רב ערב 21.02.23

קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8 | סיורים בתערוכות החדשות בגלריה האוניברסיטאית | "בעד ההזיה" / אורי ליפשיץ | "עיניים עצומות" / חנה גולדברג | ערב רב מודפס

קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה ובין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות.

מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך ב־26 באוקטובר 2023 בירושלים.

ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו משלוש–ארבע הרצאות בנושא או זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:
הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי שלוש–ארבע ההרצאות שיכללו בו וקו״ח של המרצות.ים

כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
דד־ליין למשלוח הצעות: 12.3.23
תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2023

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין (״הרמה״), רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)
הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה

אורי זמיר, פרט מתוך מיצב, 2021



סיורים בתערוכות החדשות בגלריה האוניברסיטאית

בהדרכת האוצרות תמר מאיר ודריה אלופי

בתאריכים: שישי, 24.2.23, ושישי, 3.3.23
10:00 – סיור בתערוכה "בעין התודעה" |  11:00 – סיור בתערוכה "לרשום את תולדות האמנות"

איך אפשר להבין את העובדה שקיימים דברים שנמצאים ממש מולנו ואנחנו לא רואים אותם? מה משפיע על הקשב החזותי שלנו? וכיצד אנו מפיקים ידע על אודות הבלתי נראה?

הגלריה האוניברסיטאית מציגה שתי תערוכות מרתקות המתכתבות זו עם זו ומפנות זרקור לזיקות המורכבות והמפתיעות שבין ראיה, תפיסה וידיעה.

האמנים קרן גלר, נוי ותמיר, שיר לוסקי, אשחר חנוך קלינגבייל, מאיה אטון ורונן שהרבני פיתחו ויצרו את העבודות בתערוכה בעקבות דיאלוג עם מדענים וחוקרים באוניברסיטת תל אביב: פרופ' יאיר בר חיים (חרדה וטראומה), ד"ר יאיר הרכבי (אסטרופיזיקה), פרופ' יניב אסף (נוירוביולגיה), פרופ' יובל ניר (שינה וקוגניציה) ופרופ' יוסי יובל (עטלפים).

התערוכה "לרשום את תולדות האמנות", מציעה מבט חדש על תולדות האמנות, דרך תגליות על הרישום ככלי מחקרי. היא בוחנת את היחסים בין ראייה לבין מחשבה, דרך רישומים שיצרו היסטוריונים של אמנות, כמו מאייר שפירו, ליאו שטיינברג, אבי ורבורג ומשה ברש, שרישומיו נחשפים לראשונה בפני הציבור. מציגים: פרופ' דריו גַמְבּוֹני והאמנים ניקולא איילו והילה לביב.

הרשמה לסיורים בלינק:

TAUARTS • סיורים מודרכים בתערוכות "בעין התודעה" ו"לרשום את תולדות האמנות" • הגלריה האוניברסיטאית (smarticket.co.il)

שיר לוסקי, "האזור הכחול", 2023, מתוך התערוכה "בעין התודעה", הגלריה האוניברסיטאית' צילום: עמית אברג'יל



"בעד ההזיה" / אורי ליפשיץ

בניין אורי ליפשיץ, רחוב אברבנאל 2, תל אביב

פתיחה: 24.2.23
נעילה: 30.4.23

התערוכה "בעד ההזייה", שואלת את שמה מכותרת ספרו פורץ הדרך של המשורר והסופר יותם ראובני ופורשת מנעד של עבודות שיצר אורי ליפשיץ. היא מציעה מבט חדש על יצירתו של האמן, הן מבפנים כשלעצמה, הן בזיקה למגמות בנות זמנה באמנות הישראלית והבינלאומית, והן בזיקה לאמנויות נוספות, כגון ספרות.

לתערוכה שתי נקודות מוצא: הראשונה, פורטרט של יותם ראובני )1949–2021) שנוצר על ידי האמן אורי ליפשיץ בסמוך ליציאת ספרו הראשון "בעד ההזיה" בשנת 1978, מתוך עניין בדמותו, עולמו ועמדותיו של הסופר. השנייה, רישום מתחילת שנות ה־60 המסמן את רגע המעבר מציור מופשט שמבוסס על מחוות הגוף הפרטי של ליפשיץ לציור פיגורטיבי, לא אישי, שבמסגרתו הגוף הפיזי מנתק מגע ומופיע מחדש כדימוי, היטל, זיכרון, בין השאר באמצעות השימוש של האמן במקרן ובמנגנון צילומי, לשם עשיית הציור.

התערוכה, הכוללת כ־20 עבודות גדולות ממדים לצד עבודות קטנות על נייר, שואבת השראה מהאופן שבו ראובני מעבד ומשחזר את חווית הגוף לכדי הזיה המטשטשת זהויות והבדלים, על מנת להצביע על היחס הלא פתור שבין חומר לייצוג של חומר, בין דבר לדימויו. ההמרה של הגוף הפיזי בתמונה מבצעת הרחקה, הגוף נעשה למושג שאינו ניתן להשגה (והמשגה). יחד עם זאת, הפיכת הגוף לדימוי אינה רק ביטוי לאובדנו, היא גם מייצרת עקבה המאותתת על אפשרות חזרתו, התקרמותו הפוטנציאלית.

תפיסת הגוף שעולה מתוך עבודתו של ליפשיץ שוללת את הרעיון של הגוף האישי, השלם, האינטגרטיבי, הציבורי. אצל ליפשיץ הגוף מתפרק, נע בין העולמות, קורס פנימה ומתפרץ החוצה. הוא בו בזמן ארצי ושמימי, בשרני ודמיוני. שלילת הגוף האישי בעבודה של ליפשיץ מקבילה להכפלת האני ל'אניים" רבים בספרו של ראובני, דינמיקת החיים המשוסעת שהוא מגולל. כמו גם הרחבה של ביקורת הזהות היחידאית שציורו של ליפשיץ מגלם.

 בניין אורי ליפשיץ, השוכן ברחוב אברבנאל 2 בתל אביב, שימש את ליפשיץ כסטודיו במהלך חייו. עתה, יותר מעשור לאחר מותו, הוא נפתח לציבור ומשמש ככתובת לעזבונו של האמן, אתר תצוגה, ארכיון ומחקר שמטרתו היא להציע מבט עומק על יצירתו. המקום מציג תכנית תערוכות מתחלפות המשקפות מטרה זו מלוות באירועי תרבות, ימי עיון ופרסומים.

urilifshitz.com
שעות פתיחה: חמישי, 16:00–20:00, שישי–שבת, 10:00–14:00

הכניסה חופשית

אורי ליפשיץ, "רבינוביץ׳"' 1973, צילום: אלעד שריג



"עיניים עצומות" / חנה גולדברג

הגלריה לאמנות במכללת דוד ילין, רח' מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים, בתוך הספרייה

פתיחה: חמישי, 2.3.23 בשעה 19:30
נעילה: 20.4.23
אוצרת: נאוה ט. ברזני

בדומה לכתיבה בלתי פוסקת של פרטים אינטימיים ותיעודיים ביומן פרידה, ציירה חנה גולדברג את אימה בעת שזו נפרדה מהעולם ומעולמה שלה. "אימא שלי זה סיפור מורכב מאוד, יכולתי לצייר אותה רק כשהיא התחילה לאבד את הקשר למציאות", היא מספרת. האם גילתה התנגדות לציור כפעולה וכדרך חיים מעשית ואף ניסתה להניא את בתה מהבחירה שעשתה עוד בצעירותה. בחודשיים האחרונים לחייה היא לא פקחה את עיניה. גולדברג עקבה באמצעות ציוריה אחר עיניה העצומות. מחד, ללא המבט הלכה האם ורחקה ממנה, ומאידך, בוותרה על המבט היא ויתרה גם על ההתנגדות שליוותה אותו. באמצעות ערמות של פרגמנטים שיצרה גולדברג מתוך החיים בצל תודעת המוות, היא מעניקה מקום חזותי לדמות האם שלראשונה בחייה חולקת עם בתה רגעים בציור. דמותו של עורב פעור מקור שחולק את המקום עם "עיניים עצומות" הוא מעין המשכה של חידה, המצטרפת אל החידתיות בדמות האם עצומת העיניים ואל דמות האם העצומה בכללותה, זו המקננת בתוך האם וגם בתוך הבת.

שעות פתיחה: שני–רביעי בשעות 10:00–17:00, חמישי בשעות 10:00–16:00



ערב רב מודפס

לאחר הצלחת הגיליונות הראשונים משנת 2021, גיליונות 3 ו־4 של כתב העת ״ערב רב״ ראו אור בסתיו–חורף 2022. כל גיליון כולל מאה עמודים של מאמרים מקיפים ויצירות אמנות, ומשלב בין חומרי ארכיון ומאמרים חדשים שנכתבו במיוחד עבור מהדורת הדפוס ומתפרסמים לראשונה.

בין הכותבות.ים: בארי שוובסקי, חנה פרוינד־שרתוק, עלמה יצחקי, נעה מורדוך־סימונסון, קרן גולדברג, גליה יהב, רות מרקוס ורותי חינסקי־אמיתי, יונתן אמיר, יהושע סימון, סלבה גרינברג ורונן אידלמן.

אמניות.ים: מיכל בר־אור, ורד נסים, אסף גרובר, אדגר דגה, חביב קפצון, אריאלה שביד, רועי ויקטוריה חפץ, מיכל היימן, רעיה ברוקנטל, וכן פרויקט מיוחד של מערכת ערב רב בעזרת תוכנת הבינה המלאכותית DALL-E.

הגיליונות נמכרים במחירי עלות, וכל הזמנה מחזקת את האפשרות להמשיך את הפעילות גם בעתיד.

להזמנת הגיליונות במשלוח בדואר או באיסוף אישי:

https://www.erev-rav.com/print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *