רב ערב 06.03.24

ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס | "הבחוץ והבפנים שניהם פנימיים" / אירית בלוך, נטע זידל | מרתון עריכה בוויקיפדיה: אמניות | "חצר פנימית" / אירוע פתיחה

ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

בתוך המערבולת הבלתי נגמרת אנחנו נאחזים חזק בחגורת ההצלה שלנו: הפצה, תמיכה ודיון בתרבות ובאמנות ישראלית. מכירת הגיליון בעיצומה ועותקים רבים כבר נשלחו לרוכשים. כאן ניתן להבטיח את העותק שלכם.

הגיליון נכתב בשיתוף מרצות ומרצי בית לאמנות ישראלית, והוא מוקדש לעיון מחודש בתערוכות מיתולוגיות בתולדות האמנות בישראל.

המאמרים חוברו על ידי כמה מן הקולות הבכירים בתחום האוצרות וחקר האמנות בישראל: טלי תמיר, אסנת צוקרמן רכטר, גדעון עפרת, הילה כהן שניידרמן, בתיה דונר, תמי כץ פרימן, דליה מנור ואילנה טננבאום.

בנוסף וברוח התקופה: סט מדבקות. המדבקות הודפסו בדפוס בארי והן דרך נוספת לתמוך בעשייה שלנו בימים אלו ולהגיד – גם אנחנו ערב רב. אין קיום ללא דו קיום.

סט של ארבע מדבקות ב־₪30 / גיליון 06 בהזמנה מוקדמת+סט של ארבע מדבקות ב־₪75. המשלוח עלינו.

להזמנה



"הבחוץ והבפנים שניהם פנימיים" / אירית בלוך, נטע זידל

הגלריה לאמנות של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין

רח' מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים
פתיחה: 14.3.24
נעילה: 11.4.24
אוצרת: נאוה ט. ברזני

התערוכה "הבחוץ והבפנים שניהם פנימיים" היא כמתווה של מחשבות ושתיקות בתוך סבך המותיר עקבות. בחומרים טבעיים מסמנת אירית בלוך את התוואים המתחוללים בתחנות פנימיות, ובמקצב קשוב לשינויים היא משרטטת פרקים בקיום אנושי. פיסות הנייר הנערמות זו על זו, הבדים המודבקים והחוטים הנשזרים הופכים בידיה של בלוך לצורות המדמות פרקים במעבה החיים. בדומה לכתיבה ביומן אישי, מתעדת נטע זידל באמצעות רישום צפוף את ההתרחשויות בחדרי חדרים. זידל, שדוחקת בגבול המובהק בין הפנים לבין החוץ, מאפשרת מבט אל תוככי פינות עמוסות בחדר הנתפס כמרחב אישי. אך המבט בסבך עודפות החפצים מספר על מקומות מסתור בתוך עולם פנימי.

בלוך וזידל מספרות בעבודתן על התפשטות ועל ניעה בין מרחבים מטאפוריים־פואטיים. כך משייטות להן ההוויות בין מקומות המסתור לבין האזורים שבהם הן חפצות להתגלות. בתווך הדיאלקטי שבין תנועת הפתיחה לבין פעולת הסגירה של חלונות העצמי הן ערות לשינויים מתוך החיים, לנשימות, למנעד הצלילים, לרגשות, לדפיקות הלב ולעקבות.

שעות פתיחה: שני–רביעי בשעות 10:00–17:00, חמישי בשעות 10:00–16:00



מרתון עריכה בוויקיפדיה: אמניות

במסגרת יום האישה הבינלאומי 2024

ארטפורט, כניסה מהמנור 10, קומה 1, תל אביב
שישי, 8.3.24 בשעות 10:00–14:00
חוגגות את יום האישה הבינלאומי בהרחבת המידע על נשים אמניות בוויקיפדיה העברית!

ארטפורט שמחים להמשיך במסורת ולהצטרף בפעם השישית ברציפות לגופי אמנות ברחבי העולם ליום של כתיבת ערכים על אמניות מהארץ ומחו"ל. האירוע נערך בשיתוף עם עמותת ויקימדיה ישראל ומתנדביה.

ויקיפדיה נוסדה ב־2001 והפכה במהרה למקור ידע מרכזי על כל מה שקורה בעולמנו. אבל מתוך כל הערכים על אישים בעברית ובאנגלית, פחות מ־20% הם על נשים. היוזמה של אמנות+פמיניזם המתקיימת כל שנה סביב יום האישה הבינלאומי נועדה לשנות בדיוק את זה, ולכתוב יחד את ההסטוריה כמו שאנחנו רוצים לקרוא אותה.

לפי סו גרדנר, מנכ"לית קרן ויקימדיה העולמית בשנים 2017–2014, הפער המגדרי בוויקיפדיה אינו סוגיה פמיניסטית או מוסרית, אלא סוגיה של איכות תוכן. אם מטרתה של ויקיפדיה היא להציג את מכלול הידע האנושי, ניתן לעשות זאת רק אם כולם משתתפים ביצירתו, רק אם הערכים מייצגים את מה שבאמת קורה בעולם.

הסיבות להיעדר ערכים על נשים רבות. חלקן קשורות להדרה ההיסטורית של נשים מעמדות כוח והשפעה, כמו גם להעדר קרדיט ותיעוד של נשים לאורך ההיסטוריה. אבל ויקיפדיה היא גם מראה של הנושאים שחשובים לציבור העורכים שלה. כדי למנוע את ההמשך ההטיה המגדרית בוויקיפדיה, יותר נשים צריכות להשתתף בכתיבה ובעריכה.

מרתון כתיבת ערכים על אמניות נשים מתקיים בכל העולם בשבוע שסביב יום האשה ומתארח במוסדות דוגמת המומה בניו יורק, מוזיאון ברוקלין ואוניברסיטת ברקלי בסן פרנסיסקו, לצד מרתונים במוסדות בניגריה, טוקיו ועוד.

במהלך מרתוני הכתיבה שנערכו בארטפורט הוספו עשרות ערכים חדשים על אמניות, בהם ערכים על: יעל פרנק, פאטמה שנאן, ליהי תורג'מן, הינדה וייס, תנועה ציבורית, נעמה ערד, תמר הרפז, מרב קמל וחליל בלבן, אתי אברג'יל, אירה אדוארדובנה ועוד. כמו כן תורגמו לעברית ערכים רבים על אמניות בינלאומיות, בהן פיפילוטי ריסט, סימון לי, רבקה הורן, אוטובונג נקנגה, איליין דה קונינג ועוד רבות אחרות.

בתכנית: היכרות עם ויקיפדיה ולימוד כללים בסיסיים, כתיבת ערכים חדשים, תרגום לעברית של ערכים קיימים.

כדי שהסדנה תהיה מוצלחת ונוסיף הרבה מידע לוויקיפדיה, צריך לעשות קצת הכנות מראש.

חשוב מאוד

  1. לפתוח משתמש בוויקיפדיה לפני הסדנה
  2. להביא מחשב נייד (אם אין – עדכנו אותנו מראש ואולי נוכל לעזור)
  3. לחשוב איזה ערך של אמנית אתן רוצות לכתוב או לתרגם, ולחפש חומרים מראש
  4. להירשם דרך אתר ארטפורט כדי להבטיח מקום ונשלח לך את כל הפרטים והעדכונים: https://www.artport.art/event/edit-a-thon2024/ 

עמותת ויקימדיה ישראל שואפת לקדם ולהפיץ ידע חופשי בישראל עבור כלל פלחי האוכלוסיה. מתוך כך פועלת העמותה למען הגברת המגוון המגדרי בוויקיפדיה העברית, על מנת שהתוכן שיעלה לאנציקלופדיה החופשית ישקף את רוב האוכלוסיה הישראלית ויעסוק במכלול ידע רחב ככל הניתן.

מרתון עריכה בוויקיפדיה, צילום: לליב גל



"חצר פנימית" / אירוע פתיחה

בית הנסן

שישי, 8.3.24, החל מהשעה 12:00
הרמת כוסית בשעה 14:00
אוצרות: רוני יחזקאל

התערוכה עוסקת בציר שנמתח בין הרצון להכניס את הטבע למרחב הביתי כפי שהוא, דרך עיבודו בתהליך אנושי ושימוש במוטיבים ממנו במהלך מימטי וסובייקטיבי. היוצרות והיוצרים המשתתפים בתערוכה הקבוצתית פועלים כלקטים, ואוספים ממצאים חומריים או זיכרון נופים מן החוץ לבית מלאכתם. בפעולה מיומנת ותוך דו שיח בין האנושי לסביבתו, נרתמות העדויות מן החוץ לביטוי מוחשי כחפצים במרחב הביתי, חפצים שיש להם סיפור.

משתתפים: אופל גלילי ויטורי, בועז אהרונוביץ׳, דורית פרוביזור, הגר אופק, טליה שאנון מוזס, יובל בוכשטב, מאירה קלנדר, סטודיו Yarnatak: מריה פייגין וגאיה בלורי

פעילויות נוספות במתחם לכל המשפחה:

11:00–13:00 קעקועי חינה בגינה

12:00–15:00 סלון גיימינג

13:00–15:00 סדנת איור בוטני

הכניסה חופשית | לפרטים נוספים בקרו באתר WWW.HANSEN.CO.IL

וילונות תלויים/ מאירה קלנדר, צילום: רוני כנעני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *