"מזרח" – שבוע העיצוב ירושלים

השנה יתמקם שבוע העיצוב במבני בית הנסן השונים ובטראסות הגן, תוך שינוי לא רק של התכנים שהבניין מכיל, אלא גם של הבניין עצמו, באמצעות מיצב ענק של משרדי HQ אדריכלים, שיתפקד כתותב על המבנה, ״יחצה״ אותו לשניים וישנה את הנראות, התנועה וההתמצאות בו, וגם ייצר חללים חדשים וייחודיים

בית הנסן מציג: "מזרח"

שבוע העיצוב ירושלים

13-20.6.19 – בית הנסן, מתחם התרבות בשכונת טלביה ירושלים
ניהול כללי: חן גזית ורן וולף, חברת רן וולף
ביוזמת בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה
מנהלת אמנותית: ענת ספרן
אוצר ראשי: טל ארז

השקת שבוע העיצוב וערב פתיחה: חמישי, 13.6.19, בשעה 19:30

הופעה בהפתעה בשעה 21:00



ההשתתפות בכל האירועים ללא תשלום ופתוחה לקהל הרחב

מודיעין ומרכז מבקרים: בית הנסן, רחוב גדליהו אלון 14

לפרטים נוספים, תכניה, דרכי הגעה וחניונים – בקרוב באתר שבוע העיצוב ירושלים – jdw.co.il

שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים. האירוע מתקיים בתמיכת הקרן לירושלים ובניהול חברת רן וולף.

התמה השנתית – "מזרח"

מה אנחנו רואים כאשר אנחנו מביטים למזרח?

עבור העיניים המערביות, המזרח תמיד ייצג את האחר, כמסתורין או כאיום ולא פעם שניהם. אך מה שאנו נוטים להתייחס אליו כמזרח, קרוב, תיכון או רחוק, למעשה לא בהכרח קיים. המזרח הוא דברים רבים: הוא הכיוון בו כדור הארץ מסתובב והמקום בו זורחת השמש, הוא הכיוון בו הרוח נושבת בערים רבות בעולם, כיוון אבסולוטי במצפן, קו הגבול הדק בתפר שבין תרבויות. המזרח הוא פילוסופיות, אידיאולוגיות והרגלים תרבותיים אלטרנטיביים והוא לעיתים, בפשטות, מה שממזרח לנקודה בה אנו עומדים או מה שממזרח לנקודת המבט שלנו.

בעיר שהיא עצמה צומת בין הקטבים, שבוע העיצוב ירושלים 2019 יתמודד עם השאלה הרגישה של המזרח. הוא יעשה זאת לא על ידי הפניית המבט מזרחה מנקודת תצפית מערבית, ולא בהסתכלות אל עבר חילופים תרבותיים ומאבקים פוליטיים. למעשה, הוא לא יסתכל אל המזרח, אלא על ״המזרח״ כמונח, ככיוון, כנקודת ייחוס אבסולוטית וכסט של מערכות יחסיות שנוצרות ברחבי הגלובוס, כעתיד ולא כפולקלור. ככזה, ינסה הפסטיבל, החל מהפרי-קונספציה וכלה באבסולוטי, לפרק את המונח דרך סדרה של תערוכות, פרויקטים, מיצגים, מיצבים ותוכנית אירועים עשירה, פירוק ובחינה שיובילו אותנו בסופו של דבר לעמוד מול השאלה: מה באמת רואים כשמתבוננים למזרח, והמזרח של מי הוא?

אלי בבג'נוב, "ויהי חושך"

השנה יתמקם שבוע העיצוב במבני בית הנסן השונים ובטראסות הגן, תוך שינוי לא רק של התכנים שהבניין מכיל, אלא גם של הבניין עצמו, באמצעות מיצב ענק של משרדי HQ אדריכלים, שיתפקד כתותב על המבנה, ״יחצה״ אותו לשניים וישנה את הנראות, התנועה וההתמצאות בו, וגם ייצר חללים חדשים וייחודיים.



ערב הפתיחה של שבוע העיצוב יצוין במספר התרחשויות ומופעים:

בערב הפתיחה החגיגי, לצד חשיפת כלל התערוכות והמיצבים, יתקיימו ברחבי בית הנסן שלל התערבויות חיות: רקדנים, דיג׳יי וראפרים ירושלמים יופיעו בפביליון החדש שיוקם בחצר בית הנסן; חלל התערוכה ״Club All״ יהפוך למועדון לילה סיני בהשתתפות פרפורמרים, לייב סט מוזיקלי ובר; סלון אירוח וטיפוח יזמין לטיפולי ציפורניים, קעקועים, שיער ועוד שיתבצעו על ידי קבוצת מעצבים ואמנים; בוגרים ומרצים מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל יהפכו את הטראסות של בית הנסן ל״שוק זריחות״ ויפרשו את מרכולתם הפרפורמטיבית והקולינרית; פרפורמנס בו אמנים יצרו דיאלוג אמנותי עם רחפן מצייר בזמן אמת ועוד. כמו בכל שנה, נסיים בהופעה בהפתעה. לצד הביקור בתערוכות ובמיצגים יוכלו המבקרים ליהנות במהלך שבוע העיצוב ממתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה, מבית הקפה של משק עפאים, ובר ״הדיר״ ולבקר בחנות הפופ אפ לעיצוב ישראלי של "אסופה״.

קרדיט: HQ אדריכלים

בית הנסן משנה את פניו:

במטרה ליצור שינוי ויזואלי קיצוני בבית הנסן, לשנות את הסירקולציה ולייצר חווית שיטוט חדשה ומפתיעה, הזמנו את HQ אדריכלים לבנות פרויקט חדש ויוצא דופן לכבוד שבוע העיצוב. ״90 מעלות״ היא מערכת פיגומים אלכסונית העולה ממערב למזרח ומייצרת מרפסת תצפית חדשה מעל גג בית הנסן אשר צופה למזרח. הגישה לבניין תעשה דרך גרם המדרגות האלכסוני בחזית הבניין והכניסה אליו תתאפשר דרך פתחים חדשים ומפתיעים. המבנה ממשיך בפטיו עם גרם מדרגות המוביל גם הוא לטרסת התצפית.

בחלקו המזרחי של הבניין, ליד מגדלי השירותים העתיקים של בית הנסן, נוצר מערך חללי תצוגה חדש המאפשר עבודת פנים/חוץ, הקרנות, שטחי תצוגה ועוד. חללים חדשים נוצרים, נקודות מבט מפתיעות, ברזלים תעשייתיים פוגשים אבן עתיקה, והמזרח, המזרח תמיד למעלה.

פרויקטים רב שנתיים של שבוע העיצוב במהדורה חדשה:

במסגרת התכנית הרב שנתית ״זירות עיצוב״ יוקם השנה הפביליון, הפועל כשעון שמש, ״ממזרח השמש״, על ידי האדריכלים דניאל זרחי ולילך שטיאט ואמנית הפרפורמנס דפנה קרון, בחצר בית הנסן. המבנה הזמני, אשר הוזמן ותוכנן במיוחד לחצר בית הנסן, יהיה חלל דינמי וישתנה לאורך שעות היממה וימות השבוע. החלל ישמש נקודת מפגש ויתקיימו בו מדי יום אירועים, מיצגים, עבודות סאונד ווידאו הבוחנות ושוברות את התפיסה הדיכוטומית של מזרח מול מערב. בערב הפתיחה יופיעו דיג'יי רמזי וראפרים ממזרח ירושלים: (Saz, Muzi Raps, Raed Bassam ,Adnan Ahmad) ויערך מופע מחול של האמנים שירה אביתר ואביתר סעיד.

״מעבר למזרח״ – התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב בבית הנסן באוצרותם של טל ארז וענת ספרן, אוצרי שבוע העיצוב, תבחן את תנועות הרוחב המגדירות את השפעת המזרח על המערב ולהפך, כמו גם את מקומו של המזרח התיכון בציר זה ואת מעגליות כדור הארץ, דרך 25 פרויקטים חדשים וקיימים מהארץ ומהעולם, ביניהם עבודת של מעצבים מטורקיה, אנגליה, בלגיה ועוד. כמו כן, במסגרת שיתוף פעולה עם ״Design Art Tokyo״ יוצגו עבודות של שני מעצבים מיפן.

"ממזרח השמש", קרדיט: דניאל זרחי, לילך שטיאט, דפנה קרון

בנוסף יוצגו בתערוכה ארבעה פרויקטים חדשים במסגרת ״תכנית הצוותים הבינלאומית״, פרויקט דגל של שבוע העיצוב, המתקיימת זו השנה השלישית. ״תכנית הצוותים הבינלאומית״ מחברת בין מעצבים מקומיים ובינלאומיים, כאשר השנה הצוותים הבינלאומיים מגיעים מאוסטריה, אנגליה, ארצות הברית והולנד.

במסגרת ״תכנית העסקים הקטנים השנתית״ של שבוע העיצוב תוצג מהדורה חדשה של פרויקט ״השדכן״ בהובלת דניאל נחמיאס וטארק נאסר וביוזמת שבוע העיצוב ירושלים. בשנתו השלישית יחבר הפרויקט בין שמונה מעצבים צעירים ובעלי מלאכה וותיקים ממזרח ירושלים, חברון ובית לחם ליצירת פרויקטים חדשים לשבוע העיצוב. אדריכלית, מעצב תעשייתי, אמן, מעצב גרפי ומעצבת טקסטיל משתפים פעולה עם נפח זכוכית, רוקמות, בונה כלי נגינה עתיקים, מומחה לבמבוק ועוד.

תכנית ״זרקור מקומי״, אשר שמה כל שנה דגש על תופעה, דמות או תקופה מכריעה בתולדות העיצוב המקומי, תציג השנה את התערוכה ״גמלים פורחים באוויר״ באוצרותם של גלעד רייך והדס זמר בן-ארי. בתערוכה, עליית הגג של בית הנסן תהפוך לחלל של מציאות היברידית שבו המזרח והמערב מפיקים אחד את השני ללא הרף. סמל "הגמל המעופף״, שילוב מדומיין בפני עצמו שעיצב אריה אלחנני עבור "יריד המזרח הקרוב״ שנוסד בתל אביב בשנת 1932, משמש כנקודת מוצא לתערוכה המתחקה אחר תהליך עיצוב המרחב החזותי המקומי לפני שהתקבע, דרך סדרה של עבודות אינטראקטיביות. במסגרת התערוכה יתקיים ערב עיון עם אקדמאים מתחום מחקר המזרח התיכון.

Opinipn Factory, קרדיט: נדב גורן ואלירז איתם



המזרח עולה לירושלים – מעצבים מהודו, טאיוואן, רומניה, יפן וסין יציגו:

פרויקט ״INDIANAMA״ של סוכנות הקריאייטיב ״ANIMAL״ מהודו, יציג סדרת פוסטרים אנימטיביים מרהיבים מאת 70 מעצבים שונים ממהדורת2017 של הפרויקט, המציעים אלטרנטיבות לדימויי התיירות המיושנים של הודו.

מנהל שבוע העיצוב של טאיוואן, בן צ׳יו, יציג סדרת אובייקטים של עיצוב טאיוואני עכשווי, הבודקים את המתח בין המדינה המתועשת למסורת ארוכת שנים של מלאכות, השואבת ממקורות שונים ורב תרבותיים הקיימים במדינה זה מאות שנים.

עורכי ומייסדי המגזין הרומני ״KAJET״ יציגו עבודת וידאו אינטראקטיבית הבוחנת את העבר והעתיד הדיסטופי והאוטופי של מזרח אירופה, דרך עריכה אינטנסיבית של חומרים קיימים מההיסטוריה וההווה של האזור.

״Club All״ – הדס צוקר תציג מבט על תרבות סינית עכשווית המתמקדת בהיברידיות שבין מסורות סיניות עתיקות ותאוצה טכנולוגית וכלכלית דרך עבודותיהם של שלושה מעצבים סינים עכשוויים החוברים יחד לחלל אחד אינטנסיבי באווירת מועדון: Hyperbation, Tianzhou chen, Wang Zhijun

שיתוף פעולה בין שבוע העיצוב ירושלים לסטודיו הקריאייטיב מטוקיו ״FigLab״. הסטודיו הוא מעבדת המחקר והחדשנות בתחום הפיתוח הוויזואלי של ״Amana״, אחת מחברות התקשורת הגדולות ביפן. עבודות הסטודיו משלבות פרפורמנס, מוזיקה ועיצוב עם טכנולוגיות חדישות כגון רובוטיקה, מסכי דיו דיגיטלי ועוד. בשבוע העיצוב ירושלים יוצג לראשונה פרויקט חדש בו רחפן יצייר דימויים גרפיים אשר נוצרים בזמן אמת על ידי מעצבים ישראלים בעזרת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי תנועה. הפרויקט בסיוע משרד החוץ ושגרירות ישראל בטוקיו.

קרדיט: Indianama



שוק, מפה ובוטיק ״שווארמה״:

תור לזריחה – פרויקט ייחודי של האקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל״ ירושלים בהובלת האמן והמעצב גיא קניגשטיין. קבוצת בוגרים ובוגרות מכלל המחלקות בבצלאל מוזמנים להסתכל לשמש בעיניים ולמכור את הזריחה. היוצרים שישתתפו בפרויקט יפעלו כדי ללכוד, לחקות ולהשהות את הזריחה כרעיון, חוויה, ריטואל, תהליך, טכנולוגיה, מוצר או מקום. ה״תערוכה״ תורכב מקבוצת עגלות/דוכנים פעילים, כשהיא שואבת השראה משווקי רחוב במזרח הקרוב/רחוק ופסטיבלים נודדים, ומכילה מנעד מייצג של היצירה באקדמיה עם דגש פרפורמטיבי.

״Orientation״, תערוכה של המעצבת רוני לוית, תציג דרכים שונות בהן נתפס ותואר כדור הארץ כפי ששורטטו על ידי קרטוגרפיים או נבנו אוטומטית על ידי אלגוריתמים ממוחשבים, בשילוב של יצירות אמנות אישיות. כך היא מנסה לשרטט את דמותו של המושג הגיאוגרפי היחסי ״מזרח״, החל מהמפות האימפריאליסטיות שהגדירו עבור העולם המודרני את צורתו, ועד עיוותים ואג׳נדות רדיקליות בתצוגה החזותית של העולם על ארבעת רוחותיו. כל אלו ינסו לתת ביטוי למזרח בעולם שצורתו חמקמקה, בו מפות אינן רק מפות אלא כלי לביטוי אישי, להגדרת זהות ולמכירת רעיונות.

״THIS IS FOR MY MOTHER״ בהובלת סתיו פורגס, בוטיק "שווארמה״, סלון יופי בו יתארחו מגוון אמנים, יוצרים ומומחים מדיסציפלינות שונות למפגש, שיח ופעולה שיעסקו כולם בחוויית האירוח והטיפוח. החלל יפעל לאורך כל השבוע, יעוצב על כל פרטיו על ידי אמנים ומעצבים אורחים ויזמין את הקהל לקחת חלק בעמדות טיפוח הציפורניים, במספרה, בשיחות הסלון, באירועי פרפורמנס ובמפגשים מפתיעים.

This is for my Mother, סתיו פורגס



אקדמיות לעיצוב:

מהי נקודת המפגש בין המזרח והמערב? היכן השניים מתנגשים וכיצד המפגש ביניהם, טעון או סימביוטי, מוליד היברידים חדשים? חמש אקדמיות מובילות לעיצוב בישראל מציגות מיצבים, עבודות סטודנטים ועבודות בוגרים אשר מנתחים ומפרקים את נקודות המפגש בין קצוות המולידות את החדש. אל חמישה חדרים זהים בגודלם הוזמנו: HIT מכון טכנולוגי חולון, אקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, החוג לעיצוב תעשייתי במכללת הדסה, המחלקה לתקשורת חזותית בויצ״ו חיפה ובית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר, להציע נקודות מבט עכשוויות של המוסדות שמכשירים את מעצבי העתיד.



פרויקטים נוספים:

פרויקט "החוט המקשר״, תוצר של מחקר משותף בן שנה של המתמטיקאי איתי בלומנטל והמעצב אמיר צובל, מפנה זרקור לעבר עובדי בית הנסן הערבים ממזרח ירושלים וחיבורם למקום, דרך עבודת אמנות ומלאכה המשלבת אלגוריתמיקה, פבריקציה דיגיטלית ומתודות מעולם ההאקינג והמייקינג.

״גנים פרטיים קטנים״ של המעצבים גל שריר ועידן סידי – בתוך הגן הסגור של בית הנסן מסתתר לו גן נוסף, גן של סיפורים. בגן שנים עשר עמודים לבנים, שלא מסגירים במאום את תוכנם. כל אחד מהם הוא גן פרטי קטן, האוצר בתוכו סיפור של פרח ארץ ישראלי. לכל גן כזה שער כניסה, דרכו יכול רק אדם אחד להציץ, להיות המבקר היחיד בגן, ובה בעת, להישאר מחוצה לו.

״צומח דומם״ של המעצבת שלי פרימן – מייצג של ערוגות פרחים מקיפולי נייר (אוריגמי) שחוברו לענפי עצים אמתיים שנאספו במהלך שיטוטים במרחבים שונים, בטבע ובעיר. תהליך הכנת הפרחים כרוך בהשתקעות אובססיבית-מדיטטיבית בפעולת הקיפול, מחייב ריכוז, שקט ומיומנות. את השקט, הריכוז והניתוק התודעתי המדיטטיבי הזה מבקשת העבודה להנחיל לצופים בה. ״צומח דומם״ מזמינה את הצופים לנתק את עצמם מהקצב התזזיתי של חיי השגרה המערביים, המכוונים תמיד אל עבר מטרות עתידיות, ולשקוע בהתבוננות בפרטי הפרטים של הפרחים והענפים.

״Siri Zen Garden״ – בשנים האחרונות הטכנולוגי והרוחני מתמזגים ומייצרים עולם חדש. מדיטציה באפליקציה הפכה בעולמנו לכלי ראוי ונפוץ ותורת היוגה עברה רדוקציה והפכה לספורט. אם כך, מדוע סירי אינה יכולה להיות מורתנו הרוחנית? ״siri zen master״ של מעצבי ״קבוצת ורבורג״ הוא גן זן טכנולוגי המבקש להחזיר שאלות אלה בחזרה אל המרחב, ותוהה על המתח, ואולי דווקא על השילוב הטבעי, שבין הטכנולוגיה והרוח, בין הדימוי המשובש של המזרח וזה של המערב.

שלי פרימן



תערוכות לווין

המוזיאון לאמנות האסלאם יארח את ״תיכון המזרח התיכון״, תערוכת היחיד של עודד בן יהודה. בעבודה זו, שנעשתה לאחר מחקר שערך בן יהודה בלימודי תואר שני בלונדון, שבו פירק וניתח את המונח ״מזרח תיכון״, מבקש האמן להסתכל על האפשרות לשנות את אותה מציאות, את הסטיגמות, את הקלישאות ואת דרך החשיבה המסורתית והמקובעת. באמצעות ביטול גבולותיה של מדינת ישראל ואיחודה עם שכנותיה הוא מקים מדינה חדשה, The Middle Middle East, שמנסה לנסח מחדש את המציאות שבה אויבים הופכים לשכנים ושכנים הופכים לבני עמם.

גלריית ״המקלט״ תארח את האמן ז׳ק ז׳אנו בתערוכה ״נון. צדיק. מזרח״ (אוצרת: נעה לאה כהן). התערוכה מפתחת את נושא המזרח כדי לדון בנקודת הציון, מכמה נקודות מבט: כסימון קונקרטי, טכני ופיזי; כמקום שמסמן את המקום שאליו שואפים ללכת, כמטאפורה; ובלשון העברית הטעונה ברבדים – אפשר לדרוש את המושג עצמו כ״נון (חמישים) צדיקים״ ברובד המכיל אלמנטים קבליים. ז׳אנו, יוצא מרוקו, יוצר מתוך מוצרי המסורת המזרחיים ועיצובם, קונגלומרט של דימויים וייצוגים. מתוך מאגר נתונים ותיבת אוצרות זה הוא שואב השראה ליצירותיו ויוצר פרשנות בתוך עולם המסורת. וזהו הציר מרכזי בעבודתו: סמן, מסומן ומסמן.

עודד בן יהודה



במהלך השבוע יתקיימו אירועים רבים בחללי שבוע העיצוב ובחצר הבר ״הדיר״:

  • במהלך ימי שישי ושבת יפעל ה"סלון של גאון" שבו תזמין האוצרת גלית גאון מבחר מעצבים ואוצרים מהארץ ומהעולם לשיחות על עבודותיהם המוצגות באירוע.
  • הקרנת סרטים ברחבת בר ״הדיר״.
  • ערב בשיתוף ״מדינת ירושלים״ – מגזין אינטרנט עצמאי שלוקח בעלות על סיפורה של ירושלים דרך המצאה מחדש של עיתונאות מקומית  – הקרנת סרטים ושיח.
  • סדנאות והצגות לילדים ולמשפחות של תיאטרון ״הקרון״.
  • (ا-ب) (א-ב) – עיצוב גרפי ערבי:
    סדרת הרצאות, סדנאות ומפגשים העוסקת באספקטים שונים של עיצוב גרפי בערבית, עברית ואנגלית. עיצוב תלת שפתי הוא מקרה ייחודי למדינת ישראל אשר מהווה אתגר למעצבים ואנשי רוח המעוניינים להפיץ את משנתם בשלוש השפות.  הסדרה מבקשת להעלות את מודעות הקהל המקצועי, כמו גם הקהל הרחב, לאתגרים העומדים בפני מעצבים, תוך ניהול שיח אודות דילמות עיצוביות, חברתיות ותרבותיות. אוצר הסדרה חנא קופטי, יחד עם המעצבים הפלסטינים נואל עראפת, חמודי ג׳נאם, סיקו טאטור ואורחים נוספים יערכו במהלך השבוע חמישה מפגשים ביניהם: הצגת המדריך המודפס ״עצות למעצב הישראלי״ המתמקד בשפה ובטיפוגרפיה ערבית, סקירה של כרזות פלסטיניות, עיצוב פלסטיני עכשווי שבין חיפה לרמאללה ועוד.

שעות פעילות במהלך השבוע:

13.6 – 19:30-23:00 ערב פתיחה

14.6- 16:00-10:00

15.6- 22:00-10:00

20-16.6 – 22:00-16:00

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *