רב ערב 12.03.19

קול קורא מכנס ירושלים לאמנות #4 | פתיחת תערוכות בבית האמנים י-ם ובמוזיאון פ״ת | שהות אמן 2019 בבארי | תערוכות חדשות בגלריה בטבעון | הביאנלה לאומנויות ועיצוב ת״א 2020 | ”עם הפנים למזרח“ | אירוע נעילה ״גוף זר״

קול קורא מכנס ירושלים לאמנות #4

בתאריך 30 באוקטובר 2019 יערך כנס ירושלים לאמנות #4, ביוזמת פסטיבל מנופים וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״. כותרת הכנס, שיתקיים השנה במכון ון ליר בירושלים, היא ״תכסיס״. ע״פ ההגדרה המילונית תכסיס הוא תחבולה מפתיעה המשמשת להשגת המטרה. התכסיס מנצל יתרון או הזדמנות שהצד השני לא צפה. ככזה הוא נוצר לא פעם באמצעים כמו התחפשות, הסתננות, הטעייה ומשחק. הממזריות שבבסיס התכסיס עשויה להיות שלילית ומרושעת, אך גם חיובית. תכסיס משמש לא פעם כדרך יצירתית לעקוף בעיות או להתגבר על כוחות חזקים דווקא באמצעות חולשה. התכסיס יכול להופיע בזירות פנים-אמנותיות, אך לעיתים הוא חורג מגבולות אלה וזולג אל הספרה הציבורית. הוא יכול לנבוע מפעולה אמנותית, ולחילופין להתממש בעצם הבחירה העקרונית באמנות כאמצעי לקידום צרכים אחרים.

כנס ירושלים לאמנות מזמין חוקרים/ות ויוצרים/ות להגיש הצעות להרצאות בנושאי אמנות ותרבות הקשורים לתכסיסנות. משך כל הרצאה: 20 דקות.

בין הנושאים שידונו בכנס:

  • צנזורת אמנות ותכסיסי התמודדות עימה
  • תכסיסים טכנולוגיים ואנטי-טכנולוגיים באמנות
  • הספקטקל בין אמת לאשליה
  • אמנות כתכסיס כלכלי או פוליטי, וכלכלה ופוליטיקה כתכסיס אמנותי
  • כל נושא אחר שמחבר בין אמנות ותרבות לתכסיסנות

עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, רונן אידלמן ויונתן אמיר

הצעות באורך של עד 300 מילה יש לשלוח לכתובת: [email protected]

דד ליין להגשת הצעות: 2 במאי 2019

תשובות ימסרו עד לתאריך: 2 ביוני 2019



פתיחת תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים

פתיחה: 16.3.19, יום שבת בשעה 12:00

מיכל ממיט וורקה, זוכת הפרס לאמנות חזותית ע"ש מירון סימה לשנת 2019 / נזורי

אוצרת: שלומית ברויר

מיכל ממיט וורקה מייצגת דור חדש של אמנים ממוצא אתיופי, העוסקים לא רק במסורת העדה אלא נותנים נראות לסוגיות חברתיות הקשורות במאבקם של ישראלים ממוצא אתיופי על התקבלותם, זהותם, שייכותם והיותם חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית. העושר הצבעוני והמבע החד המאפיינים את ציוריה הפיגורטיביים, מחברים באופן מקורי ומזוקק בין יופי, אהבה ומסורת לבין אמירה ביקורתית שממיט וורקה שותלת בתוך הציורים.

אוסנת יהלי-סרבגילי / משכן

אוצרת: סאלי הפטל נוה

אוסנת יהלי-סרבגילי מציגה גוף עבודה חדש של ציורים הכולל סדרת תפנימים מכנסת ישראל. יהלי-סרבגילי פונה למסדרונות המשכן ולשאר חללים ציבוריים המפגינים, למרות משניותם, שפה עיצובית עשירה. הציורים, בפורמט גדול, הופכים את החללים הפונקציונליים לזירות מינימליסטיות מאופקות, כאשר הדרמה מזדקקת דווקא מתוך הניקיון העולה מהם.

נגה גרינברג / עד שיאסף החול

אוצרת: יעל רוכמן

הצילומים בתערוכתה של נגה גרינברג הם חלק מפרוייקט מתמשך מהשנים האחרונות. גרינברג מצלמת את המעון הזמני, בו היא מבלה עם משפחתה בסופי שבוע, רגע לפני שנכנסת השבת. שם התערוכה מתייחס לרגע בו יום החול נאסף ומתחילה השבת.

פתיחה נוספת: שלישי 19.3.19 בשעה 17:30

ענת קינן / אישון, נקודת מוצא: תערוכה בסדרת נדבך 22

אוצר: עדו בראל

תערוכתה של ענת קינן מאתגרת את הצופה באמצעות בדיקת גבולות, ומחייבת התבוננות נוספת ביחסים בין העצמים המוצגים בה. המעבר בין חללי התערוכה מופרע והראייה נחסמת. קינן מציעה עלילה מצומצמת, המסופרת כמִקשה אחת ומציעה סוג של דריכות-ערנות חדשה לעצמים ולעולם.

למידע נוסף על התערוכות ומפגשי גלריה

מיכל ממיט וורקה, "יין ברקן מאחורי השחורים", 2018



שהות אמן 2019: הביאנלה לחלב – יניב עמר | עתר גבע – בעבוע

שתי תערוכות בשני מכוני חליבה נטושים באתר הרפת בבארי

פתיחה: שישי, 15.3.19 בשעה 19:00, מתחם מכוני החליבה בקיבוץ בארי
סיור במקום ושיח עם האמנים: שבת, 16.3.19 בשעה 13:00

יניב עמר הוא אמן חזותי שפועל בתוך אתרים היסטוריים נטושים הנמצאים לקראת הריסה. במסגרת תכנית שהות אמן שהושקה בקיבוץ בארי בשנה שעברה, עובד עמר בחודשים האחרונים במכון החליבה הישן, יוצק אריחים ומצפה את פנים המבנה, מצייר את החי והצומח בנגב המערבי, שותל גינות באבוסים, מייצר גשרים ומרפסות, מצפה את חזית המבנה באריחי בטון ברוטליים שרופים, ומשחזר ציור היסטורי שהיה במקום כתבליט על גמלון המבנה. החלונות השבורים הוחלפו בחלונות ויטראז' עם סמלי רשות הטבע והגנים ומכון החליבה הישן הנטוש הפך תחת ידיו של האמן להיכל קודש.

בצמוד למכון הישן עומד מכון החליבה החדש יותר, נטוש גם הוא. בחלל זה הוזמן האמן עתר גבע להציב את יצירתו, "בעבוע"; עשרות שרוולי ספירולינה ירוקים תלויים מהתקרה, מבעבעים ומייצרים חיים, מחזירים חיוניות לחלל הנטוש.

הדיאלוג בין שני המבנים ובין שני האמנים מעלה שאלות שנוגעות בחקלאות ובזיכרון הקולקטיבי שלנו כחברה ובזהות אותה אנו חולקים.

ללא תאריך נעילה נכון לעכשיו; התערוכות פתוחות ואפשר לבקר עם או בלי תאום מראש.



הגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה בקרית טבעון מזמינה לפתיחת תערוכות חדשות

פתיחה: שישי, 22.2.19 בשעה 11:00
נעילה: 18.4.19
שיח גלריה בתערוכה ״מפרט״: שישי, 29.3.19 בשעה 10:30

בגלריה תפתח התערוכה:

מפרט / ישעיהו איש גבאי וגלי כנעני

אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי

״מפרט״ היא תערוכה משותפת לישעיהו גבאי וגלי כנעני, שניהם אמני טקסטיל מקריית טבעון (בעבר או בהווה), המנהלים ביניהם מערכת יחסים ארוכת שנים של מורה ותלמידה, אוצר ואמנית, קולגות ליצירה וקולגות להוראה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. באופן מפתיע זו התערוכה הראשונה שלהם יחדיו, ואין מקום מתבקש יותר לעשות זאת מאשר בחצר הביתית.

התערוכה עוסקת בצמתים – נקודות מפגש של צירי אורך ורוחב, שתי וערב. מחד, היא תרה אחר הציר הכרונולוגי ואחר גרעין היצירה הראשוני של כל אחד מהאמנים, ומאידך היא מחפשת אחר נקודות המגע, הממשקים וההשראה ההדדית בין גופי העבודה של גבאי וכנעני לאור קשריהם ההדוקים והשיח המתמשך שהם מקיימים ביניהם. האופי המחקרי בולט בעבודותיהם, דרך העיסוק שלהם בפרטים הקטנים, בפירוק והרכבה מחדש, בוואריאציות, במבניות ובחזרתיות, כל אחד בדרכו. בתערוכה שניהם מתמקדים בטקסטיל אשר בא במגע עם הגוף, גבאי – במצעים ובסדינים, וכנעני – בבגדים.

באכסדרה תפתח תערוכת יחיד:

אדם בחוץ / רונה שחר

המציאות היא בת בית בעבודותיה של רונה שחר. סביבתה הקרובה, בעיקר זו החיפאית, מספקת לה שטף בלתי פוסק של דימויים לצייר. שחר תרה בשיטוטיה אחר הזנוח, היומיומי, החצר האחורית, שהופכים תחת ידיה לפרטיטורה של קו, כתם והרבה צבע.

שעות פתיחה, של הגלריה לאמנות ומגדל המים: א' – ה', 08:00-19:00, ו', 08:00-12:00, שבת, 11:00-13:00. טל' 04-9835506
כתובת: רח' המגדל 2 קרית טבעון

צילום: נפתלי מימון



פתיחת אשכול תערוכות חדש במוזיאון פתח תקוה לאמנות

חמישי, 14.3.19, בשעה 20:00

לשמור מרחק: על אינטימיות בציור עכשיו

אוצרת: ליזה גרשוני

אמנים משתתפים לפי סדר א"ב:
יערה אורן, שרון אתגר, אופיר בגון, אלכס ברויטמן, רונית גולדשמידט, ארם גרשוני, נורית דוד, ידידיה הרשברג, רוני טהרלב, יוסי מרק, עידו מרקוס, בעז נוי, דוד ניפו, פסח סלבוסקי, זהר פריימן, ערן רשף, לילית שמבון

תערוכה המוקדשת לציור העכשווי בישראל, שחווה תחייה מחודשת, ומתפתח לכיוונים שונים, מגוונים ומרגשים. בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות של ממש בתחום הציור, מדיום עתיק שתולדותיו ארוכות כתולדות האנושות עצמה, ושהוספד כבר פעמים כה רבות, אך באופן כמעט פלאי ממשיך להישאר רלוונטי ועדכני, למשוך ולהלהיב את הקהל, את האוצרים ואת האספנים, הגלריות ובתי המכירות. התערוכה ממשיכה מהלך אותו החל המוזיאון בעבר, במטרה להתבונן בכיוונים ובהיבטים מגוונים בציור הישראלי העכשווי, בתוך שדה רוחש של שברי שפות קיימות, כגילוי מחדש של שפות חזותיות שמקורן במסורת הציור.

נעמי סלייני: שבעה ימים

אוצרת: אור תשובה

תערוכה תלוית-מקום (site specific), המתייחסת למיקום הגלריה בה מוצגת התערוכה – גלריית האוסף של המוזיאון, הממוקמת מול חדר ההנצחה של בית יד לבנים בפתח תקוה. סלייני, אמנית העוסקת בעיצוב ושזירה של פרחים, יוצרת מיצב שנוגע בחוויה האינטימית והדואלית שמזמן לה המקצוע, כאורחת לרגע בחיי זרים המבקשים לציין באמצעות הפרחים את שמחות החיים, חתונות ולידות, לצד שעות קשות של מוות ושל שכול.

שיח גלריה עם האמנית ואוצרת התערוכה, אור תשובה, יתקיים ביום שבת, 16.3.19 בשעה 12:00.

גלריית האוסף: עבודות נבחרות של אמנים מובילים מתוך אוסף המוזיאון

אוצרת: סיגל קרינסקי



הביאנלה לאומנויות ועיצוב תל-אביב 2020

אוצרים ראשיים: אנריאטה אליעזר ברונר ויובל סער

אוצרי משנה: מירב רהט, ניר הרמט וליאורה רוזין

מפגש פתוח עם האוצרים הראשיים בו תהיה הזדמנות לשאול שאלות לגבי הקול הקורא: ראשון, 17.3.19, בשעה 17:30, במוזיאון ארץ ישראל.

בשנת 2020 תיפתח לראשונה במוז״א – מוזיאון ארץ־ישראל, הביאנלה לאומנויות ועיצוב תל־אביב, פרויקט חדשני, הנערך בפעם הראשונה במודל בינלאומי. הביאנלה תציג תמונת מצב עדכנית של תחומי האומנויות והעיצוב השונים, בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר ותשמש המשך טבעי לעיסוק רב השנים של המוזיאון על אוספיו בתחומי התרבות החומרית המקומית.

הביאנלה, שתימשך כחצי שנה, תתפרש ברחבי המוזיאון ותציג את התחומים השונים כשהם משולבים זה בזה. תחת התמה ״און/אוף״ תבקש הביאנלה להציג עבודות שבבסיסן נמצא המתח בין עבר, הווה ועתיד; בין מלאכות ותיקות ועבודת יד לבין שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובכלים דיגיטליים; בין המסורתי לאקספרימנטלי; בין החד־פעמי, הקונספטואלי והאמנותי לבין התעשייתי, התכליתי והפונקציונלי. זאת במטרה לחשוף לקהל הרחב את שדות הפעולה היומיומיים של האומנים והמעצבים המקומיים ולהציג כיצד פרקטיקות אומנותיות אלה באות לידי ביטוי במאה ה־21, משפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו.

הקול הקורא ובו כל הפרטים להגשת מועמדות נמצא באתר המוזיאון

טל גליק, "מצבי קיצון", נייר ישראלי 2017



”עם הפנים למזרח“

רביעי, 13.3.2019 בשעה 19:30

עליית הגג, בית הנסן – רח' גדליהו אלון 14, ירושלים

חמישה מעצבים מהונג קונג, לונדון, וינה, איינדהובן, וספרד וארבעה מעצבים ישראלים, כולם חברי תכנית הצוותים הבינלאומית של שבוע העיצוב ירושלים 2019, יספרו במפגש מיוחד בבית הנסן על עבודותיהם ותהליך היצירה.

משקל ששוקל זמן, מחשב העשוי מטקסטיל, סרט על מיסד אליבאבא ומקלדת המדמה עור הם רק חלק קטן מהפרויקטים אשר יוצגו במהלך הערב.

תכנית הצוותים הבינלאומית היא אחת מתכניות הדגל של שבוע העיצוב, במסגרתה מצטוותים מעצב ישראלי ומעצב בינלאומי ויוצרים פרויקט חדש אשר יוצג במסגרת התערוכה המרכזית.

שבוע העיצוב הוא האירוע המרכזי של בית הנסן – מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה.

שמות הצמדים:

Alice Wong + Aryan Javaherian //  קובי ווגמן

Irene Posch //  טליה מוקמל

Ana Penalbae //  גל שריר

Kacper Hamilton //  בר הורביץ

*האירוע יתקיים בשפה האנגלית

 *הכניסה בהרשמה מראש



אירוע נעילה ורב-שיח בתערוכתו של ליאור גריידי, ״גוף זר״

גלריה 8P, הפטיש 1, תל אביב

שבת, 16.03.19 בשעה 12:00

אירוע נעילה ורב-שיח בתערוכתו של ליאור גריידי ״גוף זר״, בו נהרהר על הזיקות שבין גוף, מסורת, אובייקט וחלל.

בשיח ישתתפו אוצרת התערוכה, רווית הררי, ד"ר חנה פרוינד שרתוק, חוקרת אמנות ומחברת הספר "למה הם עושים את זה לעצמם"; רחל פרץ, סופרת, עורכת ומשוררת; אבשלום סולימן, אוצר וחוקר והאמן ליאור גריידי.

לאוונט בפייסבוק

ליאור גריידי, מתוך "גוף זר", צילום: שיר לוסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *