רב ערב 14.05.19

״החוט״/ האנס אופ דה בק | "מייקינג אוף" | השקה לספר "נתן" | שיח גלריה בבארי | ״שתיקה יפה״/ יעל ברלב | קול קורא – ואדי סאליב: המחאה המזרחית הראשונה | ״מונסון״/ עדי ארגוב | גבי קריכלי במעמותה

״החוט״/ האנס אופ דה בק

מוזיאון תל אביב

פתיחה: חמישי, 16.5.19
נעילה:4.11.19
אוצרת: רותי דירקטור
מיקום: גלריית לורנס גראף לאמנות עכשווית

הסרט הקצר "החוט" (15 דק') עוקב אחר סיפור אהבתם של שני פאנקיסטים, שדמויותיהם מגולמות על ידי בובות בערך בגודל אדם. הבובות מופעלות על-פי מסורת התיאטרון היפני בונראקו (Bunraku), על ידי בובנאים לבושים בשחור אשר נמצאים ברקע, נוכחים ולא נוכחים, נראים ולא נראים. כנקודת מוצא לסרטו, מאמץ האנס אופ דה בק פתגם סיני על חוט בלתי נראה שמקשר בין אלה שנועדו להיפגש בכל מחיר. המטפורה הפשוטה הזו מהווה בסיס לסיפור קצר על אהבה, הזדקנות, מוות ואובדן.

האנס אופ דה בק (נ. 1969, בלגיה) הוא מהבולטים שבאמנים הבלגיים הפועלים בעשורים האחרונים. טווח העשייה שלו נע בין מיצבים גדולים, עבודות פיסול, רישום וציור, וידאו וצילום. במרכז עבודותיו ניצבת בדרך כלל דמות אדם, סביבה הוא בורא עולם לעתים פנטסטי, לעתים על גבול הסוריאליזם ולא פעם באווירה טראגית-קומית. "החוט" משקף את אופי עבודתו: סיפור אנושי קטן שמכיל בתוכו דרמה קיומית, עשוי באמצעות שילוב בין מספר תחומי יצירה, פיוטי ומודע לעצמו בעת ובעונה אחת.

האנס אופ דה בק, סטיל מתוך "החוט", 2015



״מייקינג-אוף״

קבוצות סיורי סטודיו המתמקדים בתהליכי יצירה

בהנחיית מרב שין בן-אלון

מסע בין סדנאות של אמנים ואמניות מרכזיים בשדה הוא אפשרות נוספת להתבונן באופיו המרתק של תהליך היצירה דרך עיניהם של יוצרים ויוצרות עכשווים.

כל מפגש יתמקד בביקור סטודיו אחד אצל אמן או אמנית אחת ובפרויקט מכונן אחד שהיווה עבורם נקודת מפנה: ספר אמן, תערוכה מוזיאלית, שיתוף פעולה וכו', דרכו נתבונן לעומק בהיבטים השונים של ״איך הם עושים את זה״: מהי נקודת המוצא של הפרויקט? כיצד מוגשת ההצעה לעבודה? מה הם ההיבטים הטכניים והפיננסיים? מתי מתרחשת פריצת דרך?

הסיורים יונחו על ידי מרב שין בן-אלון, אמנית רב תחומית הפועלת בארץ ובחו"ל. במקביל לשנים של הוראה כמרצה במוסדות מובילים, חוקרת ויוצרת כלים ושיטות לפיתוח תהליכי יצירה במסגרת סדנאות והנחייה אישית.

הסדרה מורכבת מחמישה מפגשים שיתקיימו אחת לחודש בימי ראשון בערב בתל אביב, בתאריכים: 19.5.19, 16.6.19, 14.7.19, 18.8.19, 15.9.19. בכל ערב יערכו שני סיורים, קבוצה א' בין השעות 18:00-20:00 וקבוצה ב' בין השעות 20:00-22:00. כל מפגש יכלול שיחה ודיון שמטרתם להקנות כלים להתבוננות, לפרשנות ולעבודה אישית, והם מתאימים לאמנים מתחומים שונים, לאוצרים ולשוחרי אמנות.

מספר המשתתפים מוגבל! יש להרשם מראש.

מומלץ מאד להרשם לסדרה כולה או למספר מפגשים ולקבל הנחה, אך ניתן להרשם גם למפגשים בודדים.

לטופס הרשמה – כאן, לפרטים נוספים: 050-7449526

צילום: רמה אמיר



השקה ירושלמית לספר "נתן" מאת עדי שֹורק

בית עגנון בירושלים, רחוב קלאוזנר 16

שלישי, 21.5.19, בשעה 19:00
משתתפים: גלילי שחר, סדרה דיקובן-אזרחי, אורי ש. כהן
מנחה: עידן צבעוני

הוצאת כתר ובית עגנון שמחים להזמין להשקה הירושלמית של הספר "נתן" מאת עדי שֹורק. הרומן "נתן" הוא עיבוד חדשני של "והיה העקוב למישור" לש"י עגנון, סיפור שנוגע בשאלות של התרוששות, אובדן ועוני. הפעם, בעידן השפע, מי שגורלו נשתבש והפך לקבצן הוא נתן, איש עסקים ישראלי מוכשר שצריך להתחיל מחדש בניו-יורק. מה הוא מגלה שם? ומה מביא סיפורו חזרה לירושלים?

בהשקה נאזין לקולות החודרים מסמטאותיה של ניו-יורק לראשו של נתן; האדם ה״מצוי״, האורח-המהגר, ומולם לקולות הבוקעים ממקום אחר: ארון הספרים היהודי.
פרטים נוספים בבית עגנון >>

מתוך עטיפת הספר "נתן"



שיח גלריה בנוכחות האמנית, אנג׳ליקה שר, בתערוכה "על חוף מפרץ אלון תפארת״

הגלריה בבארי

שבת, 18.5.19, בשעה 13:00

הכניסה חופשית

התערוכה של שר נפתחת בציטוט מתוך "רוסלאן ולודמילה", הפואמה המפורסמת של אלכסנדר פושקין, גדול המשוררים הרוסיים. הפואמה, שנכתבה בין השנים 1820-1817 ונחשבת לאחת היצירות החשובות ביותר שנכתבו בשפה הרוסית, היא הציר הסימבולי שסביבו נרקמת התערוכה. על קיר הגלריה פתיחתה של הפואמה ברוסית ועברית שמכניסה את הקורא.ת אל עולם האגדה הרוסי. התערוכה פורשת סיפור מסע, קווסט, בתפאורה נידחת, פראית ויפהפייה. נקודת האחיזה פנטזמטית אך נטועה בעולם שנמצא בין ישראל לליטא, במרחב מאגי של הגירה. שר משחקת בתכנים סימבוליים ואזכורים איקונוגרפיים, מניחה שכבות שכבות של משמעות. הנרטיב, הנרקם על בסיס ייצוגים ופרשנויות אישיות של אגדות עם ופולקלור, מתפתח לביטויים של רב-תרבותיות ובחינה של תהליכי אינטגרציה של מהגרים בתרבותם החדשה, תהליכים קולקטיביים ואוניברסליים אך גם אישיים מאוד. השפה הוויזואלית עשירה, גדושה בפרטים וסמלים, מטאפורות, מוטיבים שנשלפו מקרקעית תת המודע הקולקטיבי ומאפיינים רוחניים וחומריים של התרבות ממנה היגרה לישראל בבגרותה בשנות ה90. ארוגים לתוך העושר הגדוש הזה גם אזכורים וסמלים של ישראליות וסממנים של כור ההיתוך. שר מביאה לידי ביטוי את השותפות הרב-תרבותית שלה, מעגלים של זהויות ותנועתה ביניהם.

אנג'ליקה שר



״שתיקה יפה״/ יעל ברלב

גלריה עומר תירוש, מזל מאזנים 2, יפו

פתיחה: שישי, 17.5.19, בשעה 12:00
נעילה: 19.6.19
אוצרת: הגר בריל

תערוכת היחיד החדשה של יעל ברלב עוסקת במתח שבין חומריות הדימוי לבין משמעותו; בעוד שיטות העבודה של ברלב, כגון רקמה, איור ועבודה עם נייר פרגמנט מזמנות תחושה של עדינות ותמימות, הרי שהתכנים המובעים באמצעותן כמו נלקחו מסיוטים אפלים. הפער שבין המראות המטרידים לקווים הרכים חוזר ועולה בכמה גופי עבודות חדשים אשר נוצרו והותאמו במיוחד לחלל הגלריה. הדימויים החוזרים ונשנים של בעלי חיים מפלצתיים, דימויי זאבים בעלי שיניים חדות, ילדות נטולות פנים בשמלות קצרות, בתים רעועים המתעופפים כעפיפון על חוט או קורי עכביש, שאובים מתוך עולמה הפרטי של ברלב. אך הסיפור העולה מעבודותיה אינו סיפורה האישי והסצנות הנפרשות בפני הצופים נקראות באופן מידי ואוניברסלי, תוך שהן מעוררות מחשבה אודות זיכרונות ילדות מתעתעים, פחדים קולקטיביים וסודות אפלים שהשתיקה יפה להם.

יעל ברלב



קול קורא – ואדי סאליב: המחאה המזרחית הראשונה

תערוכה היסטורית חדשה במוזיאון העיר, חיפה

אוצרות: גליה אביאני ועינבר דרור לקס

בחודש יולי בשנת 1959, פרצה בשכונת ואדי סאליב המחאה המזרחית הראשונה בישראל, מחאה שהתפשטה גם לערים אחרות בארץ. על אף היותו אירוע ראשוני ומכונן ברמה ארצית ופוליטית, מעט מאוד נכתב על הסיפור של ואדי סאליב לאורך השנים.

במלאת שישים שנה למחאה חברתית חשובה זו, תפתח במוזיאון העיר, חיפה, תערוכה שתתמקד בסיפורם הנשכח של השכונה ותושביה.לצורך הפקת התערוכה, שתיפתח בשנת 2019, אנו פונות לתושבים ולתושבות שהתגוררו בוואדי סאליב משנות החמישים ועד הפינוי בשנות השישים והשבעים, ולכל מי שבידיו חומרים מתאימים, בבקשה לשתף אלבומים אישיים, תצלומים, פריטים ומסמכים שונים המאירים את חיי היום יום בשכונה, תכתובות עם רשויות העיר ורשויות המדינה בנושאי תעסוקה, דיור, חינוך וכל היבט אחר של חיי התושבים מראשית שנות החמישים של המאה הקודמת.

אנו נודה לכל מידע שיאפשר היכרות מעמיקה יותר עם אורחות החיים של דרי השכונה וכלל הקהילות שחיו בה.

ניתן לשלוח חומרים (כולל פרטי קשר) עד יום שישי, 1.8.19, למייל:[email protected]

מוזיאון העיר, שדרות בן גוריון 11, המושבה הגרמנית חיפה, טלפון: 04-9115889



״מונסון״/ תערוכת יחיד לעדי ארגוב

גלריה נולובז, חלל שיתופי לאמנות, רחוב זבולון 19, תל אביב

פתיחה: חמישי, 16.5.19, בשעה 20:00
נעילה: 8.6.19
שיח גלריה: שבת, 8.6.19, בשעה 13:00
אוצר: עידו כהן

בתערוכה "מונסון" מציגה עדי ארגוב גוף עבודות ציורי בעיקרו, במגוון חומרים ועל מגוון מצעים. שם התערוכה לא רק משקף את הכחולים, הצהובים, האפורים, החריטות והשרבוטים המרכיבים את העבודות, אלא גם את הלך הרוח הכללי השורר בחלל התצוגה: חווייה של ניגוד ושינוי, המזכירה את השעה שבה השמש היוקדת מתכסה לכבוד הגשם הטרופי העז. תופעת גשמי המונסון מייצגת עבור ארגוב דואליות אינטואיטיבית-שכלתנית, שניתן לתאר היטב באמצעות ביטוי שטבע הסופר האיטלקי איטאלו קאלווינו: "כובד ראש ללא משקל". דואליות זו מייצרת דחף יצירתי משמעותי מאחורי העבודות, אותן ניתן למקם בנקודות שונות על גבי ספקטרום של הפשטה ומורכבות חומרית. בתווך הזה נוצרת שפה: כתב חזותי המשקף את נקודת מבטה הייחודית של ארגוב על המציאות ובד בבד מזמין את הצופה לייצר הקשרים אינטואיטיביים ולחוות חוויה פרשנית משל עצמו/ה מול העבודות.

מלבד ערב הפתיחה שעות פעילות הגלריה בזמן התערוכה הן:

ימי רביעי: 11:00-15:00

ימי חמישי: 17:00-21:00

ימי שישי: 11:00-15:00

ימי שבת: 11:00-15:00

הכניסה חופשית, לאיוונט בפייסבוק



״חדר 235: אין לי מושג אם אתה מבין אותי נכון״/ גבי קריכלי

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה ירושלים
פתיחה: שבת, 18.5.19, בשעה 13:00
נעילה: 28.6.19
אוצרת: שגית מזמר

תערוכתו החדשה של גבי קריכלי היא מיצב תלוי-מקום הממוקם בחללי מעמותה בבית הנסן. המיצב מבוסס על שיחה מוקלטת בין קריכלי לחברו, האמן פסח סלבוסקי (ז״ל), שנפטר בערב פסח האחרון. העבודה על התערוכה החלה במה שהתברר כשבועות האחרונים בחייו של סלבוסקי. כך הפך הפרויקט למחוות פרידה של קריכלי מחברו.

קריכלי וסלבוסקי הם שניים משלישיית אותו-עולם (יחד עם אבי סבח), שפעלה מאז 2009 בהופעות מוזיקליות המבוססות על אלתור. במהלך השנים האחרונות נהגו קריכלי וסלבוסקי לנהל שיחות על ספיקר (מצב רמקול בטלפון), כאשר הטלפונים הניידים שלהם מונחים לצדם בזמן עבודתם בסטודיו: סלבוסקי עובד על ציוריו בירושלים, קריכלי על המיצבים הגדולים שלו, שכוללים פיסול, גילוף בעץ ווידיאו, בתל-אביב. פסח מדבר וגבי מקשיב.

באפריל 2019 הגיע קריכלי לעוד ביקור בחדר 235 בבית-החולים הצרפתי בירושלים, שם אושפז סלבוסקי בחודשים האחרונים בשל מחלה קשה. הספיקר הוחלף במכשיר הקלטה. גם הפעם פסח דיבר וגבי הקשיב. השניים שוחחו על אמנות, משפחה ויצירה ועל שבריריותו של הגוף הפיזי המחזיק את כל אלה. השיחה הוקלטה ונערכה כחלק מעבודת המיצב שקריכלי מקים בחללי מרכז מעמותה. זו עדות נדיבה בזמן, בחומר ובקול לחברות בין שני אמנים.

המבקרים מוזמנים לעבור בתוך המיצב, שנבנה כמסלול הליכה בין חדרי מעמותה במרתף בית החולים למצורעים לשעבר. ההליכה לאורך המזח שיבנה קריכלי תגלה חלקים מהשיחה ורגעים בהם חומר, מילים וגוף נפגשים בזמן שקולו של סלבוסקי הופך לקול המורה את הדרך.

לאירוע התערוכה בפייסבוק

ימים ושעות פתיחה של המרכז לאמנות ומחקר מעמותה : ימים ג', ד', ה'- 14:00-18:00, יום ו' 10:00-14:00.

*במהלך שבוע העיצוב התערוכה תהיה פתוחה בשעות נרחבות לפי הפרסומים של שבוע העיצוב.

גבי קריכלי, "תומרקין", 2018

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *