רב ערב 19.02.19

מה אמנות יכולה? | הכנס של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר | "פסאדה" | חמישה ימים של אמנות בפריז | "נוזל / מוצק" | "יש בידי משולש ישר זווית ולא אהסס להשתמש בו" | "ירד הגבול אל קצה ההר" | "קריאה מקומית", כרטיסים!

מה אמנות יכולה?

מוזיאון תל אביב לאמנות – יום עיון

יום חמישי, 21 בפברואר 2019, 17:00–21:00

יום העיון של מוזיאון תל אביב לאמנות, ״מה אמנות יכולה?״ יעסוק בכוחם של האמנות והמעשה האמנותי להשפיע ולחולל שינוי בעולם. כותרתו של יום העיון היא פרפרזה על ציטוט של במאי הקולנוע הצרפתי ז׳אן-לוק גודאר ״מהו הקולנוע? כלום. מה הוא רוצה? הכול. מה הוא יכול? משהו״, אשר בעצמו עושה פרפרזה על ציטוט של הכומר הצרפתי, האב עמנואל סיאס, מתוך מאמר שפרסם בשנת 1789, ערב המהפכה הצרפתית. המאמר, בו הופיע המשפט ״מהו המעמד השלישי? – הכל. מה היה מקומו עד כה בסדר הפוליטי? – כלום. מה הוא שואף להיות? – משהו, דבר־מה״, לצד הנחיות לפעולה עבור אנשי המעמד השלישי, זכה במהירות עצומה לתהודה ברחבי צרפת ונחשב כיום לאחד מהאירועים שבישרו והובילו למהפכה. בהשראת גודאר, ששאלותיו הפנים-אמנותיות לכאורה מהדהדות את הפוליטי ומובלעת בתוכן ההנחה שיכולותיה ומוגבלויותיה של האמנות משוקעות בפוליטי, יבקש יום העיון להציג שאלות אודות טווח האפשרויות של מעשה האמנות בעולם.

ביום העיון יושק ספרם של פרופ' נעם למלשטריך לטר, פרופ' ג'רי ווינד וד"ר אורנת לב־ער, Can Art Aid In Resolving Conflicts?

 

משתתפים:

דורון רבינא, פרופ' נעם למלשטריך לטר, ד"ר מעיין אמיר, גלעד רטמן, רותי דירקטור, נמרוד מתן, רולא ח'ורי, יונתן לוי, גיא בן־נר ורון עמיר.

הכניסה ליום העיון ללא תשלום בהרשמה מראש באתר המוזיאון: www.tamuseum.org.il

עמרי קרן, ללא כותרת' מראה הצבה בתערוכה "בעיות השעה", צילום: אלעד שריג



הכנס הארצי השני של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל

אוניברסיטת תל אביב, בניין מקסיקו, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולדה ודוד כץ

24-25.02.19

בכנס, שמארגנות ד״ר טל דקל וד״ר מור פרסיאדו, תינתן במה להצגת מחקרים תיאורטיים חדשניים בתחומי האמנויות השונים: אמנות פלסטית, עיצוב, אדריכלות, תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה, מוסיקה והתרבות החזותית בכללותה.

כמו כן, פרס כספי חדש לאמניות נשים על שם בקי דקל, בסך 15 אלף שקלים, יוכרז באופן רשמי במהלך הכנס. מטרת הפרס לעודד יצירה נשית ולתקן את האפליה בשדה האמנות.

הכניסה חופשית.

את תכנית הכנס ניתן למצוא בקישור 



"פסאדה", תערוכה קבוצתית

אוצר: דורון פורמן

גלריה מרכזית, התחנה המרכזית בתל אביב, לוינסקי 108, כניסה 44 מרחוב דוד צמח, קומה 5

משתתפים: איגור זייגר, ענבל כהן חמו, הדס פליישמן, חנה ענזי-זליס, סימה קירשנר, שלו שלום, אורנה שפירא, מורן גולדנשטיין, גלי כץ, עומר וייסמן, דרור היבש, יעל פלג.

פסאדה, נראות, נוצרת על ידי הממסד אשר מייצר דימוי הפונה כלפי חוץ ומתיימר להיות האמת, המציאות, כשלמעשה, מתחת לפני השטח יש מצבור ומכלול של פגמים, פגעים, דברים שהרקיבו. במצב זה, מתפקד האמן כאלמנט תרבותי שנוצר מתוך תרבות פרזיטית וחושף את מה שיש במעיים של הממשל. האמן חושף את המציאות באופן רדיקלי, חתרני, שנועד ליצור ראקציה, שינוי במבנה הקיים. בעוד הפסאדה השלטונית נוקשה ולא ממהרת להשתנות, האמן יכול דרך מטאפורות, דרך שימוש בכאב, חובות, שערוריות, להוביל לתחילתו של תהליך התפוררות איטי ולאפשרות לשינוי. זהו לא מצב של שימור אלא של פירוק, התעוררות והתבוננות מחודשת על המציאות.

"פורטרט עצמי עם משאית"



ההרשמה החלה!

3-7.4.19 חמישה ימים של אמנות עכשווית בפריז, בהדרכת שני ורנר Talking Art.

הסיור סובב סביב ART PARIS ART FAIR, יריד אמנות ענק המתקיים מדי שנה בגרנד פאלה ומשתתפות בו מאות גלריות מובילות מרחבי העולם. משתתפי הסיור יהיו אורחי VIP של היריד ויזכו להשתתף ערב הפתיחה למוזמנים בלבד ולסיורים מודרכים ביריד.
בנוסף לביקור ביריד נערוך סיורי גלריות, מפגשים בסדנאות של אמנים, ביקורים במתחמי אמנות עכשווית וצילום וכל זאת על רקע פריז היפהפייה המתעוררת לאביב.
פרטים נוספים בקישור  או בטלפון 054-8087082



נוזל / מוצק

אוצרת: נטע גל עצמון

פתיחה: 28.2.19, בשעה 20:00, בית האמנים כפר סבא

התערוכה "נוזל/מוצק" מאגדת יצירות אמנות של 17 אמני/ות מקבוצת "אמן בעירו כפר-סבא״ ואורחים. העבודות עוסקות במשמעויות העולות מהמילים ״נוזל״ ו״מוצק״ מפרספקטיבות תמטיות וצורניות שונות.

העבודה לקראת התערוכה זימנה למשתתפות/ים בה הזדמנות להתבונן בעולם מפרספקטיבה מסוימת והולידה תוצרים הפותחים מושגים שמתארים לרב מצבי צבירה של חומר לאפשרויות קריאה שונות.

המחשבה על שני המושגים השגורים לכאורה באופן קונקרטי, או לחילופין, באופנים מטאפוריים וסימבוליים, הולידה מגוון נקודות מבט, הבאות לידי ביטוי ברוח ובחומר. מתוך העבודות עולות פרשנויות אישיות, שהתגבשו בעקבות מבט חקרני פנימה כמו גם החוצה אל העולם, לפי מידת הפתיחות והסקרנות של האמניות/ים עצמן/ם. כך נוצרה תערוכה שהיא מעין שיח על פרשנות של מושגים השגורים בשפת היומיום.

משתתפים: אילן מזרחי, אלכס גל, גדעון שני, גילה מאיירס, יוסי ריבלין, יוסי רז, לורן בר, ליאורה אבני, לירית שפיר-שמש, מיכל זהבי, מתיה שיק, נוקי נורית שריר, ניבה הרסגור -הנדין, נעמי לינזן, סטלה בכר, עדי פסו וצילי אלון.

נעילה: 23.3.19

שעות הפתיחה: ששי 10:00-13:00, שבת 10:00-14:00,17:00-19:00

במהלך התערוכה יתקיימו מפגשים בימי שבת בשעה 11:00

9.3.19 שיח גלריה נטע גל-עצמון

16.3.19 פעילות ילדים גילת גור אריה גרינברג

23.319 הרצאה "בין מוצק לנוזל" דפנה להב

מתיה שיק מתוך "נוזל/מוצק"



ניצן סט | "יש בידי משולש ישר זווית ולא אהסס להשתמש בו"

גלריית אום אל פחם

אוצרת: סאלי הפטל נוה

במרכז תערוכתה של ניצן סט, "יש בידי משולש ישר זווית ולא אהסס להשתמש בו", ניצבים שלושה מסמליה המובהקים של החברה הבדואית: האוהל, באר המים והגמל. סט, אמנית ואדריכלית, מחילה עליהם חשיבה מודרניסטית המולידה היברידים מופרכים שאינם חפים מאירוניה והומור. באופן זה היא מתחקה אחר פוטנציאל ההשתנות הטמון בסמלי ייצוג של קבוצת מיעוט תחת מדיניות הגמונית, כתוצר של מחיקה, הזרה, צנזורה עצמית ופערים תרבותיים.

תחילתו של המהלך הטרנספורמטיבי בהיכרות בלתי-אמצעית של סט עם מערכת החינוך הבדואית בצפון הארץ, דרך שני בתי ספר בהם לימדה אמנות מטעם משרד התרבות. בעקבות ההיכרות נחשפה גם לתפקיד הקהילתי שבתי הספר ממלאים בהיותם, לעתים, מבנה הציבור החילוני היחיד בכפר. היות שכך, בתי הספר לוקחים על עצמם להנחיל את המורשת הבדואית, אלא שהם עושים זאת בדיסוננס לסביבה התכנונית המודרניסטית, המשדרת ניכור והאחדה, תוצר של טבלת הצרכים (הפרוגרמה) של משרד החינוך, המיושמים באופן ישיר.

עם זאת, ניכר לעתים ניסיון כן של אדריכלים להנכיח מוטיבים מן התרבות הבדואית, אל תוך השפה המודרניסטית של המבנים, אשר מולידים את הרגעים התכנוניים המרתקים ביותר.

התערוכה מלווה במחקר תיעודי של עשרות בתי-ספר בדואים בצפון, חלקו מוצג בתערוכה כווידיאו תיעודי. התערוכה מתקיימת בתמיכת מפעל הפיס.



"ירד הגבול אל קצה ההר"

תערוכת סאונד | מקהלת גיא בן-הינום

אוצרים: יהודית שלוסברג-יוגב ואמיר בולצמן
מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

פתיחה: שבת, 2/3/19 בשעה 19:30 | נעילה: 5/4/19

בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה ירושלים

לנוכח המדבר הצחיח, היער האפל, להקות השדים, השעירים לעזאזל, הנמרות המתעוררות בלילות ירח מלא, יש להתכנס, לשיר, לצעוק יחד, להעיר את זה ששוכן בתוכנו, שעומקו כעומקה של תהום ורוחבו כרוחב השמים; זה שצימצמנו, הדחקנו, השכחנו את קיומו. דרך שפה, גוף, קול וכוונה מבקשת מקהלת גיא בן-הינום להתנסות בפעולה המאגית, לבחון מחדש את כוחו של הריטואל, לצקת את הפוטנציאל הטרנספורמטיבי של המוזיקה עצמה, זה המאפשר ארגון מחדש של אסוציאציות, זיכרונות וחלומות, אל תוך החלל התרבותי העכשווי.

מקהלת גיא בן-הינום היא מקהלה שחבריה עובדים ויוצרים בשותפות מלאה. סביב השירים מכוננים יחסי המקהלה עם עצמה ועם הקהל כמעין מפגשים שבטיים – טקסים ציבוריים, עכשוויים, שמטרתם לחלץ סמלים קדמוניים השוכנים בתת המודע המשותף, לעבור דרך שערי האקסטזה אל עבר חיוניות חדשה.

בתערוכה "ירד הגבול אל קצה ההר" בחרנו לפרוש את קולה של המקהלה על פני חלל וזמן. חללי מעמותה, שבשנים הראשונות להתגבשות המקהלה שימשו בסיס ובית לחזרותיה, משמשים כעת חללי תצוגה לתהליך העבודה הייחודי שפיתחו. בתערוכה ביקשנו לחדור מבעד ל"מופע" ול"יצירה השלמה" אל תוך מרכיבי האורגניזם, לחשוף את הפרטים והקולות הפועלים בו ואת מנגנוני הלימוד והעבודה המניעים אותו. זוהי פעולה מחקרית שמאפייניה אתנוגרפיים, והיא מבוססת על צפייה בקבוצה שיש בה ריבוי גישות ואופני יצירה המתקיימים זה לצד זה במקביל. כאוצרים פגשנו את המקהלה, צפינו בחזרות, חילצנו מתוכן חומרים והקלטנו כל חבר בראיון קצר.

חברי המקהלה: אלי אוריאן / נעם אחדות / לילה בטרמן / אלה דניאל / רות דנון / גדעון לוי / קטרין לסקו / אמיר מאיר / דור מגן / אילנה סניטמן / נתן סקופ / נועם ענבר / עדו עקוב / עמית פישביין / פיי שפירו / מיכל תמרי

ניהול אמנותי של המקהלה: אמיר מאיר, גדעון לוי, לילה בטרמן, נעם אחדות, פיי שפירו | הפקת המקהלה: עמית פישביין.

מרכז לאמנות ומחקר מעמותה

ימים ושעות פתיחת המרכז לאמנות ומחקר מעמותה: ג' 14:00-18:00 , ד'- 12:00-16:00 ,ה'- 14:00-18:00 , ו' – 10:00-14:00



"קריאה מקומית"

פאנל בהנחיית דנה יהלומי ובהשתתפות פרופ' אנדרה לפקי (ניו יורק), דפנה בן-שאול ורן בראון, ומיד אחריו: מופע המחול "לוקאלי" מאת איריס ארז:
מרכז ״כלים״ לכוריאוגרפיה מארח, לראשונה בישראל, את אחד מגדולי התיאורטיקנים בתחומי הבמה והקשר שבין תרבות ופוליטיקה – החוקר והאוצר אנדרה לפקי (André Lepecki), ראש המחלקה ללימודי מופע באוניברסיטתNYU שבניו יורק. פרופסור לפקי חולל לא פחות ממהפכה באופן הקריאה של מחול ואמנות בעשור האחרון, מאז צאת ספרו "מיצוי מחול" (הוצאת אסיה). באירוע יערך שיח משותף בהנחיית האמנית דנה יהלומי ובהשתתפות לפקי, דפנה בן-שאול ורן בראון, בו ייבחנו עבודות מקומיות שעוסקות בפוליטיקה.

לאחר הפאנל יוצג המופע עטור השבחים "לוקאלי" מאת איריס ארז ובביצועה.

הפאנל והמופע יתקיימו במרכז כלים לכוריאוגרפיה, רחוב יצחק נפחא פינת הקוממיות, בת ים

הרצאה (בתשלום – הזמנת כרטיסים כאן): יום חמישי, 21 בפברואר בשעה 20:00

שיחה בהשתתפות לפקי ואנשי תרבות מובילים (ללא תשלום, בהרשמה מראש): יום שבת, 23 בפברואר בשעה 19:30

לאחר הפאנל: המופע 'לוקאלי' מאת איריס ארז (בתשלום – הזמנת כרטיסים כאן)

כרטיס זוגי לפאנל ולמופע שיתקיים אחריו יוגרל בין הקוראים שישלחו מייל (בציון שם מלא וטלפון) עד יום רביעי ה-20.02 בשעה 21:00

מתוך "לוקאלי" מאת איריס ארז, צילום: נטשה שחנס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *