רב ערב 08.11.23

ק״ק: תכנית שהות בטחנה בשער העמקים | "חניון לילה – Overnight" / איילת עמרני נבון | "בית חכם בגוף טיפש" גיא גולדשטיין | אריאל ורדי והדסה גולדויכט במעמותה | קרן אמנות עם שחר | אמנות בזמן חירום

קוראות וקוראים יקרים,

אנחנו מציינים חודש מתחילת המלחמה הקשה שעוברת עלינו. יחד עם גופי אמנות ותרבות רבים, גם מערכת ערב רב מנסה לפעול במציאות החדשה שרבים מנסים לכנות "שגרת חירום". בשבועות הקרובים נפרסם טקסטים המתייחסים למצב הנוכחי ומבקשים להגיב אליו, לצד מאמרים על אמנות שאנו מפרסמים כדרך קבע. בהמשך הניוזלטר מופיעות הודעות על תערוכות ואירועי תרבות ואמנות שמתחילים לחזור לשגרה מוגבלת. גם אנחנו לומדים את המצב, עקב בצד אגודל, ומזמינים אתכם להיות בקשר, להציע טקסטים ולשלוח תגובות.

בהמלצת קריאה חיצונית, בארי שוובסקי, שמאמר מתורגם פרי עטו פורסם בשנה שעברה גם בערב רב, מסכם יפה את הלחץ גדול שבו נמצאים אמנים ומבקרים משני צדי המלחמה בין ישראל לחמאס. שוובסקי כותב על הקיטוב ועל התמוטטותה של השתיקה שאפשרה לעולם האמנות לפעול כסדרו. עולם שבו אמנים, גלריסטים, אספנים ופטרונים אינם מוכנים עוד להתעלם מחוסר ההלימה בין השקפות עולמם.

מאחלים ומאחלות ימים שקטים,

מערכת ערב רב



קול קורא: תכנית שהות אמן בטחנה בשער העמקים

לכל מי שמרגישים שהזמן כמו עמד מלכת בחודש האחרון, הנה משב רוח מרענן מהעתיד:

טחנת הקמח בקיבוץ שער העמקים מזמינה אמנים להציע עבודות תלויות מקום בחללי הטחנה. התכנית מיועדת לאמנים רב תחומיים מתחומי האמנות הפלסטית, הסאונד, הפרפורמנס, הטכנולוגיה, האקולוגיה ועוד.

אנו מזמינים חמישה פרויקטים אמנותיים של יוצרים יחידים או קבוצות יוצרים, שישהו ויעבדו בטחנה בחודשים יולי–ספטמבר 2024, לפרק זמן של עד שבועיים לכל פרויקט. התכנית כוללת:

  • חללים מגוונים בטחנת הקמח לעבודה ולתצוגה
  • אפשרות ללינה בטחנה
  • ליווי מקצועי ואוצרות וסיוע בהפקה
  • תקציב
  • תיעוד מקצועי ופרסום
  • אירועים ציבוריים פתוחים לקהל
  • קהל צופים אזורי רחב

טחנת הקמח בקיבוץ שער העמקים היא מרכז רב תחומי ובין קהילתי לקידום יוזמות חדשניות. המרכז שואף לחבר בין אינדיבידואלים, קבוצות וקהילות, וליצור בית עצמאי לתרבות אזרחית אלטרנטיבית בצפון.

ההצעה מותנית בביקור מקדים בטחנה במהלך חודש נובמבר, כדי להתוודע לחללים האפשריים ליצירה תלוית המקום. את ההצעות יש להגיש למייל [email protected], לאחר הסיור.

לפרטים המלאים ולהגשה: www.kamaflourmill.com/residency

מועד אחרון להגשת מועמדות: 30.11.23

תכנית שהות האמן נתמכת ע"י מועצת הפיס לתרבות ואמנות



"חניון לילה – Overnight" / איילת עמרני נבון

מקום לאמנות בקרית המלאכה, המרץ 6, קריית המלאכה, תל-אביב

מפגש בתערוכה ונעילה ביום שבת, 8.11.23, בשעה 11:00
אוצרת: גילי סיטון

בתערוכת היחידה שלה ״חניון לילה״ עוסקת איילת עמרני נבון בתחושה הדיספורית שמלווה נדודים, ארעיות וחיפוש באמצעות הביוגרפיה האישית שלה. דרך פעולות אמנותיות – ציור, מיצב ומיצג – היא מציעה את חלל התערוכה כמרחב למפגש, דיאלוג, תשובה וריפוי.

נוכחותה הפיזית או היעדרה מן התערוכה יהוו התנסות מחקרית ראשונה מסוגה, שתיצור מצע ומסע שיכולים להוביל ל״הצלחה״ אך גם ל״כשלון״ הדדי.

איילת עמרני נבון היא אמנית רב תחומית, בוגרת בית הספר בסיס לאמנות והפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. לומדת בתכנית הבין תחומית של מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

הגלריה פועלת במתכונת מצומצמת: שני–חמישי בשעות 11:00–15:00, שישי–שבת בשעות 10:00–14:00

מתוך "חניון לילה", איילת עמרני נבון, צילום: טל ניסים



"בית חכם בגוף טיפש" / תערוכת יחיד לגיא גולדשטיין

בית הנסן

פתיחה: יום שני, 6.11.23
אוצרת: ורדית גרוס

העיר סוגרת עלינו. הבניינים הולכים ונהיים גבוהים יותר, מצמצמים את השמים, מכווצים את הריאות. גם בתוך הדירה עצמה קשה יותר ויותר לנשום. הטכנולוגיה מושכת כלפי מעלה, אל העתיד, אבל מבעד לחלונות הבית נשקפת תחושה של הווה אפוקליפטי, של אסון ממשמש ובא.

בדירת יחיד, הנבנית בתוך הגלריה בבית הנסן, בוחן גיא גולדשטיין את היחסים בין העיר לחברה, ואת המהלכים הפוליטיים, החברתיים והחומריים המעצבים אותם. הוא יוצא מהתבוננות בתערוכת הקבע של בית הנסן, המגוללת את סיפורו ההיסטורי של בית המחסה למצורעים, ובונה בחללי הגלריה מקבץ חדרים עכשווי, העוסק אף הוא בסוגיות של אובדן ושל בדידות.

גולדשטיין מתבונן מחדש בתנאי המחיה במרחב אורבני אנונימי, נטול מקום וזמן, ובשינויים בסדר החברתי, הפוליטי, האקלימי והטכנולוגי, שהובילו אותנו למקום זה כפרטים וכחברה. במיצב סוריאליסטי רחב היקף הוא בונה עולם מוכר וזר בעת ובעונה אחת. האובייקטים, חדרי הדירה, הרהיטים ותפקידיהם מוכרים לנו, אך קיומם ותפקודם מצויים בשיבוש מתמיד: מערכת העיכול מונחת על שולחן אוכל העשוי מקרש גיהוץ; ערֵמות שיער הופכות לאגוז קוקוס; שלטי תאורה משמשים כמיטה; השירותים מוצפים בכדורי זכוכית.

התערוכה נעה קדימה ואחורה בזמן ובמרחב – מאירופה הקודרת שבין מלחמות העולם לעיר דיסטופית עתידית; מרבי הקומות הממלאים את העיר לפרטי הפרטים של הדירות המרכיבות אותם. בתוך כך מצביע גולדשטיין על התפרקות הסדר המוכר, המוסרי והפונקציונלי, ועל התפוררות הבית – גם זה המקיף אותנו מחוץ לגבולות הגלריה וגם זה המוצב בתוכה: מאידיאולוגיות מתנגשות דרך מקבץ של חלקי ריהוט וגוף ועד להררים של מלח ים, המנסה לשמר את הסדר הטוב, שדומה שאבד.

עיצוב גרפי: יואב פרי ודן עוזרי | עיצוב תעשייתי: ירדן עמיר | מנהלת בית הנסן: סמדר צוק| מנהלת אמנותית: קארין שבתאי

"בית חכם בגוף טיפש", גיא גולדשטיין, צילום" טל ניסים



"תולדות הדפוס בחדר הקטן" / אריאל ורדי והדסה גולדויכט

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

אוצרת: עדה ורדי

בשלושת העשורים האחרונים עובד אריאל ורדי ב״חדר הקטן״, שהוא עבורו סטודיו, בית דפוס זעיר, שבו הוא מדפיס וכורך ספרים הנערמים עד לגובה התקרה. ב״חדר הקטן״ הוא משתמש בשיטות דפוס מסורתיות שכבר אינן בשימוש בדפוס המסחרי. הוא חותך אותיות בשיטה ייחודית שפיתח ומדפיס במכונת בלט ידנית מאות ספרים שהוא תופר וכורך. לכל ספר כריכה ייחודית משלו, חלקן עשויות חול ואדמה. הספרים נבדלים זה מזה, וכל עותק הוא למעשה מקור. ורדי, יליד 1929, הוא אחד האחרונים בארץ שעוסק במלאכת הדפוס המסורתית.

בניגוד לפעולת הדפוס, שנועדה לשכפול והפצה, ספריו של ורדי נערמו במאוזן בחדר עבודתו כיצירה פרטית מאוד, בדומה לציורים המונחים בשידת מגירות.

האמנית הדסה גולדויכט, ילידת 1981, התמחתה בהדפס בתחילת דרכה. בעבודותיה היא עוסקת בקשר בין שפה כחומר גלם לגוף, בפירוק ויזואלי וחושי של שפה ואותיות ובחקירה של מגוון היבטים של תהליכי קריאה וכתיבה. במפגש עם ורדי ועבודותיו מצאו השניים שפה משותפת. כך החלה גולדויכט לתעד את עבודתו של ורדי, מתוך הזדהות ועניין רב בעבודותיו ובנושאים שהוא חוקר בעשורים האחרונים.

ורדי, שהיה אלחוטאי על ספינות המעפילים והרכש בשנות ה־40 של המאה הקודמת, ״דובר״ עד היום את שפת המורס – שפה הממירה את צליל האותיות למערך סימנים של קו ונקודה. במיצב סאונד רב ערוצי שיצרה גולדויכט בשנה האחרונה מקריא ורדי את ספריו ״אשרי האיש״, ״יונה״ ו״תהילים קד״ בשפת המורס.

התערוכה המשותפת היא פרי ההיכרות בין גולדויכט לורדי. התערוכה מציגה את מלאכת הדפוס הייחודית של ורדי ואת הדיאלוג שהוא מנהל עם טכניקות הדפוס המסורתיות.

החיפוש הבלתי נלאה של ורדי אחר ״מקור״ במלאכת הדפוס, שבמהותה הרי היא דווקא יצירת רפרודוקציה, הופך להאקינג ידני ולפעולה חתרנית הרודפת אחר היופי. גולדויכט, שהמירה את עבודת ההדפס המוקדמת שלה בהפשטה חומרית לווידאו ולסאונד, ממשיכה בחקירה מתמשכת של המשמעויות החושניות והחומריות של אותיות ומילים, וחקירתה המרתקת מתבטאת גם בשיתוף הפעולה הנוכחי עם ורדי.

תודות: עלמה ורדי

התערוכה מתאפשרת בתמיכת משרד התרבות והספורט ועיריית ירושלים



קרן אמנות עם שחר | Foundation Israel’s Art at Dawn

למען קהילת האמנות הישראלית שנפגעה במלחמה

מכירת התרמה אונליין בתאריכים 9-15.11.23

ב־9.11.23 תתקיים מכירת התרמה דיגיטלית אשר הכנסותיה נועדו לתרום לקהילת האמנות הישראלית שנפגעה במתקפת הטרור של השבעה באוקטובר ובמלחמה שפרצה בעקבותיה. המכירה היא יוזמה של קרן חדשה בשם אמנות עם שחר, ובאנגלית Israel’s Art at Dawn, שמטרתה להבטיח את החזרה, השיקום והמשך הפעילות האמנותית שנפגעה, ופעילותה נועדה לסייע ישירות לאמנים ולמוסדות האמנות באזורים שהושפעו מהמלחמה.

הקרן היא יוזמה של האמנית מיכל גבע, תוך שיתוף פעולה עם ניר נמיר, המתמחה במכירות אמנות אונליין. אל השתיים חבר צוות ניהול המורכב ממגוון אנשי ונשות אמנות, אשר פועלים בהתנדבות מלאה (ראו רשימה מטה). חזונה של הקרן מושתת על האמונה כי האמנות היא חלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי והתרבותי בישראל, ויכולה לשמש ככלי לריפוי הנפש והלב, ולתמוך בנו כחברה בתהליך השיקום שלאחר אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם. בראש ובראשונה תתרכז הקרן בעזרה מיידית לאמנים ומוסדות שנפגעו פגיעה ישירה מהמלחמה. בהמשך, תפעל הקרן לתמיכה ביוזמות אמנותיות לשיקום ופיתוח אזורים שנפגעו, ולמען הפחת חיים חדשים בהם דרך עשייה אמנותית.

אירוע המכירה הדיגיטלי הוא אחת מפעולות הגיוס הראשוניות והעיקריות (אך בשאיפה לא הבלעדיות) של הקרן. המכירה תציע עבודות של אמנים ישראלים מוכרים, ובהם סיגלית לנדאו, לארי אברמסון, ציבי גבע, גידי רובין, חן שיש, מרים כבסה, מיכל חלבין, חליל בלבין ומירב קמל, סעיד אבו שאקרה, שי אזולאי, אנג'ליקה שר, ניר הוד ועוד. ההכנסות ממכירת העבודות יועברו לרשות הקרן. לצד העבודות שנתרמו למכירה, יוצעו לרכישה גם עבודות של אמנים ואמניות מדרום הארץ, אשר יקבלו באופן ישיר את מלוא ההכנסות ממכירתן.

המכירה תהיה זמינה לקהל הרחב בכתובת artatdawn.co.il. קהל היעד של המכירה נמצא בישראל ומחוצה לה, ומטרתה לגייס כספים לקרן, אך גם לתרום להעלאת המודעות לפגיעה האנושה שחווה החברה בישראל בכלל וקהילת האמנות בפרט. במקביל למכירה, עובד צוות הקרן על מיפוי הגורמים הנזקקים לסיוע בקרב קהילת האמנות הישראלית, על מנת שניתן יהיה לתמוך בהם מהר ככל הניתן.

 
האתר יפתח ביום חמישי, 9.11.23, בשעה 10:00.

חברי צוות הקרן: שלומית אורן (SO-ART, DuArt), מיכל גבע, שרי גולן (מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית), איה גושן, מילנה גיצין אדירם (זומו), מנור גרא, מיקי דהב (הפילהרמונית הישראלית), לילך הניג שמול (DuArt), גלי זנדר, צוות יריד צבע טרי, ענת לידרור (גלריה גבעת חביבה והמרכז המשותף לאמנות), עידו כהן (גלריה מאיה), עירית כרמון פופר, נטע מייזלס (המפעל), מיטל מנור (סטודיו משלך), ליאב מזרחי, הילה נבו, ניר נמיר, עדנה פסט (קרן לונה לאמנות).

ליאת אלבלינג



מאז החלה המלחמה, בזמן שמשפחות שלמות מפונות מבתיהן ובכל הארץ יושבות ויושבים בחדרי ביטחון, אנו עדים ליוזמות רבות ומרגשות של מוסדות וגורמים אזרחיים שמתארגנים לספק הפוגה דרך יצירה ואמנות. ישנה התגייסות כללית של אנשי עולם האמנות ליוזמות אזרחיות משלל סוגים, ואנחנו יודעים שרבות ורבים מכם מחפשים איך להשתלב. הקדשנו עמוד באתר לריכוז מידע על יוזמות אמנות ויצירה בזמן חירום.

העמוד יתעדכן באופן שוטף ויומיומי. אם יש לכם יוזמה שתרצו להפיץ או שידוע לכם על משהו שלא מופיע אצלנו, נשמח אם תשלחו לנו אל: [email protected]

ילדות במערך המתנדבים של ת"א תרבות המחוגה, צילום: דנה חרס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *