הוכרזו שמות הזוכים/ות בפרס העיצוב

שלומית באומן, עידו ברונו, טליה טוקטלי, גלי כנעני ודורי רגב הם זוכי פרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2012. מטרת הפרס לעודד מצוינות בתחומי העיצוב השונים ומהווה ביטוי הערכה והוקרה להישגיו של המעצב ולתרומתו בתחום עיסוקו. הפרס מוענק על סמך מכלול עבודה קיים העונה למאפיינים בתחום העיצוב מתוך כוונה לעודד ולגלות סטנדרטים גבוהים וזרמים […]

שלומית באומן, עידו ברונו, טליה טוקטלי, גלי כנעני ודורי רגב הם זוכי פרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2012.
מטרת הפרס לעודד מצוינות בתחומי העיצוב השונים ומהווה ביטוי הערכה והוקרה להישגיו של המעצב ולתרומתו בתחום עיסוקו. הפרס מוענק על סמך מכלול עבודה קיים העונה למאפיינים בתחום העיצוב מתוך כוונה לעודד ולגלות סטנדרטים גבוהים וזרמים חדשים בתחום. שווי הפרס הכולל 100,000 ש"ח, אשר יחולקו באופן שווה בין חמשת הזוכים.

בוועדת השיפוט לבחירת פרס העיצוב לשנת 2012 ישבו גב' עירית אבא, גב' עינת לידר, גב' נירית נלסון, מר קובי פרנקו, גב' ענת שטיין והגב' שלומית נמליך כמשקיפה מטעם משרד התרבות והספורט. הועדה דנה ב-55 מועמדים.

להלן נימוקי השופטים:
שלומית באומן – עיצוב קרמי
עבודותיה של שלומית באומןניחנות בכישרון ורגישות יוצאי דופן – מושגית, צורנית וטכנולוגית. בחתירתה לעשייה ערכית, מעמיקה, כנה ואמיצה, באומן מייצרת בעבודותיה אמירה רלוונטית בתוך שדה התרבות החומרית. יצירתה, הנטועה ומתייחסת להיסטוריה והתיאוריה המקומית של תחום הקרמיקה, מציעה פרשנות ייחודית בשדה; היא מכילה  טביעות חומר וסימנים צורניים מקומיים וגלובליים – הן משורשי התעשייה, היצירה והתרבות הישראלים והן מהקדרות ומלאכת המחשבת הפלסטינית – ובכך מאפשרת זווית רחבה ורפלקסיבית על התחום והחומרים והתרבות שבבסיסו. במקביל ליצירתה הענפה, באומן גם חוקרת וכותבת בתחום ובתחומים קרובים, והיא אחת הדמויות המרכזיות והמהותיות בשדה.

עידו ברונו – עיצוב תערוכות
התערוכות והפרויקטים אותם מעצב עידו ברונו מרתקים מעמיקים וחכמים, מלאי רעיונות חדשים ומעוררי השראה – הנובעים הן מהידע והחוכמה של ברונו והן מהאינטואיציה העיצובית הנפלאה בה ניחן; שפתו העיצובית עשירה – ברמה הצורנית, החומרית והטכנולוגית –  מדויקת ומקורית, הן במכלול והן בפרטים. עידו ברונו הוא אחד מהאנשים המרשימים והמשמעותיים כיום בשדה העיצוב בארץ מבחינת תרומתו הגדולה והמרובדת – כמעצב, כאיש רוח, כפדגוג. תרומתו הענפה של ברונו כוללת עיצוב תערוכות, חפצים ומוצרים, כמו גם מחקר וכתיבה מעמיקה, ערכית בעלת קול ייחודי בשדה; בעיקר  אודות ובהתייחס לעיצוב המקומי  – חפצים ודמויות מפתח, אך גם על מושגים ותופעות עיצוביות ברמה הגלובלית.

טליה טוקטלי – עיצוב קרמי
ההתעקשות וההתמדה בהתמודדות עם מגוון רחב של חומרים קרמים ושילובם עם חומרים וטכניקות שונות, מובילים אותה למחוזות פואטים ואסתטיים של עשייה ותוכן. היא מפנה מבט ותשומת לב לחפצים המזוהים עם החומר והפורצלן ומנסה לפצח את הקוד התרבותי, להרחיבו ולהביאו לממד עכשווי. ילדים, בלרינות ואיילות שהוצגו בבתים באירופה בוויטרינות תצוגה, שויכו למרחבי הקיטש. ביצירתה של טוקטלי הם מקבלים תוספות, הכלאות ושיכפולים ועוברים למרחב  השאלה. הצירוף של הכלבים למילון הוויזואלי של חפצי הנוי הללו מקבץ את הדימויים לכיוון האוטוביוגרפי ולכן מקרב את הצופים להתבונן ביצירות לא כמקרה כללי אלא ככזה פרטי ואינטימי ולכן גם מרחיק אותם מהאב-טיפוס ומגדיר אותם מחדש כיחיד במינו. טוקטלי היא אמנית רצינית, חדשנית ובעלת תעוזה רבה. עבודותיה מתאפיינות באסתטיקה שברירית ועדינה, בעשייה חומרית רגישה ומלאת עוצמה.

דורי רגב – עיצוב המוצר
כמעצב תעשייתי העוסק בעיצוב רכב, מפגין דורי רגב בעבודות העיצוב שלו שליטה במכלול הצורני פיסולי ביחד עם ירידה מעודנת לפרטים ויכולת לפתח וללטש צורה, המאפיינים את המומחים לעיצוב בתחום זה. רגב צבר מטען מקצועי ותרבותי בשנים של עבודה בלב תעשיית הרכב בחו"ל. בשני העשורים האחרונים ראויה לציון תרומתו למתיחת רף עיצוב המוצר בארץ, כמעצב פעיל בתעשייה וכמרצה בכיר בתחום. במהלך שנים רבות של כתיבה במגזיני רכב ובעיתונות הפך רגב לסוכן השיח העיצובי והנגשתו לקהל הרחב. הוא כותב אודות אסתטיקה בשפה עשירה ומרתקת ומגיש לקוראיו ניתוח צורני ועיצובי מקצועי מתובל בהומור.
בימים אלו של עליה במודעות לבעיות סביבתיות וחברתיות, חשובה במיוחד נוכחותו הפעילה בפיתוח פתרונות של תחבורה ציבורית. הניסיון שצבר בתחום בחברות בינלאומיות מובילות עשוי לתרום לאיכות החיים של כל אחת ואחד. על כך ראוי להעניק לאיש מקצוע זה פרס של הכרה, הערכה ועידוד.

גלי כנעני – טקסטיל    
גלי כנעני, אמנית המעצבת וחוקרת את  הבד, האריג ובחיפוש מתמיד של גבולות החומר. היא בוחרת את פרטי הלבוש המוכרים עם הסימנים המובהקים של כפתור, פסים וצווארון ומחברת אותם לאריגים מופשטים. שיבוש הזיהוי המובהק של הבד אל יצירת צורה שההתבוננות בה חידתית ומסקרנת כמו במפגש עם גוף פיסולי הדורש פיענוח למהותו. השתי והערב שנרקם והמתח שנוצר בין צבע וצורה, רכות וגסות יוצר זיכרון תרבותי ומפגש של ניגוד בלתי צפוי המציג את נוכחותו. התוצאה מפתיעה חדשה ושלמה.

2 תגובות על הוכרזו שמות הזוכים/ות בפרס העיצוב

    שלומית באומן וטליה טוקטלי הן אמניות קרמיקה רציניות וראויות ועל כך אני שמחה לזכייתן. עדיין שואלת כפי ששאלתי לא פעם גם ב"מארב"וב"ערב רב" מה מותר העיצוב הקרמי מהאמנות, למה זה עיצוב ולא אמנות. מסרבת להגיש את עבודתי לתחרות זו של משרד התרבות מכיון שאינני מוכנה להיקרא מעצבת קרמית. גם שלומית וגם טליה נוטלות את המדיום ויוצרות אובייקטים חד פעמיים ובהם אמירה תרבותית, מחאתית או אוטוביוגרפית. המקור, חומרים וטכניקות קרמיים, מתוך אהבה, הערכה, וידע , אבל התוצאה בעלת המשמעות היחידנית, אמנות. נקודה

    למירי פליישר: הגבולות בין אמנות לבין עיצוב נחצים כל הזמן; "אמנים" מעצבים את עבודותיהם, תדמיתם ומיתוגם, ומנגד – "מעצבים" מפיקים עבודות שניתן לנתח כעבודות אמנות. ערך אמנותי אינו שמור רק לעבודות המצהירות על עצמן כאמנות, לפני שהן משהו אחר. למוצרים תעשייתיים רבים ערך אמנותי, ועל אחת כמה וכמה – למוצרים יחידניים עשוי להיות ערך אמנותי.
    עיצוב היא ההוצאה לפועל של כוונות, בצורה, במסר או בחוויה. אמנים ופסלים הם מעצבים לכל דבר… זה כמובן עניין של הגדרה, אבל לפי הגדרה זו, אין צורך לפסול את הגדרתם של אמני קרמיקה כמעצבים, וגם, אין בכך פחיתות כבוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *