רב ערב 03.05.23

ימי ראשון בבית לאמנות ישראלית | "נווה מדבר שלוותה" / אורית ישי | דָּלֶת אַמּוֹת, תצלומים מארחים ציור | "הדלתות פתוחות, והן מובילות לגן של שאלות" | סדנת עיצוב סאונד | תערוכות חדשות בבית בנימיני | יריד הספרים של ארטפורט חוזר! | VIDEONALE#1


ימי ראשון בבית לאמנות ישראלית

הקורסים יפתחו ביום ראשון, 21.5.23

סמסטר אביב–קיץ יפתח החודש בבית לאמנות ישראלית עם תכנית הרצאות מרתקת, בהנחיית יונתן אמיר (כותב ומבקר אמנות, "ערב רב") ויונתן הירשפלד (אמן ומרצה).

 

17:00 – לדעת ציור

מרצה: יונתן הירשפלד

הקורס עוסק בדרכי התבוננות בציור, בכתיבה ובעמדה פרשנית לציור, עם שורה של מרצים אורחים: פרופ' דרור בורשטיין, האמנית רוני טהרלב, ומיצג מיוחד "הראש והלב" עם האמן ארם גרשוני והפילוסוף ד"ר דיויד גרייבס בפעולת ציור חיה על הבמה.

לסילבוס ולפרטים https://bit.ly/3mgOg0q

לפרטים על האירוע "הראש והלב" https://bit.ly/3LwxSme

19:00 – נגד הרוח

מרצה: יונתן אמיר

קורס בין-תחומי שעוסק בקדושה ובחילון באמנות הישראלית, וביחסים בין אמנות לבין דת וחילוניות בעידן המודרני. עם שורה של מפגשי אמן: אסי משולם, אתי אברג'ל, שוקי בורקובסקי ופרופ' נירה פרג.

מרצה אורח: ד"ר גדעון עפרת.

לסילבוס ולפרטים https://bit.ly/3AoaPU4

הקורסים יתקיימו באופן משולב, במכללה האקדמית ת"א יפו ובזום.

לנרשמים לשני הקורסים של יום ראשון תינתן הטבה.

שריינו את מקומכםן!

אסי משולם, מתוך הקורס "נגד הרוח"



"נווה מדבר שלוותה" / אורית ישי

הגלריה בקיבוץ בארי

פתיחה: שבת, 6.5.23 בשעות 11:00–14:00
שיח גלריה והשקת קטלוג בהשתתפות בר ירושלמי: שישי, 19.5.23 בשעה 11:00
נעילה: 10.6.23
אוצרת: ד"ר זיוה ילין

במרכז תערוכתה החדשה של אורית ישי "נווה מדבר שלוותה" בגלריה בארי, מוקרנת עבודת הווידאו עוצרת הנשימה "Smoke in the Desert". העבודה מלווה בפס־קול אנושי שמגולל את סיפורו האמיתי של לוחם ממלחמת יום הכיפורים, שעוסק בדילמה מוסרית: הפרת פקודה, שהיא המעשה הכי אנושי שיש. הצילום נעשה ברובו ממבט הציפור/הרחפן, איטי ומשתהה, כמעט סטילס, יפה ופסטורלי ובו־זמנית מטריד, נטוש, ריק מאדם, פראי וצבאי.

עבודת הווידאו המוקרנת על קיר הגלריה מוכפלת ומשתקפת במימי בריכה. רצפת הגלריה נעלמה תחת חול ונווה מדבר צמח בחלל: עצי דקל, כסאות נוח ושרפרפי חבל. כל כך יפה ושלו, מפתה לשקוע בכיסאות הנוחים או להתפלש בחול הרך. אך תחת פני השטח השקטים והרוגעים האלה מזדחלת לה תחושה עמומה של שיבוש ושל אי־תקינות: עצי הדקל הם תפאורת פלסטיק, הבריכה מלאכותית, צמודה וכמו יוצאת מהקיר, אפילו כסאות הנוח הם סוג של מוטציה – הבד הצבעוני הוחלף בבד חאקי צבאי. הילת הירח על אחד מעצי הדקל מקורה בפנס.

הבחירה בשם "שלוותה" זורקת אותנו הלוך ושוב בין השלווה והרוגע לשיגעון. ישי מפגישה ביצירתה את היפה והנורא, הנקי־סטרילי והמרגש, האידילי והמשובש, הרגוע והמטריד.

שעות פתיחה: שני, רביעי וחמישי בשעות 10:00–14:00, חמישי 17:00–19:00, שישי 9:00–13:00, שבת 10:00–14:00 או בתאום מראש

צילום: יאיר רותם



דָּלֶת אַמּוֹת, תצלומים מארחים ציור

הגלריה לאמנות במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין

רח' מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים
פתיחה: יום חמישי 11.5.23 בשעה 19.30
נעילה: 15.6.23
אוצרות: יאיר שולביץ, גלריה יאיר

אוצרת ומנהלת הגלריה: נאוה ט' ברזני

ב"דָּלֶת אַמּוֹת" ניתן להקשיב לצלילים הבוקעים מתוך הבית הפנימי, פינתנו בעולם. בחלל מוצגים תצלומים של יער שפטל, המארחים ציורים מהאוסף של גלריה יאיר. התערוכה מזמנת מבט אל האינטימי־המכונס ובה־בעת בולמת אותו, מוציאה ממיקוד ומחזיקה בסוד. ומדוע התצלומים מארחים ציור? כיוון שיחד ומתוך כוחה של התכנסות הם מעוררים שיחה על־זמנית בין החוץ והפנים. שיחה הנובעת מתוך קונפליקט קיומי בין האינטימי לבין הסביבתי, שעבודות התערוכה גודשות ומדגישות. "דָּלֶת אַמּוֹת" פותחת דלת אל אותם דימויים מוצללים השופעים בחדרים פנימיים, ומזינה הרהור קיומי שמקיץ בעקבות האור המגיח ומשחק בין הערפילים.

אמנים משתתפים: יער שפטל, צילום. ציורים מאוסף גלריה יאיר: רותי בן יעקב, מיכל בקי, אוזיאש הופשטטר, יוסף הירש, שמואל טפלר, אהרון מסג, איריס נדל, ירמי עדני, אורי שטטנר. נתן זך, שירה

שעות פתיחה: שני–רביעי בשעות 10:00–17:00, חמישי בשעות 10:00–16:00

הגלריה לאמנות ממוקמת בספרייה של המכללה ע"ש דוד ילין



"הדלתות פתוחות, והן מובילות לגן של שאלות"

מופע ושיח גלריה בקיר האמן מאת קרולין מולר וכריסטיאן א. וולין

סדנאות האמנים, תלפיות
שישי, 5 במאי, 2023, 12:00
אוצרות: נינו ביניאשוילי

עבודת המדיה המעורבת של קרולין מולר מעבדת סט פתוח של שאלות, באמצעות תשומת לב יצירתית גדושה. השאלות מגיעות אלינו מהסף החווייתי שבין האמנות למציאויותיה: כמה מהמתרחש ביומיום הוא בגדר אירוע? מה נותר בשאריות השיחניות של התממשות? איזה כוח ייחודי הופך מוחשי באמצעות חזרתיות? איזה סוג של סיפור סיפורים יש במופע? מה הן ההנאות המוצנעות מהעמדתיות? האם יש לשתיקה נפח וקצב משלו? וכיצד הזיכרון (היסטוריה?) נכנס לגן? שאלות אלו מנחות מפגש אוצרותי עם יצירתה של מולר בהובלת מבקר הספרות והאמנות כריסטיאן א. וולין. המפגש יפתח וינעל במופע של שירה קולית שיתופית. הקהל מוזמן להשתתף.



שיתוף פעולה ראשון בין איגוד האמנים הפלסטיים ובין סדנאות האמנים ירושלים

לפרטים והרשמה: https://igud-omanim.org/product/sounddesign/



שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני

פתיחה: חמישי, 4.5.23 בשעה 19:00
שיח גלריה: שישי, 2.6.23 בשעה 11:30
נעילה: שבת, 24.6.23 בשעה 14:00

"אם עץ נופל במדבר…." – שוטטות בעצה מקומית / אורי בן צבי

אוצר: דב גנשרוא

התערוכה החדשה של אורי בן צבי, שנולדה משיטוטיו בתחום שבין העץ כצמח והעץ כחומר, היא בעלת אופי מקומי להפליא. האופי הזה בא לידי ביטוי, לדוגמה, בעיסוק שלו במיפוי עצים ובסיווגם כ"ילידיים" לעומת "פולשים" או "מיובאים", כולם מונחים הקשורים במדיניות, בפוליטיקה או פשוט בנקודת מבט. המפתח כאן הוא הקשירה בין "המקומי" לזמן הכרונולוגי.

המקום בו עומדים – נקודות, מישורים, אדמה

בהשתתפות: עופר אסף, מירב שמי פרץ, אהרון שפרכר

התערוכה "המקום בו עומדים" מזמינה את המבקרים להתבונן בעצים בפליאה ולהיזכר, באמצעות טכנולוגיות ייצוג וייצור מתקדמות, במעמדם המיוחד במסורות מקומיות קדומות, וביחסים המורכבים שהתקיימו כאן בעבר בין עצים לאנשים. בלב העבודות המוצגות בתערוכה נמצא המתח בין סכנת ההכחדה שבה נתונים עצים כיום כתוצאה מהשפעות סביבתיות – פועל יוצא של מעשה ידי אדם – לבין ההבטחה לשיקום ולשימור באמצעות טכנולוגיה.

בגלריה הקטנה: "Piece of land" / אורלי מונטג

אוצרות: רעות רבוח ושלי שביט

האמנית אורלי מונטג מתייחסת בסדרת העבודות "פיס אוף לנד" לאנושות הגרגרנית אשר "נוגסת" בדורסנות במשאביו הטבעיים של כדור הארץ, ובמקביל משליכה לקרבו כמויות אדירות של חומרים תעשייתיים מזיקים. לפעולות הללו ישנן טביעות בשכבות הקרקע, מֵעֵין רישומים גיאולוגיים; במשקעי הקרקע מופיעים חומרים חדשים מעשי אדם הכוללים אלומיניום, פלסטיק ובטון.

שעות פתיחה: ראשון ושישי בשעות 10:00–14:00, שני–חמישי בשעות 11:00–19:00, שבת 11:00–14:00

אורלי מונטג



יריד הספרים של ארטפורט חוזר במהדורה אביבית וחגיגית במיוחד!

רביעי, 3.5.23 בשעות 12:00–22:00
חמישי, 4.5.23 בשעות 12:00–22:00
שישי, 5.5.23 בשעות 10:00–16:00
שבת, 6.5.23 בשעות 10:00–18:00

אחרי שבשנה שעברה ביקרו ביריד למעלה מ־5000 מבקרים, היריד חוזר בפעם החמישית, ויציג כ־400 ספרים של 200 אמנים. במהלך היריד יתקיימו אירועים ייחודיים, בהם שיחות, פאנלים והשקות ספרי אמן שיצאו השנה, לצד עבודות ומיצגי אמנות חדשים שנוצרו במיוחד לאירוע, מתחם הכנת פנזינים למבוגרים וילדים והפתעות נוספות, בסוף שבוע שמוקדש כולו לספרים ואמנות. רבים מהספרים שיוצגו הם אובייקטים אמנותיים ייחודיים שעומדים בפני עצמם ומרחיבים את פעילותו של האמן. חלקם מלווים תערוכות, חלקם מסכמים תקופה וכולם פותחים צוהר לעולם חדש שמתקיים בין הדפים.

צילום, ציור, הדפס ואיור, כריכות קשות מעור לצד דפים שחוברו במהדק סיכות, ספרים שהודפסו בבית או כחלק ממהדורה של אלפים. מילים שנשזרות בדימויים, דימויים שהופכים לסיפור, דפדוף שהופך למסע – יריד ספרי האמן הוא חוויה מסעירה ומעוררת חושים.

לתוכניה המלאה https://www.artport.art/fair/artbookfair2023/

היריד נערך בשיתוף פעולה עם מגזין ספרים יפו III



VIDEONALE#1

IMAGE OF HAPPINESS | אושר מדומה

המרכז האקדמי ויצו, חיפה, רח' הגנים 21
נעילה: 16.6.23
אוצרים: בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי

ה־VIDEONALE היא ביאנלה בינלאומית בתחום הווידיאו, ביוזמת המנהלים והאוצרים בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי, המתוכננת להתקיים אחת לשנתיים בחללים ציבוריים במרחב העירוני. ה־VIDEONALE מבקשת לחבר את הקהל הרחב לאמנות הווידיאו במרחבים אלטרנטיביים ולקדם את החשיפה למדיום באמצעות יצירת במה לתצוגת אמנות בינלאומית עכשווית בעיר, שתעודד חילופים תרבותיים, חציית גבולות וכינון מרחב לדיון בנושאים חברתיים בוערים. ה־VIDEONALE, שתתקיים בעיר התחתית בחיפה, מביאה את האמנות לחיי היומיום של קהלים מגוונים, לבתי עסק ומסחר ולמוסדות חינוך, ומתווה מפה של שוטטות בעיר. היא מציעה פלטפורמה אלטרנטיבית ממוקדת־מקום באמצעות אמנות הפונה לקהילה, מגשרת בין אנשים, יוצאת מבין כותלי המוזיאון ולמעשה הופכת את העיר כולה למוזיאון.

ב־VIDEONALE: IMAGE IS HAPPINESS, אושר מדומה, מוצגות עבודותיהן של כ־20 אמניות מהארץ ומהעולם, העוסקות בווידיאו תוך דגש על פעולות ומיצגים. העבודות המוצגות בה עוסקות במורכבות עולמן של נשים בזיקה למרחבים תרבותיים ונפשיים שונים, בדגש על אמנות פמיניסטית, אשר כבר מראשיתה התגלמה כרב־תחומית, והאמניות היוצרות לרוב פנו לשימוש בגופן כמדיום, כשפה וכאמצעי לביטוי זהותן האישית, המגדרית והמינית. התערוכה פורשת מבחר עבודות וידיאו של אמניות שעבודותיהן עוסקת בגוף הנדחף למצבי קיצון, בניתוח פסיכו־סוציולוגי של מחוות נשיות ובהכנסת מיניות נשית וארוטיקה למצבים חברתיים שונים. גופן משמש אותן הן ככלי ביטוי אמנותי והן כחומר גלם, המהווה בסיס ליצירה ובה־בעת כלי להעלאת מודעות. העבודות מתמקדות בחוויה הנשית, באמנות שהיא לא רק אסתטית אלא גם ביקורתית, כזו המעוררת את הצופה להטיל ספק בנוף החברתי והפוליטי וכך להשפיע ולחולל שינוי מתוך שאיפה לשוויון.

ה־VIDEONALE הראשונה מוצגת במקביל למחאות נגד המהפכה המשפטית ועל רקע השתתפותן המשמעותית של נשים במחאות אלה, המפגינות מתוך תחושת דחיפות נגד פגיעה עתידית בזכויותיהן, ביכולתן לזכות במשפט צדק, בזכות על גופן ובשאר זכויות וחירויות.

האמניות המשתתפות:

מורג'אן אבו דיבה; חנאן אבו חוסין; נלי אגסי; לוהולה אמירה; אנה אנדרס; נזקט אקצ'י; אירינה בוטה; שרון בלבן; הילה בן ארי; קרולינה ברגולה; מימונה גוארזי; מירב הימן ואילת כרמי; זוזנה ג'נין; סיגלית לנדאו; היסר קירוגלו; גבריאלה ריאנה לופז; גלנדה ליאון; הילה לולו לין פרח כפר בירעם; לי ינור

לפרטים נוספים ומפת העבודות: https://mediterraneanbiennale.com/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *