כנס בינ”ל על תרבות דיגיטלית שיערך בביה”ס שנקר יעסוק בקונפליקט שבין חברה פתוחה ואינטרנטית לממסד הביטחוני בישראל. את מי משרתת הטכנולוגיה הישראלית? מי מפתח אותה? מי מנצל אותה ולאלו צרכים? האם “המצב” בישראל גורם לכך שהטכנולוגיה משרתת בעיקר את הממסד הביטחוני והכלכלי על חשבון החיים האזרחיים, התרבותיים והאמנותיים? שאלות אלו ונוספות יידונו בכנס בינ”ל שיתקיים ב-7-8 בנובמבר, בשנקר, בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב.
הכנס יעסוק בהיבטים שונים בתרבות הדיגיטלית העכשווית בישראל, ולצד בכירים בתחומי ההיי-טק והביטחון הישראלים, ישתתפו בכנס כמה מהחוקרים והיוצרים ה”חמים” בעולם, בתחומי האמנות והעיצוב הדיגיטלי. יומו הראשון של הכנס יתרכז בהיבטים החברתיים והכלכליים של הטכנולוגיה, ויתארחו בו, בין היתר, פנחס בוכריס, מנכ”ל משרד הבטחון היוצא ולשעבר מפקד יחידה 8200, בני לוין, יו”ר dbMotion ומייסד “נייס מערכות”, השר מיכאל איתן, ופרופ’ לנגדון וינר, מחלוצי המחקר של טכנולוגיה וחברה.
יומו השני של הכנס יתמקד בהיבטים התרבותיים והאמנותיים של הטכנולוגיה, יחשוף את הקהל המקומי לשיח התרבותי-טכנולוגי-עיצובי ה”חם” בעולם, ויעניק הזדמנות נדירה לקהל המקומי לפגוש כמה מהיוצרים החדשניים והבולטים בתחום הדיגיטלי, דוגמת קולקטיב העיצוב OSP מבריסל, מכון החשיבה Metahaven מאמסטרדם, ואדוארד בייפילד מפרסונס- ניו סקול בניו יורק.
“ישראל אמנם מצטיינת בחדשנות ויצירתיות טכנולוגית”, אומרת צילה חסין, יוזמת הכנס, אמנית מדיה ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, “אבל זו מושקעת בעיקר בתחומי הביטחון ובקידום האינטרסים הכלכליים של החברות הגדולות, ופחות בחיי התרבות והיום-יום שלנו. מטרתו המרכזית של הכנס היא לעורר את המודעות הציבורית למציאות הזו, ולגורמים העיקריים שיוצרים אותה, ובראשם השימוש המוגבל בקוד פתוח בישראל, והיישום הדל של טכנולוגיה חדשנית בתרבות ובאמנות”.
פרטים נוספים באתר הכנס.
סדנאות וכיתות אמן בגישות מעשיות לאמנות ועיצוב דיגיטליים
הכנס ילווה בסדנאות מעשיות שידגימו אפשרויות לעשייה דיגיטאלית ע”י מעצבים ואמני מדיה חדשה מחזית העשייה העכשווית הבינלאומית. הסדנאות יתקיימו במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון.


האדרכלית עליאל קיי, שותפה עמיתה במשרד קיסלוב קיי אדריכלים ומרצה ותיקה במחלקה לאדריכלות, נבחרה לכהן כראש בית-הספר לאדריכלות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים. קיי תחליף את האדריכלית פרופ' אלס ורבקל, שעמדה בראש בית-הספר בשנים האחרונות.
קיי, בוגרת המחלקה בהצטיינות, עבדה כמרכזת ומנחת סטודיו שנה א', ובהמשך כמנחת סטודיו הפביליון. קיסלוב קיי אדריכלים זכה בתחרויות מרכזיות, ובהן תכנון קמפוס החינוך ברמת-אפעל, בניין העירייה וכיכר העיר אילת, הפיתוח של האנגר 2+3 בנמל יפו, המרכז הקהילתי ברמת-אביב הירוקה וקמפוס החינוך באור-יהודה. קיי היא מן המקימים של "קבוצה וכו'", קבוצה יוצרת העוסקת באקטיביזם חברתי ובחקר המרחב הציבורי. עבודותיה הוצגו בביאנלה הבינלאומית לאדריכלות ברוטרדם, בביאנלה לאדריכלות ואדריכלות נוף בבת-ים, במוזיאון ישראל, בבית הנסן בירושלים ובמסגרות אחרות. זוכת פרס קרן אמריקה-ישראל ושני פרסי הצטיינות מטעם בצלאל.
מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית הודיע על רכישת שבע עבודות אמנות ישראלית לאוסף הקבע שלו, במימון קרן הרכישה על שם צילה ירון ז"ל. סך הרכישות לשנים 2025–2026 עמד על 200,000 ש"ח, ובהן עבודות של זיוה ילין, אלהם רוקני, אמירה זיאן, מיטל כץ מינרבו, חנאן אבו חוסיין, אפרת גל-נור וורד אהרונוביץ. 

