פרס לאוצרת נעמי אביב

משרד התרבות הכריז על זכייתה של נעמי אביב בפרס האוצר לשנת 2011 בשווי של 50,000 ₪.פרס האוצר מוענק זו השנה השביעית ע"י משרד התרבות . הפרס נועד להביע הערכה והוקרה לעבודת האוצר המקצועי, לסייע לאוצר להתמקד ולהעמיק בתחום מחקרו ובתוך כך לתרום למימוש חזונו ולהקמת תערוכות מקצועיות ומצטיינות בחללי התצוגה הפתוחים לקהל הרחב. חבר השופטים […]

משרד התרבות הכריז על זכייתה של נעמי אביב בפרס האוצר לשנת 2011 בשווי של 50,000 ₪.פרס האוצר מוענק זו השנה השביעית ע"י משרד התרבות . הפרס נועד להביע הערכה והוקרה לעבודת האוצר המקצועי, לסייע לאוצר להתמקד ולהעמיק בתחום מחקרו ובתוך כך לתרום למימוש חזונו ולהקמת תערוכות מקצועיות ומצטיינות בחללי התצוגה הפתוחים לקהל הרחב.
חבר השופטים לפרס האוצר 2011 כלל את ד"ר מרטין וייל, הגב' עדנה מושנזון, הגב' טלי תמיר והגב' עידית עמיחי כמשקיפה מטעם משרד התרבות והספורט.

להלן נימוקי השופטים לפרס:
נעמי אביב הינה אוצרת עצמאית הפועלת מעל לעשרים שנה בשדה האוצרות הישראלי כמפעל של אישה אחת, נטולת פשרות. נעמי אביב מעולם לא חסתה בצל ממסד אמנותי כלשהו והקפידה על עצמאותה המחשבתית והרעיונית ועל חופש פעולה מלא. בחירותיה באמנים אותם הציגה, בנושאים שפיתחה והבליטה ובחללים שבחרה היו פרי מחקר מקורי והעידו על יכולתה המיוחדת ליצור קשרים, להצביע על תופעות ולאבחן איכויות. זאת, בליווי יכולת כתיבה מיוחדת במינה, סגנון ביטוי אישי, חריף ואינטליגנטי, ידע רב באמנות ובפילוסופיה וכן אומץ להחדיר בכתיבה אמנותית גם ניואנסים של הומור, דמיון ונקיטת עמדה.

פרס האוצר לשנת 2011  הוענק לנעמי אביב על פעילותה המצטברת במרחב הפתוח, החוץ-מוזיאלי ועל כך שגם  כאשר  אצרה בתוך המוזיאון השכילה להחדיר בו רוח אחרת, כך למשל, התערוכה "שדים", אשר אצרה במוזיאון בת-ים לאמנות עכשווית, הציגה קבוצה של אמנים פולנים והעלתה דיון תרבותי מרתק. התערוכה שאצרה במוזיאון אשדוד, "במרחק השחור" שהציגה זו לצד זו את לאה ניקל וחן שיש, הייתה מופת לחיבור מפתיע ומאיר עיניים, המחבר בין שתי אמניות – מבוגרת וצעירה – על בסיס שפת אמנות אוטונומית, נעדרת גיל או אסכולה. התערוכה "ניאו ברבריזם" שאצרה נעמי אביב בחלל פרטי-אלטרנטיבי בתל אביב, הציגה עמדה תרבותית פוליטית חריפה ואמיצה תוך פרישה רחבה ונועזת של היבטים פסיכולוגיים וחברתיים.

תערוכות היחיד הרבות שאצרה לאמנים, בין היתר אניסה אשקר, סיגל פרימור, שריף וואקאד ועמיקם תורן, העידו אף הן על בחירות ייחודיות ועל יכולת פרשנות מזהירה. כאוצרת עצמאית, פיתחה נעמי אביב, במהלך שנות פעילותה הרבות, היכרות מעמיקה עם אמנים רבים והיא ידועה כמי שמלאכת האוצרות שלה כרוכה בהקשבה ובהתמסרות יוצאות דופן. מחקריה המעמיקים והפרשנות המרתקת שהיא מציעה בהם יוצרים חווית קריאה מענגת ומאירת עיניים של הטקסטים  שכתבה תוך הימנעות משימוש-יתר בז'רגוניזם, בד בבד עם שימוש קולח  ובהיר בשפה.

נעמי אביב ערכה וכתבה טקסטים לקטלוגים רבים וחשובים, ביניהם, קטלוג של תמר גטר, פנחס כהן-גן, פיליפ רנצר, מאיר אגסי, יחיאל שמי  ורבים אחרים. עבודתה בהוראת אמנות ואוצרות ניחנה באותה מקוריות ומחויבות מקצועית המאפיינת את כלל עבודתה.  פעילותה האוצרותית של נעמי אביב מהווה מופת לפעולה חוץ-ממסדית ערה ודרוכה המוסיפה נופך תרבותי מרתק לזירת הדיון האמנותי הישראלי. בהסתמך על כך, החליט חבר השופטים פה אחד להעניק לה את פרס האוצר לשנת 2011.

פרס האוצר יוענק לאביב בטקס חגיגי במהלך חודש יוני 2012 יחד עם זוכי בפרסים בתחום האמנות והעיצוב מטעם משרד התרבות והספורט.

3 תגובות על פרס לאוצרת נעמי אביב

    כותבת בחסד. אוצרת נפלאה, יוצרת תחבירים ויזואליים ורעיוניים מבריקים.
    ובדרכה זו, מתווה את מודל האוצר האולטימטיבי בעיני, שחותמו נמצא ומוצנע בו זמנית

    הפעם שאפו לשופטים. הוועדה צודקת.
    אחת ויחידה .
    כל כך רצינית שקשה לאמוד את מאמציה.
    עדות אישית לחיפוש לבחינה ולפיענוח, ללא הפסק , של מרכיבי התרבות האנושית, האוניברסלית.
    תענוג לחוות בתערוכות שבאצירתה.
    נתברכנו……

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *