רב ערב 04.01.22

 ערב רב מודפס! | אירועים מיוחדים בקורס "שנות השמונים" בבית לאמנות ישראלית | שתי תערוכות חדשות במרכז לאמנות ומחקר מעמותה בבית הנסן | האחים מוסלין בפודקאסט לשם שמיים

 ערב רב מודפס!

גיליונות ראשונים להזמנה

אחרי כמעט 12 שנות פעילות ברשת, מגזין האמנות המקוון ״ערב רב״ מתחיל להוציא גיליונות מודפסים. הגיליונות, שעתידים לצאת פעמיים בשנה, יפרסמו מסות ומאמרים מקיפים נבחרים על אמנות, בקנה מידה שמתאים יותר לדפוס מאשר לקריאה ממסך.

גיליונות 1 ו־2 של ״ערב רב״ רואים אור בסמיכות. בגיליון הראשון, שנקרא ״מסילת ישרים״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר אשר חוזרים לאמנים וקבוצות אמנות אשר ביקשו תיקון למעשה האמנותי, לדרך הפעולה ולשדה שבו היא נוצרת. חלק מהמאמרים מציעים פרשנות חדשה לעבודותיהם של אמנים מוכרים, חלק נוסף עוסק בעבודתם של אמנים ואמניות היושבות על גבול הזרם המרכזי, כלולות בקאנון אך חורצות לו לשון, וחלק שלישי מאיר פעולות, קבוצות ותערוכות שנשכחו או נקברו בארכיונים, ומגלה את כוחן, חשיבותן וכישלונן המפואר.

בין האמניות.ים: פסח סלבוסקי, אורי קצנשטיין, אתי אברג׳יל, יגאל תומרקין, קבוצת המחול תמ"ר, קבוצת האמנות משקוף ויוצרי פנזינים אנונימיים.

הכותבים: אלברט סוויסה, חנה פרוינד־שרתוק, איתמר ב״ז, דנה שלו, נועה אברון ברק, יונתן אמיר ויגאל צלמונה.

בגיליון השני, שנקרא ״שיבת ציון״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר שמציעים מבטים ופרשנויות חדשות על אמנות שנות ה־70 בישראל. עשור זה נחשב לעשור מכונן בתולדות האמנות המקומית, שהניב עושר של יצירה חדשה ומגוונת שעל בסיסה צמחה גם שרשרת פרשנית מפוארת. במאמרים בגיליון אנו שבים אל שתי התופעות – היצירה ופירושיה – ומנסחים צורות חדשות של התבוננות ודיון בעבודות ובמסגרות הדיון שנבנו סביבתן לאורך השנים.

בין האמניות.ים: יהושע נוישטיין, יוכבד וינפלד, אפרת נתן, יצחק דנצינגר, אביטל גבע ומשה גרשוני.

הכותבות.ים: דליה מנור, טלי תמיר, אירית סגולי, מרב ירושלמי ויונתן אמיר.

להזמנות בדואר או באיסוף עצמי (מירושלים ות״א)

 



אירועים מיוחדים בקורס "שנות השמונים" בבית לאמנות ישראלית

הקורס "שנות השמונים: דור המפנה באמנות הישראלית" בהנחיית פרופ' יעל גילעת, ייפתח החודש (ינואר 22) בבית לאמנות ישראלית ויכלול 12 מפגשים שבמסגרתם יתקיימו אירועים מיוחדים, ימי עיון ומפגשי אמן במודל של למידה היברידית (כלל התכנים יועברו בזום, חלקם יהיו גם פרונטליים).

לצד גילעת ישתתפו: לארי אברמסון, אליה ואיל און, דרורה דומיני, איתמר לוי, מירי נשרי, אסד עזי, גדעון עפרת ואהרון שבתאי. ההשתתפות באירועים המיוחדים ללא עלות לתלמידי הקורס המלא.

"בדם לבי" / אירוע לציון 5 שנים למותו של משה גרשוני

שלישי, 1.2.22 בשעה 18:00

בהשתתפות פרופ' גילעת, ד"ר איתמר לוי על עבודתם של ביאנקה ומשה גרשוני, המשורר אהרון שבתאי יקריא שירים על גרשוני החבר, ד"ר גדעון עפרת לרגל הוצאת ספרו החדש על אודות הדפסים של גרשוני, הקרנת סרט קצר (סדרת Masters, מכללת אורנים).
בתאריך 31.1.22 יתקיים גם סיור בתערוכה הנפתחת לגרשוני בגלריה גבעון.

תערוכות אולם, או מה לא היה בתערוכות המוזיאליות, ולמה?
שלישי, 15.2.22

שיחה מיוחדת בין פרופ' יעל גילעת וד"ר גדעון עפרת.

"האישה של אלף הקולות" / יום עיון על יצירתה של רות דורית יעקבי
שישי, 4.3.22

בהשתתפות: פרופ’ יעל גילעת, ד”ר איה לוריא, ד”ר גדעון עפרת, הדס קידר ועוד.
האירוע יתקיים בשיתוף מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

 

"שני ציירים, שתי גישות" / מפגש עם האמנים לארי אברמסון ואסד עזי
שלישי, 8.3.22

האמנים אסד עזי ולארי אברמסון בשיחה על מפנה הציור בשנות השמונים. מפגש זה ישלים את הרצאתה של גילעת על אודות מפנה הציור בשנות השמונים.


לפרטים על סדרת ההרצאות המלאה והאירועים המיוחדים:
https://bit.ly/3yFUfgI

ארם גרשוני, דיוקן של משה גרשוני, 2006



שתי תערוכות חדשות במרכז לאמנות ומחקר מעמותה בבית הנסן

"אבולוציה של מבנה" / פסי קומר

פתיחה: שישי, 7.1.22, בשעה 12:00
נעילה: 15.2.22
אוצרת: הגר רבן

פסי קומר מייצרת מבנים גיאומטריים המתייחסים למבניות עצמה כחומר גלם ארעי אשר עובר תהליכים של פירוק, שבירה, צמיחה, מחיקה, היעלמות והנכחה. תערוכת היחיד הראשונה של קומר בחלל מעמותה שבבית הנסן תהווה נקודת שיא של עיסוק רעיוני זה, המלווה אותה מראשית דרכה, תוך השילוב האופייני לה בין עבודות פיסול לעבודות וידיאו.

התערוכה תכלול בעיקר עבודות חדשות, אשר כל אחת מהן מייצרת מבנה ומשבשת את קיומו. מושגי המבניות (structure) והבנייה (building) נבחנים בעבודות אלו דרך שאלות של כוח, מרחב וחומריות. בכל עבודה מתקיים תהליך כלשהו של הפרת איזון: מעבר ממצב של רצון להתרחבות ושליטה למצב של חוסר שליטה, חלל מוצק וברור אשר בסופו של דבר מותיר אחריו רק הד של זיכרון או מקום ערטילאי ונסתר המצמיח מתוכו גילוי חדש ובלתי צפוי. העבודות מעלות שאלות על אודות פירוק המרחב האישי מול זה הציבורי ועל היכולת לשלוט במרחבים האלו, ומבקשות לבדוק איך המקום המעורער וחסר הישע פותח ומאפשר הגעה למקום חדש ובלתי מוכר.

התערוכה תורכב ממיצב פיסולי תלוי־מקום אשר יותאם במיוחד לחלל הגלריה, ומשלוש עבודות וידיאו אשר יתלוו אליו.

 

"הקלטות גבול, ירושלים 2021", עבודת סאונד / ליאור פינסקי וניב גפני

פתיחה: שישי, 7.1.22, בשעה 12:00
נעילה: 4.2.22
אוצרים: אמיר בולצמן וסלה־מנקה

עבודת הסאונד "הקלטות גבול, ירושלים 2021" מורכבת מסדרה של הקלטות שטח שחוברו יחד לכדי יצירה רב־ערוצית היוצרת מרחב גיאו־פוליטי סונורי מדומיין. ההקלטות שבוצעו על ידי האמנים בשנה האחרונה נלקחו מאזורי סְפָר בעיר ירושלים שבהם צלילי העיר נמהלים בצלילי הטבע הנושק לה.

גבולות הסאונד שונים מהגבולות הפוליטיים והגיאוגרפים. הצלילים הנשמעים מחוץ לעיר ומתוכה מייצרים מרחב שהוא אחר, רחב יותר, מהגבול הפורמלי.

לעבודה נבחרו שלוש נקודות הקלטה שמרכיבות משולש המקיף את העיר ירושלים: עין כרם בואכה יער ירושלים, הר חומה בואכה מדבר יהודה ורמות אלון בואכה הרי שומרון. התוכן הצלילי משתנה מנקודה לנקודה הודות לתנאים הגיאוגרפיים, הרכב האוכלוסייה, הביוספירה, עונות השנה ושעות ההקלטה.

הצבת הסובייקט המאזין בתוך משולש הצלילים, מרחיב את גופו של המאזין והופך אותו לגוף המהדהד את ירושלים כולה.

הפרויקט הוא חלק מ״משרד ההקלטה״ מאת מרכז לאמנות ומחקר מעמותה, המתמקד בהקלטות שטח ותופעות סונוריות במרחב האורבני ובמרחבי ספר.

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

שעות פתיחה:

ימים שלישי־חמישי בשעות 13:00־18:00, שישי בשעות 10:00־14:00

פסי קומר, "עורות", 2015, סטיל מתוך וידאו, 6.37 דק׳, צילום: ראובי קומר



האחים מוסלין בפודקאסט לשם שמיים

הם זוג מעצבים שעבודתם משלבת בין אופנה ואמנות למחקרים באנתרופולוגיה ותרבות חומרית. חלק מעבודותיהם נמכר בחנויות בגדים, חלק נוסף עולה על במות תיאטרון ומחול וחלק אחר מוצג בתערוכות. הם החלו את דרכם לפני עשור בת"א, המשיכו ללונדון ופועלים כיום בבריסל, אולם להקלטת התכנית הם מגיעים דווקא מערד שבמדבר יהודה.

קוראים להם "האחים מוסלין", תמר לויט ויען לוי, האורחים שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *