לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-19.1.2012 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

 שבוע חדש ומרגש עוד רגע כאן, ואיתו תערוכות חדשות ומרגשות לא פחות: והערב, יום חמישי ה-19.1: ירחי יריחו, איתן בן משה באלון שגב, עם מעין חורשת פסלים של מוטציות, שבין עצים לשאריות של בעלי חיים ותרבות אנושית ששקעה, היוצרים תחושה קולנועית אפוקליפטית. מראות, מאיה כהן לוי בגלריה גורדון, עם סדרת עבודות חדשה בהם היא ממשיכה […]

 שבוע חדש ומרגש עוד רגע כאן, ואיתו תערוכות חדשות ומרגשות לא פחות:

אלי ברק

והערב, יום חמישי ה-19.1:

ירחי יריחו, איתן בן משה באלון שגב, עם מעין חורשת פסלים של מוטציות, שבין עצים לשאריות של בעלי חיים ותרבות אנושית ששקעה, היוצרים תחושה קולנועית אפוקליפטית.

מראות, מאיה כהן לוי בגלריה גורדון, עם סדרת עבודות חדשה בהם היא ממשיכה את עיסוקה בנופים טבעיים ואורבניים, תוך השמת דגש על הפן האפל ולעיתים מטיל האימה של נופים מוכרים.

פתיחה כפולה  בקונטמפוררי: שתי וערב, שרי כראל עם עבודת וידיאו וסדרת פוטוקולאז'ים על נייר, בהם היא משחקת באובייקטים הקשורים לאתוס המודרניסטי העיצובי והאמנותי, כשהיא מתייחסת אל האסתטיקה המודרניסטית כאל ארכיאולוגיה שמתוכה היא חופרת ודולה ממצאים, המעידים על תרבות מסוימת. כלבי דם, עדי בר, עם רישומים על נייר באמצעות דם הלקוח מגופה ועטי כדורי אדומים. הרישומים מתמקדים בעיקר בחיות: כלבים, עורבים, יונים, חולדות, חתולים וצמחייה חולית. הבחירה שלה לצייר באמצעות דם ועטים אדומים נובעת הן מחיפוש אחר גוון גופני אורגאני,  הנע בין חום בהיר לאדום כהה, והן כאמירה מוקצנת על חיים ומוות, המגולמת בדמות הכלב. אוצרת: טלי תמיר.

דאמב אנד דאמבר– הרן מנדל ואלעד לרום בגלריה מנשר, עם תערוכה שנוצרה באופן טבעי, היות וה-2 חולקים חלל עבודה. המילה dumb מגדירה מספר מצבים. הראשונה, חוסר היכולת לדבר.  השנייה, מילת גנאי לאדם שאינו מסוגל לדבר. השלישית, אדם לא חכם באופן ניכר. העבודות שלהם שונות זו מזו בפעולה הראשונית, אך שניהם עוסקים בחומרי ההשראה שלהם באופן קולאז'יסטי, בלי היררכיה, כשהדימויים והחומרים מייצרים משמעויות חדשות בנקודות ההשקה שלהם.

Beach boy, איציק למבז בגלריה משרד, עם גרסאות משלו להוויה ולהווי של כל ים בכל מקום, בציורי אקריליק על בד. אוצרת: חנה קופלר.

נוזלים באמנות עכשווית תערוכה קבוצתית בגלריה ליטבק, במסגרתה יציגו 17 אמנים ישראלים ובינלאומיים במספר תחומים – ציור, פיסול, צילום, וידאו ארט וזכוכית. במרכז התערוכה "נוזלים באמנות המודרנית" תוצג השאלה כיצד האמנות העכשווית מושפעת משינויי העידן המודרני כאשר היצירות עוסקות בנוזלים. כל אחד מהאמנים המציגים עוסק בזוית מסוימת של הנושא, אם בנוזל עצמו או באלכימיה של הנוזל, אם בהפיכתו מנוזל למוצק או מנוזל לחומר. מציגים: קייט גילמור, דודי חסון, שנטל יופה, מרלין מינטר, אורי ניר, מירב סבירסקי, היראקי סוואה, וצלאב סיגלר, טל פרנק, יפעת בצלאל, חיה רוקין, בו ריטסון, אסף שושן. אוצרת: מרי שק.

תופעות לוואי 2 – עיר וטריטוריה, תערוכה קבוצתית בגלריה קיימא – ציירים, פסלים, צלמים, אדריכלים, משוררים ואמני מדיה חדשה מקומיים ובין לאומיים מתייחסים למרחב והמרקם העירוניים. מציגים: גלעד אופיר, תומר אזולאי, ליאת אלבלינג, מונטי אלון, נועה ארבל, ניר ארצי, אשנבי, מירלה ב., נאוה דה שליט, אילן דותן, ברוס וולדמן , יהודה ויזן, צבי טולקובסקי, טובה טורין, עודד כרמלי, דניאל להמן, אמיר מנשהוף, שלום סרי, נועם עומר, יורם פוגל, מלאני רוזנצוויג, ריקרדו  רויסטשר, רונן שהרבני, ירון שטיינברג, אמיר תומשוב. אוצרים: אדריכל פיליפ ברנדס ויעל פרבר.

בטמפו רובטו, נוקס ומחסה של סוזנה מ. וינטרלינג ושיתוף-פעולה עם נדירה חוסיין. בתערוכה יוצגו הדפסים צילומיים שנוצרו במיוחד עבור החלל. בנוסף, הזמינה וינטרלינג את האמנית הצרפתיה נדיה חוסיין לשיתוף פעולה, ביצירת פסל גדול-מימדים שיחבר את תקרת הגלרייה לרצפתה.

נופים לבנים, תערוכת צילומים של יצחק דוידוביץ במוזיאון יפו לעתיקות, במסגרתה יוצגו למעלה מ-300 צילומים מרהיבים, שצולמו בלפלנד שבפינלנד. אוצר: גיא עולמי.

מחלקת החינוך של מוזיאון ת"א יוצאת בסדרת מפגשים עם אמנים ישראליים שיספרו על יצירתם ותהליכי עבודתם. את הסדרה יפתח עדי נס, שיספר על דרך עבודתו המיוחדת, על הרעיונות המסתתרים מאחורי תצלומיו ועל החיבור בין סיפורי תנ"ך למציאות בת ימינו.

בית הספר מוסררה חוגג 25 שנה בהשקת כתב-עת חדש: חממה, כתב עת בנושא אמנות ושינוי חברתי, שישמש במה ליוצרי פרויקט חממת האמנים לשינוי חברתי, שמטרתה   לייצר ולטפח חממה רעיונית ומעשית לפרויקטים אמנותיים הפועלים בפריפריות. זוהי סדנה תהליכית, לימודית ומעשית אשר פועלת בשלושה תחומי יצירה: צילום סטילס, וידאו, שירה ו\או פרוזה. משתתפים בכתב העת: טל אמויאל, ליאור אמיר-קריאל, ציון אסולין, גדעון (גידי) בועז, אייל בן-דב, אפרת בן – יהודה – לוין, יובל בן יהודה, יעל בר-און, פרופ' זלי גורביץ', אביטל גרא, יוסי דברה, פרופ' אבנר דה-שליט, ענת זכריה, יובל יבנה, בעז יניב, ענבל לימור, ד"ר גלעד מאירי, תאמר מסלאחה, רחל נחושתן דותן, אבי סבג, רוני סומק, רונית פורת, רוני פרי, פרופ' משה צוקרמן, גל רווה – פרנקל, אביגיל ריינר, איתן שוקר, עמי שטייניץ, נועם שרון. עורכים: אבי סבג ואיריס פשדצקי. לכבוד השקת כתב-העת יתקיים שיח פתוח בנושא אמנות ומחאה חברתית בהנחיית פרופ' יוסי יונה ובהשתתפות צ'רלי ביטון דפני ליף ורגב קונטס.

 

מתן ישראלי

יום שישי, ה-20.1:

היונים של מוחמד ג'ולני – מתן ישראלי בשיתוף מגדל היונים מוחמד ג'ולני בגלריה ברבור הירושלמית. 24 יונים נבחרות מתוך אוסף היונים של ג'ולני יוצגו למשך שלושה שבועות בתוך חלל שיצר ישראלי ומותאם למבנה הגלריה – חלל הגג של הגלריה יהפוך לשובך המאפשר למבקרים לעלות למפגש קרוב עם יוני נוי, יוני תעופה ויוני מאכל. ורק למקרה שאתם מתחילים לדאוג, אל חשש: התערוכה נערכת בפיקוחו של הווטרינר רן מרגלית ובאישור הווטרינר העירוני והממונה על חוק צער בעלי חיים.

תערוכת ציורים זוגית של רות שלוס ויערה אורן בגלריה תירוש בהרצליה פיתוח. התערוכה צמחה מהרצון לגשר בין פערי הדורות של יוצרים ישראלים, תוך סקירה פרספקטיבית לצד מבט רגעי ועכשווי. אוצרת: עינב זיו.

שיח בגלריה הקיבוץ, בתערוכות יחידות של אורלי סבר ונוף תחום של צור ברק, בהשתתפות האמנים ויעל קיני, אוצרת התערוכות.

 יום שבת, ה-21.1:

במוזיאון הרצליה: מתיחת קו, תערוכה המוקדשת לאמנים ספרדים בני־זמננו, עם ציורים, מיצבים, תצלומים ועבודות ווידיאו העוסקים בתהליכי יצירתם. העבודות בוחנות גבולות בין מדינות, בין תקופות היסטוריות, בין צורות התנהגות מקובלות לבלתי מקובלות, בין מרחבים מלאכותיים למרחבי הטבע, ואת הגבולות בין אמנות, פילוסופיה וחיי היום־יום. לראשונה בישראל המוקדשת תערוכה לאמנים ספרדים בני־זמננו. האמנים המשתתפים בתערוכה: קרלוס איריחלבה, קרלוס בונגה, דורה גרסיה, אנחלה דה לה קרוז, כריסטינה לוקס, פרן מאנה, מתיאו מטה, חררדו קוסטנסה ואיזבל רוקמורה. אוצרת: גילה לימון. ובנוסף, לוויינים של עומר פסט, עם הקרנות סרטים והצבות וידיאו. אוצר: יהושע סימון.

מרה שחורה, ליאב מזרחי בגלריה קו 16, עם ציורים, אובייקטים ורדי מייד מטופל המתלכדים יחדיו לנרטיב קוהרנטי אחיד. מקור המונח מרה שחורה מצוי בעת העתיקה ומתייחס לתורת ארבע הליחות: מרה אדומה (דם), מרה לבנה (כיח), מרה צהובה (מרה) ומרה שחורה. על פי מדד הליחות נקבע שאדם הסובל מעודף באחת המרות נידון לסבול מחוסר איזון גופני וכתוצאה מכך יחלה במחלות שונות. עודף במרה שחורה התבטא במזג מלנכולי ודיכאוני ומכאן נקשר במאות מאוחרות יותר למחלות נפש ושיגעון. העבודות בתערוכה מתבוננות פנימה אל תוך נבכי נפשו, ובוחנות את הקשר בין פסיכולוגיה לאמנות דרך מערכת של סימנים וסמלים מתולדות האמנות. אוצרת: סאלי הפטל נוה.

מודל עירום, רונית יודקביץ' בגלריה 121 עם מיצב – ציור, אובייקט, סאונד. .."המשמעות העיקרית של המיצב מצויה בסיפורה הפנימי, האישי שנחשף כאן. המיצב מתעמת עם עיניים שופטות ומפשיטות, עיניים שחודרות מבעד לפסאדה ומציצות בקרבי הקרביים".. (מתוך הקומוניקט). אוצרת: נורית טל-טנא.

בבית האמנים בירושלים: טבע דומם של אדוארד לוין, כארבעים ציורי שמן ואנקאוסטיקה של טבע דומם באוצרותו של יאן ראוכוורגר. פרויקט מסלול 2: אורזים הולכים של מרגו גראן, "מדריך למשתמש" במסע אל עולמות מתגלים ומשתנים, בהם ניתנת האפשרות לצמוח מחדש ולטפס אל פסגות נשגבות – ממשיות ומטפוריות. אוצרת: סורנה שניידר. זרעים חיים של מרים סמולר, עם עבודות העוסקות בהריון כנושא אסתטי, סמלי ורגשי. אוצרת: אירנה גורדון. ובנוסף, תערוכה שלישית בסדרת נדבך 17: כתם של אור טסמה, שעלתה עם משפחתה לישראל מאתיופיה בגיל חמש וחצי, ומגיל 12 והלאה לוותה ע"י מצלמה, כלי ששימש אותה לפיענוח החברה הישראלית אליה הגיעה כמהגרת החותרת להשתייך. התערוכה עוסקת בציר הזמן בחייה של אור, מגיל ההתבגרות ועד היום, ובמקומה היום כאשה ישראלית יוצרת. אוצר: איל פרי.

יום ראשון, ה-22.1:

איך צילמו מחאה אז ועד היום? בשם המחאה, תערוכת צילומי 60 שנות מחאה בישראל תפתח היום בבית אבי חי, בעקבות אירועי הקיץ. בשונה מתערוכות אחרות שהתקיימו כמעט בזמן אמיתי ותיעדו את האירועים עצמם, תערוכה זו שמה לה למטרה לעצור ולבחון עשייה הנפרשת על פני כמה עשורים של צילום מחאה בישראל. התערוכה מעניקה לאירועי מחאה חשובים שהתרחשו במדינה גם פרספקטיבה היסטורית ולצידה התבוננות מנקודת המבט של הצלמים. בין הצלמים המשתתפים בתערוכה: דוד רובינגר, בועז אהרונוביץ, דניאלה הורבין, בועז לניר, דיויד סילברמן, ניר עברון ואחרים. אוצר: חגי שגב.

יום שלישי, ה-24.1:

על אהבה ומוות – רובנס: ונוס ואדוניס, שיח גלריה במוזיאון ישראל עם שלומית שטיינברג, אוצרת התערוכה.

שיח גלריה בתערוכה שיודע/ת לשאול בגלריה של החוג לתקשורת צילומית של מכללת הדסה, בנוכחות אמני קבוצת אינדי לצד האוצרת אתי שוורץ וראש הלימודים יהודית גואטה.

הקרנת הסרט ציון בבית העיר, שאחריו יתקיים מפגש אמן בהשתתפות יוסף ז'וזף דדון על (שיתייחס ליצירותיו, מקורות ההשראה שלו ופרויקטים חדשים עליהם הוא עובד), דרורית גור אריה שתדבר על הסרט בהקשר לתערוכה הנוכחית בבית העיר וכן על עולמות התוכן הייחודיים לו), והמוסיקאית ריף כהן (שתדבר על הפסקול שיצרה לסרט וכן תשמיע מוסיקה שלה ושל מוזיקאים המשמשים לה כמקורות השראה).

מונטי אלון

ועוד קצת:

…"נולדתי עם הדיסק וגרסת הבטא של הפוטושופ. אני חולה על זה – זהו שקר מופלא … מה שהודפס, נעשה בעבור תערוכה. אני לא מת על הדפסות. כיוון שהצילום דיגיטלי, הוא צריך גם להיות מוצג באופן דיגיטלי"… (יורם קופרמינץ)

—-

רוצים להיות איתי בקשר? [email protected]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *