רב ערב 16.03.22

השקת הגיליונות המודפסים הראשונים של ״ערב רב״ וחגיגת 12 שנים לכתב העת | "ליל ירח ורוד סגול" / נועה אשכול | קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7 | אירוע פתיחה של בית התה – גלריית סאונד חדשה בבית הנסן | מאוקראינה למקום בטוח

שבוע טוב,

מסיבות שקשורות בתנאי קידום, מימון והכרה במוסדות להשכלה גבוהה, אין כמעט פרסומים בעברית של מחקרים אקדמיים על אמנות בכלל, ועל אמנות ישראלית בפרט. שני כתבי עת אקדמיים חדשים מנסים לשנות את המגמה. האחד הוא ״מבטים״, שיוצא מטעם החוג לתולדות האמנות באוניברסיטת בן גוריון בנגב וגיליונו הראשון ראה אור בשבועות האחרונים. הגיליון כולל מאמרים מאת חוקרות וחוקרים של אמנות ישראלית, אמריקאית, פלסטינית, הולנדית, צרפתית, יפנית ועוד, שנוצרה בין ימי הביניים לימינו אנו. בנוסף כולל הגיליון תרגום למאמרה של האנתרופולוגית שלי ארינגטון ״גלובליזציה ותולדות האמנות״ משנת 2007. המאמר נכתב בתגובה לסמינר בנושא זה שנערך בשנת 2005 במסגרת The Art Seminar, בהובלת חוקר האמנות ג׳יימס אלקינס. ״השאלה שבה עוסק הסמינר״, כותבת ארינגטון, ״אינה צריכה להיות ׳האם תולדות האמנות (המקובלות) ניתנות לגלובליזציה?׳ משום שברור כי התשובה היא חיובית. תחת זאת, השאלה שצריכה להישאל היא האם תולדות האמנות המקובלות מסוגלות לזהות משהו שיוכל, כפי שקליפורד גירץ ניסח זאת פעם, ׳להביך את הקטגוריות׳ ולספר לנו משהו חדש?״.

במקביל בישר גם החוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית על הקמת כתב עת אקדמי עברי חדש המיועד לתלמיד.ות מחקר, ושמו "נרקיס". גיליונו הראשון יראה אור בחודשים הבאים ויוקדש לנושא ״בבואה״.

בינתיים בערב רב: אלברט סוויסה כותב על תערוכתה של נורית עגור ״מלאכים ושוטים״ בבית האמנים, טלי זילברשטיין כותבת על סרטו של רם לוי ״המתים של יפו״, ורותם תמיר במסה על עבודתה "מזרן ג'אריה".

וגם: שימו לב למודעות חדשות במדור ״קול קורא״.



השקת הגיליונות המודפסים הראשונים של ״ערב רב״ וחגיגת 12 שנים לכתב העת

רחבת המקרר, החשמונאים 90, ת"א

שישי, 25.3.22, החל מהשעה 11:00

בתכנית:

11:00 קבלת פנים

12:00 ברכות: אלברט סוויסה, חנה פרוינד־שרתוק

12:15 ערב רב והקולגות –  שיחה בנושא כתיבה על אמנות בימינו עם רינת אדלשטיין (״הרמה״), ארנון בן דרור (״דברים בעולם״, ״טיוטה״) ועדי דהן (״קומפוסט״)

13:00 הופעה של דניאל סלבוסקי

באירוע יימכרו גיליונות ״ערב רב״ 1 ו־2 בהנחה

לאירוע בפייסבוק



"ליל ירח ורוד סגול" / נועה אשכול

גלריה בצלאל לאמנות עכשווית, רחוב הרצל 119, תל אביב

פתיחה: חמישי, 24.3.22 בשעה 19:00
נעילה: 18.6.22
אוצר: פרופ' דור גז

גלריה בצלאל לאמנות עכשווית גאה להציג תערוכת יחיד של נועה אשכול (1924–2007) – אמנית, כוריאוגרפית וממציאת כתב תנועה. התערוכה מתמקדת בשטיחי קיר שיצרה האמנית, יצירות שיחשפו לקהל בפעם הראשונה.

בדומה לשתי התערוכות שחנכו את הגלריה, "נוּל מָתְנַיִם" ו״מִתְפָּרָה״, גם תערוכתה של אשכול עוסקת בטקסטיל מתוך נקודת מבט מקומית ופוליטית כאחד. התערוכה "ליל ירח ורוד סגול" – על שמו של אחד השטיחים המוצגים בתערוכה – מציגה מגוון שטיחים שיצרה אשכול מנגזרות בדים משנת 1973 ועד מותה.

התערוכה, המוצגת בחלל ששימש בעבר כחדר גזירות הבדים של חברת "דיווה", מאירה היבט מסוים בגוף עבודות שטיחי הקיר: היחס של אשכול למזרח ולמוטיבים אוריינטליסטיים.

שעות פתיחה:

שני, שלישי ורביעי בשעות 11:00–16:00, חמישי בשעות 16:00–20:00, שישי ושבת בשעות 11:00–14:00

נעה אשכול, "עץ החוליות"



קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7

15–16 בספטמבר 2022

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו״גודש״.
לקראת הכנס השביעי הוחלט להרחיב את קשת הנושאים שהכנס יעסוק בהם, ולא להישאר תחומים בגבולות הכותרת השנתית. לפיכך, מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך בתאריכים 15–16 בספטמבר 2022 בירושלים.
ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לראשונה לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו מ־3–4 הרצאות בנושא/זווית ספציפית וממוקדת.

  • על המעוניינות.ים להגיש:
    הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
    קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
    אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי 3–4 ההרצאות שייכללו בו וקו״ח של המרצות.ים
    כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
    דד־ליין למשלוח הצעות: 30.4.22
    תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2022

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)
הפקה: אלינה אלכסה

רונה שטרן, "See You On The Other Side", 2020, קולאז' דיגיטלי, מידות משתנות



אירוע פתיחה של בית התה – גלריית סאונד חדשה בבית הנסן

עם מיצב סאונד של אמן הקול דניאל מאיר אומוולט (Umwelt)

פתיחה : 24.3.22

נעילה: 30.5.22

אוצריםאמיר בולצמן וקבוצת סלה־מנקה

בית התה הוא מרחב חדש וייעודי עבור מיצבי סאונד אשר יושק במרץ 2022, שיתוף פעולה בין בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, והמרכז לאמנות ומחקר מעמותה.

מבנה בית התה הועבר אל בית הנסן בתחילת שנת 2021 מחצר וילה שרובר, שהייתה אחד הסמלים של שכונת טלביה היוקרתית, בפרויקט מורכב. את וילה שרובר הקיף גן בשטח של כשישה דונמים, שעוצב ותוכנן בשנת 1956 על ידי אדריכלי הנוף חתני פרס ישראל ליפא יהלום ודן צור. ליד בריכת השחייה, שעל שפתה התארחו אצולת הארץ ומנהיגי העולם, תצוגות אופנה ונשפים, נבנה בית תה שעוצב בצורת קונכייה ורצפתו עוטרה בפסיפס. כחלק מהאלמנטים שנבחרו לשימור, לאחר שאושרה התחדשות וילה שרובר על ידי עיריית ירושלים, הועתק בית התה אל הגינה הצפונית של בית הנסן והפך לחלק מהמרחב הציבורי שבשטחו.

גלריית הסאונד החדשה שתפתח במבנה בית התה הוקמה במטרה לתת פלטפורמה למיטב היוצרים.ות במוזיקה העכשווית ואמנות הסאונד, בירושלים בפרט ובישראל בכלל, ויוצגו בה כחמישה מיצבי סאונד בכל שנה, כמו גם פרויקטים ייעודיים נוספים. הפרויקט ביוזמת בית הנסן ובניהול חברת רן וולף, בתמיכת הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים.

 

ערב השקה ופתיחת תערוכה ראשונה של אמן הסאונד דניאל מאיר

בתערוכה מציג מאיר עבודה חדשה בשם "אומוולט" (Umwelt), שנוצרה בעקבות מחקר שהחל בתערוכה "ארץ. חלב. דבש", שהוצגה בביתן הישראלי בביאנלה לאדריכלות בוונציה.

את המושג אומוולט (Umwelt)  טבע זואולוג גרמני בשם יאקוב פון אקסקל (Jakob Johann von Uexküll) בתחילת המאה ה־20. לפי תפישה זו, כל יצור חווה את העולם באופן שונה, על פי התפיסה החושית ומאפייני הגוף שלו. מיצב הסאונד של מאיר כולל הקלטות של עטלפי חרקים, חלקם מינים על סף הכחדה, שתועדו בשנים 2020–2021 במערות ובבונקרים נטושים באזור הגבול של ישראל עם לבנון וירדן; הקלטות מואטות של חיים בביצה החושפות הרמוניות ומקצבים שהם מעבר לטווח הקליטה של האוזן האנושית; ו״תיפוף״ של צרעות על כוורת שנבנתה על מיקרופון מגע.

בשנים האחרונות מאיר חוקר ומקליט למטרות אמנות ומחקר סאונדים מעבר לסף השמיעה האנושית בשיתוף עם ד"ר ערן לוין בבית הספר לזואולוגיה, אוניברסיטת ת"א. חומרים אלה מרכיבים את עבודתו של מאיר, אשר ערך אותם והתאים אותם להאזנה רב־ממדית במערכת הסאונד הייחודית של "בית התה". במהלך חודש מרץ, לצד התערוכה, יצא אלבום של גוף יצירה זה.

שעות פעילות גלריית בית התה:

שני–חמישי בשעות 16:00–22:00
שישי 10:00–16:00



מאוקראינה למקום בטוח

שיחה עם רן כהן אהרונוב ויולי חרומצ'נקו על המקום של חינוך ויצירה במצבי אסון

שיחה עם יולי חרומצ׳נקו ורן כהן-אהרונוב מארגון Early Starters שחזרו עכשיו ממולדובה בגבול אוקראינה שם שהקימו מרחבים בטוחים לילדי פליטים ועבדו עם ארגוני סיוע בינלאומיים ומקומיים.
נדבר על העשייה שלהם באזורים של אסון, מה קורה עכשיו באוקראינה ועל פוטנציאל ההשפעה של חינוך, אמנות ותרבות גם באזורים של אסונות הומניטריים.
בשיתוף מגזין ערב ורב ומרכז לאמנות ומחקר מעמותה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *