רב ערב 20.11.18

"קוד נגד קוד" | יצחק-פסח / אריק יודקוביץ' | יאיר גרבוז בשיח אמן עם אמני תערוכות היחיד | הרצאות של אדריכלים בינלאומיים | מצילים את גלריית החנות

"קוד נגד קוד"

מוזיאון תל-אביב לאמנות, הגלריה לרישום והדפס; גלריה גראף

אוצרת: אירית הדר
משתתפים: אסף אלקלעי, יסמין דייוויס, יואב וינפלד, צח חכמון, הדס חסיד, יונתן צופי, רונית ציתרי, גבי קלזמר, אפרת קליפשטיין

פתיחה: חמישי, 29.11.18, בשעה 20:30

נעילה: 31.3.18

התערוכה "קוד נגד קוד" מציגה עבודות של תשעה אמנים המטילים על עצמם מתוך בחירה מגבלות ואילוצים. המגבלות מחלצות מהם אפשרויות חדשות, ותערוכה זו מציגה את המִנעד הרחב שעיקרון זה מאפשר. למגמה זו של יצירה יש תקדים בפעילותה של קבוצת הסופרים והמתמטיקאים שהתאגדו ב-1960 תחת השם "אוליפו". לחברי הקבוצה היתה עמדה נחרצת באשר ליתרונות הבחירה בתכתיבים נוקשים – כפיפות לחוקים, מגבלות וסדים מתמטיים. הדרת הביטוי האישי והימנעות מרובדי עומק פסיכולוגיים קידמו מבחינתם יצירה רצונית ומשוחררת ממלכודות הקיבעון, או בלשונם: "המעט שביכולתנו לעשות הוא לסמן חלקה קטנה בעולם, שבה רק אנחנו מחליטים באיזו דרך נלך". במציאות שבה היבטי הקיום מקודדים בקופסאות שחורות של אלגוריתמים, המפלט היחיד מהסבך טמון בשיבוש ״ויראלי" של הקוד והסטתו ליצירת מובלעות של חוקיות שונה, קוד נגד קוד.

יסמין דייויס, מתוך No. 1 Following You Following Me, 2016, וידאו HD, 10:22 דקות, באדיבות האמנית



יצחק-פסח | אריק יודקוביץ'

המרכז האקדמי ויצו חיפה, הגלריה ע"ש מורל דרפלר, המחלקה לצילום

אוצרת: תמר סצמסקי
פתיחה: 21.11.18
נעילה: 20.12.18

שמו העברי של אריק הוא יצחק-פסח, שם שמכיל היסטוריה של עם, מעקידת יצחק ועד החג שמסמל את יציאת העברים מעבדות לחירות, מצד אחד, ואת מכת הבכורות שבה לקו המצרים, מצד אחר. על אף שהוא מעיד שהשם יצחק-פסח כבר הולך ומתרחק ממנו, הוא עדיין טעון בתהיות על המשמעות של האירועים הללו ביחס לימינו, הן בהקשר המשפחתי והאישי והן בהקשר הפוליטי וההיסטורי. ההתבוננות של אריק צמחה מתוך ילדות כאוטית, שאותה הוא מבטא בציור, בצילום ובפיסול. כבר שנים רבות שהוא מפלרטט עם המוות; תחילה כבן ועכשיו כאב, שמסתכל בכאב ובדאגה על הרג ילדים שיכלו להיות ילדיו.

טווח הרגשות הזה עולה מן התערוכה, שבה האישי הוא פוליטי והפוליטי הוא אישי, תערוכה שבין האינטימי לאנונימי. אריק מצלם את משפחתו ומנסה לחוות תיקון, אבל המוות ותחושת האובדן נוכחים גם בתמונות של אשתו וילדיו האהובים. בעבודות האלה אין מי שמביט למצלמה, חוקי המדיה החברתית מכתיבים ריחוק ומחייבים את המצולמים להישאר אלמונים. והריחוק – הוא מורגש גם בעבודת השכבות, בחומרים השונים, שהם מסכים המפריעים להתבונן בהתרחשות.

לגלריית העבודות
המרכז האקדמי ויצו חיפה, הגלריה ע"ש מורל דרפלר, המחלקה לצילום, רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל' 04-8562539.

אריק יודקביץ'



"ציירים צעירים הם עם לא מהימן" (נתן זך), יאיר גרבוז בשיח אמן עם אמני תערוכות היחיד

אירוע במסגרת "מאסטר קלאס", בתמיכת משרד התרבות

הגלריה החדשה, סדנאות האמנים באצטדיון טדי, ירושלים
שישי, 23.11.18, בשעה 11:00

תערוכת היחיד "אוטובוסים בים",של רקפת וינר-עומר, "אמנית של ציור רע" כהגדרתה, תוכננה במיוחד למידותיה של הגלריה החדשה. במרכז התערוכה ניצב ציור גדול ממדים בצבעי שמן על בד. הציור מרובד במשמעויות ובדימויים הלקוחים מהביוגרפיה האישית של האמנית. לצד הספקטקל הגועש הזה מוצגים ציורים קטנים ואינטימיים יותר, שבהם האמנית "מטפלת" בפרטים מתוך התמה המרכזית "אוטובוסים בים". אקספרסיביות, סימבוליות, ילדיות, חרדה, הומור ודמיון הם חלק בלתי נפרד מהחוויה הכוללת.
תערוכת היחיד "פינה" מציגה גוף עבודות חדש של האמן אבינועם שטרנהיים. פסליו מורכבים בעיקר מ"שיירי" חפצים ואובייקטים שונים שאיבדו מערכם, נזנחו בצדי פחי אשפה ו"נגאלו" על-ידי האמן. לעומת עבודותיו הקודמות, שנוצרו בעיקר מתוך תכונות החומרים שמצא, במקבץ העבודות הנוכחי עיקר הדגש הוא על הצורה, ההולכת ומצטללת בפסליו ברוח הסופרמטיביזם. כמה מהעבודות עוסקות במתח שבין פני השטח של הפסל לפנים הפסל. הצופה מוזמן לבדוק את "הקרביים", את הפרטים, ההתרחשות והתנועה המתקיימים בתוך הפסל – לעומת פני השטח ה"נקיים" שלו וביחס אליהם. כך או כך, ההומור הוא חלק בלתי נפרד מעבודתו.
אוצרת: תמר גיספאן-גרינברג.
לפרטים נוספים, כאן.



הרצאות של אדריכלים בינלאומיים

התואר השני לעיצוב אורבני, בצלאל

בית הנסן, ירושלים
רביעי, 21.11.18, בשעה 18:30

ההרצאה של האדריכל ההולנדי Kees Christianse תעסוק בהשפעתן של מסורות תכנון מודרניסטיות בריטיות על התכנון העירוני בעולם ובארץ, ובפרט התוכנית הידועה -Potato Plan. האירוע מתקיים במסגרת המחקר "ישראל 100", שבו שותף התואר בעיצוב אורבני ובשיתוף המחלקה לארכיטקטורה בצלאל.

ההרצאה בשפה האנגלית.
הכניסה חופשית.



מצילים את גלריית החנות

גלריית החנות, הוויטרינות ברח' העלייה 31, תל-אביב, בסכנת סגירה. שינוי בתבחינים של מינהל תרבות הובילו לכך שהמבנה המיוחד של החלל האלטרנטיבי שפועל בדרום העיר כבר שמונה שנים לא זכה לקבל תמיכה השנה. צוות החנות פונה אליכן/ם, צופים/ות, אמנים/ות, שכנים/ות וכל מי שאמנות ציבורית חופשית יקרה ללבו, לתמוך במקום באמצעות קמפיין מימון המונים שיאפשר להוציא לפועל את עונת התערוכות הקרובה ולשמור על ההשראה ברחוב העלייה.
לינק לקמפיין: כאן.

גלריית החנות, צילום: לי ברבו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *