רב ערב 27.03.24

גיליון 06 של מהדורת הדפוס | תערוכות חדשות במוזיאון חיפה לאמנות | קול קורא לתכנית שהות אמן ארוכה 2024 | פרימוורה — יריד עיצוב מקומי

1. ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

בתוך המערבולת הבלתי נגמרת אנחנו נאחזים חזק בחגורת ההצלה שלנו: הפצה, תמיכה ודיון בתרבות ובאמנות ישראלית. מכירת הגיליון בעיצומה ועותקים רבים כבר נשלחו לרוכשים. כאן ניתן להבטיח את העותק שלכם.

הגיליון נכתב בשיתוף מרצות ומרצי בית לאמנות ישראלית, והוא מוקדש לעיון מחודש בתערוכות מיתולוגיות בתולדות האמנות בישראל.

המאמרים חוברו על ידי כמה מן הקולות הבכירים בתחום האוצרות וחקר האמנות בישראל: טלי תמיר, אסנת צוקרמן רכטר, גדעון עפרת, הילה כהן שניידרמן, בתיה דונר, תמי כץ פרימן, דליה מנור ואילנה טננבאום.

בנוסף וברוח התקופה: סט מדבקות. המדבקות הודפסו בדפוס בארי והן דרך נוספת לתמוך בעשייה שלנו בימים אלו ולהגיד – גם אנחנו ערב רב. אין קיום ללא דו קיום.

סט של ארבע מדבקות ב־₪30 / גיליון 06 בהזמנה מוקדמת+סט של ארבע מדבקות ב־₪75. המשלוח עלינו.

להזמנה



תערוכות חדשות במוזיאון חיפה לאמנות

מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה
שעות פתיחה: בימים ראשון, שלישי ורביעי בשעות 10:00–16:00, חמישי 10:00–18:00, שישי 10:00–14:00, שבת 10:00–16:00
כל מוזיאוני חיפה פתוחים ללא תשלום למשרתי המילואים ולמשפחות שפונו מבתיהן

התערוכות החדשות במוזיאון חיפה לאמנות הן מחווה ליצירה הישראלית לדורותיה, מהקמת בצלאל ב־1906 ועד אמנות עכשווית, ובתקופה של אבל ואובדן מציגות את היצירה המקומית כמקור לחוסן תרבותי.

"סובבת שמש אדמתי" / אוסף שוסטרמן במוזיאון

אמנים משתתפים: פנחס אברמוביץ, גלעד אופיר, נחום גוטמן, חיים גליקסברג, פבל וולברג, אנה טיכו, מרדכי לבנון, אפרים משה ליליין, צבי מאירוביץ, יוחנן סימון, ישראל פלדי, משה קופפרמן, ראובן רובין ועבודות בצלאל
אוצרת: לימור אלפרן

מקבץ העבודות המוצג בתערוכה, מתנתה הנדיבה של הגברת לין שוסטרמן לאוסף המוזיאון, כולל בעיקר עבודות מן המחצית הראשונה של המאה ה־20, תקופת התהוותה של האמנות הישראלית. קרן שוסטרמן–ישראל תמשיך גם לתמוך במוזיאון חיפה לאמנות באופן שוטף. האוסף נתרם לצרכי שימור ומחקר מעמיקים, שאפשרו הצגת עבודות נדירות בתערוכה. כך למשל, בזכות עבודת שימור התגלתה יצירה דו צדדית של נחום גוטמן משנות ה־30 של המאה הקודמת.

התערוכה היא נקודת מוצא למסע בתולדות הציור הישראלי, שממשיך לתצוגת הקבע של המוזיאון שמתמקדת בציור ישראלי משנות ה־50 עד ה־2000, ומסתיים בתערוכות המתחלפות בקומה העליונה של המוזיאון, המתמקדות בעבודות ציור ישראליות עכשוויות. פעילויות חינוכיות ומדריכים קוליים ייחודיים לילדים ולמבוגרים, שנוצרו עבור התערוכות, ילוו את המבקרים לאורך תולדות האמנות הישראלית.

"בבית: משכן האהבות והחרדות"

אמנים משתתפים: אירה אדוארדובנה, ארם גרשוני, אדואר ויאר, ציון אברהם חזן, אוריאל מירון והילה שפיצר
אוצר: ד"ר קובי בן־מאיר

בדרך כלל נמצאים בביתנו האנשים והדברים האהובים עלינו ביותר, ותיאור פְּנים הבית מציג את כל מה שאהוב עלינו ושאנחנו חרדים לשלומו. בשבעה באוקטובר החרדה פרצה במלוא עוזה לתוך פנים ביתם המוגן של ישראלים; התערוכה מבקשת להגות בנחמה שבהתכנסות במרחב הביתי ואת החשש ממה שמאיים להפר את יציבותו.

לתיאור פְּנים הבית מקום של כבוד בתולדות הציור. הנושא הסתמי לכאורה היה לא פעם מצע אידיאלי להתנסות באופני הבעה ציוריים חדשים, מאחר שאינו דורש יותר מאינטימיות בין האמן, סביבתו והחפצים שבה. אדואר ויאר ,מגדולי האמנים הצרפתים של ראשית המאה ה־20, ניסח בתפנימיו האוונגרדיים שפת ציור חדשה. כחלק מהתערוכה, קובצו יחדיו לא פחות מעשר עבודות יוצאות דופן של ויאר מאוספים שונים, ותצוגתן היא הזדמנות נדירה בישראל לבחון מבחר נדיב של יצירותיו יחד. לצדו, מציגים בתערוכה חמישה אמנים ישראלים עכשוויים הבוחנים סביבות ביתיות ושאלות הנוגעות לציור עצמו. עינם הבוחנת מתבוננת בחפצים סתמיים כמו קערות מרק, שטיחים וכיסאות, ומוצאת בהם יופי, משמעות וזיכרונות.

"נטליה זורבובה חיה בציור" / תערוכת יחיד לנטליה זורבובה

אוצר: ד"ר קובי בן־מאיר

באולם המרכזי של המוזיאון, וביחס ישיר לתערוכה "בבית: משכן האהבות והחרדות", מוצגת תערוכת יחיד לאמנית נטליה זורבובה. זורבובה נולדה במוסקבה ב־1975, עלתה לישראל ב־2004 וחיה ביפו. ב־2011 הייתה בין מייסדות הקולקטיב "הברביזון החדש", ותערוכות יחיד שלה הוצגו בין היתר במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית (2019), וארטפורט, תל אביב (2023).

התערוכה מוקדשת לציורי שמן גדולי ממדים של פנים ביתה של זורבובה. בכל המקומות השונים שבהם גרה, בין שהיה זה במוסקבה, בברלין או ביפו, נטליה זורבובה ציירה בעיקר את פְּנים ביתה. המבט בסביבת המגורים הוא אמצעי להסתגל אליה, ודרך הציור היא מגלה את המקום. זורבובה מצטיינת בבנייה של קומפוזיציות מורכבות בפורמטים גדולים – אולי האתגר הגדול ביותר בציור. בתולדות האמנות, גודל כזה שמור על פי רוב לציורים היסטוריים, ואפשר לומר שעבודותיה הן ציורים היסטוריים על סיפורים לכאורה לא חשובים, על רקע חללים ביתיים המאוכלסים בכיסאות, שטיחים ועציצים. החללים שהיא מציירת נושאים עקבות של התרחשויות וזיכרונות קטנים: מעיל שמישהו השאיר על כיסא, כביסה שממתינה לקיפול, או ציור שצויר לפני שנים ותלוי על הקיר. הנושא של זורבובה הוא התרחשויות בלתי מתוכננות של חיים במרחב הביתי, שמתנקזות לתוך קומפוזיציות פוטנציאליות.

"פיראנזי: מראות רומא" / ג'ובאני בטיסטה פיראנזי
אוצר: ד"ר קובי בן־מאיר

בתערוכה מוצגים 17 תצריבים של רב האמן האיטלקי מן המאה ה־18, ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, אשר עברו בשנה האחרונה תהליך רסטורציה.

פיראנזי פעל ברומא באמצע המאה ה־18 – תקופה שבה משכה אליה העיר משכילים מרחבי אירופה, שנפגשו על רקע תפאורה של מבנים מהוללים בני מאות שנים. בתצריבים של פיראנזי מופיעים זה לצד זה שרידים מן העת העתיקה, כנסיות מימי הביניים המוקדמים, מבני פאר מתקופת הרנסנס ודמויות בנות המאה ה־18. כל אלה ערוכים יחד בערבוביה, שמציגה את רומא כתל ארכיאולוגי של ידע וחיים. התצריבים של פיראנזי מקרינים נוסטלגיה לפאר העבר, אשר בצִלו הכבד אין לבני זמנו אלא להגות במלנכוליה על המבנים שהיו וחרבו.

נטליה זורבובה, שבע, 2023, צילום: יגאל פרדו



קול קורא לתכנית שהות אמן ארוכה 2024

​מועד הגשה אחרון: 21.4.24

סדנאות האמנים מזמינה אמנים ואמניות ירושלמים לקחת חלק בתכנית מעטפת של יצירה והתפתחות, הכוללת השתייכות לקהילת אמנות מגוונת ומפרה. המשתתפים יקבלו סטודיו מסובסד לתקופה של עד חמש שנים, לצד תכנית ליווי, הכשרה וקידום מקצועי, ייעוץ אמנותי ומפגשים אוצרותיים ופלטפורמות שונות להצגת עבודותיהם.

אמנים ואמניות אשר יקחו חלק בתכנית יהיו שותפים במעבדת אמנות עכשווית תלוית מרחב, חוקרת וביקורתית, ויהנו מבמה אמנותית ומהזדמנויות רבות להתפתחות מקצועית. האמנים.ות יקחו חלק פעיל ומשמעותי בפעילות המוסד ועתידו, ובפיתוח והובלת תכניות חברתיות וחינוכיות עבור הקהילות השכנות לסדנאות האמנים. תוכנית שהות האמן המקומית היא תוכנית הדגל של המוסד, ומטרתה לתת במה לאמנות ביקורתית, וזירה לשיח מרובה קולות, ולהיות בית חם לאמנים.ות ירושלמים.

לכל הפרטים וטופס ההגשה: https://www.artiststudiosjlm.org/-studio-application.html



פרימוורה — יריד עיצוב מקומי

בית הנסן, ירושלים

חמישי, 11.4.24, בשעות 15:00–22:00
שישי, 12.4.24, בשעות 10:00–15:00

יריד "פרימוורה" של בית הנסן יתקיים לקראת חג החירות. השנה יותר מתמיד, יריד המעצבים ״פרימוורה״ מבקש לשמש פלטפורמה איכותית למיטב המעצבים בתחומי האופנה, צורפות, קרמיקה פרינט ועוד, במטרה לקדם, לתמוך ולרומם את הקהילה היוצרת בישראל.

כמרכז לעיצוב אשר חרט על דגלו תמיכה במעצבים מקומיים וקידום תחום העיצוב בישראל, בית הנסן מחבר בין הקהל הרחב ליוצרים ומותגים ישראליים מירושלים, מצפון ומדרום, ביריד המכירה השנתי שכולל יומיים גדושים בתוכן, סיורים ואירועים, לצד עשרות דוכני מכירה מקשת תחומי העיצוב.

מוזמנים לקחת רגע כדי להתחדש, לתמוך ולהכיר מקרוב מעצבים מקומיים, לקבל השראה מהעומק וההומור בעיצוב ישראלי, גאווה כחול לבן, ליהנות ממוזיקה טובה ואוכל במרחב הירוק והפתוח של בית הנסן. בין המשתתפים השנה: מעצבים מירושלים מתחום הקרמיקה: אסף כהן עם כלים ייחודיים מלאי צבע והומור; שני רכס שמעצבת כלים בעלי אסתטיקה נקיה, באיכות גבוהה ובעבודה קפדנית על האובניים; הגר אופק והמותג HandS המציע פסלי קרמיקה מיסטיים, מעוררי מחשבה, כמו פסל השוּמר השומר מעין רעה (החמסה של הירקות); סטודיו ירדן עמיר, המציג שילוב בין קרמיקה לצריבת לייזר, לצד עבודות קראפט המשלבות מגוון טכניקות וטכנולוגיה חומרית.

מותג התכשיטים FOSSIL JEWELRY של טליה לובטון, משלב ידע מסורתי, חומרים איכותיים וייצור מקומי; טקסטיל ומוצרי לייף סטייל של tamara, שימלא את הבית בצבעוניות משמחת; ספר אינטראקטיבי "אני והתא" של המעצב עומר ויינר, המציע חוויה משולבת של קריאה ומשחק, ספר ואפליקציה, המאפשר מחקר על גוף האדם; עמותת תירוש, בית מלאכה לנשים במצבי משבר וסיכון, תמכור מגוון מתנות לחגים; ועוד עשרות מעצבים בתחומי המוצר, אופנה, פרינט ועוד.

עם היריד תפתח בבית הנסן חנות עיצוב, שתפעל במהלך חול המועד פסח ועד סוף אפריל. החנות תציג פריטים הנעים על הציר בין אמנות לעיצוב, ומתמקדת במלאכת יד. בחנות מציגים מעצבים מהתערוכה "חצר פנימית" (אוצרת: רוני יחזקאל), שעוסקת בעיצובים המבקשים להכניס את הטבע למרחב הביתי, לצד אסופה של מוצרים יחידים במינם, שיעניקו ממד אמנותי למרחב הביתי של הרוכשים, ירחיבו את הלב ויכניסו אור חדש לחללי הבית.

אירועים נוספים לאורך יריד פרימוורה:

עדי יאיר מעצבת טקסטיל ואופנה מגיעה לפרימוורה עם הסטודיו שלה ליומיים של סדנה אינטראקטיבית עם הקהל: היא תעצב תגזור, תתפור, תמדוד ותהפוך את פריטים נשכחים לפריטים חדשים, אהובים, ונחשקים.

ביום חמישי 11.4.23, בשעה 20:30, הופעה של המוזיקאי החרדי הלל, שמשלב גוספל, ביט דיסקו, קלידים ואפקטים עם מילים חסידיות.

ביום שישי, 12.4.24, בשעות 10:00, 11:30, סיור עם אדריכל השימור משה שפירא, האחראי על שיפוץ ושימור מבנה ההוספיס וגשרי הברזל המובילים אליו. הסיור במסגרת בתים מבפנים.

בין המשתתפים: אני והתא – ספר אינטראקטיבי; חיה קלינר; יונתי במרפסת; לבבות רחוב; מיכל סלומון; סטודיו ירדן עמיר; סטודיו מנדרינה; סטודיו עבריה; עידו שפירא – איור וקומיקס; עמותת תירוש; פלוס 221 design; קלפי מלאכים; רובין פנטופרו זכוכית; שני רכס; ACHINOAM asaf.design אסף כהן עיצוב קרמי; DEN-KU Denku; FEINBERG; forever stamps; FOSSIL JEWELRY; HandS; Haya Kaliner; Hila Feinberg;  Igor Kisilyuk; inBetween ceramic + 221; Kedem Sasson; Kim Peretz; LIAV SHOPEN; MAGNOSAUR; Maya Bash; Pinkkosaurus; Q-sheba; RICH; Ronit Cohen – Creativity in Expression

הפקה: ענר שבח
ניהול אמנותי: קארין שבתאי
ניהול כללי: סמדר צוק
פרטים נוספים באתר בית הנסן

עיצוב: שי כותני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *