לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-23.12.2010 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

בואו נדבר דוגרי, לא קל להיות אמן. ולא בגלל שליצור זה קשה במיוחד (או בכל אופן, לא יותר קשה מהרבה דברים אחרים), אלא בגלל שכדי ליצור צריך פנאי. והרבה ממנו. מאיפה מגיע הפנאי הזה? מהרווח שנוצר בין עבודה לעבודה. כן כן, פרנסה. איי סייד ת'ה פי וורד. זה מדהים כמה אמביוולנטיות מילה כ"כ לא סקסית […]

בואו נדבר דוגרי, לא קל להיות אמן. ולא בגלל שליצור זה קשה במיוחד (או בכל אופן, לא יותר קשה מהרבה דברים אחרים), אלא בגלל שכדי ליצור צריך פנאי. והרבה ממנו. מאיפה מגיע הפנאי הזה? מהרווח שנוצר בין עבודה לעבודה. כן כן, פרנסה. איי סייד ת'ה פי וורד. זה מדהים כמה אמביוולנטיות מילה כ"כ לא סקסית יכולה לייצר. מצד אחד, אם יש לך כזה, אתה מבסוט. אבל אם אין לך, אתה לא מבסוט. עכשיו נשאלת השאלה: אם אתה לא מבסוט, אתה עדיין יוצר? ולפי ההגיון הזה, איך תמצא זמן ליצור אם אתה כל הזמן עסוק במרדף אחרי המשכורת הבאה?!?

אילן יונה, עיוות אידילי

ועכשיו לעובדות חיים קצת יותר אופטימיות, הפתיחות המרגשות של השבוע:

היום, יום חמישי, ה-23.12 –

תערוכה חדשה בגלריה של סמינר הקיבוצים בקלישר, בשם "מרחק נגיעה". התערוכה משאילה את דימוי המראה ומציבה במקומו את יצירת האמנות, כדי לבחון כיצד מתאפשר המפגש בין נקודת המבט של האמן, הבאה לידי ביטוי ביצירתו וזו של הצופה המתבונן בה. מציגים : אלדד מנוחין, סיון ניסדלסקי, איריס פשדצקי. אוצרת: גילי זיידמן.

ערב הקרנת הוידיאו "16 Evelyn House, 2009" של עמיקם תורן בגלריה נגא.

דפנה מאור פותחת את "מסע לפאיום" בגלריה טובה אוסמן. מנור מציגה דיוקנאות, המושפעות מטקסי אשכבה במצריים הרומית. …"הם חיים בתוכי שנים רבות וככל שאני מתבוננת בהם כך אני נפעמת. באתי לבטא את התרגשותי דרך דמויות שבקרבתי"…  בנוסף, אאידה סרוסי פותחת את "עיר ירח", ומציגה פסלים מיניאטורים קטנים ולבנים, הממלאים את החלל.

רעיה ברוקנטל פותחת את " kosher style" בגלריה האחרת בחולון. בעבודות נבחן האופן בו מטביעים תכנים ומהויות את חותמם על הגוף. העבודות עוסקות במהות מובדלת שמחפשת את ההגשמה שלה בגוף האנושי  ו\או באובייקט האמנותי.  אוצר: אבנר בר חמא.

מלון ארטפלוס פותח סדרת אירועי אמנות  לקהל הרחב. הערב יתקיים האירוע הראשון, השקה לפרוייקט חדר, עם עבודותיהם של יוחאי מטוס ואלעד קופלר. במהלך הערב ייערך המיצג "אוהבים אש", המשותף ליוחאי מטוס ויסמין גודר, בו השניים יתערבו בחלל ויקימו עבודה זמנית בלובי המלון שתוצג למשך סוף השבוע.

יום שישי, ה-24.12 –

איך אפשר לא לאהוב אמנות פתוחה לכל המוצגת בחללים ציבוריים? יאן ראוכוורגר, לנה ליב, אוסבלדו רומברג, לי ינור, יגאל עוזרי ויובל יאירי, יציגו עבודות ציור, צילום, פיסול ווידאו ארט ב- Zca Gallery בכיכר המדינה. היצירות יוצגו במסגרת  התערוכה "טוהר וסכנה". אוצרת: דר' קציעה אלון.  פייסבוק.

"תפנית", תערוכה דו מוקדית, שתתקיים בגלריה אופקים חדשים בשעה 10.30, ובגלריה עירונית רמלה בשעה 13.00. בתערוכה יציגו אמנים שתי עבודות אשר היוו תפנית בעבודתם האמנותית. האמנים המשתתפים: אביטל גבע, אבישי אייל, אבנר כץ, אבשלום סולימן, אייל אסולין, אייל כץ, אלימה, אנה ברשטנסקי, בילו בליך, גדעון גכטמן, גלית אלוני, דוד גינתון, דוד וקשטין, דינה שנהב, דפנה וסטרמן, דרורה דומיני, ורד קמינסקי, יאיר גרבוז, יעקב חפץ, נטע הררי נבון, עתר גבע, פיטר מלץ, רועי מרדכי, רימה ארסלנוב. אוצר ומראיין: דוד וקשטיין. 

"פוסט סטודיו" – עורכי כתבי העת ערב-רב, החדש והרע, מיס.יוז, פרוגרמה פיקניק ומחול ישתתפו ברב שיח בנושא כתיבה על אמנות בישראל. משתתפים: יהושע סימון, נטלי לוין, רועי צ'יקי ארד (החדש והרע), מרב מרודי, סיון שטאנג, טל שטרן (מיס.יוז), להב הלוי, נועם סגל (פרוגרמה), יונתן אמיר, רונן אידלמן (ערב-רב), עדי אנגלמן (פיקניק), מעין אליקים, רתם ליניאל (מחול). מנחה: רותי דירקטור. השיח יתקיים בגלריה של בצלאל בת"א, במסגרת התערוכה "גבריאל אורוסקו היה כאן".

אני חושבת שזה נשמע כמו מפגש עם המון פוטנציאל, במיוחד אחרי ההצהרה של גדעון עפרת בבלוג החדש שלו, "המחסן של גדעון עפרת", בו הצהיר: …"פרסומם של מאמרים בנושאי אמנות ישראלית בספרים, כתבי עת ועיתונים הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית בישראל … במציאות תרבותית שכזו, המודדת פרסום טקסטים ברווחיות כספית ולפיכך נמנעת מפרסומם, לא נותרה למחבר מאמרים בנושאים הנדונים כל ברירה אלא לפנות אל האפיק הדיגיטאלי. מכאן הולדתו הכפויה של האתר הנוכחי"..

know hope, לחם ושושנים

יום שבת, ה-25.12 –

"לחם ושושנים",  התערוכה השנתית למכירת יצירות אמנות עבור פרויקט "נשים ועבודה" של ארגון העובדים מען. ארגון העובדים מען מוכר כיום כגורם ראשי בישראל הפועל בשטח כדי לסייע לקדם תעסוקה הוגנת של נשים ערביות בישראל ומפעיל קורסים להכשרה מקצועית, להעצמה ולביטוי אישי. הדס רשף, יקירת "לא רק יין זול" ממליצה. פייסבוק.

אוצרות התערוכה "ניאו ברבריזם" נעמי אביב ונועם סגל, בשיח גלריה. התערוכה מבוססת על 17 מיצבי וידאו של אמנים ישראלים, מחפשת להצביע על תנועה אמנותית שנוכחת בשדה האמנות הישראלי בעשור האחרון.  בתערוכה מציגים: יולי אלוני- פרימור, בני אפרת, בועז ארד, אבנר בן גל, שרון בלבן, איתן ברטל, שריף ואקד, ליאור ווטרמן, אתי ויזלטיר, גל ויינשטיין, מאיה ז”ק, רותי סלע, קרן ציטר, אורי קצנשטיין, רועי רוזן, גלעד רטמן וליאור שביל.

פתיחה כפולה בגלריה של קיבוץ בארי. תערוכתם של יוחנן דרוקר, צייר ותיק מקיבוץ בארי, ונעמה בוצר, קולנוענית צעירה בת האזור, בוגרת המחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר. בוצר חוזרת ביצירתה 'שכנה' אל נופי ילדותה , בקיבוץ הגובל ברצועת עזה, באמצעות קול מספר פיוטי הזורם כשצף תודעה, על תמונות סטילס ארכיטקטוניות קפואות המשחזרות את מחוזות ילדותה שלה בין בתי הבטון, המדשאות ומגדלי השמירה משנות ה 40. דרוקר, חבר הקיבוץ, פותח את "מקומי", בה הוא מציג את הפיזיות בסביבה שלו.

באוסף קופפרמן תפתח התערוכה "אין – מעבר לריק" של בלו סימיון פיינרו, באוצרותו של יונה פישר. בלו-סימיון פיינרו מתרגם באורח פואטי את חוויית האַיִן לכדי מיצבים, ציורים ופסלים המתאפיינים בייצוגיות מצומצמת, המייצרת מודעות מיוחדת לדברים ולתופעות, שאינם נגלים לעין במבט ראשון. האַיִן מעורר הרהורים על אודות הזמן, שהאמן מותיר באופן מוחלט כמעט בידי הצופה. המבט אל תוך הרִיק חושף את הפריפריאלי ואת האַיִן רב הפנים והמשמעויות.

יוסי עטיה מעלה מופע פרפורמנס קומי אורבני ששיעשע אותי במיוחד, בשם "מסטוץ לקשר". עטיה מגלם מאמן אישי ומחבר ספרי הדרכה, לוקח את הקהל לסיור רגלי במרכז תל אביב בעקבות ספרו "מסטוץ לקשר: מדריך גמילה לגברים בעיר" הגדולה. כל תחנה במהלך המופע מתארת פרק מתוך הספר, והיא מלווה בעצות פרקטיות של "עשה ואל תעשה", תוך בחינת הפער בין עולם הקואצ'ינג, המציב את ההצלחה החומרית כיעד ראשון במעלה, לבין העולם הרגשי-רומנטי ואת טשטוש הגבולות ביניהם.

יום שלישי, ה-28.12 –

רועי קופר פותח את "הרמנויטיקה" בגלריה של ויצו חיפה. הרמנויטיקה היא תורת הפרשנות. להרמנויטיקה מופעים רבים, אך ביסודה היא אקט של חשיפה. בכל העבודות נראים מבנים צבאיים, ונעדרת מהן נוכחות אנושית. המבנים מעידים בדממה על קיום אנושי מסויים, על מצב דברים שבו נתונה החברה הישראלית. אוצרת: חנה שביב.

שיח גלריה עם מיכל בר אור, בתערוכתה "מבוא" במדרשה. "אני מתעניינת בהיסטוריה ובדרך שבה העבר מושל בהווה שלנו.  … המבט על ההיסטוריה איננו חיצוני, אלא תנועה מעגלית שמתחילה בפרטי, יוצאת אל הציבורי וחוזרת אל הפרטי".

יום רביעי, ה-29.12 –

אידיליה מעוותת / עיוות אידילי, 2 תערוכות יחיד של איליה מדבדב ואילן יונה (בהתאמה) המוצגות בחלל משותף ועוסקות שתיהן בעיוות ואידיליה מנקודות מבט משלימות, באוצרותה של ליאורה בלפורד. מדבדב מציג ציורי שמן גדולים המציגים סיטואציות שגרתיות, בנאליות, יומיומיות, המכילות בתוכן עיוות הבוחן מחדש את טיבן. הדמויות מישירות מבט מתוך רגעים שיכולים להיות מונצחים באלבום תמונות משפחתי, מתבוננות, מביטות בנו מביטים בהם. יונה משכפל את דמותו, לובש ופושט דמויות ותפקידים הלקוחים מעולם פנטסטי, אידילי. הוא הטוב, הרע והמכוער גם יחד.

אלעד קופלר, ארטפלוס

לינקים מהשבוע החולף:

הוכרזו שמותיהם של הזוכים בפרס שרת התרבות והספורט לשנת 2010 בתחום האמנות הפלסטית.

יעל ברתנא תייצג את פולין (כן כן, קראתם נכון) בביאנלה בונציה.

רותו מודן פותחת את הסטודיו שלה.

אמיר בוגן עם אלכס ווב. ווב הגיע לישראל במסגרת התערוכה "עדות מקומית" , שכמו כל תייר טוב, חושב שהוא יודע יותר טוב על מה שצריך להיות כאן.

דניאל ראוכוורגר על יריד אמנות אינטרנטי חדש בשם  VIP Art Fair, בו משתתפות 130 גלריות. האם היריד ישנה את שוק האמנות הבינלאומי?

טעימה קטנה מהיריד.

יעל גוטרייך אורון על ההתאוששות בעין הוד.

דנה גילרמן על הציור שמכר אליהו אריק בוקובזה לכנסת.

איליה מדבדב, אידיליה מעוותת

ולסיום, ציטוט…

…"כשחשבתי על מה אשלח שמתי לב שאני מתחיל לצנזר את עצמי … אני צריך לחשוב מה הייתי רוצה, ולא לנסות לרצות"… בוקובזה על הבחירה שלו. ואני אומרת, זה תמיד נכון..

שבוע פורה לכולם 🙂

10 תגובות על לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-23.12.2010 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

    אני חושבת שתיכף ומיד צריך לתקן שגיאות כתיב כמו גדעון עפרת שנכתב בטעות אפרת.
    תוקן, תודה.

    גדעון עפרת, דורת, עפרת ולא אפרת… קצת כבוד ויקר לאיש הזה!

    אז אני חושב שכדאי להגיד תודה מדי פעם לאנשים העוסקים במלאכה…תודה

    יש פה טעות לגבי התערוכה בקיבוץ בארי, אין לי מושג מאיפה האינפורמציה אבל התערוכה הזאת התקיימה לפני כ-3 שנים.
    הי נועה, המידע השגוי נשלח ע"י הגלריה. בעקבות הערתך תיקנו את הטקסט, תודה.

    בשבת ה-25.12 תפתח תערוכתם של יוחנן דרוקר, צייר ותיק מקיבוץ בארי, ונעמה בוצר, קולנוענית צעירה בת האזור, בוגרת המחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר.

    נעמה בוצר חוזרת ביצירתה 'שכנה' אל נופי ילדותה , בקיבוץ הגובל ברצועת עזה, באמצעות קול מספר פיוטי הזורם כשצף תודעה, על תמונות סטילס ארכיטקטוניות קפואות המשחזרות את מחוזות ילדותה שלה בין בתי הבטון, המדשאות ומגדלי השמירה משנות ה 40 .

    לא צריך לפרסם, רק לתקן את הטעות, תודה

    אילת: דורית=דורת, ויקר=היקר, ולכל היתר, קורה..
    דידי, איתך באש ובמים!

    היום בערב נפתחת בגלרית המדרשה התערוכה אלסקה סקול, תערוכה משולשת של נגה שץ, שחר יהלום והינדה וייס.

    תודה על המידע , דידי 🙂

    אני חושבת שהנק' שהעלית בהחלה מעניינת, כי אם אנחנו לא נדאג לעצמנו, מי ידאג לנו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *