נבחרו אוצרי התצוגה הישראלית בביאנלה לאדריכלות בוונציה

אורי שלום, ד"ר רועי ברנד וקרן יעלה גולן נבחרו לייצג את ישראל בביאנלה ה -14 לאדריכלות בונציה 2014. השלושה יאצרו את התערוכה CTRL+P – מחיקה והדפסה במרחב הישראלי 1914-2014. ועדת השיפוט כללה את פרופ' אדר' יעל מוריה – יו"ר הוועדה, האדריכלים ארז אלה, דן הנדל, 
פרופ׳ אדר׳ אלונה נצן שפטן, עופר מנור, פרופ' הלל שוקן […]

אורי שלום, ד"ר רועי ברנד וקרן יעלה גולן נבחרו לייצג את ישראל בביאנלה ה -14 לאדריכלות בונציה 2014. השלושה יאצרו את התערוכה CTRL+P –
מחיקה והדפסה במרחב הישראלי 1914-2014.

ועדת השיפוט כללה את פרופ' אדר' יעל מוריה – יו"ר הוועדה, האדריכלים ארז אלה, דן הנדל, 
פרופ׳ אדר׳ אלונה נצן שפטן, עופר מנור, פרופ' הלל שוקן והמשקיפות סיגל ברניר – יו"ר המדור לאמנות פלסטית, ונציגת משרד התרבות והספורט, מרכזת הוועדה, עידית עמיחי.

על התערוכה
"בשנת 2010, חיו במטרופולין תל אביב 3.4 מיליון איש, המהווים 44% מכלל האוכלוסיה בישראל. התנועה למרכז כל כך חזקה שמומחים חוזים שעד 2025, 80% מהאוכלוסיה בישראל תתגורר באזור המרכז, לא בליבת העיר אלא בשוליה הרחבים. המרחב שבין גדרה, חדרה ומודיעין יהיה לפרוור-עיר ענק ויהווה את ההתארגנות העירונית העיקרית.

תפיסת המוצא ההיסטורית לתכנון בישראל היא של מרחב ריק וחסר מאפיינים מקומיים המשמש כר לניסויים אורבניים באמצעות הדפסת תשתיות ושכונות מגורים. הדיאלקטיקה של המרחב הישראלי שנעה בין תכנון יתר מערכתי לאלתור בפועל, או נסיונות לריכוז עירוני אל מול מגמות של פריסה מרחבית, מייצרת מצב כלאיים המכונה על ידנו “urberb”–ניאולוגיזם שמשלב בין הצורה העירונית המובהקת (urban) לפרוור המסורתי (suburb). האורברב הישראלי מתרחב והופך לצורת החיים הדומיננטית ביותר והבסיס המרחבי המשותף לרוב החברה בישראל. ה “urberb” כמודל החורג מהדיכוטומיות הישנות, מאפשר מבט מחודש ועדכון למושגים הקלאסים המציבים את המרכז מול הפריפריה, המשמעותי מול השולי והמקורי מול החקייני".

מנימוקי השופטים:
חברי הועדה סברו כי נושא הפרוור / עיר הוא תופעה אדריכלית עכשווית ומעניינת בשיח הבינלאומי המקבל ביטוי בעל מאפיינים מובהקים במרחב הישראלי. הנושא עונה על פנייתו של אוצר הביאנלה רם קולהאס למדינות המשתתפות, לדון במסגרת התערוכה ביסודות האדריכלות המודרניסטיים ובביטוי שהם קיבלו במסגרות הלאומיות השונות. התפיסה האוצרתית שהציגו הזוכים משלבת בין אמצעי מדיה שונים, המאפשרת לייצג הן את המרחב הארכיטקטוני והן את מרקם החיים שמרחבים אלה מייצרים. כמו כן, סברו חברי הוועדה כי לצוות האוצרים כישורים מגוונים בתחומי הפרקטיקה והמחקר האדריכלי כמו גם בתחומי האוצרות והאמנות, ועל כן תהיה להם יכולת לגבש את תכני התערוכה במשך הזמן שנותר עד לפתיחת הביאנלה ולייצר תערוכה שתייצר עניין מיוחד בקרב מבקרי הביאנלה.

על הביאנלה לאדריכלות בוונציה 2014:
התערוכה תוצג בביתן הישראלי בשטח הביאנלה בגני הקסטלו בוונציה אשר תוכנן בשנת 1952 על ידי אדריכל זאב רכטר שהיה מהאבות המייסדים של הסגנון הבינלאומי בישראל.  משרדי התרבות והחוץ אחראים במשותף על הביתן הישראלי ומשתתפים במימון התערוכה.

הביאנלה לאדריכלות בוונציה מתקיימת משנת 1980 והיא נחשבת לאחת התערוכות המרכזיות בשדה האדריכלות הבינלאומי ומבקרים בה מאות אלפים. בתערוכה מוצג מגוון רחב של עבודות מכל רחבי העולם ומיוצגות בו מעל 40 מדינות. רם קולהאס נבחר לאוצר הכללי של הביאנלה ה-14. נושא התערוכה המרכזית הוא "יסודות" (Fundamentals) והיא עוסקת במרכבים הבסיסים של הארכיטקטורה ובהיסטוריות של הארכיטקטורות הלאומיות לאורך מאה השנים האחרונות. התערוכה תפתח ב-7 ליוני ותמשך עד ה-23 לנובמבר 2014.

על האוצרים:
ד"ר רועי ברנד הוא מרצה לפילוסופיה בבית הספר לתארים מתקדמים של בצלאל. הקים ואצר את "יפו 23”, מרכז לתרבות ולאמנות בלב ירושלים. מתמחה בפילוסופיה עכשווית, חקר התרבות והאמנות, אסתטיקה ומדיה פופולרית. אצר עשרות פרויקטים ייחודים ותערוכות קבוצתיות בינלאומיות. ערך את "פילוסופיה בזמן טרור, דיאלוגים עם הברמאס ודרידה" (הקיבוץ המאוחד, 2004), ו"חיים חשופים- אמנות במצב חירום" (מוזיאון על התפר, 2007). ספרו "אהבהידע—על חיי הפילוסופיה מסוקרטס ועד דרידה", יצא ב-2012  בהוצאת אוניברסיטת קולומביה, ניו-יורק. בימים אלו עובד על ספר חדש, "אמנות/חיים", העוקב אחר פרקטיקות ואמנים שעבורם החיים הם מדיום לעבודה או חומר לעיצוב.

אדריכל אורי שלום הוא בוגר הטכניון בהצטיינות. בוגר תכנית לימודי ההמשך של המחלקה לאמנות וצילום בבצלאל, סלמה תל אביב. חבר הסגל האקדמי במחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, ירושלים  ומרכז את שנה ב' במחלקה. בעל נסיון מקצועי במשרדי אדריכלים בפאריס ובאירלנד, ובעלים של משרד האדריכלים "סטביליטי-סטודיו", אשר בתכנונו מלון שטיבל במזרח ת"א, חידוש ומחזור לשתי טחנות קמח בדרום ת"א, פרויקטי מגורים שונים ומבני ציבור.

קרן יעלה גולן היא אמנית וידאו, צילום ופרפורמנס, מרצה על עיצוב, אדריכלות ואמנות עכשווית במכון הטכנולוגי חולון. בעלת תואר ראשון בעיצוב פנים מהמכללה למנהל ותואר שני באמנות מה-School Of Visual Arts  בניו יורק. הציגה תערוכות יחיד בגלריית החדר, במוזיאון ינקו דאדא ובבית האמנים בתל אביב. השתתפה בתערוכת קבוצתיות בארץ ובעולם, האחרונה שבהם במוזיאון לאמנות עכשווית בבוקרשט. בעבודתה  חוקרת נושאים של נשיות, פולחן ומקום, דרך דמויות מיתיות וריטואלים של פרוק והרכבה.

אדריכלית עידית קופסקי – אוצרת משנה – היא אדריכלית ויוצרת, סיימה את לימודיה באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל ב-2011. זכתה במספר הוקרות ופרסים בעיצוב. מלמדת באקדמיה בצלאל  ומתמחה בשיתופי פעולה בין אדריכלים לאמנים. השתתפה בתוכניות שהות ביפן בסטודיו של האדריכל והאמן ג'וניה אישיגאמי, ולאחר מכן במשרד האדריכלים SANAA, שם עסקה בעבודה ופיתוח תכנים דרך מספר פרויקטים בין לאומיים, בין היתר בפיתוח והמחשת תכנון בצלאל החדש במגרש הרוסים בירושלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *