רב ערב 23.10.18

כנס ירושלים לאמנות #3 | "צבע טרי" – קול קורא | "X פעולות ועוד פעולה" | בריאן או'דוהרטי, "סודו של השֶוולייה" | תערוכות חדשות בגלריה לאמנות בטבעון | "שיבוש | Disruption" | ערב בהשתתפות קלמאן קוז'יטור | "קפנדריה" | "Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify"

"בירור יתרה" | כנס ירושלים לאמנות #3

בית הנסן, ירושלים

רביעי, 24.10.18, מהשעה 11:00

מוסד האמנות הירושלמי מנופים וכתבי-העת "ערב רב" ו"הרמה" מזמינים אתכם לכנס ירושלים השלישי לאמנות, "בירור יתרה". הכנס יוקדש לבחינת מושגי היתרה, העודפות והשארית על מופעיהם השונים באמנות ובתרבות. "בירור יתרה" הוא מושג המוכר לרבים מדיווחי חשבונות הבנק, והוא מביע רגע של חוסר ודאות המלווה ברצון אמביוולנטי לגלות את התשובה. היתרה עשויה להיות מוצגת כחוסר, וכך בלי משים נוגע המושג הטכני-בנקאי במתח הפילוסופי שבין נוכחות לבין איִן.
הכנס יכלול ארבעה מושבים לאורך היום ובהם הרצאות של אמנים ואנשי רוח, הקרנת הסרט "הנעלם" וסדנת פרפורמנס בהשתתפות הקהל, בהנחיית לילך ליבנה. לתוכנייה המלאה של הכנס, כאן.

הכניסה חופשית, בהרשמה מראש. מספר המקומות מוגבל. להרשמה: כאן.
עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, מנופים, "הרמה"; רונן אידלמן ויונתן אמיר, "ערב רב".
מפיקה: שי לבני.



יריד "צבע טרי" | קול קורא לחממת האמנים העצמאים

אמנים ואמניות בראשית דרכם המקצועית, שאינם מקיימים קשרי מסחר עם גלריה ישראלית, מוזמנים ומוזמנות להגיש הצעות לעבודות ליריד "צבע טרי".
במה התחדשנו? מספר האמנים שיופיעו במתחם העצמאי צומצם ל-20–30. לצדם נציג מיני תערוכות יחיד של בוגרי חממות ונציע תוכנית מנטורינג ייחודית בליווי צמוד ולטווח ארוך, לאמן ולנציגה נבחרים.
ומה נותר זהה? אותה מערכת מקצועית ומקיפה הנותנת מענה לצרכיהם של אמנים ואמניות עצמאים בראשית דרכן המקצועית. חשיפה מיטבית, יצירת קשרים בעלי ערך בעולם האמנות, ייצוג ותמיכה על-ידי נציגות העוברות תוכנית הכשרה שלנו, ולא פחות חשוב – האפשרות להתפרנס מכשרונכם. כל אמנית שתיקח חלק בחממה תציג גוף עבודות נבחר, שיוצע למכירה במחירים מיוחדים ליריד, בטווח של 14–500 אלף שקל.
לינק למערכת ההגשות: כאן.
ההגשה פתוחה עד יום ראשון, 11 בנובמבר 2018. לא ניתן להגיש מועמדות בכל דרך אחרת או בכל מועד אחר.

צילום: נגה שדמי ואן דה-ריפ



"X פעולות ועוד פעולה"

אירוע נעילה בתערוכות ההוקרה ליונה פישר

בית אוסף קופפרמן, קיבוץ לוחמי-הגטאות
שבת, 27.10.18, בשעה 11:30

חומר קריאה: גסטון צבי איצקוביץ, מיכל סופיה טוביאס, רענן חרל"פ, אבי סבח, פסח סלבוסקי

עבודות: תמרה ריקמן

אוצרת: עירית כרמון-פופר

11:30 – פעולה ראשונה
"על הפעולה האוצרותית", שיחה ופאנל בהשתתפות הקהל, על פעולת האוצרות, חלל, הצבה ותיווך אמן-צופה.
משתתפים: יונה פישר; פרופ' עירן דורפמן, החוג לספרות, אוניברסיטת תל אביב, אוצר-שותף בתערוכה של קופפרמן במשכן לאמנות, עין-חרוד 2012; ד"ר איה לוריא, מנהלת ואוצרת ראשית במוזיאון הרצליה לאמנות; סמדר שינדלר, אוצרת אטליה שמי ומנהלת שותפה בגלריה שער 3, חיפה.
מנחה: עירית כרמון-פופר, אוצרת התערוכה.

13:00–15:00 – פעולה שנייה
"כל מקרה לגופו", אירוע התערבות בפסל קיר מס' 2 ("עתות קריסה"). האמנית מיכל סופיה-טוביאס מזמינה את הקהל הרחב לפעול בתוך הפסל רגע לפני פירוקו. התערוכה תינעל והפסל יפורק למחרת, ראשון, 28.10.18.

צילום: ענת גיא



שלוש תערוכות חדשות בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקריית-טבעון

אוצרת: מיכל שכנאי-יעקבי

נעילה: 2.12.18
שיח גלריה במיצב "שומר היער" של רויטל לסיק, עם האוצרת ענת גטניו: שישי, 26.10.18, בשעה 10:30

בגלריה תיפתח התערוכה "מי מכיר את האיש שבקיר", בהשתתפות עמי וואלך, דרור אוסלנדר וירמי עדני. טיח מתפורר על קירות, כתמי סיד על רצפה, מריחות צבע על דיקט – אסתטיקה דלה של הזנוח והנשכח הופכת בעבודותיהם של האמנים לקומפוזיציות פואטיות של חומר ורישום. באמצעות צילום, ציור או חומר הם מייצרים שפה פואטית של סימנים, מהם סתומים ונתונים לפרשנות ומהם מובנים. הם בוראים עולמות באמצעות טקסטורות, מרקמים, צורות וצבעים, כמו מחפשים אחר איכות מהותית, אוניברסלית, המבטאת הלך רוח קיומי.
באכסדרה תיפתח תערוכת היחיד "חתול-פרה", של תמר רודד-שבתאי, המציירת על ניירות קטנים ציורים אינטימיים ומהורהרים של דמויות לא מזוהות, פגאניות וארכיטיפיות באופיין, ספק צמחים, ספק חלקי גוף. בעבודתה היא חוקרת כיצד ניתן לפענח את פנים הגוף ולחשוף ידע עמוק הנמצא מתחת לפני השטח של העור.
התערוכה "שומר היער" של האמנית רויטל לסיק היא מיצב מותאם-חלל שתוכנן לחלל הייחודי של מגדל המים בקריית-טבעון. המגדל ההיסטורי, שנחנך ב-1942 ושימש לאגירת מים, לשמירה ולהגנה, מאפשר תצפית פנורמית על הנוף הנפרש תחתיו: גבעות שיח' אברק ופתחו של עמק יזרעאל מזה, מפרץ חיפה והרי הכרמל מזה. דמות מוזרה, גדולת ממדים, מקבלת את פני הנכנסים אל המגדל. זהו שומר היער, שמגופו צומחים ענפים והוא מוקף ביצורים החיים סביבו וניזונים ממנו. הדמות הניצבת איתן מצוירת בכתמים כבדים ומסיביים בפחם שחור על נייר עבה. היא עומדת בניגוד מוחלט ליצורים נטולי המשקל המעופפים במרחב הפנימי של המגדל. אלה רשומים בעט כדורי בקווקווים דקיקים על ניירות לבנים פריכים ושבריריים. לסיק עוסקת במתח בין המראה האפל, הגרוטסקי והיציב של שומר היער לבין הנראות המעודנת והמעורערת של יצורי הטבע העפים באוויר.

שעות פתיחה: א'–ה', 08:00–19:00, ו', 08:00–12:00, שבת, 11:00–13:00. טל' 04-9835506.

דרור אוסלנדר, ללא כותרת, שמן תעשייתי, 2018, צילום: מריה פורטנוי



בריאן או'דוהרטי, "סודו של השֶוולייה"

ספר חדש בהוצאת פיתום

בחרה, תירגמה מאנגלית והוסיפה הערות ואחרית דבר ("תמונה בגלריית הדיוקנאות: קצה קרחון"): אסתר דותן

השֶוולייה דֶ’אוֹן נולד בצרפת ב-1728 ומת בלונדון ב-1810 – אחת הדמויות, העצמאיות במחשבתן במאה ה-18: דיפלומט, מרגל, קצין חיל הפרשים, סייף, סופר, משפטן, אינטלקטואל, אשר חי כגבר וכאשה. דמותו ההיסטורית עומדת במרכז הרומן הפיקרסקי הזה, החף מכל סטריאוטיפיות, השטחה ואידיאליזציה. שחקנים ראשיים נוספים בדרמה הם התמנון הקרוי כוח וההמון.

המחבר הוא האמן הפוסט-מינימליסט והסופר האירי בריאן או’דוהרטי (נ' ב-1928), שטווה לעצמו חמש דמויות של אלטר אגו. ביניהן פטריק אירלנד שבשמו פעל כאמן מ-1972 עד 2008. במשך שלושים שנה כתב כאשה בשם מרי ג'וזפסון.

בסדרת מאמריו רבת ההשפעה מ-1976, שלימים ראתה אור כספר – Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, טבע או’דוהרטי את המושג הביקורתי לגלריה הקונוונציונלית, "קובייה לבנה", שהינה הינדוס מודרניסטי של תצורה חברתית המקדמת ניטרליות, השגבה והפרדה בין חוץ לפנים.



"שיבוש | Disruption"

עמותת אמן-בעירו

אמני העיר כפר-סבא והסביבה

אוצרת: גלית סמל
פתיחה: 11.10.2018
נעילה: 3.11.2018

התערוכה בוחנת מצבים של שיבוש הנוצרים בעקבות שינויים בחיים, התמוטטות של ערכים חברתיים או נורמות, טראומה, אי-ודאות, חוסר ידע, הרס, איום, אלימות, הגבלות, מסתוריות, סיכון ועוד. בתערוכה זו התבקשו האמנים לחשוב על אופנים של שיבוש היכולים לגרום לשינויים במשמעות, בקנה המידה, בפונקציה, בטווח הגבולות, מצבים של חסימה, צפיפות, מבוי סתום, ריק, מכשול, כמו גם היווצרות מצבים של פירוק, פעולות שחוזרות על עצמן וכדומה.
האמנים המציגים: אורי בית-אור, אינה דוידוביץ, אלכס גל, אתי שרוני, בת-שבע האס, בתיה ברקמן, גדעון שני, ורד ברודנר, ורדה בר-ניר, חיה רוזנבלט, יעל מרגולין, ליאורה אבני, מאיר קאפח, ניבה הרסגור-הנדין, נעמי לינזן, עדנה דאלי, צפי בירן, רות קדרי, שוקי עזרא ותרזה חורין-קרגולה.

בית האמנים החדש, רח' גלר 4, כפר-סבא. שעות פתיחה: ו', 10:00–13:00, שבת, 10:00–14:00, 17:00–19:00.
בשבת, 27.10.18, תתקיים פעילות ילדים בנושא התערוכה.
ב-3.11.18 תתקיים הרצאתה של דפנה להב בנושא "שיבוש באמנות".

 

אתי שרוני



ערב בהשתתפות האמן הצרפתי קלמאן קוז'יטור, שעבודתו מוצגת בתערוכה "לנשום: עבודות מאוסף הווידיאו של משפחת למטרה"

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

שלישי, 30.10.18, בשעה 19:00

19:00 צפייה מודרכת בעבודת הווידיאו של קלמאן קוז'יטור, "איי הודו עתירי אהבה", בהנחיית מרי שק, אוצרת התערוכה.
19:15 הרצאה מאת ד"ר פבלו אוטין, חוקר ומבקר קולנוע, פרספקטיבות על וידיאו-ארט ולאומיות.
19:45 שיחה בין האמן לאוצרת (באנגלית) והקרנת עבודות חדשות של קוז'יטור.
מנחה: ד"ר איה לוריא, מנהל ואוצרת ראשית.
השתתפות: 40 שקל.
מספר המקומות מוגבל. יש להירשם מראש בטלפון 09-9551011 או בדוא"ל.



מאירה תדמור, "קפנדריה" | "Shortcut"

מיצב-חלון בגלריה טובה אוסמן, תל-אביב

חמישי, 18.10.18, לילה לבן

פתיחה: שישי, 19.10.18, בשעה 12:00

נעילה: רביעי, 14.11.18, בשעה 12:00

מאירה תדמור, אמנית רב-תחומית, מציגה מיצב-חלון עם יצורים היברידיים העשויים מבד, פלסטיק, מתכת, עץ ונייר בטכניקת אסמבלאז'. על רקע השתנות מתמדת, אי-ודאות וקצב חיים מסחרר, מבקשת תדמור להתבונן מקרוב בחפצים שלכאורה נותקו מתכליתם המקורית. קפנדריה, "קיצור דרך" בלשון חז"ל, מסמנת את האופן שבו האמנית ניגשת אל החפצים; תוך כדי פירוקם, היא משנה את הסדר וההיגיון של התנהלותם. פריצת הדרך הישירה אל ה"פגמים" של החפצים מתאפשרת תוך פירוקם ומחייבת לעתים ויתור על יופיים ושלמותם. הרכבתם מחדש מקורה בהימשכות היוצרת לחיבורים אבסורדיים. בעוד שתהליך ההרס מאפשר לה להתכנס פנימה ולחוות התחלה של תיקון, הוא גם תנאי להמשך התיקון: הרכבת החלקים ל"הצרף" עם זהות משלו; "פגמי" החפצים המקוריים משמשים "פיגומי" היצירה החדשה.
לפרטים נוספים: כאן.

מאירה תדמור, מתוך "קפנדריה"



"Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify"

בית הנסן, ירושלים

פתיחת התערוכה במסגרת פסטיבל "מנופים אמנות עכשווית בירושלים"
פתיחה: רביעי,  24.10.18, בשעה 19:00

נעילה: 23.11.18, בשעה 14:00

התערוכה "Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify" בוחנת את הנטייה הגוברת של אמנים עכשוויים לפסוע בדרכה של "המטאפורה הארכיאולוגית" כפרקטיקה אמנותית השואפת לחשוף, לשמר ולהאדיר רעיונות, מושאי מחקר ואידיאולוגיות שונות באמצעות פעולת החפירה. האמנים המשתתפים מעלים שאלות בדבר רציפותם של אירועים היסטוריים ושאלות החושפות צירי זמן קבועים ומקובעים שמובילים לרוב להסתרה.

אוצר: עמית שמאע.
אמנים ואמניות: מתן אורן, עילית אזולאי, מעיין אליקים, פטריק היו, אוליביה הילד, פלס אמפייר, ג'ייסון קינג, רוני קרפיול.
שעות פתיחה: א'–ה' 18:00–10:00, ו', 14:00–10:00.

הכניסה חופשית.

פטריק היו, דימוי מתוך וידיאו, 2017 (באדיבות האמן)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *