רב ערב 24.1.12

תערוכות חדשות בת"א ובהרצליה, יום עיון במוזיאון בת-ים, ספרה של ליהי חנוך "בעירום מלא" ועוד

מערכת "רב-ערב" מיועדת להפצת מידע על אירועי אמנות ותרבות באמצעות ניוזלטר שבועי הכולל פרטים על תערוכות, הופעות, הצגות, כנסים ואירועי תרבות נוספים, ונשלח בחינם לאלפי מנויים. האירועים המופיעים ב"רב-ערב" ומפורסמים בתשלום, נבחרים ומסוננים ע"י עורכי מגזין "ערב רב" רונן אידלמן ויונתן אמיר. במילים אחרות "רב-ערב", הפועל במתכונת דומה למודל של האתר הבינ"ל אי-פלוקס, כולל מידע על תערוכות, אירועי תרבות ומופעים שאנשי המערכת חושבים שכדאי לבקר בהם. בנוסף למידע השבועי, תציע המערכת כרטיסים למופעים נבחרים במחירי מבצע למנויי האתר.


השבוע:


ÜberKitsch – תערוכה חדשה בבית בנימיני

הקיטש נתפס באופן מסורתי כיצירה של טעם רע בעלת מראה זול ומנייריסטי. ברמה הצורנית מתאפיין הקיטש בחזרתיות, עודפות וצבעוניות בוהקת, וברמה התמטית ברגשנות יתרה, פתיינות וייצוג הצדדים הנעימים והיפים של החיים תוך הדרה מובהקת של הצדדים האפלים והכואבים. אלמנטים אלו מייצרים שפה שאינה נושאת עמה את הגיבנת המודרניסטית של אידיאת דלות החומר והמסר, אלא להיפך – חוגגת את העודפות וההכברה. המציגים בתערוכה ÜberKitschמשתמשים באסתטיקה זו, אשר לרוב נלעגת על ידי קובעי טעם ואיכות, ומנצלים אותה כפלטפורמה להעלאת נושאים ביקורתיים, חתרניים או אירוניים.

לא בכדִי נתפסת אסתטיקת הקיטש כאופיינית לתחום הקרמיקה. הקיטש מיועד לייצור המוני, וקרמיקה היא תחום מובהק של ייצור המוני. היכולת הטכנית ליצור במסות גדולות ובלי פערי איכות, הביא את האמנות הקרמית ליצירת מערך של ייצוגים קאנונים אופייניים. העבודות בתערוכה  ÜberKitschמתיישבות כטפיל על גבן של מסורות קרמיות ומנצלות את הצורה שטבעו להדגשת תמות חדשות. הצורות המוכרות – פיגורינות, צלמיות פריון, ביצי פברז'ה – מקבלות תפנית ליצירה חדשה בעלת הקשרים היסטוריים ואמירה עכשווית.
משתתפים: אליאונורה אורלי אדלביץ', שאולי ארזי, גיא ג'אנה, אנה כרמי, יוחאי מטוס, ורד ניסים, אמנון עמוס, מירי פליישר, אמילי קייג', אסנת ריצ'מן.

אוצר: רועי מעין
26.1.12  –   24.3.12
פתיחה: יום חמישי 26.1.12בשעה 19:00
בפתיחה יתקיים פרפורמנס בביצוע אמילי קייג'.
ייעוץ אמנותי ועבודת ווידיאו ענת כ"ץ.
ביצוע חי של עבודת קיר על ידי יוחאי מטוס.


כתיבת הארץ –  תערוכה של דורית פלדמן

משכן האמנים, הרצליה
פתיחה: מוצ"ש ה-28 בינואר

תערוכתה של פלדמן, הכוללת עבודות צילום, פסלי טקסט ועבודת וידאו, מלווה בספר אמן שנוצר בדיאלוג עם שיריה של אוצרת התערוכה ורדה גנוסר, וכולל מאמר של פרופ' משה צוקרמן. שיח מתמשך במרחב הביניים שבין אמנות פלסטית לשירה הניב מפגש הבא לידי מיצוי בייצוגים ויזואליים של נוף מקומי ובשירים השואבים את השראתם מאותו נוף. שתי עמדות תצפית חוברות, באמצעים שונים, ליצירת תהודה חדשה. ב'גוף' פסלי אבן החול  הנקראים 'מִכְרה מילים', הותזו אותיות השירים והן עולות וצפות כתודעות  ארכיאולוגיות או לחילופין מתגלות כ"אוצר של מילים" .
הארץ המופשטת והארץ המקומית מבקשות לייצר את מפת הנִראות, את הזיקה להוויה דיאלקטית, טעונת סמליות צורנית וסמנטית, ואת המנעד של דיבור שירי המבקש תדיר לאסוף את רשמי הזמן והמקום לכדי חטיבה מלוכדת. כדברי משה צוקרמן: יחס דיאלקטי זה בין תרבות וטבע מוצא את ביטויו המובהק באחד מאמצעי המבע האמנותיים המשמשים את פלדמן ביצירותיה: היא משלבת באורח אינטגרלי הדפסי מפות גאוגרפיות בתוך תצלומי הנופים המרהיבים, ומקפידה בתוך כך על מיומנות גרפית ועל דיוק אסתטי כה מהודקים עד כי פעולת האינטגרציה נדמית כ"מובנת מאליה" – הטבע ומיפויו הופכים למקשה אחת. לאקט המונטאז' הצילומי היבטים שונים: מצד אחד, יש בו כדי לתת דין וחשבון אמנותי על אותו ממד ציווילזטורי של השליטה בטבע על־דרך ההתרחקות ממנו: הכפפת הטבע לקטגוריות המארגנות אותו באמצעות סימונו, קטלוגו, כינויו בשמות, פורמליזציה הגרפית־מדעית שלו וכיו"ב. מצד אחר, ייצוגו נעשה מופשט יותר: אם הצילום מתפקד כייצוג מימטי נטורליסטי שלו, מופיעה המפה כבר כהפשטה של נטורליזם זה, בבחינת ייצוגו של הייצוג".

גלריית משכן האמנים, רח' יודפת 7 (כניסה מרח' נורדאו 50)
אוצרת: ורדה גנוסר
שעות ביקור: ימים א'- ה' 10.30-14.00, או על פי תיאום טלפוני 09-9510601
שיח גלריה בהשתתפות פרופ' משה צוקרמן יתקיים בשבת, 11.2.2012, בשעה 11.00
נעילה: 25.2.2012
www.artistsresidence.org
www.doritfeldmanartist.com


4 עותקים בחינם מספרה של ליהי חנוך "בעירום מלא"

יומן דוקומנטרי-שירי המסופר כמסע בזמן. סיפור על אהבה גדולה המגיעה אל המערכה האחרונה, ואל הפרידה הכפויה בסוף הדרך. סיפור על גלגולי הפנים והיפוכי התפקידים בדרכי החיים. מילדים להורים. מהורים לסבים. ושוב לילדים של ילדינו.
"אני חושבת על האב שמסר את בתו לחופה ועל הבת מוסרת את אביה למוות".
בקול שירי ייחודי ויפהפה, מספרת ליהי חנוך את הסיפור הנצחי, הגדול והעצוב, של משפחה אחת ישראלית מאוד.
"מתפוררת כמו לחם ישן. כמו חלום".
ליהי חנוך, תסריטאית- במאית ומשוררת. ספריה הקודמים: סעיף צ'לו (2005) סדרת פרוזה, ידיעות ספרים, מתוך התנאים (1999) הוצאת הקיבוץ המאוחד, בגובה החיטה (1991) הוצאת כתר.
בעירום מלא רואה אור בסדרת "ליריקה", הוצאת ידיעות ספרים בעריכת עליזה ציגלר

מעוניינים/ות בספר? 4 ספרים יחולקו במתנה לפונים/ות הראשונים/ות. כתבו ל:  [email protected] וציינו שם מלא, כתובת למשלוח ומספר טלפון.


שבת פרפורמנס בבארי

שבת ה- 28/1/2012 בין השעות 14:00-10:30, בבית העם בקיבוץ בארי תוקדש כולה למופעי פרפורמנס בהשתתפות עדינה בר-און, ג'וזף שפרינצק, עירית מנור, ליאור אמיר קריאל וג'ייסון לים.

בתכנית:
מיצגים בבית העם וברחבה הסמוכה, הקרנות וידיאו של מיצגים במוניטורים, פינות ישיבה, כיבוד חורפי: מרקים  ביתיים, לחמים תוצרת עצמית וסחלב חם.
הכניסה חופשית
האירוע יתקיים בשיתוף פעולה בין סטודנטיות מהתוכנית ללימודי תרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר לבין הגלריה בבארי.

לעדכונים ומידע נוסף בפייסבוק:
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם:
אוצרת הגלריה בקיבוץ בארי: זיוה ילין-  0547918049 [email protected]
אשת קשר: מורין לבב- 0527023094 [email protected]

הצצה בקטע מיו טיוב: Josef Sprinzak: Performance, Ariel Mayrose: Video


יום עיון:


זהויות מקבילות בחינוך – נוכחים ונפקדים
יום עיון במסגרת התערוכה "בריסטולים" במוזיאון בת-ים לאמנות עכשווית

יתקיים ב-30.1.12
15:00-15:30 התכנסות
15:30-17:00 מושב ראשון: "מחוץ לתחום" – הנכחת זהויות במערכת החינוך
יו"ר: דפנה שלום – אמנית המשתתפת בתערוכה ומיוזמות יום העיון
•           שאול ביבי, בית ספר "קדמה" : החשש ממזרחיות – איום על בסיסי הרעיון הציוני
•           נגה אלנה, בית הספר "יונה בוגלה", רחובות: חזון, יישום והצלחה בקהילה האתיופית
•           מימי חנניא ויובל תמרי, בית הספר "ויצמן", יפו: שהות ערבית בבית ספר יהודי

17:00-17:15 הקראת שירה: דניאל עוז, אלטייב ע'נאים, נוית בראל
17:15-18:45 מושב שני: מיזוג תרבויות (אינטגרציה) / הפרדת תרבויות (סגרגציה)
יו"ר: ד"ר קציעה עלון – חוקרת תרבות
•           חניתה חדד: תוכניות הלימודים ותפיסת העצמי בקרב בני נוער
•           ד"ר אבי בראלי: בין ממלכתיות לרב-תרבותיות
•           פרופ' אילנה שוהמי: נוף לשוני

18:45-19:15 הפסקה
19:15-19:30 הקראת שירה: מתי שמואלוף, אפרת ירדאי, קוסטה קפלן
19:30-21:00 מושב שלישי: "תלמידים טובים תלמידים רעים", זכרון אישי ממערכת החינוך והשפעתה
יו"ר מאיר טאטי – אמן, אוצר התערוכה ומנהל מחלקת החינוך של מוזיאון בת ים, בהשתתפות אפרת ירדאי, דוברת האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, פעילה חברתית וכותבת שירה, והבמאית והתסריטאית מירה לשם. באירוע יוקרן סרטה של לשם "חברות", שנוצר במסגרת פרויקט "נערה 2011", בשיתוף נערות מבית הספר "בית וגן" בבת-ים.



רביבה רגב  פלזמות סאבי נייר וצילום

עבודות הנייר הגדולות של רגב מורכבות מחיבור של שדות צבע שנוצרו במהלך יציקת הנייר על מסגרת אחת. את הנייר יצרה בסדנת נייר ביפן, בה מכינים את הנייר בתהליך מסורתי בעבודה ידנית.
בעבודות הנייר יוצרת רגב מספר רבדים של קולאז' ביצירה אחת. זהו קולאז' ללא ה-"קולא" = הדבק המחבר. התפיסה הקולאזיסטית של האמנית, משיכתה לאורגני ולמתכלה, החוסר בשלמות, "גימור" לא גמור, גימור לא מלאכותי. תואמים את משיכתה לתרבות היפנית בעיקר לתפיסת החיים של הוואבי-סאבי שהוא יופיים של הדברים הלא מושלמים, ארעיים וחסרים.
סדרת התצלומים "אנדרטאות אנושיות" מתייחסת באופן ישיר הן לתפיסה הראייתית הקולאזיסטית והן לתפיסת היופי של הסאבי. רגב מצלמת רהיטים ישנים בחללים נקיים. היא מכניסה לתוך הווילה היוקרתית (טרם איכלוסה) רהיטים עתירי פגמים, חרוטי זמן. היא משכפלת אותם, מה שמבליט את דלותם, בדידותם ובלותם, והצילום  המבויים  מעצים  את האוביקטים  בחלל  המנוכר לכדי  הפיכתם  ל "אנדרטה אנושית".

פתיחה: יום חמישי ה 26/1/12 בשעה  20:00
בית האמנים ע"ש זרצקי, ר"ח אלחריזי 9, תל אביב

התערוכה מלווה בהשקת ספר אמן


מתיחת קו – אמנות ספרדית בת־זמננו | לוויינים: עומר פסט – עבודות וידיאו
שתי תערוכות חדשות במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

מוצ"ש ה־ 21בינואר 2012, בשעה 20:00


Angela De La Cruz, Larger than Life

מתיחת קו
אוצרת: גילה לימון
לראשונה בישראל מוקדשת תערוכה לאמנים ספרדים בני־זמננו. האמנים המשתתפים בתערוכה, קרלוס איריחלבה, קרלוס בונגה, דורה גרסיה, אנחלה דה לה קרוז, כריסטינה לוקס, פרן מאנה, מתיאו מטה, חררדו קוסטנסה ואיזבל רוקמורה, מציגים ציורים, מיצבים, תצלומים ועבודות וידיאו שעוסקות בתהליכי יצירתם או חצייתם של גבולות מסוגים שונים. העבודות בוחנות גבולות בין מדינות, בין תקופות היסטוריות, בין צורות התנהגות מקובלות לבלתי מקובלות, בין מרחבים מלאכותיים למרחבי הטבע, ואת הגבולות בין אמנות, פילוסופיה וחיי היום־יום.

לוויינים: עומר פסט
אוצר: יהושע סימון
התערוכה כוללת קבוצת עבודות מהשנים האחרונות ומשלבת הקרנות סרטים והצבות וידיאו. עבודותיו של פסט, שנולד בישראל, למד בארה"ב וחי ופועל בברלין, טרם הוצגו בארץ, וזוהי הזדמנות ראשונה לצפות בהן בישראל.
במסגרת התערוכה יוצגו עבודתו האחרונה של פסט "5,000 רגל זה הכי טוב" (2011), הצבת הווידיאו "נוסטלגיה" (2009) ועבודת הווידיאו "האמרה הגדולה" (2007). התערוכה, הפזורה ברחבי המוזיאון כלוויינים, מתמקדת בתהליכי העבודה וההצבה המיוחדים שפיתח פסט במסגרת עיסוקו בחומר תיעודי ובפורמטים בדיוניים: ראיונות וצילום במעגל סגור, ז'אנרים טלוויזיוניים ועלילתיים, תצלומי אוויר ותצלומים ממבט־על לא מאויש כשל לוויין. פסט, יליד 1972, זכה בפרס הנויינשיונאלגאלרי לשנת 2009 (המקבילה הגרמנית לפרס טרנר הבריטי), ובמדליה של הביאנלה של מוזיאון וויטני לאמנות אמריקנית בניו יורק (2008).

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, רחוב הבנים 4, הרצליה, מיקוד 46379
09-9551011    www.herzliyamuseum.co.il
שעות פתיחה: ימים ב', ד', ו' ושבת – 14:00-10:00, ימים ג', ה' – 20:00-16:00, בימי א' המוזיאון סגור למבקרים


 וידאו רשת, קופסה שחורה – תערוכה חדשה בגלריה גבעון

אוצרים: דורון גולן / מייקל ספקואוסקי

התערוכה “וידאו רשת, קופסה שחורה” מציגה לקט עבודות וידאו המופיע באתר האינטרנט http://dvblog.org. האתר, שפועל משנת 2005, מהווה עדות להתרחבות המהירה של אמנות הוידאו באינטרנט, ובמיוחד וידאו-ארט שנוצר מלכתחילה במטרה לעלות לרשת. האתר מתפקד כמגזין וידאו יומי מקוון וארכיון עבור קטעי וידאו בפורמט ’קוויק–טיים’. האתר ניסה למקם את פריחת הוידאו באינטרנט בהקשר של מסורת הקולנוע הניסיוני של המאה ה-20, והיה אחד הראשונים לעשות זאת, תוך התייחסות גם לקשרים שבין אמנות וידיאו ל”קולנוע שימושי” באמנויות כגון פרסום, קליפים וקומדיה. התעקשות יוצריו כי כל יצירה שמופיעה באתר חייבת להיות מאוכסנת בשרתיו הפכה את האתר לארכיון ייחודי המתעד את שנות ההתפתחות הראשונות של וידאו-ארט ברשת.

השם “קופסה שחורה” נבחר תוך התייחסות למצגת הקולנועית של “תמונה זזה” בחלל הגלריה, כמו גם למטאפורה של מכשיר ההקלטה המותקן במטוסים. זוהי מערכת סגורה של רכיבים שמטרתם לתעד מסד שונה וחיוני של נתונים. הכותרת מתייחסת גם לעובדה שהממסד האמנותי ושוק האמנות מתעלמים מאמנות הוידאו ברשת, אולי בגלל הקשיים לשווק עבודה שניתנת לשכפול בקלות יחסית. צפיה בתערוכה תבהיר כי נתון שיווקי זה אינו קשור בשום אופן לאיכות העבודות.

התערוכה מוצגת במשך 4 שבועות, כשבמהלכה מוקרנות עבודות וידאו בלופ בשלושת חללי הגלריה. התצוגה משתנה בכל יום חמישי. לוח הזמנים ושמות האמנים באתר התערוכה:
http://givonartgallery.com/wordpress/?page_id=2929

גלריה גבעון לאמנות, גורדון 35, תל אביב
http://givonartgallery.com

שעות פתיחה
ראשון: 14:00–10:00
שני–חמישי: 19:00–11:00
שישי: 14:00–10:00
שבת: 14:00–11:00


 המודעות ב"רב-ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר
[email protected]
03-6041114

follow on Twitter | friend on Facebook | שלחו לחברים

1 תגובות על “רב ערב 24.1.12”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *