רב ערב 18.12.2012

תערוכות והרצאות בכל הארץ

מחוץ לשורה

תערוכה ראשונה במסגרת "גבורות ליונה פישר"
בית אוסף קופפרמן בקיבוץ לוחמי הגטאות
אוצר: נמרוד רייטמן
פתיחה: שבת, 22.12, בשעה 11:30. נעילה: סוף מאי 2013

בית אוסף קופפרמן חוגג גבורות ליונה פישר בפרויקט שנתי שכולל שתי תערוכות, סימפוזיון וקטלוג, המתחקים אחר פועלו של פישר כאוצר באמנות הישראלית והבינלאומית.

במרכזה של התערוכה "מחוץ לשורה" תיבחן הפאזה האמריקאית ("העולם החדש"), באמצעות עבודות של אמנים שאותם פישר ליווה מתחילת דרכם, המדגישים את מחויבותו "למהלך האמריקאי". בנוסף לכך, התערוכה כוללת את עבודותיו של האמן האמריקאי רוברט ראושנברג, שהשפיע על פישר רבות.
משתתפים: נלי אגסי, יונתן ויניצקי, נחום טבת, רפי לביא, חיים דעואל לוסקי, אסף עברון, משה קופפרמן, רוברט ראושנברג, הנרי שלזניאק.
דימוי: נחום טבת, ללא כותרת, 1999
kupferman.co.il

***

קארגו קאלט

אוצר: מקס לומברג
מובי – מוזיאוני בת ים
פתיחה: חמישי, 27.12, בשעה 20:00. נעילה: 6.4.2013
הופעה מיוחדת של דניאל שריד-איגור קרוטוגולוב-אריאל ארמוני
שמה של התערוכה מתייחס לפרקטיקה דתית שנפוצה בקרב קהילות שבטיות, הנובעת מהמפגש שלהן עם תרבויות מתקדמות טכנולוגית. חסידי הדת מאמינים בהשגת העושר החומרי (ה"קארגו", המטען) של תרבויות מפותחות טכנולוגית אשר פלשו לשטחן, באמצעות קיום טקסי פולחן המתחקים אחר התנהגויות של בעלי המטען הנחשק – הקמת שדות תעופה מדומים, משרדים, חדרי אוכל וקיום מצעדים של תרגילי סדר; וכן פטישיזציה וניסיון לייצר סחורות מערביות דוגמת מכשירי רדיו העשויים מקוקוסים וקש.
התערוכה שואלת את יחסי הסיבה והתוצאה של הקארגו קאלט ומשליכה אותם על האמנות העכשווית; אמנות הקארגו קאלט עשויה להדהד בקרב מקומות שבהם ההתחקות אחר מודלים מערביים הופיעה בפתאומיות, וביכולתה להצביע על הבעייתיות הטמונה במערך הסבוך של התקה, חיקוי ושלילה המרכיבים את המציאות העכשווית.
משתתפים: יורי אלברט, איגור גלמן-זק, מיכאל גרובמן, ארקדי גרינמן, איברס גרבלייס, טי.בי.איי וניקאקו, אנדריי לב, קבוצת ניאו-ברביזון (נטשה זורבובה, אנה לוקשבסקי, זויה צ'רקסקי, אסיה לוקין, אולגה קונדינה), איליה מדבדב, אנטון סמירנסקי (מקבוצת פֶנ-סוֹ), פאבל פפרשטיין, מקסים קומר-מישקין, קבוצת קולקטיב ובירובידג'אן.
דימוי: זויה צרקסקי

***

אמנות אזרחית: הרצאה של ד"ר נועה רועי בית האמנים בירושלים

שלישי, 25.12, בשעה 19:00

לצבא ולסמליו תפקיד מרכזי בעיצוב הזהות הישראלית, והם מככבים במוצרי תרבות רבים – מפרסומות וסרטים ועד שירה וספרות. דמויות חיילים וסמלים צבאיים נפוצים מאוד גם באמנות החזותית בישראל, הן בעבודות עצמן והן בתערוכות רבות שעוסקות בנושא. השאלה האם ההתעסקות הרבה בנושא פותחת אותו לדיון ביקורתי או פועלת דווקא כגורם מרכך ומשהה, נשארת פתוחה. בהרצאתה תציג רועי עבודות שמתייחסות לנוכחות של הצבא בחיי היומיום בישראל, ותדון בקשר שבין אמנות, תרבות חזותית ומודעות חברתית. בין השאר יוצגו עבודות של ברי פרידנלדר, מאיר גל, גליה גור זאב, רמי מימון, הילה נועם, דודו ברקת ועוד.
שמואל הנגיד 12 ירושלים
דימוי: הילה נועם

***

פרוע/wild thing: מחווה לאיגור גלמן-זק

 

שבת, 29.12, בשעה 18:00
בית פישקא
בתערוכת המחווה משתתפים אמנים שעבדו עם איגור גלמן-זק, בהם סשה גליצקי, ספיריטו, KLONE, כרמל מיכאלי, זויה צ'רקסקי, נועה יפה, רועי רוזן וליז חג'ג',
ויוצגו בה גם עבודות של גלמן-זק עצמו.

אילת 7 תל אביב

***

בת ציון: על נשים בירושלים והדרתן

אוצרת: נעמי טנהאוזר
גלריית בית האמנות
פתיחה: שבת, 8.12, בשעה 12:00. נעילה: שבת, 5.1.2013
רב-שיח בהשתתפות האוצרת, האמנים ואוצרת אורחת אמילי בילסקי, יתקיים בחמישי 3.1.2013, בשעה 19:00
תערוכה קבוצתית זו מגיעה כתגובת נגד להדרת הנשים מהמרחב הציבורי בירושלים. לאור יחסי הגומלין הבלתי ניתנים להפרדה בין המדיה והפרסום לבין זירת האמנות, תופעת הדרת הנשים מהווה איום גם על חופש הביטוי האמנותי. חלק מהעבודות בתערוכה מתייחסות ישירות לנושא ואחרות עוסקות בדמות האישה. המוטיבים המתקיימים בתערוכה הם תחושות הדחיקה אל השוליים, ההסתרה, ההקטנה, ההכחשה והדיכוי.
משתתפות: חנאן אבו חוסיין, ימימה ארגז, נעה ארד יאירי, חנה בן-חיים יולזרי, אמנון בן עמי, אדוה דרורי, נעמי טנהאוזר, הילה ליזר בג'ה, דבי מרגלית, ג'ואל קנטור, פסח סלבוסקי.
היסמין 123, מבשרת ציון

דימוי: פסח סלבוסקי, "נערה עם עגיל פנינה"

***

עצם אני: תערוכה לזכרו של מורל דרפלר

נעילה: 30.1.12
הגלריה ע"ש מורל דרפלר
משתתפים: שמחה שירמן, רונית שני, אדית גודיק, ארנסטו לוי, ענבר הורקני, מורל דרפלר 

במעשה היצירה הפגיש מורל דרפלר בין סוגי מדיה מגוונים, ובכך הפך אותם למשהו חדש: גם ציור וגם צילום, גם וידיאו וגם רישום, בלי שאפשר יהיה להבחין ולהפריד ביניהם. יצירתו מבטאת מרחב לימינלי המשקף את זהותו העשירה – הרבדים השונים שבה הפרו זה את זה ושכנו במתח מתמיד, אשר הניע חיפוש וסקרנות אינטלקטואלית.
דרפלר הכיל בזהותו את עובדת היותו יליד מזרח אירופה לצד היותו תושב חדש במדינת ישראל – שני מסמנים אשר ליוו אותו במשך חייו: באחד סומן על ידי הסביבה שבה הוא חי, והאחר נותר עמוק בתוכו. בתערוכה משתתפים אמנים ואמניות שנושא הזהות מהווה חלק משמעותי בעשייה האמנותית שלהם.

הע"ח 9, מוסררה, ירושלים
02-6286519, musrara.co.il

דימוי: "אבי ואני"

 ***

דרך מורה

אוצר ראשי: אבי סבג
אוצרת ומנהלת הפרויקט: איילת השחר כהן
פתיחה: רביעי, 19.12, בשעה 20:00. נעילה: 15.1.2013
שיח תערוכה יתקיים בשני, 24.12, בשעה 11:00
התערוכה "דרך מורה" הוקמה ביוזמת קרן טראמפ ובשיתוף בית הספר מוסררה, במסגרת חגיגות 25 שנה לבית הספר. מטרת התערוכה לפתוח דלת לשיח חיובי על אודות דמות המורה הישראלי ולסמן מורים שרואים בעבודתם שליחות, שתומכים בהתפתחות תלמידיהם ושמעצימים אותם.
בתערוכה משתתפים אמנים המכהנים גם כמורים: אורי גרשוני, אייל פריד, אנה ים, אסף אלבוחר, אריק פוטרמן ונועם כוזר, אתי שוורץ, גסטון צבי איציקוביץ, הילה נבו, טל שוחט, לאה גולדה הולטרמן, מאיר ויזלטיר, מגדלנה דפנר, מרב שין בן אלון, נועה ברזנר, נועה יפה, נועה צדקה, נמרוד גרשוני, סשה פליט, פסי גירש, צביקה מרקפלד ושראון פז, רון עמיר, רונית שני, רינת קוטלר, רעות פרסטר, שמחה שרמן, שניר קציר, תמר צוהר.
להזמנה והדרכות: דנה 02-6286519, שלוחה 109

דימוי: לאה גולדה הולטרמן

***

נוף, ארץ

יורם בוזגלו – צילומים
אוצר: אבי סבג
הגלריה החדשה במוסררה
30.1.2013-18.12
בעין רגישה יורם בוזגלו מצליח לגלם דימויים מצומצמים בעלי עומק צורני וצבעי, המתלכדים לכדי אסתטיקה של איכויות צילומיות, שניכרות בעבודתו וטומנות בחובן הבנה עמוקה של המדיום הצילומי.
ב"נוף, ארץ" בוזגלו חותר תחת ערכי הצילום המסורתיים, ובוחר לעשות שימוש במצלמה דיגיטלית, דווקא כאשר מושא הצילום דורש צילום בפורמט מקצועי ובפילם. החדות מתחלפת בהיעדר פוקוס, שיוצר ריחוק אסתטי מהמציאות המצולמת, המחייב את הצופה לצמצם את המבט ולהתמקד ברזולוציה הפיקסלית כחומר.
הע״ח 9, מוסררה, ירושלים

דימוי: יורם בוזגלו

***

השקת "פינצטה"

חמישי, 20.12, בשעה 20:00
סטודיו 211

"פינצטה" הוא מיזם פרטי לקידום אמנים עצמאיים, המבוסס על מודל ייחודי: המייסדות – קרן כפיר אלון ויעל פז בראון, בוגרות לימודי אוצרות בטכניון ופעילות בשדה האמנות – הקימו את "פינצטה" במטרה לקדם את האינטרסים של האמן בשוק האמנות בארץ ובעולם.
מיזם "פינצטה" מאתר אמנים עצמאיים בעלי מוטיבציה ופוטנציאל צמיחה והצלחה, ומייצר מפגשים אינטימיים בחללים אלטרנטיביים בין אמנים לאנשים פרטיים, לאספנים ולעסקים, שלהם הוא מספק שירותיי ייעוץ ברכישת אמנות. כמו כן, במסגרת המיזם נערכים פאנלים והרצאות, המועברים על ידי מומחים בשוק האמנות, במטרה להעשיר את האמנים ולתת להם כלים לקידום הקריירה האמנותית.
מציגים: יערה אורן, ליאת אלבלינג, ניר אריאלי, דן בירנבוים, לאה גולדה הולטרמן, ערן גילת, איתמר גלבוע, מירב הימן, חגי הירשפלד, תמר הירשפלד, עפרה לפיד, נעמי לשם, טלי נבון, אפרת פלג, ורד רוזן, גוני ריסקין, חנוך שגב, עתליה שחר, ליאור שטיינר.
התחייה 14, קומה 2, תל אביב

***

מלטה יוק, היה או לא היה – עבודות זמן וחלל

תערוכת יחיד של חיה ויסהוז
אוצרת: קרן ויסהוז

גלריה הבית האדום
פתיחה: שישי 21.12, בשעה 11:00. נעילה: 19.1.2013
התערוכה עוסקת במצבים לא ודאיים, בזמן, בחלל ובקשר ביניהם. עבודותיה של חיה ויסהוז מתרחקות מכל התחייבות חד-משמעית אל עבר הטשטוש, השכבתיות והפירוק. היא יונקת ממקורות השראה מגוונים – החל במדע והאסטרונומיה, דרך ההיסטוריה והארכיאולוגיה וכלה בתת-מודע הפרטי, ויוצרת מהם תחביר חדש. גם במבעה האמנותי ניכרות השפעות רחבות: משפת המופשט והפיגורטיבי האינטואיטיבי ועד הצילום הדיגיטלי המטופל. ויסהוז פועלת בסוגי מדיה שונים: יצירת נייר מסיבי צמחים, הדפס, צילום דיגיטלי ועיבוד תצלומי מיקרוסקופ אלקטרוני.
הזרם 13 תל אביב, 03-5187440

***

בתוך ומחוץ לתמונה: מהגרי ומהגרות עבודה מהפיליפינים מצלמים בישראל

אוצרות: שולה קשת, ורד נסים וטל דקל
גלריית בית אחותי
פתיחה: שבת, 22.12, בשעה 20:00
תערוכת התצלומים היא פרי פעילות ענפה של חייהם של מהגרות ומהגרי עבודה בישראל. התצלומים שמוצגים בתערוכה מאפשרים התבוננות – מהפרספקטיבה של חברות וחברי הקהילה עצמם – ברחובות ובמראות הישראליים: כיצד הן רואות אותנו, תושבות ואזרחיות ישראל? כיצד הם תופסים את המקומיים? כיצד הן בוחרות לתאר את רחובותיה של המדינה ואת מבני האדריכלות והמגורים שלה? מרבית התצלומים מתמקדים בתיאור המרחב הציבורי – אזור התחנה המרכזית בתל אביב, בתי מגורים, כנסיות ומקומות קדושים ומרחבי בילוי ופנאי.
התערוכה מורכבת מיצירותיהם של נשים וגברים המתגוררים ועובדים בכל רחבי הארץ, שמביאים נקודת המבט רב-תרבותית המגולמת בתצלומים ומבטאת עמדה עיקשת של דרישה לנראות.
מטלון 70 תל אביב
דימוי: ג'סר מיגל

 ***

תערוכות חדשות במוזיאון פתח תקווה לאמנות

"על הטיפשות"
אוצרות: דורית לויטה הרטן ודיאנה דלל
תערוכה העוסקת בתופעת הטיפשות מנקודת מבטם של אמנים ישראלים ובינלאומיים.
משתתפים: נדין אוספינה, הנס אופ דה-בק, קוקן אֶרגוּן, מל בוכנר, דוד גינתון, אליעזר זוננשיין, ואדים זכארוב, כריסטיאן ינקובסקי, גיל יפמן, לוס טורֶסנוס (רפאל למאטה וחיימה ואלאורה), פול מקדוויט, אוהד מרומי, רוית משלי, מירי סגל, נדקו סולאקוב, זיגמר פולקה, פיטר פישלי ודיוויד וייס, טום פרידמן, דן פריובסקי, פרנץ' וסונדרס, זויה צ'רקסקי, אורי קצנשטיין

פרויקט מיוחד: "Feature"
אוצרת: דרורית גור אריה
Feature, סרטו של האמן והקולנוען הבריטי שזאד דאווד משנת 2008, מציג סוגה קולנועית חדשה והיברידית הנשענת על המערבון האמריקני ובה בעת קוראת עליו תיגר.

"חדר מצב" | איתי זיו
אוצרת: הילה כהן-שניידרמן
האמן איתי זיו הסב את חלל גלריית האוסף של המוזיאון לחדר מצב. בעיניו, זו פעולה הכרחית להתמודדות עם המציאות הישראלית המורכבת, שמתחזקת מצב חירום תמידי. חדר המצב של זיו מתפקד כמתקן הנע בין הציבורי לפרטי, בין מציאות לבדיון, בין ההגדרה המוכרת שלו מהתחום הצבאי ובין הסטודיו הפרטי של האמן.
ארלוזורוב 30 פתח תקווה, petachtikvamuseum.com

 ***

חדרי פלאות באמנות עכשווית – מהשתאות להתפכחות

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
נעילה: 29.12
אוצרות: דליה לוין, דריה קאופמן וגילה לימון
חדרי הפלאות היו חלק ממסורת אירופית של אספנות על ידי אצילים ובעלי ממון במאות ה־16, ה־17 וה־18, ובהם קובצו מאגרים אנציקלופדיים של אובייקטים מוזרים, מטרידים, מפתיעים ואקזוטיים. התערוכה מבקשת לעמוד על טיבה של אמנות עכשווית, העוסקת בנושאים דומים לאלה של חדרי הפלאות ההיסטוריים, ומציעה פרשנות, שלפיה יצירות אמנות עכשווית מעלות תמונת עולם שונה מזו של חדרי הפלאות המוקדמים, הנובעת הן מהשינויים מרחיקי הלכת שחלו בעולם והן מהשינויים הדרמטיים שחלו בתפיסה שלנו את העולם. בתערוכה שזורים מספר קווים רעיוניים, בהם המתח הקיים בין ההתרחקות מהטבע ומהטבעי ובין הכמיהה אל המקום הבראשיתי; היקסמות מיפי הטבע, שבחינה מעמיקה יותר מגלה כי מדובר באסונות אקולוגיים שנגרמו על ידי האדם; גיוסו של הידע המדעי לטובת קפיטליזם דורסני; יצירתם של מיתוסים תרבותיים המשמנים מערכות של כוח; וריקון מתוכן של דימויים עד כדי תחושה של אובדן יכולתם לייצג את המציאות.
הבנים 4 הרצליה

***

היפר-מטרופיה

תערוכת יחיד של טובה לוטן בבית האמנים בתל אביב
אוצרת: דניאלה טלמור
שיח גלריה בהשתתפות טובה לוטן, פרופ' אבישי אייל והאוצר ניר הרמט ייערך בשישי, 21.12, בשעה 12:00
נעילה: 22.12

סדרת הציורים החדשה של טובה לוטן עוסקת ביחס בין ראייה למבט: שמה של התערוכה לקוח מתחום האופטיקה, ומתייחס לליקוי האופטי המכונה "רוחק ראייה", שמתאר מצב שבו מבנה העין קצר מדי ביחס לזווית השבירה של קרני האור. הציורים נוצרו על פי תמונות שצילמה האמנית במהלך נסיעותיה – שיטוטים במרחבים אורבניים מגוונים.
העבודות מציגות מרחבים מרוחקים, מקטעי נוף ושברירי רגע שבהם חולפת התנועה בשולי שדה הראייה. הציורים, העשויים בטכניקה מעורבת של שמן, אקריליק, גרפיט ופיגמנטים על לוחות עץ, מערבים סגנונות שונים, מאבסטרקט גיאומטרי ועד ריאליזם, מעבודה פרטנית ועד צמצום מינימליסטי. התערוכה מעלה הרהור על שאלת הנראות ומזמנת מסע בין מקטעים של זמנים ומקומות, בין נקודות מבט בלתי שגרתיות, תוך בחינת יחסי הנראה והבלתי נראה.

אלחריזי 9 תל אביב
דימוי: טובה לוטן, ללא כותרת, 2012, טכניקה מעורבת על עץ

***
***

פוקוס שבת: מפגשים בדגש מיוחד במכון שפילמן לצילום

מפגש בתערוכה LUMA עם המרצה יאיר ברק, שיעביר הרצאה על סיפורו האישי  של לסלו מוהולי נאג', מורשתו בבאוהאוס ומגמת ה"ראייה החדשה".
שבת, 22.12.12, בשעה 12:00
הכניסה חופשית
במהלך הסיור בתערוכה יציג יברק את סיפורה של מגמת ה"ראיה החדשה" בראי התקופה וההיסטוריה של הצילום המודרני, ויציג את חזונו של אבי המגמה, לסלו מוהולי-נאג' ואת מורשתו.
יאיר ברק הוא אמן צילום ווידאו, מרצה, אוצר וכותב על צילום, הקים את המחלקה לצילום במנשר ועומד בראש הלימודים המעשיים בחוג לאמנות בסמינר הקיבוצים. ברק הינו זוכה פרס עידוד היצירה לשנת 2012, עבודותיו הוצגו במוזיאונים וגלריות בארץ ובעולם.

מכון שפילמן לצילום – שוקן 27, קומה 3, תל אביב , טל' 03-7283737
www.thesip.org

***

 המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]‏ | ‎03-6041114‎

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *