רב ערב 10.01.23

קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8 | "ציור מכושף" / תערוכת רטרוספקטיבה לאמן היהודי־סובייטי אנטולי קפלן | טליה ישראלי / "וכל הציורים לא יכסו" | שני קולות קוראים מסדנאות האמנים בירושלים | מפגש לקראת הקול הקורא של שבוע העיצוב ירושלים | ערב רב מודפס – גיליונות 3+4 | אלעד ירון בלשם שמיים | הדיבוק 1937-2023 – הנחה לקוראי רב ערב!

קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה ובין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות.

מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך ב־26 באוקטובר 2023 בירושלים.

ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו משלוש–ארבע הרצאות בנושא או זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:
הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי שלוש–ארבע ההרצאות שיכללו בו וקו״ח של המרצות.ים

כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
דד־ליין למשלוח הצעות: 12.3.23
תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2023

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין (״הרמה״), רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)
הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה

אורי זמיר, פרט מתוך מיצב, 2021



"ציור מכושף" / תערוכת רטרוספקטיבה לאמן היהודי־סובייטי אנטולי קפלן

בית אבי חי

פתיחה חגיגית: חמישי, 19.1.23 בשעה 19:00
נעילה: אוגוסט 23

תערוכת רטרוספקטיבה ראשונה מסוגה בישראל לאמן אנטולי קפלן (1902–1980), מי שכונה "אמן ההדפס" ויצר בין היתר בעקבות ספריו של שלום עליכם, משקף ביצירותיו את תמורות העם היהודי ברוסיה לאורך השנים.

בתערוכה יוצגו קרוב למאה מעבודותיו מהשנים 1937–1980 , בהן סדרות הדפסים, קרמיקות, ציורי שמן, תחריטים וספרים נדרים. התערוכה הענפה תוצג על פני חללים רבים בשלוש קומות בבית אבי חי.

אוצרי התערוכה: דוד רוזנסון ועמיחי חסון.

ברחבי העולם ובמדינות ברית המועצות לשעבר בפרט, שמו של אנטולי קפלן מוזכר בנשימה אחת עם שאגאל וסוטין. עבודתו מוצגת באוספים בינלאומיים, בין השאר ב־MoMA, ויצירותיו הוצגו בתערוכות גדולות בניו יורק, אמסטרדם, ולונדון, וברטרוספקטיבה חשובה במוזיאון הרוסי הממלכתי בסנט פטרסבורג. דווקא בישראל חייו ויצירותיו של קפלן נותרו סוד ליודעי דבר בלבד: אחד האמנים הגדולים של המאה ה־20 שאתם לא מכירים. הוא חי בין שני עולמות – הסובייטי והיהודי – אלו לא יכלו להתקיים זה לצד זה ברוסיה הסובייטית, וקפלן לא נסוג מתיאור הקושי המובנה של חייו. יצירותיו הן ראי היסטורי לשנים שבהן פעל: שיקוף התמורות שחלו באימפריה הרוסית, מילדותו ברוגוצ'וב, רוסיה הצארית, המהפכה הרוסית, מלחה"ע ועוד.

באיוריו לקלאסיקות של הספרות היידית, וכן בעבודות הציור, הפיסול וההדפס שלו חזר קפלן אל השטעטל – העיירה היהודית שבה נולד וגדל – והקים לתחייה את העולם היהודי האבוד של מזרח אירופה בתחילת המאה הקודמת, ולא בכדי כונה על ידי רבים "אמן הסיפור". היצירות הריאליסטיות שלו מאפשרות לצופה מבט נוקב אל תקופת המפנה הגדולה בהיסטוריה היהודית.

תכנית אירוע הפתיחה:

ד"ר דוד רוזנסון; ד"ר נטליה קוזירבה; פרופ' דן מירון; עמיחי חסון
משחק: נתי רביץ
ליווי מוזיקלי: דניאל זמיר

לינק לאירוע הפתיחה

התערוכה מתקיימת באדיבותם של איסאק ולדמילה קושניר ומאוספים פרטים מניו יורק וירושלים, שתרמו מאוסף עבודות שלהם



טליה ישראלי / "וכל הציורים לא יכסו"

הגלריה בבארי

פתיחה: שבת, 14.1.23 בשעות 11:00–13:00
שיח גלריה בהשתתפות האמנית: שישי, 3.2.23 בשעה 11:00
נעילה: 11.2.23
אוצרת: ד"ר זיוה ילין

טליה ישראלי פותחת את שנת 2023 בגלריה בבארי עם תערוכתה "וכל הציורים לא יכסו", שהיא המשך לתערוכות שהציגה בגלריה מאיה ובגלריה ברבור בחודשים האחרונים. היא ממשיכה בעיסוקה בנוף הישראלי המושטח והמסוגנן שהיא שואבת ממקורות היסטוריים. ישראלי אוספת רפרודוקציות ישנות מתוך מדריכי מקומות כמו "כל מקום ואתר", שהודפסו בשחור על גבי נייר שהצהיב מיושן, מדריכי טיולים ל"ידיעת הארץ" והכרת הארץ.

המקומות המצוירים אינם ייצוג של מקום קונקרטי. הושמטו מהם הפרטים והם הופכים לכל מקום, למושג של נוף מושטח ומודפס – ובמקרה של ישראלי מרוסס – מבעד למגזרת נייר. הטכניקה הייחודית שהיא פיתחה כרוכה בעבודה מפרכת וידנית של העתקה של חלקים מהרפרודוקציה, גזירה וחיתוך, ריסוס בספריי, שכבה על גבי שכבה, עם תוספות של רישום בעיפרון. נוצר דימוי נוף – הרים, דרכים, אגמים, צמחייה ומבנים – מושטח ומסוגנן כתפאורה, כששיטת הריסוס מבעד למגזרת הנייר משאירה פס של הילה בין המשטחים המרוססים, שממנו מבצבץ המצע שמסגיר את הטכניקה הלואו־טקית, המסורבלת, הידנית. ודווקא זה מה שיוצר את החן של העבודות.

המצעים שעליהם עובדת ישראלי הם לוחות עץ שנאספו, ולעיתים היא עובדת גם ישירות על הקיר בגלריה. מצעי העץ הישן, המשומש, חוברים לנוף, לרפרודוקציה ולספר שדפיו מצהיבים. לעיתים היא מרססת רקע ורוד שמזכיר את הנייר המקורי ששינה את צבעו ויוצר הסטה מרעננת מהמקור.

טליה ישראלי, מתוך כל מקום ואתר, 38 על 50 ס״מ, 2021, צילום: יגאל פרדו



קול קורא: הצעות לתערוכה בסדנאות האמנים, ירושלים​

יוצרים.ות ואמנים.יות מתחומי האמנות החזותית מוזמנים להגיש הצעה לתערוכה בסדנאות האמנים, ירושלים. הסדנאות מארחות אוצרים ואמנים לתערוכות ופרויקטים מיוחדים. חלק מהתערוכות הן תוצר של תכנית ביקורי סטודיו שעורכים אוצרים המוזמנים לסדנאות האמנים אחת לחודש, ועשויות לשלב את האמנים הפועלים בסדנאות. התערוכות מלוות בקטלוג תלת־לשוני, המחולק בחינם למבקרים במקום. את התערוכות מלווה תכנית ציבורית של שיחות גלריה, הרצאות, סדנאות וכדומה. אנו מעודדים במיוחד תערוכות ופרויקטים מקוריים וניסיוניים שמתייחסים לסביבה של סדנאות האמנים, ושיתופי פעולה רב־תחומיים עם מוסדות אחרים וקהילות ירושלמיות.

לפרטים נוספים והגשה

קול קורא לתכנית שהות אמן.ית ארוכה

סדנאות האמנים מזמינה אמנים ואמניות ירושלמים.ות לקחת חלק בתכנית מעטפת של יצירה והתפתחות, הכוללת השתייכות לקהילת אמנים.ות מגוונת ומפרה. האמנים.ות המשתתפים יקבלו חלל סטודיו מסובסד לתקופה של עד חמש שנים, לצד תכנית ליווי, הכשרה וקידום מקצועי, ייעוץ אמנותי ומפגשים אוצרותיים ופלטפורמות שונות להצגת עבודותיהם.
אמנים ואמניות אשר יקחו חלק בתכנית יהיו שותפים במעבדת אמנות עכשווית תלוית מרחב, חוקרת וביקורתית, ויהנו מבמה אמנותית ומהזדמנויות רבות להתפתחות מקצועית. האמנים.ות יקחו חלק פעיל ומשמעותי בפעילות המוסד וע

תידו, ובפיתוח והובלת תכניות חברתיות וחינוכיות עבור הקהילות השכנות לסדנאות האמנים. תוכנית שהות האמן המקומית היא תוכנית הדגל של המוסד, ומטרתה לתת במה לאמנות ביקורתית, וזירה לשיח מרובה קולות ולהיות בית חם לאמנים.ות ירושלמים.

לפרטים נוספים והגשה

צילום: דור קדמי



מפגש לקראת הגשת הקול הקורא של שבוע העיצוב ירושלים!

רביעי, 11.1.23 בשעה 19:30

מפגש למעצבים ויוצרים מכלל הדיצפלינות עם צוות האוצרים הטרי של שבוע העיצוב ירושלים 2023 לקראת ההגשה לקול הקורא. במפגש תוצג בהרחבה התמה השנתית, המסקרנת והמתעתעת ״שקר וכזב״, יוצגו הקטגוריות השונות שאליהן אפשר להגיש השנה, נדבר על ניסוח וטיפים לכתיבת הגשה מוצלחת, נערוך סיור בחללי המתחם המרכזיים ובסוף נקיים סשן שאלות ותשובות עם האוצרים, שינסו לענות, במידת האפשר, על השאלות שישארו פתוחות.

כל הפרטים כאן:www.jdw.co.il

בואו מוכנים!

הכניסה חופשית!



ערב רב מודפס – גיליונות 3+4 יצאו!

לאחר הצלחת הגיליונות הראשונים משנת 2021, גיליונות 3 ו־4 של כתב העת ״ערב רב״ ראו אור בסתיו–חורף 2022. כל גיליון כולל מאה עמודים של מאמרים מקיפים ויצירות אמנות, ומשלב בין חומרי ארכיון ומאמרים חדשים שנכתבו במיוחד עבור מהדורת הדפוס ומתפרסמים לראשונה.

בין הכותבות.ים: בארי שוובסקי, חנה פרוינד־שרתוק, עלמה יצחקי, נעה מורדוך־סימונסון, קרן גולדברג, גליה יהב, רות מרקוס ורותי חינסקי־אמיתי, יונתן אמיר, יהושע סימון, סלבה גרינברג ורונן אידלמן.

אמניות.ים: מיכל בר־אור, ורד נסים, אסף גרובר, אדגר דגה, חביב קפצון, אריאלה שביד, רועי ויקטוריה חפץ, מיכל היימן, רעיה ברוקנטל, וכן פרויקט מיוחד של מערכת ערב רב בעזרת תוכנת הבינה המלאכותית DALL-E.

הגיליונות נמכרים במחירי עלות, וכל הזמנה מחזקת את האפשרות להמשיך את הפעילות גם בעתיד.

להזמנת הגיליונות במשלוח בדואר או באיסוף אישי: https://www.erev-rav.com/print



אלעד ירון בלשם שמיים

הוא איש רב־פעלים, אוצר, חוקר, עסקן ופובליציסט אמנות. מייסד ושותף להקמת מרכזים וארגונים הפועל בשוליים ובמוסדות מרכזיים, ועוסק במקביל באמנות ישראלית, מפעלי אמנות בסין, יחסי אמנות וטכנולוגיות דיגיטליות וזכויות עובדים.

קוראים לו אלעד ירון והוא האורח שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה



הדיבוק 1937-2023

סרט-מופע מאת קבוצת סלה-מנקה, עדי קפלן ושחר כרמל

יום שבת 21.1.23 בשעה 21:00 
סינמטק תל אביב, רח׳ הארבעה 5, תל אביב

לאחר ההצלחה בפסטיבל ישראל, בפסטיבל הקולנוע בירושלים ובמקומות שונים בעולם "הדיבוק" מופיע בתל אביב בפעם הראשונה במופע חד-פעמי. הסרט הפולני דובר היידיש ״דער דיבוק״, שבוים ב-1937 על ידי מיכאל ושינסקי, מבוסס על מחזהו הקאנוני של ש׳ אנ-סקי "הדיבוק: בין שני עולמות" מתחילת המאה ה-20, שהפך למחזה המרכזי בתולדות התיאטרון היהודי לדורותיו ולהשראה לאין-ספור מחקרים, יצירות חדשות ודיונים ביקורתיים.

במופע החי פסקול הסרט המקורי מושתק, ובמקומו ניצבים על הבמה, בחיבור בין הסרט מ-1937 להיום, המוזיקאי והמלחין ירדן ארז, חברי קבוצת סלה-מנקה שמדבבים ביידיש את כל הדמויות בסרט, ועדי קפלן, שחר כרמל ואשו רוטמן-מאואס שמבצעים את השירה ואת כל האפקטים הצליליים. סיפור האהבה הטרגי של לאה וחנן לובש צורה חדשה, וכפי שדמותו של חנן חודרת לגופה של לאה וקולו בוקע מגרונה, כך בוקע פסקול הסרט מגרונם ומכליהם של ארז, קפלן, כרמל ורוטמן-מאואס. המופע עצמו הוא פעולה "דיבוקית" שנאחזת בסרט ומתערבת בו.

השכבות השונות של הסרט-מופע שיצרו סלה-מנקה, קפלן וכרמל משקפות דיאלוג רחב עם המוות – זה שמתקיים בסיפור המקורי, זה שמתקיים עם תרבות היידיש, ההולכת ונעלמת, וזה שמתקיים מעצם הטיפול החדש בסרט, שממשיך להעניק לסיפור המוכר מעמד אלמותי.

המופע נוצר בתמיכת קרן משפחת אוסטרובסקי, הקרן לירושלים, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה ועיריית ירושלים.

בימוי: מיכאל ושינסקי (סרט), קבוצת סלה-מנקה (מופע)
דיבוב חי של כל הדמויות: קבוצת סלה-מנקה (לאה מאואס, דיאגו רוטמן)
קולות חיים ואפקטים: עדי קפלן ושחר כרמל שירה: אשו רוטמן-מאואס
הלחנה ומוזיקה חיה: ירדן ארז
שפה: יידיש
כתוביות: עברית ואנגלית

למידע נוסף ורכישת כרטיסים  | עד ה15.01 הנחה מיוחדת לקוראי רב ערב בהזנת קוד הקופון: Dybbuk50

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *