רב ערב 16.10.2012

בוגרי המדרשה במוזיאון בת ים, חדרי פלאות במוזיאון הרצליה, שיחת אמן בבית העיר וקורס אוצרות ומוזיאולוגיה בירושלים

תומר אזולאי, ללא כותרת, הדפסת דיו, 118X85, 2012.jpg

מִדַּיָּא

תערוכת גמר של המחזור הראשון בתכנית ללימודי המשך באמנות של בית הספר לאמנות המדרשה, המכללה האקדמית בית ברל

מובי, מוזיאוני בת-ים 11.10-3.11

משתתפים/ות: תומר אזולאי, יעל גזית, יעל גסר, ניצן המרמן, נועה יפה, עלמה יצחקי, אורית ישי, ליבר מאי, חלי מזראי, תמר ניסים, לוסיאנה קפלון, שי רטנר, הדס תפוחי
ראש התכנית ללימודי המשך באמנות: רועי רוזן
אוצר התערוכה: ברק רביץ

לאחר שבני ישראל חוטאים במלאכת הפיסול למרגלות הר סיני ומשתפים פעולה ביצירת עגל זהב, אלוהים נגלה בענן, עובר על פניו של משה, וזה קורא אליו "… ה' ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת: נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה…" (שמות, ל"ד, פסוקים ו'-ז'). בשני הפסוקים שלעיל מונים, על פי המסורת, את שלוש-עשרה מידות הרחמים של האל. נוכחותן של אלה רבה בתפילה במועדים חשובים, ומקומן אינו נפקד מן התפילות גם בימי החול מדי בוקר. יתרה מכך, בשל קדושתן ומעלתן היתרה, חל איסור על היחיד לאומרן. אין אומרים שלוש-עשרה מידות אלא בציבור.
בדומה לאמירת שלוש-עשרה מידות, התערוכה, כלומר זמן צאת התוצרים מחללו הפרטי של האמן אל חלל התצוגה הציבורי, היא רגע של עיסוק במידות בפרהסיה. שלושה-עשר בוגרי התוכנית ללימודי המשך באמנות של המדרשה – אמניות ואמנים הנבדלים זה מזה בתחומי העיסוק, העניין והראייה האמנותית, שכונסו יחד לאחר קורות חיים ודרכים שונות – הגיעו לעת בה נהוג להזדקף ולעסוק במידות בציבור, תוך שהם נכונים לאתגר את הרגע הזה, לעיתים, כך נדמה, עד כדי חתירה תחתיו.

דימוי: תומר אזולאי, ללא כותרת
מובי, מוזיאוני בת- ים, רח' סטרומה 6 בת- ים, טל' 036591140,[email protected]moby.org.il

***

חדרי פלאות באמנות עכשווית – מהשתאות להתפכחות

תערוכה חדשה במוזיאון הרצליה אוצרות: דליה לוין, דריה קאופמן וגילה לימון

פתיחה: 8.9.12
נעילה: 19.12.12

חדרי הפלאות היו חלק ממסורת אירופית של אספנות על ידי אצילים ובעלי ממון במאות ה־16, ה־17 ואף ה־18. בחללים אלה קובצו מאגרים אנציקלופדיים של אובייקטים מוזרים, מטרידים, מפתיעים ואקזוטיים. התערוכה "חדרי פלאות" מבקשת לבדוק מה טיבה של אמנות עכשווית העוסקת בנושאים דומים לאלו של חדרי הפלאות ההיסטוריים. התערוכה מציעה פרשנות שלפיה יצירות אמנות עכשווית מעלות תמונת עולם שונה מזו של חדרי הפלאות המוקדמים, תמונת עולם הנובעת הן מהשינויים מרחיקי הלכת שחלו בעולם והן מהשינויים הדרמטיים שחלו בתפיסתנו אנו את העולם. בתערוכה שזורים מספר קווים רעיוניים, וביניהם: המתח הקיים בין ההתרחקות מהטבע והטבעי ובין הכמיהה אל המקום הבראשיתי, המתורגמת לאמצעים מלאכותיים; היקסמות מיפי הטבע, שבחינה מעמיקה יותר מגלה כי מדובר באסונות אקולוגיים שנגרמו כתוצאה ממעשה ידי אדם; גיוסו של הידע המדעי לטובת קפיטליזם דורסני; יצירתם של מיתוסים תרבותיים המשמנים מערכות של כוח; ולבסוף – ריקון מתוכן של דימויים עד כדי תחושה של אבדן יכולתם לייצג את המציאות.

דימוי: אילה צרפתי Paludes
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, רח' הבנים 4, הרצליה

***

קורס אוצרות ומוזיאולוגיה בהנחיית אירנה גורדון ויונתן אמיר

ימי חמישי/שישי לסירוגין – חמישי: 18:00-20:00, שישי: 10:00-13:00

הקוביה – מרכז ללימודי אמנות בירושלים

קורס שנתי המשלב בין הרצאות עיוניות, סיורים מודרכים בגלריות ומוזיאונים ברחבי הארץ ומפגשים עם אמנים/ות, אוצרים/ות ואנשי אמנות נוספים, תוך היכרות עם גישות אוצרותיות שונות, היסטוריה של מוזיאונים בארץ ובעולם ומגמות מרכזיות באמנות בת-זמננו. בסיום הקורס אוצרים/ות התלמידים/ות תערוכה בגלריה של בית הספר.

פתיחת הקורס: 25.10.12
אתר בית ההספר: www.hacubia.jerusalem.muni.il
פרטים והרשמה בטלפון: 02-6283963

***

מפגש אמן עם אגנישקה פולסקה מראיינת: גלית אילת

יום רביעי, 17 באוקטובר, בשעה 20:30
בית העיר, רח' ביאליק 27, תל אביב – יפו
כניסה: 10 ש"ח

במסגרת "שנה של אופנה במוזיאון בית העיר" יתקיים ביום רביעי ה- 17 באוקטובר מפגש עם האמנית אגנישקה פולסקה, המציגה את עבודת הוידאו החדשה "צללית כפולה" שנוצרה במיוחד עבור התערוכה בבית העיר.

במפגש תשוחח פולסקה עם האוצרת גלית אילת, ותספר על השקפת עולמה כיוצרת פולניה צעירה שעבודתה מאופיינת בהתבוננות ביקורתית על ההיסטוריה ותנועות האוונגרד האמנותי הפולני שעל ברכיהן צמחה. פולסקה יוצרת עבודות וידאו מרשימות מחומרים קיימים המשלבות אנימציה, איורים, צילומים ישנים ובנייה מחדש של קטעי ארכיון. בהתערבויות עדינות ומניפולציות שקטות בחומרים הקיימים, היא מוציאה את הדימויים מהקשרם הראשוני ובו בזמן מקנה לעבודותיה נופך כמו-תיעודי. חקירתה הוויזואלית העוסקת בזמנים אבודים ובדמויות נשכחות למחצה, מפנה את המבט למידת ממשותו של העבר, מימדיו הבדיוניים והיותו נתון לעיצוב מחדש. פולסקה, שגדלה בפולין שלאחר נפילת הקומוניזם, היא חלק מדור של אמנים פולנים צעירים שפרץ אל סצנת האמנות הבינלאומית.

* למהירי החלטה – הערב: פורטפוליו לייב 11# בבית העיר – למה עיצוב עכשיו?

Beit Ha'ir 27 Bialik Str. Tel-Aviv-Yafo, Israel | +972 3 7240311 | www.beithair.org

***

1 תגובות על “רב ערב 16.10.2012”

    חדרי הפלאות במוזיאון הרצליה לאמנות, תערוכה מרנינה, עשירה, עמוקה,מושקעת,יפיפיה, חכמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *