רב ערב 29.02.24

אירוע השקה חגיגי לגיליון המודפס החדש של "ערב רב" | קול קורא להגשת מועמדויות ל"חממה לאמנות מקום" 2024 | קיר אמן: אינקובטור 2023 | דנה דרויש / "הרס כל האמנות"

אירוע השקה חגיגי לגיליון המודפס החדש של "ערב רב"

שישי | 1.3.24 | 10:00 | בית לאמנות ישראלית

ההשתתפות ללא עלות – בהרשמה מראש

הגיליון שמוקדש להיסטוריה של תערוכות אמנות פורצות דרך בישראל, הוא תולדה של שיתוף פעולה בין מגזין ערב רב לבית לאמנות ישראלית, ונוצר בהמשך לקורס "קיצור תולדות התערוכות" שהועבר במקום בשנים 2022–2023.

האירוע בהשתתפות כותבות המאמרים והמרצות בתיה דונר, אילנה טננבאום, הילה כהן שניידרמן, תמי כץ־פרימן, דליה מנור, גדעון עפרת, אסנת צוקרמן רכטר, טלי תמיר
מנחים: רונן אידלמן, יונתן אמיר ועידית עמיחי
הרצאה אורחת: דלית מתתיהו



קול קורא להגשת מועמדויות ל"חממה לאמנות מקום" 2024

גם אמנים שפונו מביתם מוזמנים להגיש מועמדות השנה

פרויקט "החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה יוצא לדרך. במסגרת הפרויקט, שזו שנתו הרביעית, נבחרים אמנים להשתתף בתכנית שמטרותיה הן קידום אמנות מבוססת קהילה כסוגה מובילה וחיזוק הקשר בין קהילות המקום למוסדות האמנות – המוזיאונים. תוצרי החממה יוצגו בתערוכה מסכמת ב"החממה לאמנות מקום" ובמוזיאונים נוספים של מוזיאוני חיפה.

אמנים ממטרופולין חיפה, יישובי קו העימות ויישובים שפונו, מוזמנים להגיש מועמדות להפקת יצירות בקשרי גומלין עם קהילה וסביבה חברתית – יצירות חדשות המבוססות על דיאלוג עם הקהילה ונוכחות בה.

האמנים המשתתפים יזכו לתכנית אישית המותאמת להתפתחותם המקצועית: תכנית הכשרה ייחודית, מפגשי אימון עם מנטור.ית משדה האמנות הישראלית, ליווי אוצרותי והפקתי, מערך שיווקי ליצירה, מלגת אמן ותערוכה מסכמת.

האמנים יכולים להגיע מתחומי אמנות שונים: אמנות חזותית, קולנוע, פרפורמנס, תיאטרון, מוזיקה וסאונד, מחול ועיצוב. השנה מוצעות מלגות ייחודיות בסיוע מרכז אדמונד דה רוטשילד ושותפות חיפה–בוסטון.

בין הקריטריונים לבחינת הצעות לתכנית: אמנים המתגוררים במטרופולין חיפה או תושבי יישובי קו העימות וכאלה שפונו מביתם, המקיימים דיאלוג איכותי ומתמשך עם קהילה חיפאית כלשהי, שתיקח חלק פעיל ביצירה.

הגשת המועמדות נעשית דרך טופס מקוון באתר מוזיאוני חיפה. שימו לב, לאחר מענה על השאלות יש צורך להעלות קובץ הכולל: תקציר תיק עבודות, קישורים לעבודות אונליין וקו"ח.

לתמיכה ושאלות ניתן לפנות אלינו באימייל [email protected]

או בטלפון: 04-9115944 לענת זרדוק, אדמיניסטרציה.

ב־11.3.24 יתקיים מפגש הסבר בזום למתעניינים עם עוז זלוף, אוצר החממה.

להרשמה למפגש



קיר אמן: אינקובטור 2023

סדנאות האמנים בתלפיות, האומן 26, ירושלים

פתיחה: רביעי, 28.2.24 בשעה 19:00
אוצר: אבי לובין
משתתפים: אילנה הופמן, גיא בנמו, גילי פינטו זימר, הדסה מרום, יואב צמח, מרים מונק, נועה פינקלשטיין, נועה קורניק, נעם לוק, פולינה בר כהן

אינקובטור האמנים של סדנאות האמנים בירושלים יצא לדרך בספטמבר 2023 עם קבוצה מגוונת ומסקרנת של אמנים, שהתבגרו בשלוש השנים האחרונות בתכניות לימודים בבתי הספר השונים לאמנות. לאחר פגישות בודדות, בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, פעילות האינקובטור הופסקה. אחר כך עברה באופן חלקי לזום, ולאט לאט חזרה למרחב הפיזי וכללה מפגשים דו שבועיים. התכנית המקורית השתנתה והתגבשה מחדש בהתאם לנסיבות החיים המשתנות, לצרכים וליכולות המשתתפים. חלק מהמשתתפים או בני זוגם התגייסו למילואים, אחרים נסעו לחו"ל, ובאופן כללי סדר החיים של כולם השתבש וחייב אותנו לחשוב מחדש על מקומה של אמנות ברגע משבר, על הפניות הפיזית והרגשית לעבוד בסטודיו, ועל היכלות או אי היכולת ליצור בתוך סיטואציה של טראומה קולקטיבית.

תערוכה זו מציגה עבודות של עשרת בוגרי האינקובטור, שנולדו לאורך התקופה הזו. מטבע הדברים, העבודות מגיבות ברמות שונות של ישירות לאירועי התקופה, לחרדות שליוו את המשתתפים, להיעדר ולקשיים שכל אחד חווה, ולאופן שבו האמנות סייעה לצאת משיתוק. אצל כולם התקופה המטלטלת הובילה להתנסות, ללקיחת סיכונים באמנות, ולצעידה בדרכים חדשות של יצירה.

אילנה הופמן, שלט 32, 2024



דנה דרויש / "הרס כל האמנות"

הגלריה בסדנאות האמנים, תלפיות

נעילה: 22.03.24
אוצרת: אילנית קונופני

החל מ־2014 יוצרת דנה דרויש עבודות מונטאז', שאוגדו לסדרה בשם "The Destruction of All Art" (הרס כל האמנות). שם הסדרה לקוח מיצירה של אמן הפלוקסוס בן ווֹטייה, שמכריזה: "The Destruction of All Art is Art Too, Please Tear This Up". דרויש נענתה לקריאתו של ווטייה: היא קרעה את המשפט שלו לשניים ועליו חיברה מקטע מתצלום של הצלם ההונגרי אנדרה קֶרְטֵס. בחותכה את המשפט השלם של ווטייה, הפכה אותו דרויש לכותרת שכמו דורשת את הרס כל האמנות, ובו בזמן מימשה את המשמעות הכפולה של המילה tear ונתנה לדימויים לדמוע את פציעתם ואת משמעותם. היא חתכה חלקי דימויים קאנוניים מתולדות הצילום ומתולדות האמנות, ערבבה ביניהם והכליאה אותם עם דימויים ממגוון עולמות תוכן, מותירה בכל אחת מהעבודות את הכותרת של אחת מיצירות האמנות שנוכסו ולעיתים אף את הכיתוב שנלווה לה במקור שממנו שלפה את הדימוי. הכותרות שנכלאו בתוך המונטאז'ים מתערערות עד כדי הרס ממשי של האמנות וסיכול המשמעויות שהחדירו בעבודות היוצרים המקוריים. העבודות מהסדרה פזורות בתערוכה בין תצלומים, קולאז'ים ופסל של דרויש וקובעות את מקצב ההתבוננות בה.

דרויש מאמצת טקטיקות של מבט על גוף האישה וגוף החיה המוכרות מהאמנות והתרבות המערבית כדי לחבל ולנקר במעשה האמנותי ההיסטורי, להרוס ולנקב אותו. העבודות שלה והמיצבים שהיא יוצרת באמצעותן מדגישים את ההיבטים הפורמליסטיים ואת כוחו של היופי – בפצע, בחתך, באי שלמות – הניצבים בבסיס עבודת האמנות שלה. בעבודות בתערוכה, ובספר האמנית נפש חיה בי Study for Woman שיושק בתערוכה, היא מציעה חלופה לדמות האישה, ופרקטיקת העבודה שלה נעשית בעצמה לפעולת מחאה. מהתערוכה ומהספר יחדיו עולה שנפש החיה ו/או נפש האישה ודמותן עברו תחת ידי דרויש לשם שחזור, שיקום ויצירה של נרטיב נשי מכונן חדש. דרויש יצרה את מערך העבודות בתערוכה בצל מציאות מדממת, נעדרת היגיון ולמודת הרס. הקריאה שלה ל"הרס כל האמנות", לחבלה ולקלקול כאקט של התנגדות, התאחדה עם הצורך הבלתי מתפשר שלה להדגיש בריאה מחודשת של מציאויות ואפשרויות קיום. עבודותיה הן מחקר לא סופי, מתמשך, על מין וגוף, נפש ואבל, ריק ואובדן, אישה וחיה.

דנה דרוויש, ללא כותרת (סוס), 2022

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *