רב ערב 23.5.2017

איפה היינו ומה עשינו | שתי תערוכות בגלריה בטבעון | שיח גלריה- "מרחב נשימה" | שי עבאדי | שישי במוזיאון ת"א | אזרחות זרה | אקסודוס | שולמית ניר | השקה במוזיאון פ"ת | גלריה-בגליל | שישי בבית בנימיני

"1967 – איפה היינו ומה עשינו"

בית הנסן, ירושלים
רביעי, 24.5.17, בשעה 20:00

במלאות 500 שנה לשליטה הישראלית במזרח העיר, עמק-שווה ומגזין האמנות "ערב רב" מזמינים את הציבור לפאנל בהשתתפות ארבעה מהישראלים הראשונים שפעלו בעיר העתיקה לאחר מלחמת 67'. אורחי הפאנל יעלו זכרונות מימיו הראשונים של הכיבוש, יספרו על עבודתם בעיר העתיקה ויחלקו מחשבות על ירושלים בהווה ובעתיד.
משתתפים:
מירון בנבנשתי, הממונה על מזרח העיר בעיריית ירושלים בשנת 1967.
רות חשין, מזכירת קרן ירושלים בשנת 19677. היום נשיאת הקרן בדימוס.
האדריכל יעקב יער, חבר בצוות התכנון הישראלי הראשון בעיר העתיקה.
הארכיאולוג הלל גבע, מחופרי הרובע היהודי.
מנחה: חמי שיף מעמק-שווה ומהמעבדה לתכנון, סביבה וקהילה באוניברסיטת תל-אביב.
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

כרטיס ברכה לשנה החדשה, 1967, מתוך הבלוג ״טיול בעיר״



שתי תערוכות בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקריית-טבעון:

צבי טולקובסקי, "שטח הפקר", אוצרת: מיכל שכנאי-יעקבי

צבי טולקובסקי, הפועל בשדה האמנות הישראלי מאז שנות ה-60 הן כאמן והן כמורה, מציג עבודות מתקופות שונות, בדו-מימד ובתלת-מימד. העבודות מציעות התייחסות אקטואלית והיסטורית למזרח התיכון ולעימות הישראלי-פלסטיני. טולקובסקי הוא אמן-חוקר התר אחר עקבות של תרבויות וסיפורים, ביטויים פוליטיים של כוח ואלימות – קולוניאליזם ומיסיונריות. אין בעבודותיו מחאה מפורשת, אלא המיית לב אפלה ואפוקליפטית.

"שכול ומחול" באכסדרה, תערוכה קבוצתית, אוצרים: אפרת אבני-מזא"ה ומשה רון-גלייט

משתתפים: צביקה תורן, רננה רז ומיכל שכנאי-יעקבי
בתערוכה מוצג תיעוד דוקומנטרי של קטעי מחול בטקסי זיכרון בקריית-טבעון לצד עבודות אמנות שעוסקות בנושא. התערוכה מנסה לשאול מה בין המחול והשכול, שני תחומים שהצליחו לעמוד יחדיו ולהפוך למסורת בקהילה המקומית, ומה ניתן ללמוד מהמקרה הפרטי של קריית-טבעון על מסורות ומשמעות הטקסים הממלכתיים בחברה הישראלית בכלל.
שעות פתיחה: גלריה לאמנות: א'–ה', 08:00–13:00, 16:00–19:00; ו', 08:00–12:00; שבת, 11:00-13:00. טל' 04-9835506.

מתוך התערוכה "שטח הפקר", הגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקריית-טבעון



שיח גלריה בתערוכה "מרחב נשימה"

עם האמנית דורית קליש-טייכמן ואוצר התערוכה אריה ברקוביץ'

בית האמנים, תל-אביב
שבת, 27.5.17, בשעה 11:30
דורית קליש-טייכמן מציירת במשיכות מכחול גדולות, בצבעי אקריליק דלילים על גבי בדים לבנים, המשמשים מצע קוסמי ריק לכאורה. הצמצום והדיוק הם לפעמים כה שלמים, עד שנגיעה אחת על הבד מכילה עולם שלם. "אני מציירת את ההתרחשות התת-קרקעית שמתגלה כשהמבט מופנה פנימה, בקשב למתרחש בגוף ובנפש", אומרת האמנית. "החוויה נקלטת ברמה האישית, אך היא אוניברסלית במהותה. היא מופשטת מייצוג קונקרטי ונותרת כביטוי ישיר ומיידי של מה שנחווה מתחת לפני השטח ומובע ישירות על הקנבס הלבן. כתמי הצבע ומשיכות המכחול מהדהדים את ההשתנות שבבסיס החוויה הנפשית. שכבות של שקיפויות חושפות את ההתרחשויות ואת הארכיאולוגיה של התהליך. הציור גמור כאשר הוא מגיע לסוג של שלמות הומיאוסטטית, כאשר ניגודים נפגשים והתנועה הפנימית הגיעה למיצוי".

דורית טייכמן, "סערה", 200X153 ס"מ



"חסרי מנוח", שי עבאדי

גלריה שכטר במרכז נווה-שכטר

אוצרת: שירה פרידמן
נעילה: 1.9.2017
בתערוכה מוצגים עשרה דיוקנאות של יהודים ויהודיות "חסרי מנוח", כאשר המכנה המשותף של הדמויות הוא זרוּת, במובן של מחשבה הקוראת תיגר על המוסכמות המקובלות. עבאדי עוסק בדמויות שלעתים נתפסות כאאוטסיידריות להיסטוריה היהודית ובוחן דרכם תימות של זיכרון היסטורי, מוות, מיתוס ותולדות האמנות.

אירועי התערוכה:
שלישי, 30.5.17, מ-23:00 ועד הזריחה: תיקון ליל שבועות. הכניסה חופשית.
שישי, 9.6.17, 11:30: שיח גלריה עם האמן והאוצרת ומופע הפרפורמנס "זלדה עזיזתי", מאת חגית מולגן.
חמישי, 22.6.17, 19:00: אורלי קסטל-בלום, "הרומן שלי עם 'הרומן המצרי'".
חמישי, 6.7.17, 19:00: סיגלית בנאי, "בחזרה ללבנט" – פרפורמנס פואטי ושיחה על נדודי זהות.
חמישי, 27.7.17, 19:00: ד"ר דורון לוריא, "ציטוטים ומחוות באמנות".
באירועי שישי בגלריה וחמישי בתערוכה הכניסה בתשלום: 20 שקל ליחיד, בהרשמה מראש.

הזמנת כרטיסים: 03-5170358 (שלוחה 4), או באתר.
גלריה שכטר במרכז נווהשכטר, א'–ה', 09:00–17:00, שישי, 10:00–13:00.
לפרטים נוספים

"הכלה הסורית (אמא)", 2016, טכניקה מעורבת על עץ לבוד



שישי במוזיאון תל-אביב לאמנות – מחול, הרצאות וקולנוע

השקת הקטלוג, אדל אבדסמד: עבודות, 1988–2015

שישי, 26.5.17, בשעות 11:00–12:00

השקת המונוגרפיה על מכלול עבודתו של האמן אדל אבסמד (1971, קונסטנטין, אלג'יר), הכולל רישומים, מיצבים, וידיאו ופסלים. העבודות הוצגו ברחבי העולם בתערוכות יחיד רבות. המונוגרפיה (הוצאתKoenig ) היא קטלוג מקיף המכיל את כל עבודותיו בשנים 1988–2015. המאמרים שמתייחסים לעבודתו נכתבו עלידי הנס בלטינג, עמנואל קוצ'יה, אליזבט דהפונטנה, ג'וליה קריסטבה, הנס אולריך אובריסט, ז'אק רונסייר ושבא סלהוב.
בהשקה יתקיים דיון על עבודתו בהשתתפות שבא סלהוב; דונאסיין גראו, דוקטור מאוניברסיטת אוקספורד והסורבון, עורך "Figures" ואוצר אורח במוזיאון הגטי בלוסאנג'לס); ואדל אבסמד.
הדיון יתקיים בנוכחות האמן, בשפה האנגלית.

"מדברים אפריקה 2"

שישי, 26.5.17, בשעות 13:00–12:00
השפה המיוחדת של פרדריק ברוליבואברה – הקרנת סרט ושיחה עם הבמאית נורית אביב לקראת נעילת התערוכה "בנוגע לאפריקה" ב-27.5.17. נורית אביב, במאית של סרטים תיעודיים וצלמת קולנוע שחיה ופועלת בפריז, תציג את סרטה על האמן (17 דק') ותספר על פגישתה עימו בחוףהשנהב ב-2003 ועל שפת הציורים המיוחדת בת 448 ההברות שברא.

"ריקוד פשוט: שלוש הצעות להתמודדות עם הזמן"

שישי, 26.5.17, 10:00 – 14:00
הפרק האחרון ביצירת מחול מאת מור שני בביצוע רקדני להקת ענבל, שנוצרה במיוחד עבור מוזיאון תל-אביב לאמנות. ההופעות תתקיימנה ברחבי המוזיאון ובמהלך שעות הפתיחה. הקהל מוזמן בכל שלב לצפות בקטעים מההתחלה או מהאמצע. אוצרת: ליאור אביצור.



"אזרחות זרה, Solar Plexus", יניב עמר ולימור תמיר

רח' המעיין 18, רמת-גן

פתיחה: חמישי, 25.05.17, בשעה 19:30
יניב עמר ולימור תמיר מארחים אמנים שונים בתערוכה "אזרחות זרה", החולשת על שטח של למעלה מדונם וכוללת ארבעה מבנים שונים ושרידי מבנים מתקופות שונות בהיסטוריה המקומית. על צומת עלית הקימו האמנים חממה שהיא עולם בפני עצמו, מקיימים דיאלוג מסיבי עם הסביבה ורוקחים תרופות של פיח ועשן. במקום פועל בית-המלאכה של האמנים, ודרכו זורם חשמל המפעיל את העולם המדומיין שבו הם חיים.
התערוכה פתוחה לקהל הרחב, שמתבקש להיזהר בכניסתו למתחם התערוכה ולהמתין בסבלנות לוויסות הקהל במקום. ההליכה בתערוכה איננה מומלצת לבעלי נעלי עקב או בגדים רחבים ויוקרתיים. ההליכה אטית ורגועה, המקום מסוכן והקהל מתבקש לנהוג על-פי כללי המקום.
רח' המעיין 18, רמת-גן (צומת עלית, סמוך לתחנת הדלק פז).

"אזרחות זרה"- יניב עמר ולימור תמיר



"אקסודוס Exodus اكسودوس", הרצגה לקהל מפוצל, מאת לי לוריאן

בכורה עולמית

חי בשטוטגרט וסקייפ בירושלים
מעמותה, בית הנסן, ירושלים
3.6.17, בשעה 20:00, זמן מקומי
מאירופה של מלחמת העולם השנייה, דרך פלסטין של 1948, לסוריה של 2011, ממדבר לארץ המובטחת ולנווה מדעבדיוני. מסע עם מזוודת קרטון בים התיכון ותקשורת סקייפ. רחוק מהעין, רחוק מהלב. למדוד את המרחק בין גרמניה לירושלים עם סבתי, שושנה, המשמשת לי מצפן.
אונליין בירושלים: ינאי מטרסו. ליווי אמנותי: מורן דובשני. עיצוב: מאי אילון. הפקה: אחינועם מנדלסון.
* המופע בעיקר בשפה האנגלית
לרכישת כרטיסים | לאירוע בפייסבוק
מעמותה, בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.



שיחה על ציור עם שולמית ניר בתערוכה "בעקבות האור"

הקובייה, ירושלים

שישי, 26.5.17, בשעה 12:00
שולמית ניר היא בוגרת בצלאל, הסדנה לציור ורישום ירושלים והסלייד בלונדון. "שולמית תמיד אומרת לתלמידים שלה: 'פקחו עיניים וראו מה שהשמש עושה לעולם'. כשמתבוננים בציוריה, נראה שעל העולם זורחות יותר שמשות מהשמש האחת של כדור הארץ. השמש הזו עולה מהר הצופים, מציפה בצהוב את הפנורמה הנשקפת מהאוניברסיטה המורמונית, ומחממת את הבתים ברחוב עזה, אלפסי והרב ברלין, שבהם התגוררה שולמית כשגרה בירושלים. היא עומדת באמצע השמים כששולמית פותחת שמשייה בשדות הגליל ומציירת את היבולים המשתנים שנה אחר שנה. כשהיא יורדת מערבה וצובעת בכתום וורוד את קו החוף של ראש הנקרה, שולמית מקפלת את כן הציור שלה. כשקרניים אחרונות מאירות לה את הדרך לבית בעמק, היא נזכרת בימים שבהם ציירה בחופי הזהב של סיני" (תהלה שמש, אוצרת ומנהלת הקובייה).
הקובייה, רח' יהושע יבין 13, ירושלים.

שולמית ניר מציירת בקובייה, צילום: נעה בכנר



ערב השקה ומחול

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

יום שני, 29.5.17, בשעה 19:00
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות חוגג השקה של שני ספרים חדשים בערב שיכלול קטעים נבחרים ממופע המחול "Lie Like a lion", שתציג הכוריאוגרפית יסמין גודר, שיח וסיור מודרך בתערוכה הבינלאומית 'אזרחים' שמוצגת במוזיאון. באירוע יושק הספר "צעדים בוני אמון", היוצא לאור בימים אלה בהוצאה משותפת של מוזיאון פתח-תקווה לאמנות והוצאת אסיה, ועוסק ביחסי מחול, אמנות וקהילה. הספר, המשך לתערוכה "צעדים בוני אמון", שהוצגה במוזיאון, כולל מאמרים מאת דרורית גור-אריה, אבי פלדמן, ד"ר סטפני רוזנטל, ניקולא טרצי וד"ר עמרי הרצוג.
עוד יושק קטלוג התערוכה "אזרחים" (עורכת: נטע גל-עצמון), המוצגת במוזיאון בימים אלה. כותבים: נטע גל-עצמון, ד"ר גלילי שחר ואודי אדלמן.
בתוכנית:
19:00, התכנסות וסיור בתערוכה אזרחים בהדרכת האוצרת נטע גל-עצמון.
20:00, דברי פתיחה מפי דרורית גור-אריה ואבי פלדמן.
20:15, נירית נלסון, "גוף עבודה – כוריאוגרפיה של אובייקט".
20:45, "Lie Like A Lion" – קטעים בביצוע יסמין גודר ומתן דקסל ושיחה.
הספרים יוצעו למכירה במחיר השקה מיוחד.
הכניסה חופשית.
מוזיאון פתחתקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

מתוך חלל התערוכה "אזרחים". צילום: אלעד שריג



"חנוכת בית" – תערוכת פתיחה חגיגית של גלריה-בגליל

אוצרת: הגר בריל

בניין קיי, בית-הספר לניהול ע"ש סר הארי סולומון, האקדמית גליל מערבי, עכו
9.6.17, בשעה 11:00
התערוכה "חנוכת בית", כשמה כן היא, נבחרה לחנוך את הגלריה החדשה שמשיקה האקדמית גליל מערבי. הגלריה, בקמפוס המכללה, תציע מגוון של תערוכות מתחלפות ופעילויות נלוות, סיורים מודרכים, סדנאות, הרצאות ושיחות עם יוצרים ואמנים שיפגישו את הקהל עם עולמות תוכן חדשים.
העבודות בתערוכה מבקשות להתמודד עם תחושת הזרות והניכור שזיגמונד פרויד כינה בשם "האלביתי" (Uncanny), המתעוררת דווקא נוכח המרחב הביתי המוכר, ובתגובה לאותו מקום אישי, עוטף ומלא זכרונות. העבודות השונות המוצבות בתערוכה מציגות בתים אטומים, ארעיים, נטושים או נשכחים, המעוררים שאלות על יכולתנו לחוש שייכים למקום ועל האפשרות לבנות בית חדש מתוך ההריסות.
משתתפים: אמיר תומשוב, הילה ליזר-בג'ה, נאוה ג'וי-אוזן, שרון פזנר.
הגלריה פתוחה בימים א'–ו', בתיאום מראש בטל' 04-9015103.
אתר הגלריה

"חנוכת בית", גלריה-בגליל



שישי בוקר בבית בנימיני – סדרת הרצאות והדגמות

26.5.17, בשעה 10:30, מסביב לעולם

בין מזרח למערב
ב-2011 ביקרה מרתה ריגר במכון לאמנות הקרמיקה סנבאו בעיר ג'ינגדָז'ן, בירת הפורצלן של סין. בעקבות הביקור בחרה לשוב למקום כדי ליצור את עבודותיה תוך שימוש באמצעים הקיימים במפעלי הפורצלן והסדנאות השונות בעיר. ההרצאה תתרכז בשלוש סדרות של עבודות שעליהן עבדה בשלוש השנים האחרונות, עבודות בחומר גס שנטבלו בסליפ של פורצלן (עבודות שזיכו אותה בפרס בפסטיבל מינו, יפן 2014), סדרות הביצים ועבודתה האחרונה, "בועות".
מרצה: מרתה ריגר – אמנית קרמיקה. בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל-אביב, עוסקת בקרמיקה למעלה מ-20 שנה. ילידת ברזיל, חיה ועובדת בישראל ובסין, מציגה בתערוכות בארץ ובחו"ל.
איזון ותנועה
שמחה אבן-חן – אמנית קרמיקה. יוצרת דגמים גיאומטריים על פני האובייקטים באמצעות כיסוי וחשיפה שלהם במהלך שריפת עישון בטכניקת ראקו-עירום (Naked Raku). עיטורים אלה, השואבים השראתם גם מהעולם המדעי, יוצרים לעתים קרובות אשליה בתפיסת תלת-הממדיות של האובייקט. במפגש עימה תדגים אבן-חן שימוש בעיטור גרפי על פני קרמיקה ותדבר על עבודותיה והמקומות השונים שבהם ביקרה בעולם בעקבותיהן.
כניסה: 50 שקל. 50% הנחה למחזיקי כרטיס דיגיתל.
הרשמה מראש: 03-5182257 או [email protected].
בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב.

מרתה ריגר, צילום: אלעד שריג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *