לא רק יין זול, ה-27.5.2010 – המלצות השבוע החגיגיות של הדס רשף

הבטחתי לכם שבוע סוער במיוחד ועל כך אני ממשיכה לעמוד. הנה לכם: היום, יום חמישי ה-27.5.2010, יד בסיון תש"ע, יום הולדת שמח לרועי מרדכי. גולת הכותרת של היום היא ללא ספק פתיחת תערוכת בוגרי התואר השני של בצלאל. 19 בוגרים חינניים ומוכשרים יציגו את תנובת שתי שנות עבודתם במסגרת, אבל יותר מהכל, יתברגו היטב בתוך […]

הבטחתי לכם שבוע סוער במיוחד ועל כך אני ממשיכה לעמוד. הנה לכם:

היה שלום בצלאל, אלעד לרום

היה שלום בצלאל, אלעד לרום

היום, יום חמישי ה-27.5.2010, יד בסיון תש"ע, יום הולדת שמח לרועי מרדכי.

גולת הכותרת של היום היא ללא ספק פתיחת תערוכת בוגרי התואר השני של בצלאל. 19 בוגרים חינניים ומוכשרים יציגו את תנובת שתי שנות עבודתם במסגרת, אבל יותר מהכל, יתברגו היטב בתוך השדה. לרגל המאורע, ולרגל פרישתו של נחום טבת מניהול התוכנית, ראיינה אותו גליה יהב בטיים אאוט (עמ' 92). זה אתר הבוגרים, וזאת ההזמנה בפייסבוק.

זה מאוד לא פשוט לסיים לימודים ולצאת אל אוויר הסצינה התל אביבית. או לחיות באוויר הסצינה התל אביבית. כך לאט לאט, כפטריות ברוסיה אחרי הגשם, צצות להן קבוצות למניהן, שנפגשות אחת לזמן קבוע ופועלות כל אחת בדרכה. אחת הקבוצות האלה לא מסווה את יעודה וקוראת לילד בשמו: "קבוצת תמיכה". חבריה המוכשרים הם אורי לוין, אילן יונה, ורד זקן, שמחה טללייבסקי ,פלג דישון, ליאור שור, נעמה קפון, מיכל גולד ומעיין פרינץ. החברים פותחים הערב תערוכה קבוצתית בגלריה אלפרד תחת הכותרת השנונה "את הטקסט קראתי אח"כ". פייסבוק.

עם שוב הקיץ חוזרים גם ערבי הוידאו / אמן בגן במוזיאון תל אביב, והראשון שחונך את הסדרה הוא לא אחר מאשר אורי קצנשטיין. מי שרוצה להתחיל לחגוג כבר עכשיו, כנסו ללינק בויינט ותראו את "הגן". הכניסה ב-40 שקלים חדשים וזה כולל את די.ג'יי בניה רכס. פייסבוק.

בית האמנים השכיל לפתוח תערוכה קבוצתית ססגונית (במקום 70 תערוכות יחיד), בניצוחה האוצרותי של מורן שוב האצילה. התערוכה "ואין לך דבר שאין לו מקום" מבקשת לחקור את המקומות בהם הצופה חש הזדהות אשר מעוררת אצלו התפכחות או תודעה. לפעמים זה בא לידי ביטוי בפרטים קטנים, ברגישות או בצבע. שלושה דורות של אמנים ישתתפו בתערוכה ובניהם אביבה אורי, אלכס ליבק, אילי לוי, טל אמיתי ועוד. פייסבוק.

נדב נאור ידוע בציורי הדיוקנאות המאוד ייחודיים לו. ובתערוכת היחיד החדשה שלו בנלי אמן הוא לראשונה יציג גם נופים. מעניין אם הנופים יקבלו אותה ארשת מאופיינת נדבית.

מעבר סטודיו הוא לא תמיד פשוט, אבל כשמסיימים והכול מוכן, אין אלא לחגוג בששון ובמחולות, לדוגמה היום, בסטודיו צמרת, חלל אמנות שיתופי ברחוב לבונטין. יהיו הקרנות וידאו, הצגת תיאטרון חפצים, מוזיקה ואלכוהול. פייסבוק.

הגרסה החיפאית פירמידה+אגף:

דג, שולחן ומספריים, דני יהב בראון ברחובות

דג, שולחן ומספריים, דני יהב בראון ברחובות

"ההיית או חלמתי חלום?" כתבה רחל המשוררת והוותה את הגרסה הישראלית והלירית למניפסט הסוריאליסטי. בפירמידה החיפאית (לא לא, שוב, היא לא באמת פירמידה, זה רק שם המקום), נפתחת התערוכה "לחלום מציאות?" – אוצרת התערוכה שירלי משולם כותבת: "העבודות מתקשרות למגוון רחב של היבטים ביחסיו של האמן-החולם לחלום ולמציאות: מהאישי-אינטימי לכללי, מההומאני, ללא הומאני, מהחברתי לפוליטי, מהמוסרי ללא מוסרי, מהארוטי לדוחה, מהרצון לממש את החלום אל המודעות לקושי בקבלת המציאות והגבלתה לסוג של הזיה בהקיץ או חלום". בין האמנים תמצאו את אדר אביעם (אהוב ליבי המוכשר), יעל בלבן, אורנה בן-שטרית, לאה גולדה הולטרמן, דניאלה הורבין, רועי חפץ, דורון לבנה, הילה סלעי, מלי דה קאלו ועוד רבים אחרים. פייסבוק.

מזל טוב לאילן דותן שפותח תערוכת יחיד ראשונה בגלריה האגף, שגם בה למרבה הפלא, או הקרמה, העיסוק המרכזי יהיה בין חלומות למציאות, היסטוריה מהולה בחלומות בהקיץ. פייסבוק.

בירושלים ממשיך פסטיבל מתחת להר/מוסררה מיקס.

אף יותר הארד קור מזה – רחובות; דני יהב בראון הוא מהאמנים שפרץ גאוניות טמון בעבודות רגישות ומינימליסטיות, יחסית. התערוכה נפתחת בבגלריה העירונית לאמנות רחובות תחת הכותרת 'היש – ישנו והאין – איננו', שאינה אלא ציטוטו של הפילוסוף היווני פרמנידס שטען בעברית פשוטה "פאק דה בולשיט".

שישי

שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע תערוכת יחיד לאורן אליאב באה! כי אם יש צייר מוכשר בארץ הזאת (טוב, בעצם יש הרבה, אבל) זה אורן אליאב. כי מול הציורים של אורן אי אפשר לבוא בטענות, הם פשוט טובים! ואני לא היחידה שחושבת ככה, הרי הוא רק זכה עכשיו בפרס רפפורט, מה שאומר שככל הנראה הפעם הבאה תהיה בחלל הקטן בכניסה במוזיאון תל אביב. השמועה מספרת על בירות חינם בגלריה ברוורמן, ולצהרי יום שישי, אמנות טובה (ועוד של אורן אליאב)+ בירות חינם, זה לא משהו שאפשר לסרב לו.

אורן אליאב, צייר נשגב

אורן אליאב, צייר נשגב

ספורט וטכנולוגיה רפואית בגרסת אמנות יוצרים את התערוכה 'אנרג'י בר' של עמי רביב בגלריה חזי כהן. פייסבוק.

יואב אפרתי, אחד ממורי האמנות המשמעותיים בשדותינו, פותח בגלריה ברבור הירושלמית את התערוכה 'ערוגה'. אל החלל ינסע זמן מה לפני הפתיחה, וימלא את הקירות ברישומים שיהיה נורא אכזרי לנקות אח"כ.

עדי סנד יציג את עבודותיו בחלון גלריה טובה אוסמן. פייסבוק.

למרות חילוקי הדעות לגבי מי יהיה הארכיטקט של מוזיאון אום אל-פחם, המוזיאון הערבי הראשון בארץ ישראל, בהרצליה מתארגנים לקראת תערוכת מכירה-תרומה של טובי אמני ארצינו. פייסבוק.

שבת

אם בתל אביב אנו מתלוננים (ובצדק!) על השיפוצים הלא נגמרים, תושבי יפו מסכנים עוד יותר, שכן העיר מלאה כבר שנים באינסוף גדרות. זה רק התבקש שכמה אמנים יעשו עם זה משהו. כך נוצר האירוע 'על הגדר', "באירוע הנוכחי ייווצר הפנינג רב תחומי לאורך הגדר. יוצגו עבודות אמנות שעוסקות בנושאים של מרחבים אורבניים, בנייה והרס, חיים של תושבים מקומיים ביפו" – בין המשתתפים: ענבל טימור ויוני רוקוטניץ, רומי לי, רמי סולומון וכנרת לוי, אורנה מרטון, שונית גל, יובל שלגי, דינה יקרסון, DUPRASS, טניה פאוטוב, מאיה בר, מיכל בר, דפנה שפירא חסון, גיל מועלם דורון, תמר לוית כץ, אקטיב סטילס ועוד…. בקיצר, יהיה בלגאן תרבותי. פייסבוק.

מוצ"ש לא פחות סוער מחמישי – מה אתם יודעים

בגלריה זומר נפתחות לא פחות משתי תערוכות קבוצתיות שוות במיוחד; בחלל המרכזי ליאור ווטרמן הזמין את חיים אלמוזנינו ותמר הרפז לבחון יחדיו את היחסים שבין פיסול לוידאו, מה שהוליד את התערוכה 'משתנה קבוע', בחדר הפרויקטים שגיא רפאל אוצר את התערוכה 'דקדנס': "מבט על החברה הישראלית דרך המונח דקדנס כפי שזה נתפס באירופה של  המאה ה-19. דשנותה התרבותית של החברה הבורגנית-נהנתנית נתפסה אצל אמני הרומנטיקה כסימן לשקיעתה המוסרית של החברה". משתתפים: בלהה אהרוני, רותי בן-יעקב, שרון ברקת, לאה גולדה הולטרמן, רקפת וינר-עומר,  אוהד מטלון, יוליה רבסקי ועדי שמעוני. פייסבוק משתנה קבוע, פייסבוק דקדנס.

בגלריה עינגע גיא אביטל פותח את התערוכה 'ארוחת צהריים', שבטוח תהיה מהממת, אבל לא מצאתי שום טקסט או משהו שמסביר מה בעצם יהיה שם. אוח, הסקרנות מכרסמת. פייסבוק.

המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חורג מאופיו ופותח תערוכת יחיד (ולא קבוצתית) לאמן שון סניידר. זאת הזדמנות למסע מרתק בעולם, או יותר נכון, למסע גם בארצות שלאזרח ישראלי אין גישה אליהם. סניידר עושה שימוש בחומרי ארכיון ומדיה שונים, ועורך אותם. בתערכה 'המלחמה האמיתית' ינסה להראות לנו מה התקשורת מראה לנו, וגם מה שלא הראו לנו, על מנת שנדבר על ייצוג, על מציאות, ומי יודע, אולי אפילו על שלום? פייסבוק.

באיזה אופן דיוקנאות-עצמיים יכולים להוות שיקוף של צריכה ועודפוּת? בתערוכת היחיד של נעמי מנדל בגלריה החדר תמצאו שלל רב של דיוקנאות עצמיים, מצויירים היטב בשמן, מפורקים, כשם התערוכה 'פרגמנטים'. אוצר: רון ברטוש. פייסבוק.

שני

"כאן ביתי שם אני נולדתי" נכון יותר לתיאור קיבוץ הגלויות שהבנה את ארץ ישראל, ובמישור אחר, גם לאמנים שהגיעו חלקם משלל קצוות הארץ, ונגיד גרים בתל אביב. אבל לא כולם גרים בתל אביב, ורוב האזרחים לא נחשפים לאמנות. ואז קם פרויקט מקסים כמו "פסטיבל שם", שמביא אמנות לבאר שבע, במכללת קיי. זאת אחת התערוכות שיותר מרגש לי להציג בהן, ועוד עבודות חדשות בהן (אם דיברנו על תת מודע) המדבר שלי מבצבץ כנוף לסיטואציות מוזרות. אירוע האמנות "מבקש להתבונן ולמתוח את גבולות מושג הפריפריה ביחס למרכז", הן בעבודות, והן באמנים, שחלקם מן המרכז, וחלקם, כן כן, מן הפריפריה. אם כי לי נוטים להגיד הרבה פעמים שהרצליה וכפר סבא זה פריפריה, ערד (או במקרה הזה באר שבע), זה פשוט לא מרכז. הנושאים שעולים עוסקים באופן טבעי בשאלות חברתיות, פוליטיות, סוציו-אקונומיות ותרבותיות. אוצרי הפרויקט המדהים הם נועה ססיליה כהן, אורי גרון וישראל רבינוביץ, ובין האמנים אתם כנראה מכירים את גלעד אופיר, יעל בלבן, ליאת לבני, ליטל דותן ואייל פרי, רועי קופר, רני ששון, וכמובן שיש שם עוד מוכשרים וטובים. דבר נוסף חשוב: הסעות! יש אוטובוס שיוצא מתל אביב ב16:30 ומחזיר בסביבות 23:00. כדי לבוא בהסעה, צרו קשר עם אורי בטלפון 052-2233383. פייסבוק.

רביעי

החיים, כאמור, הם "הדבר האמיתי", ולעיתים במעבר הזה שבין אמנות וחיים קורה משהו אחר. ארבעה אמנים שעוסקים ביום יום באופנים שונים יציגו את עבודותיהם מיום רביעי בסלונה בר בשכונת נגה. דינה לוי אוצרת וג'יי אל, דפנה גזית, חנה יגר ורויטל פאלקה משתתפים. פייסבוק.

עד כאן

אני התעייפתי רק מלחשוב על כל האירועים האלה, שלא לדבר על לכתוב הכל.

ארשה לעצמי לשמור קצת הפתעות לפעם הבאה, אבל בינתיים, הבונבון של הקצפת, קחו את שמחה טללייבסקי לבוש ב"כל מה שהשארתן אצלי במיטה" מתוך התערוכה שתפתח הערב בגלריה אלפרד.

אל תשכחו לעשות לי כאן לייק שאדע שקראתם (ולשמח את לבי) / לפחות בזכות הצילום של שמחה.

שמחה טללייבסקי הוא שמחה גדולה

שמחה טללייבסקי הוא שמחה גדולה

3 תגובות על לא רק יין זול, ה-27.5.2010 – המלצות השבוע החגיגיות של הדס רשף

    למי שלא יספיק היום, וגם למי שרוצה לדבר על התערוכה – אנחנו נהיה שם מחר, בגלריה אלפרד בשעה 12:00 (יום שישי)

    למה שמשהו לא יהיה? ולמה הלייק לא עובד?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *