רב ערב 21.03.23

הביאנלה האוטונומית לאמנות בגימנסיה הרצליה | אירועים בסדנאות האמנים בתלפיות | פתיחת מקבץ תערוכות אביב בגלריה העירונית ראשל"צ | השבוע זה קורה: פרימוורה – יריד המעצבים של בית הנסן חוזר | קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8 – ימים אחרונים! | גלית אילת בלשם שמיים

הביאנלה האוטונומית לאמנות בגימנסיה הרצליה

הגימנסיה העברית הרצליה, ז'בוטינסקי 106 תל אביב

פתיחה: שישי, 31.3.23 בשעות 11:00–16:00
נעילה 13.4.23

אירוע אמנות רחב־היקף בהשתתפותם של יותר מ־30 אמנים מהארץ ומהעולם יתקיים בפסח הקרוב בתחומו של בית הספר התיכון הוותיק בתל אביב–יפו, ממוקדי החינוך המרכזיים בארץ מיום הקמתו ב־1905.

במרכז הביאנלה נמצאת התערוכה "התנסויות בלמידה", באוצרוּת משותפת של רועי ברנד, סנדרה וייל ורולא ח'ורי, ובהשתתפותם של 33 אמנים בינלאומיים ובינמקומיים, המבטאים מגוון קולות. האירוע ישמש פלטפורמה ומרחב ציבורי פתוח לשיח רחב ולחשיבה משותפת על אמנות, התנסות ולמידה: ללמוד מחדש, ללמוד אחרת.

לצד התערוכה תציע הביאנלה תכנית מגוונת של אירועים שמבקשת להציע למידה מסוג אחר.

לאורך ימי הפעילות יתקיימו סדנאות, שיעורים והקרנות – לכל הגילאים וללא עלות – בשיתוף פעולה עם מורי ותלמידי הגימנסיה, הפקולטה לאמנויות במדרשת בית־ברל והאקדמיה בצלאל. בנוסף, יוכלו המבקרים לקחת חלק במשחקי כדורגל, כדורסל ופינג פונג, או להצטרף לפיקניק במדשאת בית הספר.

יו"ר הביאנלה: ד"ר זאב דגני; אוצר ראשי: ד"ר רועי ברנד; אוצרות־שותפות: סנדרה וייל, רולא ח'ורי
יו"ר הועדה המייעצת: ציבי גבע
הכניסה חופשית

כל הפרטים באתר: https://a-a-b.org/לאירוע בפייסבוק



אירועים בסדנאות האמנים בתלפיות

"מרכז העיר פינת לב הבית" / תערוכת יחיד של האמנית תמר שפר

אוצרת: עירית כרמון פופר

סיור מודרך ושיח: שלישי, 28.3.23 בשעה 15:30

"אני מנסה לייצג את המציאות שהופכת עבורי יותר ויותר קשה להתמצאות ופיענוח. התערוכה היא מיפוי של תחושה זו באמצעים חזותיים", אומרת האמנית תמר שפר על תערוכתה.

לב ליבה של התערוכה מתאר תופעה עכשווית של נזילות ורציפות בין מרחבים־תחומים ואת זליגתם זה אל תוך זה בכל מקום ובכל זמן. בתערוכה מסלול של מיצבים דמויי אתרים, שהם למעשה ריכוזים של חפצים שמדמים תחנות של שהייה והתבוננות.

"קנקנים, סירים וכדים" / קוצ'ינטה

בתערוכה מציגות שלוש אמניות: מברהיט גברמריאם, לינה אוטום ג'ק אגולון ועדן גברה, החברות בקוצ'ינטה – קולקטיב כלכלי ופסיכו־סוציאלי מבוסס אמנויות לנשים מבקשות מקלט מאפריקה, הפועל בתל אביב.

צילום: ימין – מירי דוידוביץ, שמאל – ג'ומאן דראגמה

"מסתכלות על השמש" / קייטנת וידאו ופיסול בהנחיית האמנית נטע מוזס

בסדנאות האמנים, רח' האומן 26, תלפיות

28-30.3+2-3.4.23 (חמישה ימים) בשעות 09:00–13:00

במהלך הסדנה נשתמש בידע הקודם שיש לנו על צילום סרטונים ונלמד כיצד לבטא בווידאו מחשבות ורגשות. נעבוד על הנושא "החדר שלי", נאסוף וניצור מיניאטורות ואותן נסדר בבית משותף שבו נקרין את התוצרים הסופיים של כל משתתפי.ות הסדנה.

הסדנה מתאימה לתלמידי כיתות ג–ה

עלות הסדנה 1,000 שקלים
מספר המקומות מוגבל

נטע מוזס היא אמנית וידאו ומיצב החיה ופועלת בירושלים. בוגרת התכנית המשלבת תואר במדעי המחשב באוניברסיטה העברית ותואר במחלקה לאמנויות המסך, האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל (2020). מוזס חוקרת את המתח בין הווירטואלי והממשי, את תהליכי הייצור, ההפצה וההקרנה של דימויים דיגיטליים, ובעלת ניסיון בהדרכה והובלה של סדנאות וידאו ככלי לביטוי עצמי.

אמנית אורחת / סטודיו פתוח
האמנית הסרבית מיליצה דוקיץ' מזמינה אתכם.ן ללמוד על תהליך היצירה שלה ולקחת חלק פעיל ביצירת אמנות קולקטיבית. בואו להשתתף בסדנה כחלק מפרויקט האמנות "עיתוני טקסטיל".

בתאום מראש עם האמנית באמצעות טופס ההרשמה

צילום: ג׳ומאן דראגמה



פתיחת מקבץ תערוכות אביב

הגלריה העירונית לאמנות, אחד העם 8, ראשון לציון ( קומה ב')

פתיחה: שישי, 24.3.23 בשעה 12:00
נעילה: 15.07.23

מקבץ "תערוכות אביב" בגלריה העירונית בראשון לציון מציג מנעד יצירה של חמישה אמנים, תוך ומחזיר אותנו אל השלד והיסודות של היצירה ופריעתן מחדש.

ימימה ארגז / "ציירת אורבנית"

ימימה ארגז, אמנית ירושלמית מוכרת, מציירת נופים אורבניים: ירושלים, תל אביב והתווך התעשייתי שביניהן. הכל מרמז על מרחב מתקצר והולך בין ערים, על הסביבה שהפכה כולה ל"מעשה ידי אדם", על כך שאנחנו מבראים את הטבע מתוכנו. התערוכה מבקשת לשלוח את הצופים למחשבות על עיור קצה, על מרחב נעלם מול היש הנוכח. ציוריהשל ארגז מדברים ציור ובו־בזמן מאירים, או שמא מעירים, את הצופה אל הסביבה, מדגישים את הפער שבין המציאות ובין ייצוגה על הבד.

יונתן אופק / "לא מלאך ולא שרף"

מלאכי החומר של יונתן אופק ניצבים סביבנו במעגל שאין לו סוף או התחלה. פיותיהם פעורים בזעקה אילמת, קול דממה דקה נישא בתוך המעגל, והם מסמנים מרחב סיפי, בין קרקע לשמיים. הם חוליה בשרשרת מלאכית ארוכה שתחילתה בגלות, במלאכיו של שאגל המרחפים מעל העיירה, במלאכי השרת של ליליין המסמנים את הדרך לגאולת העם והארץ. אופק מתרחק מהדימוי האידילי השואף אל הנשגב; אלו מלאכים מתוסכלים, למודי כישלונות, מלאכי שעטנז היוצרים סינתזה לא רק בין עולמות עליונים ותחתונים, אלא גם בין דימוי הנשגב של אמנות המערב ובין הקמאי והילידי. סביב המלאכים טוטמים מגולפים בעץ, גרוטסקיים, של אבות ואימהות קדמוניים, המלווים ורודפים את השושלת המשפחתית. מעשה האמנות של אופק משחזר במהופך את תהליך הבריאה האלוהי: אדם יוצר מלאכים מן האדמה ומפיח בהם רוח.

ניב שפרן / "מקור האהבה"

ב"משתה" לאפלטון מסופר שבראשית נוצרו בני האדם כאנשים מחוברים, בעלי עוצמה כפולה, ובשל חטא הגאווה הפריד אותם זאוס לשני אנשים נפרדים. שפרן, אדריכל במקצועו, עושה שימוש במוטות ברזל לבניין – השלד האוחז את המבנה. כיפופם וריתוכם מזכיר את הידיים הפועלות ובתווך מתגלה הזוג המתהווה במעין מערבולת, האדם מעוגן אל המבנה. סרטון האנימציה של שפרן, "סמטת פלורנטין", מציג את סמטאותיה האחוריות והמוזנחות של תל אביב: הקירות פורצים בכל דרך אפשרית אל המרחב הדחוק של הסמטה. דווקא במרחב הסיפי הזה יכולות להתפתח צורות חיים חדשות שאינן כפופות למישטור האורבני.

סלבה אלייב / "פועל"

סלאבה אלייב בוחן את האורגניזם העירוני, על המקצב והתנועה שבו, על שלד הפיגומים והמנופים הנושא אותו ועל האנשים הנעים בתוכו. העיר היא היצירה האנושית הגדולה שפועלי הבניין הם כנמלים הפועלות בתוכה, מחזקות ומרחיבות אותה. סרטוני האנימציה של אלייב פועמים בקצב ליבה של העיר וחודרים אל תוך קרבי הפעילות הסואנת הרוחשת בה. מתוך אופל המערה אנו נמשכים אל אורם המסמא של החיים המודרניים, נסחפים במבוך אתר הבניה בעקבות עבודתם המונוטונית והסיזיפית של הפועלים, ומאבדים את חוש הכיוון ואת שיווי המשקל.

אוצרות התערוכות: אפי גן, קרן ויסהוז

ג'יין לבטון / "הצללים שבפנים"

לבטון יוצרת דימוי עשים עשויים נייר המתחברים לשנדלירים ענקיים, אשר על פי המסורת הרוחנית מסמלים את הנשמה, החופש ואת החיים הקצרים, לצידם כיסאות מנוקדים וספרים מטופלים. לאובייקטים הללו מצטרפת רשת של פתקים הרשומים בכתב ידה של לבטון שהם בבחינת "יומן אמן". המיצבים מהדהדים אמנות פוסט־מודרניסטית המחייה תקופות היסטוריות ויוצרת מעין נאו־גותיקה הטבולה ברוח ה"ואניטס": הבל החיים וודאות המוות. הכהות הנפשית והמשבר שהחברה המודרנית חווה בעת הזאת, שזורים באובייקטים אמנותיים יפיפיים.

אוצרת: שרי פארן

שעות פתיחה: ימים שני–חמישי בשעות 10:00–14:00, שני 16:00–18:00, שבת 10:00–14:00

ימימה ארגז



השבוע זה קורה: פרימוורה – יריד המעצבים של בית הנסן חוזר

אופנה – צורפות – טקסטיל – פרינט – קרמיקה

חמישי, 23.3.23 בשעות 15:00–22:00
שישי, 24.3.23 בשעות 10:00–15:00

"פרימוורה", יריד המעצבים של בית הנסן חוזר במהדורה מורחבת, עם למעלה מ־30 מעצבים מקומיים! יומיים של מכירות, מוזיקה ואוכל ברחבי בית הנסן הציורי. יריד העיצוב האביבי של בית הנסן יוצא לדרך בפעם העשירית ויתקיים לקראת חג הפסח ברחבת הפטיו שבלב בית הנסן. לצד הדוכנים יפציע סט תקלוט לילי של אורי אלבוכר, אוכל צמחוני וצבעוני וסדנאות לכל המשפחה.

בין המעצבים המשתתפים ביריד פרימוורה 2023: מאיה בש, אחת המעצבות המובילות בסצנה המקומית, מציגה קולקציה חדשה ואביבית עם אסתטיקה אורבנית ומינימליסטית; דורון אשכנזי משיק קולקציית גברים חדשה ויומיומית; מעצבת הטקסטיל שירי כנעני מציגה אמנות מצוירת על גרביים; פרויקט "תוצרת" מפגיש בין טבע, איור ועיצוב עם ערכות ליקוט וקלפים של צמחי בר מקומיים; צורפות עכשווית, כיפית ומשמחת של המותג JAM INC; דוכן חברתי של חנות הדגל של גלריית סטודיו משלך – SOHO – Shop Of Her Own – שמטרתה לאפשר שיויון הזדמנויות תעסוקתי לנשים יוצרות באשר הן; מאי סולטן ומותג התכשיטים "סולטנה", שנותן כבוד למסורת תכשיטי הזהב שלבשו לאורך דורות הבנות במשפחה; פרינטים של המאיירת נעה ריצ' ועוד ועוד.

במהלך היריד יתקיימו אירועים שונים, בהם סדנת הדפס להורים וילדים. בנוסף, בגלריית הסאונד "בית התה" יהיו זמינות להאזנה עבודות סאונד של חברי הלייבל saga.domaine – עמית דגים, דניאלה ליונגסברג, אברהם קובר ועמר גולדברג שייאגדו את יצירותיהן ברצועה אחת אל תוך הלילה. פרטים נוספים באתר בית הנסן 

משתתפים: מאיה בש, טלי קושניר, Kim Perets, דורון אשכנזי , Jahta wear, ורד גרבלסקי, הילאל סטודיו, aner5777, ששון קדם, ADI YAIR, איגור קיסיליוק, Better in person, שירי כנעני, מיכל סולומון צעיפים, תיקים ואביזרים EMET , תוצרת, NAMA, עדי ארדון, NO2 נוי כהן גל סלע-מים, נעה ריצ', אסף כהן, רוטא, treso, SOHO – Shop Of Her Own, סבון עדן, קוצ'ינטה, גול ודק, רעות רוזנברג קרמיקה, נועם בר שלו, שליקה, סילביה מודליאני, מאי סולטן, JAM INC, בערא, טליה לובטון, אביגיל ריצ', zippaz_nyc

הפקה: ענר שבח; ניהול אמנותי: קארין שבתאי; ניהול כללי: סמדר צוק



קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8 – ימים אחרונים!

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה ובין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות.

מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך ב־26 באוקטובר 2023 בירושלים.

ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו משלוש–ארבע הרצאות בנושא או זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:

הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי שלוש–ארבע ההרצאות שיכללו בו וקו״ח של המרצות.ים

כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]

דד־ליין למשלוח הצעות: 26.3.23
תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2023

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין (״הרמה״), רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)
הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה

אורי זמיר, פרט מתוך מיצב, 2021



גלית אילת בלשם שמיים

היא כותבת ואוצרת שהחלה את דרכה כאמנית בת״א בשנות ה־90, הקימה את המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון בתחילת שנות ה־2000, וכעבור עשור עזבה במטרה לפתח קריירה בינלאומית. בין השאר עבדה כאוצרת במוזיאון ואן אבבה בהולנד ובביאנלות ברחבי העולם ויסדה את האקדמיה לאמנויות העולם, שפועלת בקלן שבגרמניה. לפני שנתיים היא חזרה לישראל, ובשנה האחרונה היא מקימה מעבדת אמנות לאקולוגיה עתידית בחצבה שבערבה.

קוראים לה גלית אילת והיא האורחת בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב

להאזנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *