רב ערב 26.03.19

ירח משתקף באספלט | Fake News Fake Truth | ערב לזכרו: אורי קצנשטיין | אסתי מידן | שיח גלריה בטבעון | ההר במגדל דוד | מפגש: אריאלה ורטהימר ודנה גילרמן | בין שמים לארץ | ברבור54 | "הריאיון" בטדי | בית מרקחת לילי

״ירח משתקף באספלט״

בית הגפן מרכז תרבות ערבי-יהודי, חיפה

פתיחה: חמישי, 28.3.19, בשעה 19:00

אוצרות: הדס גלזר ויעל מסר

התערוכה ״ירח משתקף באספלט״ מסכמת שנה של פעילות במסגרת הפרויקט ״מנהיגות נשים בתרבות״. במהלך השנה נפגשו האמניות, המגיעות ברובן מרקע מסורתי, במסגרת שלוש קבוצות פעילות; בחיפה, בירושלים ובלוד. התערוכה נוגעת במתחים וקונפליקטים בתוך מרקמי החיים של האמניות: עיסוק בנראות חיצונית-פנימית, קריאה לשוויון דתי ועדתי, מחאה כנגד אלימות כלפי נשים וייצוגים נשיים במדיה. היצירות מעלות שאלות על הכוחות השונים של החברה המופעלים כלפי נשים, ובמיוחד כלפי נשים בחברות מסורתיות.

אמניות משתתפות: נסרין אבו בכר, האלה אבו קישק, שני אברמוביץ, מוריה אדר פלקסין, בת אל אלפסי, שלומית אתגר, רות קסטנבאום בן דב, ענת רוזנסון בן חור, אמירה קאסם זיאן, מרח זועבי, לינדה טאהא, דנה ביטאו יוסף, ודיה חוג'ראת כעביה, לאה לאוקשטיין, טל מיכאליס, איילת דורה ספיריה, יעל סרלין, שולמית עציון, נסרין ג'בארין פחמאוי, אמירה פודי, תמר צדוק, למיס שחוט.

התכנית ‘מנהיגות נשים בתרבות’ היא יוזמה משותפת של יעלה חזות ינוקא וציפי מזרחי

גלריה בית- הגפן, רחוב הגפן 2, חיפה

שעות פתיחה הגלריה: ראשון-חמישי, 10:00-16:00, שישי ושבת 10:00-14:00

לפרטים נוספים – אתר ו פייסבוק



"Fake News – Fake Truth"

מוזיאון חיפה לאמנות

פתיחה: שבת, 30.03.19, בשעה 20:00
נעילה: ראשון, 01.09.19
אוצרת: סבטלנה ריינגולד

אנו חיים היום ב"משטר פוסט־אמת", בו הסוכנים הפוליטיים משתמשים במניפולציות מתוחכמות כדי לשלוט בדיון הציבורי. מושגים חדשים מציינים כיום את עיוות האמת: "אמיתיוּת" (truthiness), "פייק ניוז״ (fake news)  ו"עובדות אלטרנטיביות״ .(alternative facts) טשטוש הגבולות בין בדיון למציאות בעולם שנשלט על ידי פוליטיקת פוסט-אמת עומד במוקד עניינו של אשכול התערוכות הנוכחי. העבודות מדגישות כי האמת עצמה הפכה להיות רק אופציה אחת מבין שלל נקודות המבט בעידן האינטרנטי, שבו ההיררכיות מתרסקות. האמנים משתמשים באסטרטגיות של רמייה ובדיה כגון שימוש בדמויות מומצאות, מעשי קונדס והתערבות במציאות באמצעות התחזות. הם מבקשים להאיר את משבר האמון בתרבות התקשורת, בעיקר בעקבות השפעת האינטרנט.

במסגרת האשכול יוצגו גם 14 עבודות מתוך הפרויקט "אוצרות הספינה הטרופה שלא-תיאמן", של האמן הבריטי הנודע דמיאן הירסט. פרויקט שאפתני זה, שהוצג לראשונה בוונציה ב-2017, מבוסס על חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בספינה טרופה מהתקופה הרומית. היצירות מתארות דמויות מיתיות ודתיות ממגוון תרבויות עתיקות ומעלות שאלות ביחס לנושאים כמו אמת, אמונה וההבניה של ההיסטוריה. העבודות, המכילות זהב, כסף ואבני חן, עוסקות גם בתפיסת היוקרה בימינו.

האמנים המשתתפים: מת'יו דיי ג'קסון, קרל הנדל, צילה חסין וכרמל ברנע ברזנר ג'ונס, בלו־סימיון פיינרו, ויליאם אנסטסי, מיכאל דרוקס, ריצ'רד סרה, רונית ברנגה, כריסטינה דה מידל, אלון קדם, להב הלוי, מריסה מאסטרה, יוחאי מטוס וחיים ויטלי כהן, פרנסיסקו פז, בלו-סימיון פיינרו, פלסטיק ישו, אוברמורגן, כרמן דוברה־המטנר, ברברה ויסר, לוק טויימנס, ליז מג'יק לייזר, דמיאנטס נרקביציוס, סופרפלוקס, ד"ר פנקס שגריר איראן בירושלים, פאולו צ'יריו, איתמר רוז, יגאל שתיים, הנה אביתר, דב אור נר, בועז ארד, יעל ברתנא, גדעון גכטמן, יאיר גרבוז, ז'וזיאן ונונו, מיכאל חלאק, רונה יפמן, כרם נאטור, מיכל נאמן, אורי קצנשטיין, יגאל תומרקין, HeHe.

אמנים המציגים פרויקט יחיד: מירי נשרי, רועי רוזן, אייל וייזר ורמי מיימון, דמיאן הירסט.

דמיאן הירסט, "דיסק שמש", 2011



ערב לזכרו של האמן אורי קצנשטיין

מרכז תרבות משכנות שאננים, ירושלים

רביעי, 3.4.19, בשעה 17:30
הכניסה חופשית

אירוע לזכרו של האמן אורי קצנשטיין במשכנות שאננים, בעקבות התערוכה You Never Know  המוצגת בגלריה ZAZ10ts בטיימס סקוור בניו יורק, באוצרותה של צילי צ'רני.

באירוע, שיהיה פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, יוקרנו עבודות וידאו מתוך התערוכה, ותתקיים שיחה על יצירתו של קצנשטיין כפי שהיא משתקפת מעבודות הווידאו שלו. משתתפים: רונית עדן, אוצרת ומעצבת תערוכות. טליה הופמן, אמנית. אהד פישוף, אמן ומוסיקאי. מנחה: שרון בלבן, ראש התמחות וידאו במחלקה לאמנויות המסך, בצלאל

הכניסה חופשית בהרשמה מראש באתר של משכנות שאננים

מתוך ZAZ10TS, צילום: Zdravko Cota



״בפרידות אני מאבדת תיאבון״, אסתי מידן

אכסדרת שופן, תאטרון ירושלים, דוד מרכוס 20

פתיחה: שישי, 29.03.19, בשעה 11:00
נעילה: 14.04.19
אוצרת: נורית ירדן

אסתי מידן צילמה בשנתיים האחרונות בחוף הים, אלא שהחוף היה רק טריגר והמקום אינו הנושא של העבודות. מידן מחפשת אחר "הלא ברור" ומנסה לשקף בעבודותיה חוויות פנימיות שאין להן זמן ומקום, שמדברות על עצב, חרדות, כמיהות. הצילומים בשחור-לבן, שצולמו בשעות החשיכה תוך שימוש במשחקים של אור וצל, מייצרים מסתורין. מידן נעה על הציר בין הכיסוי והגילוי, עמוסת סיפורים על מקומות שהיו ואינם עוד, מקומות שהפכו לזיכרונות. הסדרה כולה מעלה, בדרכים שונות, שאלות על מקום ושייכות.



שיח גלריה בתערוכה ״מפרט״ של ישעיהו איש גבאי וגלי כנעני

שישי, 29.3.19, בשעה 10:30

אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי

״מפרט״ היא תערוכה משותפת לישעיהו גבאי וגלי כנעני, שניהם אמני טקסטיל מקריית טבעון (בעבר או בהווה), המנהלים ביניהם מערכת יחסים ארוכת שנים של מורה ותלמידה, אוצר ואמנית, קולגות ליצירה וקולגות להוראה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. באופן מפתיע זו התערוכה הראשונה שלהם יחדיו, ואין מקום מתבקש יותר לעשות זאת מאשר בחצר הביתית.

התערוכה עוסקת בצמתים – נקודות מפגש של צירי אורך ורוחב, שתי וערב. מחד, היא תרה אחר הציר הכרונולוגי ואחר גרעין היצירה הראשוני של כל אחד מהאמנים, ומאידך היא מחפשת אחר נקודות המגע, הממשקים וההשראה ההדדית בין גופי העבודה של גבאי וכנעני לאור קשריהם ההדוקים והשיח המתמשך שהם מקיימים ביניהם. האופי המחקרי בולט בעבודותיהם, דרך העיסוק שלהם בפרטים הקטנים, בפירוק והרכבה מחדש, בוואריאציות, במבניות ובחזרתיות, כל אחד בדרכו. בתערוכה שניהם מתמקדים בטקסטיל אשר בא במגע עם הגוף, גבאי – במצעים ובסדינים, וכנעני – בבגדים.

באכסדרה:

״אדם בחוץ״, רונה שחר

המציאות היא בת בית בעבודותיה של רונה שחר. סביבתה הקרובה, בעיקר זו החיפאית, מספקת לה שטף בלתי פוסק של דימויים לצייר. שחר תרה בשיטוטיה אחר הזנוח, היומיומי, החצר האחורית, שהופכים תחת ידיה לפרטיטורה של קו, כתם והרבה צבע.

שעות פתיחה של הגלריה לאמנות ומגדל המים: א' – ה', 08:00-19:00, ו', 08:00-12:00, שבת, 11:00-13:00. טל' 04-9835506
כתובת: המגדל 2, קרית טבעון

צילום: נפתלי מימון



ההר – מסע מצולם אל הר הבית, 2019-1839

הר הבית – אלחרם אלשריף

THE MOUNT
الحرم
منظر إلى جبل الهيكل – الحرم الشريف
אפריל 2019
מגדל דוד – המוזיאון לתולדות ירושלים
אוצר: ד"ר שמעון לב, עוזרת אוצר: יעל ברנט

דרך מחקר צילומי מקיף ומעמיק, מציגה התערוכה "ההר" את מקומו של הר הבית, "אלחרם אלשריף", בהיסטוריה המודרנית של העיר; מהמבט המונומנטלי-ארכיטקטוני ועד ל"חבית חומר הנפץ" של המזרח התיכון, המקום שהפך לבמה המרכזית של הסכסוך הלאומי-דתי בארץ ישראל. זוהי אחת מתערוכות הצילום ההיסטורי המעמיקות בעידן המודרני. זהו מבט בהיר ומפוכח אך עם זאת מלא תקווה לימים שבהם אכן תהיה אבן השתייה לאבן יסוד ולתשתית לשיתוף פעולה והבנה, כמאמר הנביא ישעיהו: "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיהו נו, ז).

"חברים מצטלמים 'סלפי' על רקע כיפת הסלע", עמאר עווד, 2015



מפגש עם האמנית אריאלה ורטהימר והאוצרת דנה גילרמן לרגל התערוכה "Skin" שתוצג בוונציה 

סטודיו האמנית, שמעיה 7, יפו

חמישי, 28.3.19, בשעה 19:00

התערוכה של ורטהימר, שתפתח בתאריך 8.5.19 ב-PALAZZO MORA, אחד מחללי התצוגה המרכזיים בוונציה בתקופת הביאנלה, היא מיצב ציורי שהצופה מוזמן להיכנס ולקחת בו חלק.

תחילתו בעבודת וידיאו מדיטטיבית שעשויה ממאות תצלומים שצולמו במספנה בנמל יפו, המשכו בעבודת קיר גדולת ממדים המורכבת משכבות של דימויים, וסופו בעבודת קיר קלידוסקופית, רוויה בצבע, המורכבת מפרגמנטים המשמרים את עקבות המסע כולו.

לפרטים נוספים: מירית אטל, 052-5004003  www.arielawr.com

אריאלה ורטהימר



״בין שמים לארץ״, יונת חמיידס

גלריה קרית האמנים  "המבשלה", הדגניות 12, קרית טבעון

פתיחה: שישי, 22.3.19
נעילה: 27.4.19
אוצר: אילן בק
שיח גלריה: שבת, 13.4.19, בשעה 11:30

יונת חמיידס יצרה מיצב העוסק במצבי ביניים בין חיים ומוות, רוח וחומר, מצבים המתאפיינים בחוסר וודאות, תלישות ואובדן שליטה. אם השמים ניתנו לאלים והארץ לבני האדם, אזי ההימצאות בין שמים לארץ משקפת הוויה רעועה זו.

המיצב, המוצג בכל חלל הגלריה, עשוי גריד ברזל המונח על הרצפה, אליו מחוברות באמצעות מוטות דקים סירות השטות באוויר. מצידו האחד של הגריד ניצב אובייקט קיר המתכתב עם המשחק "סולמות ונחשים", ומצידו האחר ישנו מדף שעליו אובייקטים דמויי אלים חלולים. מעל לכל מרחף להק עפיפונים, קשורים גם הם לגריד, ונמצאים בתהליך סחרור והתרסקות (הקישור ל"טרור העפיפונים העזתי" בלתי נמנע).

השימוש בדימויי העפיפונים והסירות, המייצגים אמצעי מעבר בין עולמות בתרבויות רבות, והמניפולציה של דימויים אלה; נראותם הבלויה והיותם כביכול עשויים בטון (על אף שהעבודות קלות מאד במשקלן), מתייחסים לכך.

 



ברבור 54 – תערוכת מכירה למען גלריה ברבור הירושלמית

מתחם Alphabet, אחד העם 54 תל אביב

1.4.19-3.4.19, בשעות 16:00-23:00

הצטרפו אלינו לשלושה ימים של אמנות, הופעות והרצאות במרכז תל אביב, בדיוק חודש לפני הדיון בבית המשפט.

ב-13 שנות פעילותה משמשת גלריה ברבור מודל ייחודי של גלריה המשלבת תערוכות מקצועיות של אמנות עכשווית עם פעילות תרבותית, חברתית וקהילתית מגוונת הפונה לקהלים שונים – אמנים ושוחרי אמנות, תושבי השכונה וסטודנטים, חילונים ודתיים, ילדים וקשישים. בגלריה הוצגו קרוב ל-200 תערוכות, התקיימו אלפי אירועי מוזיקה, שירה, ספרות, קולנוע ומחול, עשרות סדנאות וקורסים לסטודנטים ולקהל הרחב, הרצאות וימי עיון, חוג ציור לגמלאים, חוגים לילדים, גינה קהילתית ועוד .דלתות הגלריה תמיד היו פתוחות לכל, ללא אפליה של דת, גזע, מין או גיל.

תפקיד מוסדות התרבות והאמנות הוא להוות בית בו עולים קולות מנוגדים, ביקורת חברתית, מוסדית ואישית, מקום בו נפגשים צדדים מנוגדים ובו ניתן למצוא מגוון רחב של נקודות מבט. זה המקום בו תכנים שנויים במחלוקת נידונים ומתעכלים ותפקידנו הוא להציפם ולאפשר שיח מכבד סביבם. וכך עשינו במשך כל שנות פעילות הגלריה.

במהלך התערוכה יתקיימו הרצאות ופאנלים בנושא חופש הביטוי באמנות ובתרבות. נדבר על צנזורה באמנות ובתרבות, טכנולוגיה ואקטיביזם, מאבקים חברתיים ואמנות ככלי פוליטי.

חרם וצנזורה באמנות: קרן גולדברג ועומר קריגר

מאבקים חברתיים: עדי קיסר, גליה בר-אור וחן תמיר

אמנות טכנולוגיה ואקטיביזם: ליאור זלמנסון, מירי סגל, צילה חסון ומושון זר אביב

לכל אורך התערוכה יתקיים יריד ספרי האמן In Print אשר הוקם על ידי דניאל גורודנציק וג׳נה ה. רומנו. חנות פופ-אפ תציע למכירה מגוון ספרי אמנות, זינים וקטלוגים של אמנים בינלאומיים ומקומיים שנאצרו ונבחרו במיוחד עבור האירוע.

לארס סרגל, אחראי על תוכנית Wiretappingמוזיקה אקספרמנטלית בברבור, יארח לאורך כל שלושת ימי המכירה מוזיקאים ואמנים שלקחו חלק בפעילות הגלריה.

בואו לתמוך באמנות, תרבות, חברה וקהילה- סבלנית, פלורליסטית ופתוחה

התערוכה בתמיכת הקרן החדשה לישראל

ניתן לרכוש את העבודות המוצגות בתערוכת מכירה גם דרך האתר שלנו

 



"הריאיון", פרפורמנס של קבוצת תנועה ציבורית במסגרת פסטיבל ירושלים לאמנויות

הגלריה החדשה, סדנאות האמנים, אצטדיון טדי

יום שלישי, 2.4.19, מופע ראשון בשעה 18:30, מופע שני בשעה 20:30

תנועה ציבורית חוזרת אל הפעם הראשונה בה הצבא מדבר אתנו ועלינו: ״השיחה האישית״ בצו הראשון.

לצבא ביטויים רבים. במקרה זה הוא מגולם בגוף של נערה, חיילת בשירות חובה הקרויה גם ״מאבחנת פסיכוטכנית״. הריאיון הפסיכוטכני, המבוסס על מודל פסיכולוגי שפותח ב-1955, משמש עד היום את ככלי העיקרי באמצעותו הצבא לומד את עולמו הרגשי של כל מועמד לשירות ביטחון. כמעט לכל גבר בישראל, בין אם התגייס ובין אם לא, יש פרופיל רגשי המקוטלג בארכיון בחזקת המדינה. לצורך הפרפורמנס, גייסה תנועה ציבורית קבוצה של מראיינות לשעבר שיפעילו את ״הריאיון״ כמודל פרפורמטיבי, ובשיתוף הציבור יהפוך האירוע האמנותי למרחב של העברת ידע.

מספר המקומות מוגבל. יש להזמין כרטיסים מראש: https://goo.gl/DhRhpj

צילום: כפיר בולוטין



״בית מרקחת לילי״, תערוכה ופרפורמנס של קבוצת המבחנה; האמניות אלינור סאם ומיכל רוט

בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה ירושלים

פתיחה: חמישי, 28.3.19, בשעה 20:00
נעילה: 17.4.19
אוצרת: טלי קיים

בית הנסן בירושלים מחדש ימיו כקדם עם פרויקט טיפולי-יוצר: בית מרקחת לילי. במסגרת הפרויקט, תוסב הגלריה בקומת הכניסה לבית מרקחת אלכימי.

האלכימיה היא הפרוטו-מדע שקדם לכימיה ולרפואה המערבית הקונבנציונלית. מטרתם העיקרית של האלכימאים הראשונים הייתה לגלות כיצד ניתן להמיר מתכות פשוטות לזהב טהור וכיצד לייצר סם שיעניק להם חיי נצח.

שלא כמו המדע והרפואה, שנתפסים מבחינת ההיסטוריה הפטריארכלית כמובלים על ידי גברים, האם המייסדת והממציאה הגדולה של האלכימיה היא אישה בשם מרים היהודייה, שחיה ופעלה באלכסנדריה ככל הנראה בין המאה הראשונה למאה השלישית לספירה. מרים, המכונה בחלק מהכתבים "בתו של אפלטון", הובילה את האלכימאים אל שיטת טיפול שנועדה לאזן את הגוף דרך הגדרת קשר בין יסודות הקיימים בתוכו וחומרים ארציים המצויים באדמה.

״בית מרקחת לילי״ הוא פרויקט שממשיך את דרכה של מרים, נשען על המצאותיה, מציג פרקים בחייה ומאפשר לצופות וצופים להכיר אותה ואת עקרונות האלכימיה שצמחה מגילוייה באמצעות גופם שלהם.

״בית מרקחת לילי״ הועלה לראשונה במסגרת פסטיבל Sabra בקוריטיבה, ברזיל, וכעת פותח את שעריו בבית הנסן בירושלים מתוך דיאלוג עם ההיסטוריה של בית החולים; היסטוריה של טיפול, חקר וגילוי.

הקהל הרחב מוזמן לקבל אבחון וטיפול מהאמניות כדי לאזן את הגוף ואת הנפש.

פרט לערב הפתיחה, הרוקחות יקבלו קהל בתאריכים הבאים:

3.4.19, בשעות 20:00-23:00

10.4.19, בשעות 20:00-23:00

17.4.19, בשעות 20:00-23:00

**בשאר הימים, בית המרקחת יתפקד כתערוכה המציגה את תוצרי הטיפולים שניתנו.

פרטים נוספים באתר בית הנסן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *