רב ערב 24.11.20

״האקדמיה של העכשווי״ | רמי טריף / ״כדי לשמר חייבים לשנות״ | ״טראנס״, כנס בזום | איגוד האמנים משיק את ״האוצר״ – מחסן מיחזור חומרים לאמנים!

״האקדמיה של העכשווי״

תכנית שהות אמן במרכז מעמותה לאמנות ומחקר

קול קורא לתכנית שהות אמן לשנת 2021 במרכז מעמותה לאמנות ומחקר. התוכנית פועלת בדגש על למידה קבוצתית משותפת, מחקר, עשייה ועבודה קולקטיבית. היא בעלת אופי רב-תחומי ומיועדת לאמנים.ות, חוקרים.ות ויוצרים ויוצרות מדיסציפלינות אחרות, או תחומי עיסוק הרלוונטים לשאולות שהתוכנית מתמקדת בהן.

הנושא בו נתמקד השנה הוא פרפורמנס ואמנות במרחב הנזיל, המשתנה והלימינלי, בין הפרטי לציבורי.

הפעולה במרחב הציבורי העסיקה את מרכז מעמותה ואת קבוצת סלה-מנקה מאז תחילת פעילותם, ובאה לידי ביטוי בפרויקטים כמו  ״מה מסתתר מאחורי הפסטורליה" (2009), אירוע הערה (2007), אוטובובה (2014-2017), המבדיל (2018), והקמת פארק המסילה בשיתוף בצלאל ותושבי גוננים (2007-2017), פרויקטים של צילום אוויר DIY שפותחו על ידי חגית קיסר (2012) או סינמעמותה של טליה הופמן (2010) והסיור הרב-קולי בעין כרם (2009).

בקבוצת הרזידנסי השנה נחקור ונעבוד על היבטים שונים הקשורים לפרפורמטיביות של המרחב, לנזילות של המושג ״ציבורי״ בימים אלו, ולחיפוש אחר דרכים ליצירת מרחבים משותפים ציבוריים הבוחנית את הגבולות בין הפרטי לציבורי, בין הפיזי לווירטואלי, בין היחיד לממסד. קבוצת השהות תהיה בעלת אופי מחקרי ותפעל דרך קריאה ולימוד תוך קיום שיח משותף ויצירה במרחב.

מאפייני התוכנית:

  • משך התוכנית כחמישה חודשים, במהלכם יתקיימו מפגשים על בסיס דו-חודשי הכוללים גם סיורים במרחב. תחילת התוכנית: אמצע דצמבר. המפגשים יתקיימו ככל הניתן באופן פיזי, לרוב בירושלים, וכשלא יתאפשר בזום.
  • יצירת פרויקטים במרחב הציבורי הירושלמי בהתאם למגבלות והזדמנויות התקופה.
  • גישה לציוד וחללי המרכז על פי זמינותם.
  • מלגת השתתפות בסך 5000-7000 ש״ח (בהתאם לגיוס הסופי וכמות המשתתפים).

* מספר המקומות מוגבל.

* התוכנית אינה מיועדת לסטודנטים/ות.

* התוכנית תתקיים בימי ראשון או חמישי בבוקר (בהתאם להחלטת הקבוצה).

למעוניינים/ות יש לשלוח מייל לכתובת[email protected], תחת הכותרת ״עבור תוכנית רזידנסי״, ולכלול בו:

  • קורות חיים
  • פורטפוליו/לינקים לעבודות קודמות.
  • טקסט באורך של עד עמוד המתאר את התכנים אותם המשתתף/ת מעוניין/ת לחקור או ליצור.
  • פניות למפגש בימי ראשון או חמישי.

דד ליין לשליחת חומרים: 28.11.20

למשתתפים/ות בתוכניות קודמות



רמי טריף / ״כדי לשמר חייבים לשנות״

הוא מעצב תעשייתי, חוקר ואוצר, שמחלק את חייו בין מגורים וסטודיו בג׳וליס, מעבדה בטכניון, כיתות בויצ״ו חיפה והמשרדים והארכיונים של מוזיאון ישראל בירושלים. בתיק עבודותיו ניתן למצוא רהיטים, תכשיטים, חפצי נוי ומכשירים שימושיים, המשלבים בין דימויים ושיטות עבודה מסורתיות לצרכים עכשוויים וייצור תעשייתי, ומשחקים עם המתח בין תרבות ערבית למבט המערבי עליה.

קוראים לו רמי טריף, והוא מתארח בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה



״טראנס״

כנס של המחלקה לתרבות חזותית וחומרית והמחלקה לאמנות באקדמיה בצלאל

חמישי, 3.12.20

הכנס יתקיים בזום

טרנסג'נדר, טרנסגרסיה, טרנסנדנטיות – המונח ״טרנס״ הוא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו. פירושו המקורי של המונח הוא מֵעֵבֶר, כלומר היכולת לבצע מסע שפורץ את מחסומי הגוף והנפש אל מחוזות בלתי מוכרים בתודעה. ואכן, באופן מסורתי הגיע המונח מטקסים דתיים-שמאניים, בהם ציין מרחב נפשי חדש שיש בו שינוי תפיסתי ושינוי קוגניטיבי. טקסים שאמניים אלו מייצרים מסע אל מרחב לימינלי וגמיש המרחיב את התודעה, מייצר שחרור והתבוננות מחודשת על הגבולות, הערכים והקטגוריות החברתיות המקובלות. זהו מצב אשר מערער על ההבנה של ״טוב״ או ״רע״, פותח מרחב לחשיבה אבסטרקטית ומוצא קטגוריות מחשבה חדשות.

פילוסופים ואמנים עסקו בו בכדי לשבור פרדיגמות בינאריות (טבע אל מול תרבות, רגש אל מול היגיון) ומנגנונים של כוח, אבל הייתה זו הקהילה הטרנסג'נדרית ששמה זרקור על המונח ויצרה פוליטיקה חדשה של זהויות כאשר הפרה את הבינאריות הבסיסית ביותר של החברה האנושית – המיניות. הקהילייה הטרנסג'נדרית יצרה אז פתח להגדרות חדשות של מיניות כמו ג'נדרקוויר, א-בינארי או א-מגדרי לצד זכר או נקבה. ג'ודית בטלר קראה לזה ״קוויר באופן ביקורתי״.

הכנס יבחן את המושג ״טראנס״ בתרבות בת ימינו באופן רחב ורב-ממדי, החל מההיסטוריה התרבותית של המושג ודרך האסתטיקה הקווירית של אמני טרנס שבונים מחדש את התרבות החזותית והחומרית.

לפרטים נוספים



איגוד האמנים משיק את ״האוצר״ – מחסן מיחזור חומרים לאמנים!

אגף שפ״ע, רחוב הברזל 34 תל אביב

שישי, 14.12.20, בשעות 10:00-13:00

שימו לב, עקב הקורונה, נוכל להכניס לסבב הראשון והחגיגי רק את 20 הנרשמים הראשונים. ההרשמה לחברי וחברות האיגוד בלבד.

לסבב החלוקה הראשון של האוצר נרשמים כאן!

האוצר הוא פרויקט ירוק של איגוד האמנים הפלסטיים בתמיכת עיריית תל אביב-יפו שמטרתו שימוש חוזר ומיחזור ציוד וחומרים שנזרקים על ידי מחלקות העירייה ומוזיאון תל אביב, לרווחתכם, חברי וחברות האיגוד.

המתחם ממוקם בתוך מחסני העירייה, והוקצה עבורו שטח ייעודי. אגפי העירייה השונים מעבירים אליו ציוד רלוונטי לאמנים – למשל מתכות, שמשוניות, ריהוט, שילוט, קירות גבס, עצים, בדים ועוד – שנותר ברשותם לאחר ביצוע עבודות. אלו חומרים שלולא פרויקט המיחזור היו נזרקים. למחסן מגיעים גם עודפי חומרים לאחר תערוכות במוזיאון תל אביב ומאתרים נוספים ברחבי העיר.

את אוצר החומרים היקרים והשימושיים נעביר מהיום לידיכם – חברי וחברות האיגוד! אתם תוכלו להגיע למחסן החומרים הענקי הזה, ולבחור חומרים מתוכו. מדובר במהפכה של ממש שתחסוך לכם הרבה כסף ותעזור מאוד בהשגת חומרים יקרים ושווים ליצירתכם!

אנחנו רוצים להודות לאנשי העירייה ובראשם ליועצת ראש העירייה לאמנות, רויטל בן-אשר פרץ, על שיתוף הפעולה המצוין.

נתראה באוצר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *