מרכז מעמותה יפתח מחדש

מרכז האמנות מעמותה שפעל בעבר בעין-כרם, יפתח בשבוע הבא מחדש בבית הנסן הסמוך לתיאטרון ירושלים. המרכז, שנוסד ומופעל ע"י צמד האמנים סלה-מנקה (לאה מאואס ודיאגו רוטמן), יחנך בתערוכה "חיה בסרט – על אולמות קולנוע ליסבון בהיסטוריוגרפיה של המזרח התיכון". קבוצת האמנים הירושלמית סלה-מנקה, שיצרה בעבר את אירועי "הערה", כתב העת "הערת שוליים", האתר לאמנות רשת no-org.net, המרכז לאמנות […]

מרכז האמנות מעמותה שפעל בעבר בעין-כרם, יפתח בשבוע הבא מחדש בבית הנסן הסמוך לתיאטרון ירושלים. המרכז, שנוסד ומופעל ע"י צמד האמנים סלה-מנקה (לאה מאואס ודיאגו רוטמן), יחנך בתערוכה "חיה בסרט – על אולמות קולנוע ליסבון בהיסטוריוגרפיה של המזרח התיכון".

קבוצת האמנים הירושלמית סלה-מנקה, שיצרה בעבר את אירועי "הערה", כתב העת "הערת שוליים", האתר לאמנות רשת no-org.net, המרכז לאמנות ומדיה מעמותה, שמחה לבשר על פתיחה מחדש של מעמותה – פרויקט עצמאי ליצירה, מחקר והפקה, במתחם חדש בן 250 מ"ר בחללי המרתף של בית הנסן (בית המצורעים לשעבר), ועל השקת פרויקט חדש: האקדמיה של המרתף – מרכז לימוד, מחקר והפקת ידע.

חדרי המרתף ששימשו בעבר מחסן, רפת ובית מרקחת, ישמשו סדנאות לאמנים, חדר וידיאו, חדר סאונד, חדר הקרנה, חללי תצוגה ומרכז לימוד ומפגש. הפרויקטים החדשים ביוזמתה ובניהולה של קבוצת סלה-מנקה, הם חלק ממהלך המבקש לקיים תרבות שמפתחת תהליכי עומק ומשוחחת ומתדיינת עם הסביבה, בתגובה לתרבות הבידורית והפסטיבלית והרוח הצרכנית השולטות בעיר. מודל העשייה מבוסס על שיתוף ידע ועזרה הדדית: לימוד, ביקורת, תצוגה ויצירה שמתמקדים בטכנולוגיה ובמדיה ושומרים על עצמאות אמנותית, מתוך אמונה כי יש עדיין מקום לא רק לרוח של מהפכה אלא גם למהפכה ברוח.

תערוכה ראשונה: "חיה בסרט – על אולמות קולנוע ליסבון בהיסטוריוגרפיה של המזרח התיכון"
ב-29 בדצמבר תיפתח במרכז התערוכה "חיה בסרט – על אולמות קולנוע ליסבון בהיסטוריוגרפיה של המזרח התיכון". בפרויקט, המשלב אמנות, קולנוע ופרפורמנס, ישתתפו שמונה אמנים שהיו בעבר ברזידנסי במעמותה בעין כרם:  אסיה לוקין, איתמר מנדס-פלור, גיא יצחקי, הגר גורן, הדסה גולדויכט, זמר ס"ט, עינת אמיר וקבוצת Sala-manca, שגם אוצרת את הפרויקט.

הכניסה ל"חיה בסרט" היא בכל שעה עגולה את הצופים מובילה סדרנית קולנוע בשם אסתר, נערה חרדית שחזרה בשאלה והתאהבה בסדרן בית הקולנוע "ליסבון", שפעל במרתפיו של בית המצורעים בעיר ליסבון שבפורטוגל בין 1963 ל-1973 (בתקופת הדיקטטורה של סלזאר – בכך הצליח להיות מוקד מחתרתי לפעילות של לוחמי החופש, מתחת לאפו של המשטר). בעקבות אהבתה לסדרן התאהבה גם באמנות הקולנוע, ובגלל האהבה סולקה מביתה.

אסתר מדריכה את הצופים בחללים השונים שבמרתפיו של בית המצורעים לשעבר, שבו שוחזר בית הקולנוע "ליסבון". המונולוגים של הסדרנית, שפעם הייתה שומרת במוזיאון של העכשווי, יובילו את הקהל בין עבודות במדיומים שונים שמרכיבות את התערוכה (מיצבים, מיצגים, סרטים, הקלטות ועוד).

פרויקט "חיה בסרט" עוסק בפערים בין המציאות ובין הייצוג החזותי שלה, בין המציאות לדמיון, בין הקולנוע כבריחה לקולנוע ככלי ביקורתי, בין האליטיסטי למחתרתי, בין הסינמטק לסינמה סיטי. הפרויקט הוא היסטוריוגרפיה סובייקטיבית של מדע הקולנוע, של תולדות מוסד הסדרן (או של סדרנית אחת), של הקשר בין הנראה למוסתר, בין האחר לחירות, בין המסך למסתתר מאחוריו.

על קבוצת סלה-מנקה
קבוצת Sala-manca פועלת בירושלים מאז שנת 2000. הקבוצה פעילה בתחום הפרפורמנס והאמנות החזותית והציגה בבמות מרכזיות בארץ ובחו"ל (בין השאר: טייט מודרן בלונדון, Eyebeam בניו יורק, טירת אוּיזדובסקי בוורשה, בלאקבוקס בבלפסט, PFA בברקלי, המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון). סלה-מנקה פיתחה לאורך השנים פרויקטים שהפכו לאבני דרך בתולדות העשייה העצמאית בעיר ובארץ בתחום האמנות העכשווית: אירועי האמנות העכשווית "הערה", שהתקיימו ללא שום תמיכה כלכלית חיצונית וסימנו את התחדשות סצנת האמנות בעיר, התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני בפסטיבל הקולנוע ירושלים ועוד. לצד אלה יצרה הקבוצה פלטפורמות ופרויקטים רבים אחרים שזכו להכרה ארצית ובינלאומית.


פעילות הקבוצה מתאפיינת ביצירה עצמאית, ביקורתית, שמתייחסת לסביבתה ומנהלת דיאלוג ואפילו פולמוס בניסיון לפתח בחברה ובשדה שבהם היא פועלת שיח ביקורתי ומחויב. הקבוצה פועלת בשיתוף אמנים רבים, אוצרים ומוסדות תרבות בארץ ובחו"ל. לאורך השנים השתתפו בפרויקטים השונים שלה יותר מ-500 אמנים, אוצרים, קולנוענים, משוררים, אדריכלים ויוצרים מתחומים אחרים.

בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה
בית הנסן שנבנה בשנת 1887, תוכנן ע"י האדריכל קונארד שיק ושימש עד שנת 2000 כבית מחסה לחולי צרעת. בשנת 2009 הועבר המבנה לרשות עיריית ירושלים, לטובת שיקומו והסבתו למרכז תרבות ציבורי. עבודות התכנון והשימור בבית, שנמצא בבעלות הקרן הקיימת לישראל,  נעשו בין השנים 2011-2013 בניהול הרשות לפיתוח ירושלים.

פתיחה חגיגית: יום ראשון 29.12.2013  בשעה 19:30
התערוכה תפתח מחדש לאחר הפתיחה ב-2.1.14
שעות מופעים – כניסה בימי ב,ד,ה בשעות: 10:00, 11:30 ו13:00
בימי שישי ב10:00 וב11:30.
כניסה חינם
לבירורים נוספים: www.mamuta.org   [email protected]
כתובת: בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *