רב ערב 09.01.24

כשהתותחים רועמים – המוזות חורקות | "צמדים" / תערוכה חדשה במוזיאון טיקוטין | קורס חדש בבית לאמנות ישראלית על אודות יחסי הכלכלה בשוק האמנות הישראלי | הזמינו את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

כשהתותחים רועמים – המוזות חורקות

ערב הרצאות קצרות על אמנות ומצבי קיצון, והרמת כוסית לרגל הוצאת גיליון מודפס חדש של מגזין ״ערב רב״

עליית הגג של בית הנסן
רביעי, 17.1.24, בשעה 19:00

מלחמות ואירועים קיצוניים אחרים מותירים חותם על האמנות. בניגוד לטענה המקובלת, כשהתותחים רועמים המוזות לא תמיד שותקות, אולם לעיתים קולן אינו צלול והן מגמגמות, חורקות, לוחשות או צועקות. ערב הרצאות קצרות של מגזין ״ערב רב״ יבחן את הקולות הזועמים, המנסרים והשבורים שעולים מיצירות היסטוריות שהגיבו למצבי קיצון.
באירוע תצויין גם הוצאת הגיליון המודפס החדש של ״ערב רב״, המוקדש להיסטוריה של תערוכות אמנות בישראל.

18:30 – קבלת פנים והרמת כוסית

19:20 – ברכות והקדמה

19:30 – ד"ר שרה בנינגה, איזה ניצחון יש במוות? ברויגל והמסורת האלגורית בעת החדשה המוקדמת

19:45 – ד"ר רונן אידלמן, "בעיות פוליטיות חדשות דורשות דרכים חדשות לתעמולה": ג'ון הרטפילד ויצירת התנגדות דרך הומור ועצבים

20:00 – יונתן אמיר, ההפוגה מולידה מפלצות: קבוצת קוברה – אוונגרד אירופאי לאחר מלחמת העולם השנייה

20:15 – סלה־מנקה, "העפיפון הקוסמי, מאיזה כוכב לכת הגעת אלינו? להשאיר מאחור כל כך הרבה אנגלים"

20:30 – לי ברבו, נקודת האפס של האסון: עבודות הפיצוצים של שירלי וגנר

באירוע ניתן יהיה לרכוש גיליונות חדשים וישנים של ״ערב רב״, וכן לאסוף גיליונות שנרכשו בהזמנה מוקדמת.



"צמדים" / תערוכה חדשה במוזיאון טיקוטין

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שד' הנשיא 89 חיפה

נעילה: 1.6.24

התערוכה מחברת בין אמני הדפסי עץ יפנים מסורתיים לאמנים עכשוויים, יפניים וישראליים. כתוצאה ממאורעות ה־7 באוקטובר והמלחמה בוטלה תערוכה אחרת שתוכננה לזמן זה, וכך תערוכה זו נהגתה והוקמה בזמן קצר מאוד.

התערוכה כוללת שלושה צמדים של אמנים:

הירושיגה X טאבּאימו

ההדפסים של אוטאגאווה הירושיגה (1797–1858) מתארים את יופייה של יפן בתקופה שבה הוקל האיסור על טיול ברחבי המדינה. תערוכה זו מתמקדת בהדפסי נופים ומדגישה את נקודות המבט הייחודיות של האמן.

טאבּאימוֺ, ילידת 1973, מפנה זרקור נוקב אל החברה היפנית ואל ערכיה המשתנים. שפת האמנות שלה סוריאליסטית וגרוטסקית ויצירותיה מעוררות בליל של התרשמויות. יצירות הווידיאו של טאבּאימו הן שילוב בין ציור ידני לטכנולוגיית הנפשה ממוחשבת. בתערוכה זו יוצג מיצב הווידאו בית נוחיות ציבורי, 2006, אשר נתרם למוזיאון על ידי אוסף אנג'ל לאמנות עכשווית. עבור טאבּאימו הירושיגה הוא מקור השראה מרכזי.

קוניושי X קופרמן

האמן האקסצנטרי אוטאגאווה קוניושי (1797–1861) נודע בתיאורי הלוחמים והקריקטורות שלו, וכמומחה לטכניקות ציור מערבי כמו ההצללה. יצירותיו מאופיינות בדמיון עשיר, פנטזיה, ביזאריות ודרמטיות.

ראובן קופרמן הוא אמן ישראלי, שנולד ב־1964 בברית המועצות. קופרמן וקוניושי דומים ברגישותם לתנועה ובמשיכה שיש לשניהם לאסתטיקה של אלימות, מהולה בדמיון והומור עשירים. ציוריו של קופרמן בעלי סגנון תיאטרלי מוגזם וייחודי, שופעים דמויות. כך, נוצר מפגש ביזארי בין רקדן בוטו, סמוראי, דמות קומיקס של לוליטה ואיש יאקוזה. בנוסף, התערוכה תכלול גם את תיאטרון הפיגורינות של קופרמן – מוצג של תיאטרון בובות מיניאטורה יפניות.

הוקוסאי X בלבן

קאצושיקה הוקוסאי (1760–1849) נודע בכישרונו לתאר גוף בתנועה ולהדגיש את תחושת הרגע. בתערוכה זו יוצג ספר ובו תיאורים של לוחמים יפנים.

למראית עין יצירותיה של יעל בלבן, ילידת ברית המועצות (1958), נראות כלקוחות מעולם אחר, אך למעשה הן הדבר הקרוב ביותר לביוגרפיה האישית והמשפחתית שלה. סבה של בלבן הוצא להורג ב־1938 באשמת בגידה במולדת הסובייטית, ורק ב־1994, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, הצליחה המשפחה לקבל מסמך המטהר אותו מהאשמה. השפה האמנותית הייחודית של בלבן בנויה מלולאות – דוגמת חתימת ידו של הפקיד החתום על המסמך. תיאורי הלוחמים היפניים (2018) המתוארים בתערוכה לקוחים מתוך ספריו של הוקוסאי.

התערוכה כוללת גם מרחבי יצירה ופעילות מיוחדים לכל המשפחה: פינה ליצירת הדפסי עץ בשיטה יפנית מסורתית ועמדת צילום "קפצתי ליפן, מיד אשוב", שבה ניתן להצטלם בתוך הדפס של הירושיגה.

https://www.tmja.org.il/ | ימי ושעות פתיחה: ראשון, שלישי ורביעי בשעות 10:00–16:00, חמישי בשעות 10:00–18:00, שישי בשעות 10:00–14:00, שבת בשעות 10:00–16:00

ראובן קופרמן, טרגדיה, 2008



מחיר האמנות

קורס חדש בבית לאמנות ישראלית על אודות יחסי הכלכלה בשוק האמנות הישראלי

28 בינואר – 14 באפריל 2024
11 מפגשים בימי ראשון, בשעות 19:00–20:30
+ סיור בבית המכירות תירוש
למידה משולבת: באקדמית ת"א יפו ובמקביל בזום

מרכזות הקורס: דנה גילרמן ועידית עמיחי
מרצים: רוני גילת בהרב, גלילה ברזילי הולנדר, יפעת גוריון, עירית זומר, אמיתי חזן־תירוש, ד"ר דורון לוריא, עדנה פסט, ד"ר מילי פרי, ד"ר הדס קידר, כרמלה רובין, צקי רוזנפלד, ד"ר גלעד רייך, שלומית שטיינברג

במסגרת הקורס נערוך היכרות עם שוק האמנות המקומי והבינלאומי. נתוודע לשחקנים ולשחקניות שמשפיעים עליו: בתי מכירות, גלריות, ירידים מקומיים ובינלאומיים, אספנים, זייפנים ועוד.

נלמד על ההיסטוריה של האספנות בישראל ונעמוד על ההבדלים בין השוק הראשוני לשוק המשני, על השוני בין אספני הדור הישן לדור חדש, ונגלה כיצד מעריכים יצירות אמנות וכיצד מקדמים אותן בשדה.

נעמוד על השונה והדומה בין השוק המקומי לזה הבינלאומי, על המשמעות של קטלוג רזונה, מי משתמש בו וכיצד מתנהלים עיזבונות, כיצד אמנים בונים את עצמם בשוק ואלו מנגנונים נסתרים פועלים בקשרים בין מוזיאונים ואוצרים מאחורי הקלעים.

נגלה כיצד הרשתות החברתיות השפיעו ומשפיעות על צריכת אמנות וייצורה ונציג גם אלטרנטיבות ביקורתיות כלפי השוק. למשל, אמנים שמשתמשים במכוון במדיומים לא סחירים או מתכלים או אמנים שמבקרים את השוק ביצירתם, שבסופו של דבר גם כן מגיעה לשוק ונסחרת.

ההרשמה בעיצומה!
לסילבוס המלא ולפרטים נוספים: https://bit.ly/3RKqw0k

באדיבות גלריה רוזנפלד



ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

בתוך המערבולת הבלתי נגמרת אנחנו נאחזים חזק בחגורת ההצלה שלנו: הפצה, תמיכה ודיון בתרבות ובאמנות ישראלית. הגיליון השישי של ״ערב רב״ הגיע מבית הדפוס, ועותקים ראשונים כבר נשלחו למזמינים במכירה המוקדמת.

הגיליון נכתב בשיתוף מרצות ומרצי בית לאמנות ישראלית, והוא מוקדש לעיון מחודש בתערוכות מיתולוגיות בתולדות האמנות בישראל.

המאמרים חוברו על ידי כמה מן הקולות הבכירים בתחום האוצרות וחקר האמנות בישראל: טלי תמיר, אסנת צוקרמן רכטר, גדעון עפרת, הילה כהן שניידרמן, בתיה דונר, תמי כץ פרימן, דליה מנור ואילנה טננבאום.

בנוסף וברוח התקופה: סט מדבקות. המדבקות הודפסו בדפוס בארי והן דרך נוספת לתמוך בעשייה שלנו בימים אלו ולהגיד – גם אנחנו ערב רב. אין קיום ללא דו קיום.

סט של ארבע מדבקות ב־₪30 / גיליון 06 בהזמנה מוקדמת+סט של ארבע מדבקות ב־₪75. המשלוח עלינו.

להזמנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *