת או כותבת מכתב בסימנים ומצהירה על התנגדותה לשינוי הסדר התקין. היא עמוסת זיכרונות שהיא חוששת לאבד, יש לה מלאך בעל צלעות, ומעצמות היד שהיא מציגה מבצבץ עשב רענן.

לינק לדף הגלריה. לינק לאתר האמנית



לימודי תעודה באוצרות אמנות עכשווית במכון שכטר

לפרטים נוספים כאן



בין דת לרפואה, מפגשים היסטוריים עכשווים

מה תפקידה של אמונה בריפוי ובנכונות לקבל טיפול רפואי? מה תפקידם של אנשי דת בתיווך ובמתן שירותי מרפא? מהן נקודות המפגש ההיסטוריות והעכשוויות בין דת לרפואה, וכיצד הן משפיעות על דרכי הטיפול והאמצעים הרפואיים? כיצד מציאות של חברה רב-דתית משפיעה על הנעשה בבתי החולים ובמרפאות?

סדרת הרצאות שתצביע על יחסי הגומלין, המתחים והקשיים העולים מן המפגש בין דת לרפואה באמצעות מפגש ושיחה בין חוקרות וחוקרים בתחומי ההיסטוריה, האנתרופולוגיה בריאות הציבור והרפואה, לבין רופאים ואנשי דת.

הסדרה היא פרי שיתוף פעולה בין פרויקט "היסטוריה איזורית של רפואה במזרח התיכון המודרני" בהובלת פרופ' ליאת קוזמא באוניברסיטה העברית, לבין ד"ר נעמה כהן-הנגבי, אוניברסיטת תל-אביב, ובית הנסן.

 

21.7.20  – פיקוח נפש: משפט, אמונה ורפואה

המפגש השני בסדרה יתקיים במתכונת זום בלבד לאור ההגבלות החדשות של משרד הבריאות. לצפייה מקוונת: https://zoom.us/j/92565180696

עו”ד טליה אגמון, המשנה ליועץ המשפטי, משרד הבריאות

ד”ר חמזה חמזה, קאדי בבית הדין השרעי בעכו.

פרופ’ יוסי ציגלר, בית הספר להיסטוריה, אוניברסיטת חיפה

היכן החוק הדתי והפרקטיקה הרפואית נפגשים, מתנגשים או מתחרים? מפגש בין שלוש נקודות מבט על המתח בין השניים.



האנגאואט שבת: פנזינים וקומיקס בבר המקרר

המקרר, החשמונאים 90, תל אביב

ימי שבת בשעה 11:00

בכל שבוע נפתח בבר המקרר ספריית פנזינים, קומיקס וספרי אמן המיועדת לכל מי שחפץ לקרוא, לעיין, ליצור, למכור או לרכוש.

בשעות 11:00-14:00 נפתח שולחן ליצירת חותמות וסיכות.

לאירוע בפייסבוק:  https://www.facebook.com/events/701324837287543/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *