בניין בית החולים למצורעים הנסן בשכונת טלביה בירושלים יהפוך למתחם אמנות, קולנוע, יצירה ובילוי, כך הודיעה הבוקר (שני) עיריית ירושלים. בהודעת העירייה, תחת הכותרת הבעייתית והדוחה למדי “מצורעים OUT תרבות IN”, נמסר כי הרשות לפיתוח ירושלים הכינה תוכנית לפיה ייפתח במתחם המבנה המרהיב והעתיק מרכז שיוקדש לשילוב בין אמנות וטכנולוגיה ויהיה פתוח לקהל הרחב. המבנה המרכזי במתחם יהפוך לחלל עבודה לקבוצות בוגרים מצטיינים מבתי ספר לאמנות, עיצוב וקולנוע בעיר. במקום תפעל חממת “made in Hansen”, שתגבש קבוצת קולנוענים צעירים שתפיק יצירה קולנועית או טלוויזיונית בהנחיית איש מקצוע. בנוסף יוקם במתחם מרכז העשרה מקצועי למעצבים בתחומי הקרמיקה, הצורפות, העיצוב התעשייתי ועיצוב האופנה. במקום תפעל קהילת מעצבים ויתקיימו סדנאות אמן עם מעצבים בכירים, אשר יופנו לקהל המקצועי ולעיתים גם לקהל הרחב. כמו כן תוקם במתחם ספריה מקצועית בתחומי העיצוב, הוידיאו והמדיה, שלוש גלריות, חנות למכירת עבודות שנוצרו במתחם ובית קפה.
היוצרים שיבחרו להשתתף בעבודה במקום יתגוררו, יצרו ויציגו בבירה במשך שנה שלמה, כשבתקופת זו תוענק להם מלגה מטעם העיר. הפרויקטים הראשונים שיתקבלו למתחם אמורים להיות מיועדים לטובת בנייתו וגיבוש תדמיתו, כאשר הציבור יוכל לבקר במקום ולצפות בתהליך היצירה.

בית החולים למצורעים "הנסן". חזית הבניין.
מתחם הנסן הוקם בשנת 1887 כבית חולים למצורעים על ידי האדריכל והארכיאולוג ד”ר קונרד שיק. המבנה נוסד בעקבות מגפת הצרעת שהכתה באותה שנה בעיר העתיקה בירושלים והצורך הדחוף במקומות נוספים לטיפול בחולים. בשנת 1948 הפך בית החולים לבית חולים ממשלתי, ונקרא על שם גרהרד הנסן שגילה את החיידק הגורם למחלת הנסן. בשל מיעוט החולים במחלה בישראל, בסוף שנות ה-80 חדל בית החולים לפעול במתכונת אישפוזית ומאז שימש כמרפאת יום לטיפול במחלה ומרכז משרדים של משרד הבריאות. בשל יחודו הארכיטקטוני הוכרז המבנה כמבנה לשימור.


האדרכלית עליאל קיי, שותפה עמיתה במשרד קיסלוב קיי אדריכלים ומרצה ותיקה במחלקה לאדריכלות, נבחרה לכהן כראש בית-הספר לאדריכלות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים. קיי תחליף את האדריכלית פרופ' אלס ורבקל, שעמדה בראש בית-הספר בשנים האחרונות.
קיי, בוגרת המחלקה בהצטיינות, עבדה כמרכזת ומנחת סטודיו שנה א', ובהמשך כמנחת סטודיו הפביליון. קיסלוב קיי אדריכלים זכה בתחרויות מרכזיות, ובהן תכנון קמפוס החינוך ברמת-אפעל, בניין העירייה וכיכר העיר אילת, הפיתוח של האנגר 2+3 בנמל יפו, המרכז הקהילתי ברמת-אביב הירוקה וקמפוס החינוך באור-יהודה. קיי היא מן המקימים של "קבוצה וכו'", קבוצה יוצרת העוסקת באקטיביזם חברתי ובחקר המרחב הציבורי. עבודותיה הוצגו בביאנלה הבינלאומית לאדריכלות ברוטרדם, בביאנלה לאדריכלות ואדריכלות נוף בבת-ים, במוזיאון ישראל, בבית הנסן בירושלים ובמסגרות אחרות. זוכת פרס קרן אמריקה-ישראל ושני פרסי הצטיינות מטעם בצלאל.
מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית הודיע על רכישת שבע עבודות אמנות ישראלית לאוסף הקבע שלו, במימון קרן הרכישה על שם צילה ירון ז"ל. סך הרכישות לשנים 2025–2026 עמד על 200,000 ש"ח, ובהן עבודות של זיוה ילין, אלהם רוקני, אמירה זיאן, מיטל כץ מינרבו, חנאן אבו חוסיין, אפרת גל-נור וורד אהרונוביץ. 


עתיד המתחם מאד מבטיח, חבל שפורממו כל כך הרבה פרטים מוטעים על ההיסטוריה שלו
רות וכסלר רות
| |שלום רות, תיאור ההיסטוריה של הבניין נלקח מהודעת עיריית ירושלים, והוא מופיע בנוסח דומה מאד גם בוויקיפדיה. אם יש פרטים שגויים או לא מדוייקים את מוזמנת להוסיף ונתקן.
תודה
יונתן אמיר
| |מגפת צרעת? ויקיפדיה? יונתן, מה קורה?
יובל
| |האם התקבלה החלטה מי ינהל את המקום?
אורלי tchc
| |