רב ערב 16.10.18

"בירור יתרה" – כנס ירושלים לאמנות #3 | מאירה תדמור, "קפנדריה" | "Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify" | עמרי קרן-לפידות, "Reflecting Art" | "צמחי מרפא", אסתר כהן, ראפת חטאב | "התססות: גויאבה" | "ברבורים", גלריה ברבור II

"בירור יתרה" | כנס ירושלים לאמנות #3

בית הנסן, ירושלים

רביעי, 24.10.18, מהשעה 11:00

מוסד האמנות הירושלמי מנופים וכתבי-העת "ערב רב" ו"הרמה" מזמינים אתכם לכנס ירושלים השלישי לאמנות, "בירור יתרה". הכנס יוקדש לבחינת מושגי היתרה, העודפות והשארית על מופעיהם השונים באמנות ובתרבות. "בירור יתרה" הוא מושג המוכר לרבים מדיווחי חשבונות הבנק, והוא מביע רגע של חוסר ודאות המלווה ברצון אמביוולנטי לגלות את התשובה. היתרה עשויה להיות מוצגת כחוסר, וכך בלי משים נוגע המושג הטכני-בנקאי במתח הפילוסופי שבין נוכחות לבין איִן.
הכנס יכלול ארבעה מושבים לאורך היום ובהם הרצאות של אמנים ואנשי רוח, הקרנת הסרט "הנעלם" וסדנת פרפורמנס בהשתתפות הקהל, בהנחיית לילך ליבנה. לתוכנייה המלאה של הכנס, כאן.

הכניסה חופשית, בהרשמה מראש. מספר המקומות מוגבל. להרשמה: כאן.
עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, מנופים, "הרמה"; רונן אידלמן ויונתן אמיר, "ערב רב".
מפיקה: שי לבני.



מאירה תדמור, "קפנדריה" | "Shortcut"

מיצב-חלון בגלריה טובה אוסמן, תל-אביב

חמישי, 18.10.18, לילה לבן

פתיחה: שישי, 19.10.18, בשעה 12:00

נעילה: רביעי, 14.11.18, בשעה 12:00

מאירה תדמור, אמנית רב-תחומית, מציגה מיצב-חלון עם יצורים היברידיים העשויים מבד, פלסטיק, מתכת, עץ ונייר בטכניקת אסמבלאז'. על רקע השתנות מתמדת, אי-ודאות וקצב חיים מסחרר, מבקשת תדמור להתבונן מקרוב בחפצים שלכאורה נותקו מתכליתם המקורית. קפנדריה, "קיצור דרך" בלשון חז"ל, מסמנת את האופן שבו האמנית ניגשת אל החפצים; תוך כדי פירוקם, היא משנה את הסדר וההיגיון של התנהלותם. פריצת הדרך הישירה אל ה"פגמים" של החפצים מתאפשרת תוך פירוקם ומחייבת לעתים ויתור על יופיים ושלמותם. הרכבתם מחדש מקורה בהימשכות היוצרת לחיבורים אבסורדיים. בעוד שתהליך ההרס מאפשר לה להתכנס פנימה ולחוות התחלה של תיקון, הוא גם תנאי להמשך התיקון: הרכבת החלקים ל"הצרף" עם זהות משלו; "פגמי" החפצים המקוריים משמשים "פיגומי" היצירה החדשה.
לפרטים נוספים: כאן.

מאירה תדמור, מתוך "קפנדריה"



"Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify"

תערוכה קבוצתית
בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה

אוצר: עמית שמאע

פתיחה: רביעי, 24.10.18, בשעה 19:00

פרפורמנס מאת ג'ייסון קינג עם מקס קלאוזן ולואיזה רספה, בשעה 20:30

נעילה: 23.11.18

התערוכה "Excavation Mark! Reveal Preserve Glorify" בוחנת את הנטייה הגוברת של אמנים עכשוויים לפסוע בדרכה של "המטפורה הארכיאולוגית" כפרקטיקה אמנותית השואפת לחשוף, לשמר ולהאדיר רעיונות, מושאי מחקר ואידיאולוגיות שונות באמצעות פעולת החפירה. האמנים המשתתפים מעלים שאלות בדבר רציפותם של אירועים היסטוריים ושאלות החושפות צירי זמן קבועים ומקובעים שלרוב מובילים להסתרה. פעולתם מבקשת להתיר את כל החוטים שטוותה סבלנותם של ההיסטוריונים על-ידי הכפלה של הבדלים, טשטוש קווי התקשרות והשתדלות להפוך את המעברים הנוצרים לקשים יותר ובכך למאתגרים. ייחודה של התערוכה כמערך קבוצתי טמון בו בזמן ברעיון המרכזי הרוצה לחשוב מחדש את ההיסטוריה ואת אופן העברתה דרך המונח "המטפורה הארכיאולוגית" ובשל מכלול האמנים והאמניות, המגיעים מכאן ומשם, מפרקטיקה זו או אחרת, תוך מתן דגש על אמנות ניו-מדיה וטכנולוגיה.

משתתפים: מתן אורן, עילית אזולאי, מעיין אליקים, פטריק היו, אוליביה הילד, פלס אמפייר, ג'ייסון קינג, רוני קרפיול.
שעות פתיחה: א'–ה'18:00–10:00 , ו', 14:00–10:00.
הכניסה ללא תשלום.

פטריק היו, ואם בעוד אלף שנים, (דימוי מתוך וידאו) 2017, וידיאו HD, 22:14 דק׳, באדיבות האמן ו-Jerwood/FVU Awards



"Reflecting Art", עמרי קרן-לפידות

הגלריה ע"ש מורל דרפלר, המחלקה לצילום, המרכז האקדמי ויצו חיפה

אוצרת: ענת גטניו

18.10.18–16.11.18

התערוכה הפותחת את עונת התערוכות 2018/19 בגלריה ע"ש מורל דרפלר מביאה אל החזית את פעולת הצילום ואת נוכחותו של הצלם ביצירה. עמרי קרן-לפידות, בוגר המחלקה לצילום של המרכז האקדמי ויצו חיפה, מצלם זה שנים בתערוכות המוצגות בגלריות ובמוזיאונים בארץ ובעולם. גוף העבודות החל בהיותו סטודנט מתוך צורך פונקציונלי לתעד ולשמור יצירות אמנות שראה לצורכי לימודים. הטלפון הנייד היה פתרון נגיש ויעיל, הן כמצלמה והן כארכיון. בשלב מסוים הבחין קרן-לפידות בהשתקפויות חוזרות ונשנות של דמותו בעבודות המצולמות. בהתחלה נראו אלה כהפרעה, אך בהמשך הפכו למעין משחק בין דמותו, דמות הצלם, לבין האובייקט המצולם. המצלמה הפכה לאובייקט נוכח בכל אחת מן העבודות. העבודות המוצגות נבחרו מבין מאות דימויים שהצטברו במהלך השנים והפכו למעין ארכיון מטופל ומעט פרודי של תולדות האמנות והצילום, דרך פרספקטיבה אישית של צורך אמנות מזירת אמנות פריפריאלית.
לגלריית העבודות

רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל' 04/8562540. א'–ה', 10.00–18.00, ו', 10.00–14.00.

עמרי קרן לפידות, "22"



"צמחי מרפא", אסתר כהן, ראפת חטאב

הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, ירושלים

אוצרת: נאוה ט. ברזני
פתיחה במסגרת פסטיבל "מנופים": רביעי, 24.10.18, בשעה 20.00
נעילה: 18.12.18

התערוכה "צמחי מרפא" מבקשת להציע מבט מפוקח על נוף טבעי לכאורה ולעורר מחשבה על הכוח שיש בייצוגם של צמחים כדי לרפא את השטחים הסמויים. האמנית אסתר כהן מציגה עבודות רישום בוטאני על מפות ומעוררת דיאלוג בנושא זהויות בין ההווה לעבר ובין האישי לקולקטיבי. במובן מסוים היא ממשיכה את המפות ומגיבה אליהן באמצעות רישום דקדקני של צמחים המקושרים לאזוריהן. אולם בה בעת, אותם רישומי תגובה הם פעולות של מחיקה, ומכאן שבחירותיה של כהן מחייבות והרות משמעות.
האמן ראפת חטאב יוצר מיצבים המכליאים בין סריגה מעגלית לחפצי רדי-מייד עגולים. הוא מבקש להתחבר למרכז האנרגיה במקום שבו הוא מצוי ולשקם את התודעה על אודות המציאות. אמני התערוכה פותחים ערוצים ומגיבים אל ריטואלים תרבותיים-מחזוריים.
הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, מעגל בית-המדרש 7, בית-הכרם, ירושלים. א'–ה', 10.00–18.00.



"התססות: גויאבה"

מעמותה, ירושלים

29.10.19, 5.11.18, 12.11.18, בשעות 12:00–16:00
במסגרת תערוכת היחיד "גויאבה" של טליה הופמן, המוצגת בחללי מעמותה, מגדלת הופמן מאכלים חיים הדורשים טיפול יומיומי ופעולות השומרות אותם בחיים; התססת ירקות ופירות, התפחת לחם, חביצת לאבנה, ערבוב רטבים חריפים וזיקוק הגויאבה. ההתססה היא תחילתו של תהליך העיכול שמתרחש בחלל התערוכה ונמשך בגוף הניזון מתוצריו. מבקרי התערוכה מוזמנים לאכול ולשתות את ההתססות ולקחת חלק פעיל בתערוכה.

התערוכה, שאצרה קבוצת סלה-מנקה, מקבצת בפעם הראשונה את העבודות של ״גויאבה״ – פלטפורמה לפעולות אמנות.
הכניסה חופשית.
לפרטים נוספים: כאן.



"ברבורים", גלריה ברבור II

הסטודיו הפרטי של האמן הדס עפרת

רח' וינדהם דידס 8, המושבה הגרמנית, ירושלים
פתיחה: חמישי, 18.10.18, בשעה 19:00
נעילה: 10.11.18

כמענה להתערבות הבוטה של עיריית ירושלים בחופש היצירה של התרבות בעיר והתביעה לפינויה של הגלריה, שנתקבלה לאחרונה על-ידי בית-משפט השלום, תיפתח בעיר גלריה ברבור II בסטודיו הפרטי של האמן הדס עפרת.
"ברבורים" אינה תערוכת אמנות רגילה, אלא התערבות אמנותית שמטרתה למחות על האופן שבו מתנהלת התרבות כיום בירושלים. גלריה ברבור נוסדה לפני 13 שנה. המינהל הקהילתי נענה אז ליוזמה ברוכה של ארבעה אמנים צעירים, בוגרי בצלאל (מאשה זוסמן, ינאי סגל, ניר הראל, דן אורימיאן; מאוחר יותר הצטרפה חגית קיסר), ואיפשר להם לפעול במבנה רעוע ברחוב שיריזלי, ליד שוק מחנה-יהודה. עד מהרה הפכה פעילות הגלריה לאבן שואבת לאמנים ולתושבי שכונות מחנה-יהודה ונחלאות. הפעילות האמנותית גובתה ביצירת שיח תרבותי וקהילתי – זריקת עידוד להתחדשות העירונית של מרכז העיר.
בעקבות אירוח ערב שיח עם שוברים-שתיקה תבעה שרת החינוך מירי רגב מראש העיר להפסיק את פעילות הגלריה. העירייה ניהלה מלחמת חורמה לסגירת הגלריה. לבסוף הגישה העירייה תביעה באמתלת "זכות קניין" לבית-משפט השלום, שפסק שעל הגלריה לפנות את המבנה עד ל-1 בפברואר 2019. המניע האמיתי ידוע לכל. ההתערבות הבוטה של הממשלה והעירייה בתכנים ובפעולות תרבות ואמנות אינה מתקבלת על הדעת.
הקמת גלריית ברבור חדשה, ויש לומר נוספת, היא פעולה אמנותית בעלת מימד סמלי וארעי. מטרתה להבהיר שחופש היצירה כמו גם עצמאות ניהולית של מוסדות תרבות הם עקרון יסוד בחברה דמוקרטית ונאורה. ואם מלים אלה אינן ברורות, נעזר במטפורה מדממת: ציד ברבורים הוא פשע. האגם הקטן שלנו מאדים, ולא רק מבושה.
גלריה ברבור כנראה תפונה בקרוב, אך לא ניתן יהיה לסגור אותה. כַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ (שמות, א', י"ב).
במקום תוצג תערוכה של ציורים, פסלים, פרפורמנס ווידיאו-ארט בנושא ברבורים. משתתפים: עדן אורבך-עפרת, מוטי ברכר, דנה יואלי, ענת עינהר, הדס עפרת, יוסף קריספל ואסתר שניידר.
שעות פתיחה: חמישי, 19:00–22:00, שישי ושבת, 10:00–14:00.

אסתר שניידר, "ברבור נחש", 2007

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *