רב ערב 26.04.23

VIDEONALE#1 IMAGE OF HAPPINESS | "לגעת בשמיים – צלמי האסטרונומיה הטובים בעולם" | דבאורנרעבודותחדשות | ערב רב מודפס | קובי לוי בלשם שמיים

VIDEONALE#1

IMAGE OF HAPPINESS | אושר מדומה

המרכז האקדמי ויצו, חיפה, רח' הגנים 21
נעילה: 16.6.23
אוצרים: בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי

ה־VIDEONALE היא ביאנלה בינלאומית בתחום הווידיאו, ביוזמת המנהלים והאוצרים בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי, המתוכננת להתקיים אחת לשנתיים בחללים ציבוריים במרחב העירוני. ה־VIDEONALE מבקשת לחבר את הקהל הרחב לאמנות הווידיאו במרחבים אלטרנטיביים ולקדם את החשיפה למדיום באמצעות יצירת במה לתצוגת אמנות בינלאומית עכשווית בעיר, שתעודד חילופים תרבותיים, חציית גבולות וכינון מרחב לדיון בנושאים חברתיים בוערים. ה־VIDEONALE, שתתקיים בעיר התחתית בחיפה, מביאה את האמנות לחיי היומיום של קהלים מגוונים, לבתי עסק ומסחר ולמוסדות חינוך, ומתווה מפה של שוטטות בעיר. היא מציעה פלטפורמה אלטרנטיבית ממוקדת־מקום באמצעות אמנות הפונה לקהילה, מגשרת בין אנשים, יוצאת מבין כותלי המוזיאון ולמעשה הופכת את העיר כולה למוזיאון.

ב־VIDEONALE: IMAGE IS HAPPINESS, אושר מדומה, מוצגות עבודותיהן של כ־20 אמניות מהארץ ומהעולם, העוסקות בווידיאו תוך דגש על פעולות ומיצגים. העבודות המוצגות בה עוסקות במורכבות עולמן של נשים בזיקה למרחבים תרבותיים ונפשיים שונים, בדגש על אמנות פמיניסטית, אשר כבר מראשיתה התגלמה כרב־תחומית, והאמניות היוצרות לרוב פנו לשימוש בגופן כמדיום, כשפה וכאמצעי לביטוי זהותן האישית, המגדרית והמינית. התערוכה פורשת מבחר עבודות וידיאו של אמניות שעבודותיהן עוסקת בגוף הנדחף למצבי קיצון, בניתוח פסיכו־סוציולוגי של מחוות נשיות ובהכנסת מיניות נשית וארוטיקה למצבים חברתיים שונים. גופן משמש אותן הן ככלי ביטוי אמנותי והן כחומר גלם, המהווה בסיס ליצירה ובה־בעת כלי להעלאת מודעות. העבודות מתמקדות בחוויה הנשית, באמנות שהיא לא רק אסתטית אלא גם ביקורתית, כזו המעוררת את הצופה להטיל ספק בנוף החברתי והפוליטי וכך להשפיע ולחולל שינוי מתוך שאיפה לשוויון.

ה־VIDEONALE הראשונה מוצגת במקביל למחאות נגד המהפכה המשפטית ועל רקע השתתפותן המשמעותית של נשים במחאות אלה, המפגינות מתוך תחושת דחיפות נגד פגיעה עתידית בזכויותיהן, ביכולתן לזכות במשפט צדק, בזכות על גופן ובשאר זכויות וחירויות.

האמניות המשתתפות:

מורג'אן אבו דיבה; חנאן אבו חוסין; נלי אגסי; לוהולה אמירה; אנה אנדרס; נזקט אקצ'י; אירינה בוטה; שרון בלבן; הילה בן ארי; קרולינה ברגולה; מימונה גוארזי; מירב הימן ואילת כרמי; זוזנה ג'נין; סיגלית לנדאו; היסר קירוגלו; גבריאלה ריאנה לופז; גלנדה ליאון; הילה לולו לין פרח כפר בירעם; לי ינור

לפרטים נוספים ומפת העבודות: https://mediterraneanbiennale.com/



"לגעת בשמיים – צלמי האסטרונומיה הטובים בעולם" / תערוכת צילום

המוזיאון הימי הלאומי, חיפה

נעילה: 1.9.23

ב־30 במרץ 2023 נפתחה במוזיאון הימי הלאומי בחיפה התערוכה "לגעת בשמיים – צלמי האסטרונומיה הטובים בעולם". תחרות התצלומים האסטרונומיים המובילה בעולם נערכת מדי שנה במוזיאונים המלכותיים גריניץ' בלונדון, ובהם המוזיאון הימי הלאומי של בריטניה. אסטרונומים וצלמים מרחבי העולם שולחים לתחרות את תמונותיהם הטובות ביותר, הכוללות את כל מה שהצליחו לתעד במצלמותיהם בשמיים.

המוזיאון הימי הלאומי בחיפה גאה להציג, לראשונה בישראל, תערוכה זו. הצילומים מוצגים בשתי הערים, לונדון וחיפה, בעת ובעונה אחת. בתערוכה מעל 70 תצלומים: הזוכים בתחרות הצילום לשנת 2022 לצד מבחר תמונות שנכנסו לרשימה המועמדים הסופית. התמונות, שצולמו בעזרת ציוד מגוון – מטאבלטים וטלפונים ניידים ועד מצלמות וטלסקופים מתוחכמים – משקפות את המיומנות, התשוקה והיצירתיות של קהילת צלמי האסטרונומיה העולמית. התערוכה תוצג במשך חמישה חודשים.

במסגרת התחרות, שנערכת זה 14 שנים, צוות שופטים מומחים סינן מעל 3,200 מועמדויות והעניק פרסים בשמונה קטגוריות, ובהן: זוהר הקוטב, חלל ובני אנוש, השמש שלנו, כוכבים וערפיליות. בנוסף, זכו צלמים בשלוש קטגוריות מיוחדות: תחרות הצעירים לצלמים מתחת לגיל 16, פרס סר פטריק מור לפנים חדשות בצילום אסטרונומי ופרס אנני מאנדר לחדשנות בצילום. בין המשתתפים שהגיעו השנה לשלב הסופי של התחרות גם שני צלמים ישראלים, לאו שץ וכפיר סימון.

ההיסטוריה של הימאות קשורה באופן בלתי נפרד בהבנה של גרמי השמיים. המבקרים יוכלו לפגוש בתערוכה וברחבי המוזיאון הימי הלאומי מוצגים רבים שממחישים את הקשר בין האסטרונומיה והתפתחות הניווט הימי. לצורך התערוכה נרכשו במוזיאוני חיפה מקרנים רבי עוצמה להקרנה מיטבית של התמונות הנדירות, לצידן מוצגים כלי מדידה ותצפית אסטרונומיים מאוסף המוזיאון. חלל התערוכה עוצב במיוחד כדי להכניס את המבקרים לאווירה קסומה של נפלאות החלל האינסופי. במשך תקופת התצוגה של התערוכה יתקיימו מגוון אירועים ופעילויות חינוך מיוחדות, לקהל הרחב, לילדים ולבני נוער.

לגעת בשמיים, צילום: גני כצנר



דבאורנרעבודותחדשות

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים
אירוע פתיחה: שבת, 28.4.23 בשעה 12:00, בשעה תתקיים 12:45 הופעה של איתן חביב
נעילה: 30.6.23
אוצרים: סלה־מנקה 

ביום שישי 28.4.23 תיפתח במרכז לאמנות ומחקר מעמותה תערוכה חדשה של האמן המוערך דב אור נר בן ה־97. התערוכה היא מיצב פיסולי הכולל שלוש סדרות של עבודות חדשות שיצר אור נר בחמש השנים האחרונות: מלון המצורעות (2023) ידידתי הקורונה (2020) ומלון הפסלים (2018).

בסדרות אלו, שיצר בסלון ביתו שבקיבוץ חצור, אור נר משתמש בטכניקות של קולאז׳ ורפרודוקציה (זירוקס) בשילוב רישום על הרפרודוקציה במרקרים או בעפרונות. כל העבודות נוצרו על הדפסות בגודל אחיד: A3. בסדרות אור נר מחבר בין היומיומי לקאנוני, בין טוש המרקר הילדותי וצבעיו העזים לדיו התעשייתי, בין ההעתק המכני לניכוס האישי. העבודות מתאפיינות בקריצה ובהומור, בבחירה להמשיך לערער על הגמוניות אמנותיות, בהרהור הלא־ישיר על התקינות הפוליטית ובמשחקיות אין־סופית. התערוכה היא יצירה של אמן בעשור התשיעי לחייו, שלא מפסיק ליצור ולא נמנע מלגעת בנושאים שהם עדיין טאבו באמנות ובחברה. ההתערבות האמנותית של אור נר היא פואטית: ביצירתו המגפה היא מלכה, והאמנות היא שטיח שניתן לדרוך עליו.

התערוכה מבוססת על עקרון השכפול וההעתק כבחירה אסתטית. הסדרה "מלון המצורעות" אינה מוצגת בתערוכה אלא מאוחסנת כקבצים דיגיטליים שהקהל יכול להדפיס במקום ולקחת לעצמו. תהליך העבודה על הנייר בסדרה זו – דפיקה/דקירה בעפרונות על הזירוקס – מהווה גם מקור ליצירת סאונד. פעולת הדקירה האובססיבית הולידה את היצירה המוזיקלית של איתן חביב, שכמו הדקירה מתערבת, דופקת, חודרת. יצירתו של חביב, בן משפחה של אור נר שמתארח בתערוכה, מבוססת על הקלטות תהליך העבודה של אור נר ביצירת הסדרה ושימוש בסינתזה.

כמו כן, לקראת התערוכה במרכז מעמותה שלח אור נר מכתבים לבעלי מלונות בירושלים בבקשה להציב בבתי המלון בעיר העתקים של יצירות שנעשו על ידי אמנים שונים בהשראה חופשית של הפסל הקאנוני ״נמרוד״ של יצחק דנציגר.

שעות פתיחת המרכז:
ימים שלישי–חמישי בשעות 14:00–19:00, שישי בשעות 10:00–14:00

מתוך הסדרה ״מלון הפסלים״, 2018, דב אור נר



ערב רב מודפס

לאחר הצלחת הגיליונות הראשונים משנת 2021, גיליונות 3 ו־4 של כתב העת ״ערב רב״ ראו אור בסתיו–חורף 2022. כל גיליון כולל מאה עמודים של מאמרים מקיפים ויצירות אמנות, ומשלב בין חומרי ארכיון ומאמרים חדשים שנכתבו במיוחד עבור מהדורת הדפוס ומתפרסמים לראשונה.

בין הכותבות.ים: בארי שוובסקי, חנה פרוינד־שרתוק, עלמה יצחקי, נעה מורדוך־סימונסון, קרן גולדברג, גליה יהב, רות מרקוס ורותי חינסקי־אמיתי, יונתן אמיר, יהושע סימון, סלבה גרינברג ורונן אידלמן.

אמניות.ים: מיכל בר־אור, ורד נסים, אסף גרובר, אדגר דגה, חביב קפצון, אריאלה שביד, רועי ויקטוריה חפץ, מיכל היימן, רעיה ברוקנטל, וכן פרויקט מיוחד של מערכת ערב רב בעזרת תוכנת הבינה המלאכותית DALL-E.

הגיליונות נמכרים במחירי עלות, וכל הזמנה מחזקת את האפשרות להמשיך את הפעילות גם בעתיד.

להזמנת הגיליונות במשלוח בדואר או באיסוף אישי: https://www.erev-rav.com/print



קובי לוי בלשם שמיים

הוא מעצב העוסק במיתוג אורבני ומייסד של סטודיו הליגה. בעשרים השנים האחרונות עבד עם רשויות מקומיות ויצר עבורן שילוט הכוונה ומידע, וכרזות שכיסו אתרי בנייה. במקביל הוא עובד עם להקות מחול, פסטיבלים רב־תחומיים ומוזיאונים, ומעצב תערוכות וקטלוגים של אמני אוונגרד.

קוראים לו קובי לוי והוא האורח בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב

להאזנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *