רב ערב 21.06.22

"בונים קהילות" / אירוע מסכם | "שבר לבן" (Wild Rue) / אבנר פינצ'ובר | ״לעת עתה״ / שבוע העיצוב ירושלים 2022 | "לעת עתה" / טל ארז וענת ספרן

"בונים קהילות" / אירוע מסכם

סדנאות האמנים בתלפיות, ירושלים

ראשון, 26.6.22 בשעה 19:00

"בונים קהילות" היא סדנה הבוחנת כלים ושיטות לבניית קהילה, עם קולקטיב האדריכלות ראומלבורברלין. הסדנה נבנתה בשיתוף פעולה של מכון גתה וסדנאות האמנים בתלפיות, ירושלים.

במהלך הסדנא (21-26.6.22) המשתתפים ידמיינו ויתכננו יחד מקום קהילתי, אקולוגי, שיתופי ויצירתי על גג סטודיו סדנאות האמנים בתלפיות, ירושלים.

בערב ה־26 ביוני, יומה האחרון של הסדנה, נתכנס יחד לשיחה פתוחה לקהל הרחב, כדי לדון בחוויה של המשתתפים ובפרויקטים קודמים של ראומלבורברלין, הקשורים לבניין קהילה זמני, מרחבים אקולוגיים ודמיון פוליטי. נשאל יחד מהם התנאים לבניית קהילה עתידית מגוונת בירושלים, הבנויה סביב עניין הדדי בפיתוח פרקטיקות יצירתיות, שיתופיות ומקיימות.

במהלך הערב יוזמן הקהל לבקר בחלל הזמני שאותו יעצבו ראומלאבורברלין ומשתתפי הסדנה על גג סטודיו סדנאות האמנים בתלפיות, ירושלים.

ראומלבורברלין הוא קולקטיב ברלינאי שפועל משנת 1999 מתוך עניין משותף בהתבוננות אדריכלית רחבה. עם השנים, ההבנה של אדריכלות כשדה פעולה ומחשבה מורחב הפכה למושג בפני עצמה: ״פרקטיקה אורבנית״. תחום זה מתמקד בתהליכים חדשניים המשלבים פיתוח תרבותי וחברתי־מרחבי עם אדריכלות. שיטת העבודה של ראומלבורברלין מבוססת על מצבים מקומיים ופעולות זמניות, תוך התמקדות ביצירה שיתופית של חלל כתהליך מתמשך ופתוח. לאחרונה הם זכו בפרס אריה הזהב בביאנלה לאדריכלות בוונציה.



"שבר לבן" (Wild Rue) / אבנר פינצ'ובר

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

פתיחה: חמישי, 23.6.22
אירוע פתיחה: שישי, 24.6.22 בשעה 12:00
נעילה: 19.8.22

״שבר לבן״ הוא שמו של פרח מדברי, המשמש בשל ריחו הרע לגירוש שדים ורוחות. לפי הרפואה העממית הוא בעל איכויות רבות, הוא גורם להזיות, נחשב לסם אהבה ומשתמשים בו בטיפול נגד כאבי שיניים ונגד מחלות אחרות כגון מחלות מוח ועצבים. לצד סגולות הריפוי יש בצמח חומרים רעילים שיכולים להוביל להתכווצויות ולשיתוק. בעבודות של אבנר פינצ'ובר המינון, ההקשר והיעד מייצרים את התנועה בין שני קצוות אלו, ריפוי ופגיעה. האלימות בעבודותיו יוצרת רגעי יופי ופואטיקה של חומר שנסדק, שנשבר, שהופך לפגיע וחושף איכויות אחרות שטמונות בו.

ב״שבר לבן״ מציג פינצ'ובר גוף עבודות שעליו הוא עובד בארבע השנים האחרונות. נקודת המוצא של היצירות בפעולות אלימות שכוחן אסתטי, פוליטי ופואטי: פינצ'ובר זורק כיסאות לעבר קיר גבס בגלריה לאמנות, מיידה אבנים אל קיר זכוכית שקוף, מטיח צמנט במבנה ההיסטורי של בית החולים למצורעים לשעבר או יורק למצלמה במפגש זום לייב; מופע רוק בעידן הקורונה. יצירותיו נוגעות במקומות חשוכים ויצריים, מייצגות אינסטינקטים מודחקים, מתריסות כלפי שדה האמנות או מהדהדות את אלימות הסביבה. הצופה נותר חסר נחת, מתמלא אי־נעימות או נטען בצורך במתקפת נגד.

ב"מתח גבוה", עבודת וידאו חדשה, פינצ'ובר יורה יחד עם ניצן יולזרי נורות פלורסנט אל קווי החשמל הראשיים המוליכים מהשפלה לירושלים ולגדה המערבית, וכשהן חולפות ליד השדה האלקטרומגנטי העוצמתי בקרבת חוטי החשמל, הן נדלקות לרגע במעופן, כמו כדורים נותבים או מטח רקטות.

צילום: חנה אנושיק מנהיימר



״לעת עתה״ / שבוע העיצוב ירושלים 2022

תערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות, מיצבים ואירועים

בית הנסן מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה
23-30.6.22
אירוע פתיחה: חמישי, 23.6.22, בשעה 19:30

שבוע העיצוב ירושלים, אירוע הדגל של בית הנסן, יתקיים במהדורתו ה־11 ויכלול עשרות תערוכות, מיצבים, אירועים ופרויקטים ייחודים בהשתתפות למעלה מ־160 מעצבים.ות ישראלים ובינלאומיים.

תחת הנושא השנתי ״לעת עתה״, שבוע העיצוב ירושלים 2022 מבקש לבחון את זמניותו של העיצוב ועיצובה של הזמניות במציאות של הווה מתמשך, ושואל כיצד ניתן לרתום את הזמן ככלי להשתמש בו, לא להימנע ממנו, כדי להשפיע לטובה במרחב חסר ודאות.

מדי שנה שבוע העיצוב מתמקד ביצירת עבודות חדשות ורתימת מימונו הציבורי לתמיכה בפרויקטי עיצוב לא מסחריים: מיצבים, תערוכות, ומיצגים שיחד מהווים את תערוכת העל שהיא שבוע העיצוב ירושלים.

ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף; מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז

שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים

שעות פעילות במהלך השבוע

23.6.22, ערב הפתיחה: 19:30–24:00

24.6.22, 10:00–16:00

25.6.22, 10:00–23:00

26-30.6.22, 16:00–23:00

ההשתתפות בכל האירועים ללא תשלום ופתוחה לקהל הרחב
לפרטים נוספים בקרוב באתר www.jdw.co.il



"לעת עתה" / טל ארז וענת ספרן

עונה חדשה של לשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב

הם מעצבים, אוצרים וחוקרי עיצוב, המעורבים כיוצרים, יזמים ומנהלים בשלל מיזמים מקומיים ובינלאומיים. עבודתם ביחד ולחוד משלבת עיצוב, אדריכלות ותכנון עירוני, אבל גם אמנות חזותית, סאונד, פרפורמנס, וידאו ועוד. בעשור האחרון הם ניהלו כמה מאירועי העיצוב הגדולים בישראל, ובכללם את שבוע העיצוב ירושלים בבית הנסן, שיערך השנה במהדורתו האחת עשרה תחת הכותרת ״לעת עתה״.

קוראים להם ענת ספרן וטל ארז, והם האורחים שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *