הוכרזו שמות זוכי פרס רפפורט

הפרס על-שם רות וברוך רפפורט לשנת 2013 לאמן וותיק ואמן צעיר יוענקו לדוד ריב ואיוה כפרי.הפרס לצייר הבכיר ע"ס $70,000,כולל 35,000$ אשר יוענקו לאמן עצמו ו-35,000$ למימון תערוכה מיצירתו המלווה בקטלוג. הפרס לצייר הצעיר (עד גיל 40) ע"ס 30,000$, כולל 15,000$ לאמן עצמו ו-15,000$ למימון תערוכה וקטלוג. כל צייר יתחייב לתרום עבודה אחת לפחות לאוסף […]

הפרס על-שם רות וברוך רפפורט לשנת 2013 לאמן וותיק ואמן צעיר יוענקו לדוד ריב ואיוה כפרי.הפרס לצייר הבכיר ע"ס $70,000,כולל 35,000$ אשר יוענקו לאמן עצמו ו-35,000$ למימון תערוכה מיצירתו המלווה בקטלוג. הפרס לצייר הצעיר (עד גיל 40) ע"ס 30,000$, כולל 15,000$ לאמן עצמו ו-15,000$ למימון תערוכה וקטלוג. כל צייר יתחייב לתרום עבודה אחת לפחות לאוסף רות וברוך רפפורט לאמנות ישראלית. האוסף כולו ייתרם למוזיאון תל אביב לאמנות, ויוצג בתערוכה במוזיאון במלאת עשור למתן הפרס. הפרס יוענק במוזיאון תל אביב לאמנות ביום רביעי, ה-13 במרץ 2013. תערוכותיהם של ריב וכפרי יוצגו במוזיאון בחודשים אפריל-מאי 2014.

חבר השופטים בפרס כלל את נציגות המשפחה רות רפפורט, עירית רפפורט וענת מטלון, מנכ"ל ואוצרת ראשית מוזיאון תל אביב לאמנות סוזן לנדאו, יו"ר ועדת תערוכות ורכישות של המוזיאון דורון סבג, והאוצרת הבכירה לאמנות ישראלית אלן גינתון.

איוה כפרי - דו-קרב, ציור מיצב, 2009

איוה כפרי – דו-קרב, ציור מיצב, 2009

בנימוקי הבחירה בדוד ריב נכתב כי "ריב (יליד 1952) מצייר ציורים של תמונות. זה ברור יותר בעבודות הנקראות ציור מופשט – שם הוא מצייר מודלים, אפשרויות של ציורים מופשטים "מודרניסטיים" – אבל זה נכון גם כשמדובר בציוריו הפיגורטיביים. ריב הנחשב, מאז ראשית שנות השמונים, אמן מחויב פוליטית העוסק בציור־עדות, לא מצייר נופים או אירועים פוליטיים, אלא תמונות שלהם, שכן הם מצוירים על־פי תצלומים ודימויים השאובים מהטלוויזיה ומהאינטרנט, אבל לא רק משום כך. הוא הרבה לצייר על־פי תצלומים של מיקי קרצמן ובשנים האחרונות גם על־פי תצלומיו שלו. הוא מצייר דפי קונטקטים, נגטיבים וסרטי וידאו שניכר בהם השימוש בצבעוניות של חומרי הצילום. הוא מצייר מכירות פומביות ואנשים המשוטטים בגלריות ובמוזיאונים, חיילים בפעולות שגרתיות, אירועי עימות על קו התפר שבין ישראל לשטחים הכבושים, תמונות מחיי היומיום ודמויות פוליטיות ידועות. שכפול הדימויים בווריאציות צבעוניות שונות ובשחור־לבן יוצר מעין חדר בקרה של אולפן תקשורת שבו נצפים בו־זמנית אירועים שונים, לכאורה בעלי ערך סגולי שווה. עבודתו רחבת היריעה של ריב, מראשיתה ועד היום, שואלת על תחומי האמנות והפוליטיקה ועל הקשר ביניהם שאי אפשר להפרידו".

בנימוקי הבחירה באיוה כפרי נכתב כי "כפרי (ילידת 1981), יוצרת מיצבי־ציור מופשטים ופיוטיים המושפעים ממסורות המודרניזם האירופי והאמריקני: המופשט האקספרסיבי, הטשיזם והמינימליזם הגיאומטרי. ביצירתה הייחודית והמקורית היא הופכת את הציור לחוויה בחלל ומרחיבה את גבולותיו מתוך שימוש חדש בחומרים חדשים, כמו נייר דבק, טפטים, צבע ספריי ופרספקס בשילוב עם אקריליק. חומרים אלו משמשים קווים, כתמים וצורות הפולשים אל החלל והופכים לאירוע ציורי תלת־ממדי. החלל הציורי המתקבל בעבודתה, המכונה מיצב־ציור, מזמין את הצופה לחדור לתוכו ולהימצא בתוך אירוע ציורי מרהיב אך שברירי, שהוא מצב ביניים בין הרס וכאוס ובין חיות חגיגית וזרחנית".

קרן רפפורט ייסדה ב-2006 פרס של מליון דולר, לכבוד רות וברוך רפפורט, אשר מוענק מדי שנה לשני ציירים, בכיר וצעיר, המתגוררים ופועלים בארץ. הפרס, הנפרש  על פני עשר שנים, ניתן כל שנה במחצית חודש מרץ, לציון יום הולדתו של ברוך רפפורט ז"ל, שנפטר בינואר 2010.

זו השנה השמינית בה מוענק הפרס. בעבר ניתן לנורית דוד ואלי פטל, יאן ראוכוורגר ונטעלי שלוסר, אבנר בן גל ויוסף קריספל, טל מצליח ומלאני דניאל, שרון פוליאקין ואורן אליאב, אסף בן צבי ומיכאל חלק, ודגנית ברסט ואלעד קופלר, שתערוכותיהם ייפתחו במאי 2013.

1 תגובות על “הוכרזו שמות זוכי פרס רפפורט”

    עד מתי ימשיכו את המנהג המכוער של תרומת עבודה למוזיאון? 40 מליון לאגף ואי אפשר לממן תערוכה, קטלוג ורכישת עבודה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *