ספר חדש של בוריס גרויס בעברית

ספרו של תיאורטיקן האמנות בוריס גרויס ״המִסְפח הקומוניסטי״ רואה אור בעברית בהוצאת ״פיתום״. תרגם מגרמנית והוסיף הערות: אדם טננבאום בחרה, ערכה את הנוסח והוסיפה הארות: אסתר דותן עיצוב: נועה שוורץ. 152 עמודים. 75 ש"ח "חתירה לשלטון הפילוסופים אינטגרלית להגדרת הפילוסופיה. שהרי מדוע נרצה להגות בעולם ככוליות אם אין כל חפץ לנהל את הכוליות הזו? מי […]

ספרו של תיאורטיקן האמנות בוריס גרויס ״המִסְפח הקומוניסטי״ רואה אור בעברית בהוצאת ״פיתום״.

תרגם מגרמנית והוסיף הערות: אדם טננבאום
בחרה, ערכה את הנוסח והוסיפה הארות: אסתר דותן
עיצוב: נועה שוורץ. 152 עמודים. 75 ש"ח

"חתירה לשלטון הפילוסופים אינטגרלית להגדרת הפילוסופיה. שהרי מדוע נרצה להגות בעולם ככוליות אם אין כל חפץ לנהל את הכוליות הזו? מי שרוצה לבטל את התביעה הטוטלית לעוצמה של הפילוסופיה, מבטל את הפילוסופיה עצמה ומותיר כך רק את ההיסטוריה של הפילוסופיה".
בוריס גרויס, המִסְפח הקומוניסטי, עמ' 86-85

במסה הפילוסופית המאתגרת המִסְפח הקומוניסטי, שפורסמה לראשונה בשנת 2006, מציג בוריס גרויס את הקומוניזם כשותף לחלומם של פילוסופים מאז אפלטון לייסד מדינה רציונלית שתנוהל באמצעות כוח הלשון, ומבין את הקומוניזם כניסיון להשתית בסיס חברתי על מדיום הלשון במקום על מדיום הממון. יתר על כן, הוא טוען, הכוח הטרנספורמטיבי של הלשון, מדיום של שוויון, הוא המפתח לכל מהפכה קומוניסטית חדשה. כלומר, לפרדיגמה נגדית לקפיטליזם הנוכחי.

כאנטיתזה לניאו-ליברליזם הגלובלי של הימין המפרק מוסדות חברתיים-אזרחיים דוגמת מדינת רווחה ומפלגה פוליטית, וכאנטיתזה לפעילותם של אנשי שמאל כיחידים, כאינטלקטואלים אינדיווידואליים כל אחד לעצמו, הפרגמטיזם הפילוסופי של גרויס מכַוון לכינון מסגרות פוליטיות של שמאל לא בורגני. וברחל בתך הקטנה: מסגרות פוליטיות מתחדשות ומתרעננות של מחשבת הקומוניזם והמטריאליזם הדיאלקטי – תכלית נועזת באופקיה, גם אם לא פופולרית כיום על רקע פירוק ברית המועצות, על רקע משטר הדיכוי הסובייטי והגולאגים של סטאלין ועל רקע אכזבתם מאז שנות ה-60 של אינטלקטואלים מובילים במערב מן המפלגות הקומוניסטיות ודלדול השפעתן של המפלגות הסוציאליסטיות והקומוניסטיות בחברות השונות באירופה (ובישראל).

בוריס גרויס (נולד במזרח ברלין, 1947) הוא פילוסוף, אוצר ופרופסור לאסתטיקה, להיסטוריה של האמנות ולתיאוריה של מדיה באוניברסיטת ניו יורק ובאוניברסיטת קרלסרוהה, גרמניה. ספרו כוח האמנות [2008], ראה אור בעברית בהוצאת פיתום ב-2009. עוד בין ספריו:
Under Suspicion: A Phenomenology of Media, גרמנית: 2000, אנגלית: 2012;  Introduction to Antiphilosophy, גרמנית: 2009, אנגלית: 2012; The Total Art of Stalinism, גרמנית: 1988; אנגלית: 1992, 2011; Ilya Kabakov: The Man Who Flew into Space from his Apartment, 2006; Going Public, 2010; History Becomes Form: Moscow Conceptualism, 2010.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *