רב ערב 29.10.19

תכסיס, כנס ירושלים לאמנות #4 | "מיצב אוריגמי" / טומוקו פוסה | מסדר שנלר: שלושה ימים של אמנות תלוית מקום במתחם ההיסטורי | שבוע העיצוב ירושלים״ זכה בתחרות ב-DESIGNART Tokyo 2019 

תכסיס, כנס ירושלים לאמנות #4

כרטיסים אחרונים בהחלט!

מכון ון ליר בירושלים, בניין פולונסקי, רחוב ז'בוטינסקי 43
רביעי, 30.10.19

כנס ירושלים לאמנות, הנערך זו הפעם הרביעית, הוא יוזמה משותפת של מוסד האמנות הירושלמי מנופים וכתבי-העת ערב רב והרמה, ונועד לחבר בין הנעשה במוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם האמנות והתרבות בישראל ומחוץ לה.

כותרת הכנס, שיתקיים השנה במכון ון ליר בירושלים, היא ״תכסיס״. על-פי ההגדרה המילונית, תכסיס הוא תחבולה מפתיעה המשמשת להשגת מטרה. התכסיסן מנצל יתרון או הזדמנות שהצד השני לא צפה, ומשתמש לא פעם באמצעים כמו התחפשות, הסתננות, הטעיה ומשחק. הממזריות שבבסיס התכסיס היא לעתים זדונית ומרושעת ולעתים היא מחויכת, לעתים היא דרך יצירתית לעקוף בעיות או להתגבר על כוחות חזקים דווקא באמצעות חולשה. התכסיס מופיע בזירות פנים-אמנותיות, ולעתים חורג מהן וזולג גם אל הספרה הציבורית. הוא יכול להיות חלק מפעולה אמנותית, או להתממש בעצם הבחירה העקרונית באמנות כאמצעי לקידום אינטרסים אחרים.

בין הנושאים שיידונו בכנס: צנזורת אמנות ותכסיסי ההתמודדות עימה, תכסיסים טכנולוגיים ואנטי-טכנולוגיים באמנות, הטווח שבין אמת לאשליה, אמנות כתכסיס כלכלי או פוליטי, כלכלה ופוליטיקה כתכסיס אמנותי, אמנות כביטוי של תכסיסי זהות, תכסיסי אמנות ותכסיסים משפטיים.

לתכניית הכנס המלאה

לארוע הפייסבוק

עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, רונן אידלמן, יונתן אמיר

מפיק: אביב פטר

ההרצאות בעברית אלא אם צוין אחרת. מספר המקומות מוגבל ונותרו כרטיסים בודדים. ההשתתפות בכנס בעלות סמלית, לרכישת כרטיסים, כאן

תמיר צדוק, ללא כותרת, 2018



"מיצב אוריגמי" / טומוקו פוסה

פתיחה: שבת, 30.11.19, בשעה 20:00

נעילה: שבת 18.4.19
אוצר: פול ג'קסון
מהו אוריגאמי? רוב האנשים מתארים זאת כפעילות בה מקפלים ריבועי ניירות צבעוניים על מנת ליצור דמויות של בעלי חיים, חפצים או צורות גיאומטריות. עם זאת, תיאור זה אינו מתאים למיצבי הנייר המקופל של האמנית טומוקו פוסה (נולדה: 1951). יצירתה מפנה את הצופה לחשיבה על היחסים שבין מסורת לבין חדשנות. האם יצירתה היא אוריגאמי, או שמא מדובר בפיסול עשוי נייר מקופל?
פוסה התפרסמה לראשונה כאמנית אוריגאמי בשנות ה-80 של המאה ה-20, כאשר ספרים רבים פרי עטה תרמו להפצת ז'אנר האוריגאמי המודולארי ברחבי העולם. בשנים האחרונות שבה פוסה ליצור עבודות מגיליון נייר בודד, ממנו היא יוצרת סדרות של צורות ספירליות ומשטחי-צורות מורכבים דמויי טקסטיל. ביצירתה העכשווית, פוסה מקימה מיצבים בקנה מידה גדול, המזכירים גנים יפניים עשויים חצץ וסלעים. יצירותיה מגוונות, אך ניתן להבחין בהן בנושאים משותפים. על אף שיצירותיה גיאומטריות בתבניתן, הן משקפות את הקשר הרגשי החזק שלה לטבע. יצירתה שברירית ועדינה, והצורות ומשמעותן נובעות מחזרתיות.

במהלך 35 שנות יצירתה, הפכה טומוקה פוסה לאחת מהאמניות המשפיעות והמוערכות ביותר מבין אמני האורגמי. יצירותיה הוצגו במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בשנת 2007 בתערוכה הקבוצתית, "אוצרות עולם האוריגאמי". מיצב האוריגאמי הנוכחי הוא תערוכת-יחיד ראשונה של האמנית בארץ.
זהו ביקורה השני של פוסה בישראל. בשנים 2004 ו-2019 הוזמנה על ידי המרכז הישראלי לאוריגאמי (נוסד 1993) כאורחת הכבוד בכנסים שערך בנושא.

צילום: Tsuyoshi Hongo



מסדר שנלר: שלושה ימים של אמנות תלוית מקום במתחם ההיסטורי

במסגרת פסטיבל בתים מבפנים 2019

רחוב מלכי ישראל 34, ירושלים
חמישי, 31.10.19, בשעות 09:00-22:00, שישי, 1.11.19, בשעות 09:00-14:00, שבת, 2.11.19, בשעות 20:00-22:00

מתחם שנלר מעורר השראה בקרב דייריו ואורחיו כבר למעלה מ-150 שנים, החל מהקמתו, אז תפקד כבית יתומים סורי, דרך ימיו כמחנה צבאי וכלה באתר של ימינו. בעיני רבים, "שנלר" הוא שם לזיכרון נוכח ומרובד: חורבה מודרנית של עולם מלא ברעיונות וחלומות, וסמל לשאיפה ליצירת מציאות אחרת במרחב המקומי.

בחודשים האחרונים, במקביל לעבודות השימור במקום ולקראת הקמת המוזיאון של מכון "קהילות ישראל", פועלת בשנלר קבוצת אמנים ירושלמית.

״מסדר שנלר״ הוא פעולה אמנותית של היזכרות במקום וחשיפה שלו, רגע לפני שהוא משנה את פניו. לשלושה ימים בלבד תפעל קבוצת האמנים במתחם ויוצגו עבודות שנוצרו במיוחד עבור החללים, לצד תצוגה היסטורית של גלגולי האתר.

הקהל מוזמן להשתתף במעגל הגילוי והכיסוי של זיכרון המקום.

קבוצת האמנים: איתי רון גלבוע, מיכל הרדה, מידד אליהו, נעה ארד יאירי, נעמי בריקמן, קובי ווגמן

אמנים אורחים: אביב יצחקי, קטורה מנור ורותם מנור, שלמה סרי, מארקי פ'אנק

ניהול אמנותי: מידד אליהו

הפקה: עידן אבידני



בית הנסן ושבוע העיצוב ירושלים שמחים לבשר שהתערוכה ״Garden of Eden״ זכתה בתואר התערוכה הטובה ביותר במסגרת אירועי DESIGNART Tokyo 2019 

התערוכה, שייצגה את ישראל כמדינה האורחת הרשמית של אירוע העיצוב והאמנות מהמובילים ביפן, DESIGNART Tokyo, התקיימה בשבוע שעבר באחד מחללי התצוגה המרהיבים בעיר. מתוך למעלה ממאה תערוכות, נבחרה התערוכה הישראלית כאחת משלוש זוכות בפרס הניתן לפרויקטים מצטיינים.

מעצבים משתתפים: אבי בן שושן, גיא משעלי ונתי טונקלרוט, מיכל אביתר וכרמל בר, אמיר צובל ואיתי בלומנטל, גל שריר ועידן סידי, שאדי פרנסיס מג'לטון, מוחמד מהלוואס, בר הורוביץ, מיכל לויצקי, דניאל נחמיאס, תמרה אפרת, דב גנשרוא, טליה מוקמל, Fig Lab

אוצרי שבוע העיצוב: טל ארז וענת ספרן

ניהול הפרויקט: רן וולף, קארין שבתאי וחן גזית, בית הנסן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *