תעריפון שכר אמן של איגוד האמנים

איגוד האמנים הפלסטיים בישראל פרסם תעריפון לתשלומי שכר אמן. התעריפון, שאינו מעוגן בינתיים בחוקים או נהלים, מיועד לקדם הכרה רשמית בדרישה לשלם שכר לאמנים, ומופנה למוסדות אמנות ציבוריים ופרטיים

איגוד האמנים הפלסטיים בישראל פרסם תעריפון לתשלומי שכר אמן. התעריפון, שאינו מעוגן בחוקים או נהלים, מיועד לקדם הכרה רשמית בדרישה לשלם שכר לאמנים. במכתב שהופץ עם התעריפון ונחתם ע״י קבוצת אמנים ואמניות הפעילים באיגוד האמנים, נכתב כי ״אנו, אמניות ואמנים מקצועיים הפועלים בשדה האמנות בישראל, תומכים בדרישה שיזם איגוד האמנים הפלסטיים לחייב מוסדות ציבוריים לאמנות לשלם שכר לאמנים המשתתפים בתערוכות ובפעילויות המתקיימות אצלם.

״לתפיסתנו, המצב הקיים היום, שבו על מוסדות ציבוריים לא חלה חובה לשלם שכר לאמנים על עבודתם – הוא מחדל חברתי-כלכלי שיש לשנותו לאלתר.

״נכון להיום, כל אנשי המקצוע הלוקחים חלק בהפקת תערוכות ואירועי אמנות מקבלים שכר על עמלם, למעט האמנים היוצרים עצמם. באופן אבסורדי, האנשים שעבודתם עומדת בלב הפעילות של מוסדות האמנות לרב לא מתוגמלים בשכר כלל.

״הטיעון הרווח לפיו "אמנים מתוגמלים בעצם ההפקה של יצירותיהם על ידי המוזיאונים והגלריות", אינו תקף ואינו הוגן. הפקת יצירות אמנות כרוכה בהפניית משאבים רבים ובעבודה רבה מצד האמנים היוצרים. עם עבודות אמנות אי-אפשר לשלם במכולת.

״באירופה ובארצות הברית התעוררה בשנים האחרונות מודעות ציבורית למחדל אי התשלום לאמנים, וביוזמת התאגדויות מקצועיות של אמנים פלסטיים הועברו תיקונים בחוק ובוססו נהלים שמבטיחים כיום תשלום שכר לאמנים. לישראל יש הזדמנות ליישר קו עם העולם ולקדם מציאות רצויה והוגנת כלפי אמניה. מועצת הפיס לתרבות ולאמנות כבר עשתה צעד חשוב בדרישתה לשלם עשרים אחוזים מגובה התמיכה שהיא מעבירה לפרויקטים באמנות – כשכר לאמנים; אנו ממליצים להרחיב את היוזמה המבורכת הזו לכלל הפעילות המתקיימת בשדה. קיומה ההוגן והתקין של זירת אמנות מקומית הוא אינטרס של החברה הישראלית.

התעריפון המוצע מיועד למוסדות ציבור ומוסדות פרטיים, והוא כולל סעיפים הנוגעים לתצוגה, הקמה, השאלת עבודות, הרצאה ועוד. גובה התשלום המוצע, שאינו כולל מע״מ, משתנה בהתאם לוותק של אמן ולסוג העבודה.

תעריף שכר לאמנים:

סוג הפרויקטגובה התשלום לאמן
תערוכת יחיד המבוססת על- או הכוללת יצירה חדשה20% מגובה תקציב התערוכה או 10,000 ש"ח לתערוכה (הגבוה מבין השניים) + שעות התקנה בתערוכה (לפי סעיף א.2 בתעריפון) + החזר הוצאות נסיעה
תערוכת יחיד המבוססת על יצירה או יצירות קיימות10% מגובה תקציב התערוכה או 5,000 ש"ח לתערוכה (הגבוה מבין השניים)  + שעות התקנה בתערוכה (לפי סעיף א.2 בתעריפון) + החזר הוצאות נסיעה
תערוכה קבוצתית – יצירה חדשה20% מגובה תקציב הפקת היצירה החדשה

או 5,000 ש"ח (הגבוה מבין השניים) + שעות התקנה בתערוכה (לפי סעיף א.2 בתעריפון) + החזר הוצאות נסיעה

הרצאה, מצגת: אמן צעיר (עד 35)מינימום 750 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה
הרצאה, מצגת: אמן בוגר (35-60)מינימום 1000 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה
הרצאה, מצגת: אמן בכיר (מגיל 60) או בעל תואר שני ומעלה (בכל גיל)מינימום 1300 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה
שיחה, ראיון, רב-שיחמינימום 400 ש"ח למשתתף + החזר הוצאות נסיעה
ייעוץלפי מחירון כללי – סעיף ד
כתיבת טקסט/מאמר1 ש"ח/מילה
סדנה – אמן יחיד (עד שלוש שעות)1500 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה
סדנה – רב-משתתפים (עד שלוש שעות)750 ש"ח/משתתף + החזר הוצאות נסיעה
סדנה – יום פעילות (משלוש שעות ומעלה)2000 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה

 

תעריפון כללי: ייעוץ, התקנה, הדרכה, תיקון וכו / שעת עבודה

הגדרת מקבל השכרשכר / שעת עבודה
אמן צעיר – עד גיל 35100 ש"ח /שעה + החזר הוצאות נסיעה
אמן בוגר – מגיל 35 עד 60180 ש"ח / שעה + החזר הוצאות נסיעה
אמן בכיר – מגיל 60, או בעל תואר שני ומעלה250 ש"ח / שעה + החזר הוצאות נסיעה

 

תעריף תצוגה 

במקרה של הצגת יצירות אמנות קיימות (מאוסף האמנ/ית) בתערוכת אמנות או באירוע ציבורי אחר

לתצוגה – עד שלושה חודשיםמינימום – עלות בש"חתוספת ש"ח – מעל שלושה חודשים (חלקי חודש = חודש)
פסל / הצבה / סדרת עבודות (2+3 ממדים)1200 ש"ח + החזר שעות עבודה לצורך התקנת העבודה + החזר הוצאות נסיעה

 

200 ש"ח
ציור (שמן על בד), רישום, עבודה על נייר, סרט, עבודת סאונד, עבודה דיגיטלית, הדפס, הדפסה (לרבות צילום)500 ש"ח100 ש"ח
מיצג – אמן יחיד1500 ש"ח + החזר הוצאות נסיעה
מיצג – 2-5 משתתפים750 ש"ח / משתתף + החזר הוצאות נסיעה
מיצג – 6 משתתפים ומעלה500 ש"ח / משתתף + החזר הוצאות נסיעה

5 תגובות על תעריפון שכר אמן של איגוד האמנים

    מה יהיו ההשלכות של התעריפון, בהיעדר הגדלה של תקציבי המוסדות???
    סביר שהתעריפון לא ישפר את מצבם הכלכלי של האמנים, אבל הוא ייתן ביטוי רשמי לאמת המרה על יחסי אמנים ומוסדות אמנות.
    במשך שנים טענו המוזיאונים שיש סמביוזה בריאה בינם לבין אמנים, שמכרו עבודות לאחר שקיבלו ערך תרבותי במוזיאון. הרעיון המגעיל הזה אפילו לא מעשי בשנים האחרונות כששוק האמנות גוסס. המוזיאונים ממשיכים לא להיפגע מכך שהם ניזונים מחולשה ונואשות של אמנים.
    תערוכות יחיד – ללא תוספת תקצוב למוזיאונים, הם יהיו חייבים לשחק עם מספרי התקציב כדי להראות ששילמו שכר לאמנים. בפועל השכר ישמש את האמנים למימון התערוכות של עצמם, שהן תמיד גרעוניות. אז מה הרווחנו כאן?
    תערוכה קבוצתית של עבודות מוכנות – התעריפון כנראה יביא לכך שיהיו פחות תערוכות פיצ'פקעס קבוצתיות, שתומרצו עד היום בזכות העלויות האפסיות שלהן. חלטורות אוצרותיות יכאבו כמו תערוכות יחיד.
    תעריף הרצאות – ללא תוספת תקצוב, מוסדות ששילמו עד היום בין 150 שח ל500 שח להרצאת אורח, פשוט יקיימו פחות הרצאות וימי עיון.

    האם הרשויות המקומיות, הגלריות והמוזאונים יודעים מזה? כיום גלריות דורשות תשלום לא מבוטל מהאמנים המציגים אצלם, במקום שהם עצמם ישלמו לאמנים.

    הישג עצום, צעד קטן לאדם… אפילו הקוביזם – העלמות מאבניון, לא משתווה לו
    תודה לכל העושים במלאכה
    עד לא מזמן תעריפון כזה היה נחשב לכתיבה פארודית שנונה
    שומר נפשו

    אנחנו חיים באותה מדינה? פה בארץ חמדת אבות צריך משכנתה להציג בגלריה ומימון המונים להוציא מהכח אל הפועל יצירה…

    גלריה מסחרית שאינה נתמכת עי עיריות ואינה עמותה ללא מטרות רווח, לא יכולה להתקיים מעצמה. יש עליה הוצאות לא מבוטלות כשכר דירה, ארנונה, חשמל מים, אבטחה, יח"צ , עיצוב והדפסה ושירותים נוספים הנתנים לאמנים בהפקת התערוכות. זה כמו שזמר יחליט שאינו מעוניין לשלם למפיק, לאולפן הקלטות, למעבד המוסיקלי למלחין ולחנויות שמוכרות את הדיסק שלו שכר משום שהם כבר ירויחו עמלות ממכירות הדיסק. ואם לא תהינה מכירות? אם המדינה תסבסד גלריות לא רק עירוניות אז זה משהו אחר אבל אני לא רואה את זה קורה. מה שקורה הוא שגלריות טובות נסגרות וחבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *