לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-27.10.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

החגים רק לפני רגע הסתיימו לזמן הקרוב, והחיים שוב תופסים את הקצב המהיר הכה אופייני להם.  הערב, יום חמישי, ה-27.10 –   יתחיל שבוע פתיחת עונת התערוכות בירושלים עם מנופים, עשרות אירועי אמנות ותרבות שיתמקדו מדי יום באזור אחר של העיר. מנופים הוא יוזמה עצמאית של אמנים ירושלמים, המובל על ידי האמניות לי היא שולוב […]

החגים רק לפני רגע הסתיימו לזמן הקרוב, והחיים שוב תופסים את הקצב המהיר הכה אופייני להם. 

אלון קדם

הערב, יום חמישי, ה-27.10 –  

יתחיל שבוע פתיחת עונת התערוכות בירושלים עם מנופים, עשרות אירועי אמנות ותרבות שיתמקדו מדי יום באזור אחר של העיר. מנופים הוא יוזמה עצמאית של אמנים ירושלמים, המובל על ידי האמניות לי היא שולוב ורינת אדלשטיין בשיתוף עם הגלריות בירושלים, חללי התצוגה בעיר, קבוצות יוצרים עצמאיים, מרכזי תרבות, אגף האמנויות בעיריית ירושלים והקרן לירושלים .

לתכנייה המלאה של מנופים 2011.

פייסבוק.

הנה כמה תערוכות שתוכלו למצוא שם:

בבית האמנים תוכלו למצוא את הנמרודים החדשים באוצרותו של גדעון עפרת, המתעדת את ה"נמרודים" השונים של האמנות הישראלית לדורותיה. בניגוד לאידיאליזציה הגופנית של נמרוד של דנציגר, יוצגו טיפולים מודרניים יותר, העונים לארוס, לשריריות ולכוחניות של הצייד הקדמון. משתתפים בתערוכה: אילן אוורבוך, אברהם אופק, יונתן אופק, שי אזולאי, בועז ארד, בן בז'רנו, גיא ברילר, אלי גור אריה, אפרת גל-נור, דרורה דומיני, יצחק דנציגר, אליעזר זוננשיין, אלדד זיו, ארז ישראלי, אפרים משה ליליין, עידו מיכאלי, עדי נס, רונן סימן טוב, דוד עדיקא, יונת עופר, אחיה ענזי, פרלי פלציג, מנשה קדישמן, אפרת קדם, בני קורי, רחל קיני, אורה ראובן, דורון רבינא, איצו רימר, רבקה רין, יחיאל שמי, אמיר שפט, יגאל תומרקין.

עוד בבית האמנים: פתיחת התערוכה של אלון קדם, זוכה הפרס לציור ע"ש אסנת מוזס לאמן צעיר לשנת 2011. אוצר מלווה: אבי סבח.

צמוד בברבור, שלושה זוגות של אמנים שבדרך כלל עובדים עצמאית והתאחדו לעבודה משותפת במסגרת התערוכה, כשהם מאוחדים סביב הסקרנות וההתעקשות לשמור על האופי הדיאלוגי של היצירה שבא לידי ביטוי לא רק בתהליך אלא גם בתוצאה הסופית. האמנים: נעמי לב + אלעד רוזן, אור הרץ + אברהם קריצמן, מאשה זוסמן + גבי קריכלי.

פורמטולוגיה ביפו 23, מארזי מוזיקה בעבודת יד עם חומרים חד פעמיים ונדירים. אוצרים: דודיק אופ ורני זגר.

בקרו בנומנסלנד – הרשות העצמית וקבוצת מוסללה מזמינים לסדרת פעולות, מחוות, סיורים, הופעות ואובייקטים אמנותיים במרחב הציבורי, וקריאה לבחון את הסימנים הסמויים מעין, בלתי מוגדרים וחמקמקים, המרכיבים את חיי היומיום, בדרך למפגש מרתק עם המקום ושאלת גבולותיו ובעלותו. משתתפים: חנאן אבו חוסיין, רונן אידלמן, הכוריאוגרפית איריס ארז והרקדנים אסף אהרונסון, אופיר יודלביץ', תמי ליבוביץ', אסף אהרונסון ואמלי קומבט, נעה ארד-יאירי, יעל בלבן, איתי בן נון, יהודה בראון, גיא ברילר, מוחמד ג'באלי, גברי גיא, "טפט" – ביניה רכס ואביעד אלברט, מיכאל ז'ופרנר, לביא זיטנר, צבי טולקובסקי, יובל יאירי, מתן ישראלי, נועם כוזר, עירית מנור, אליעד לנדאו, פורת סלומון, עדי סנד, שניר קציר, קרקס שבזי – אמנון ברי ונתנאל גולדברג, חיה רוקין, חן שפירא. אוצרות ועריכה: גיא ברילר, יובל יאירי, לאל קליין. שידור: גיא ברילר.

קליפות אדומות בסדנת ההדפס, תערוכה המציגה תהליך עבודה של שבע אמניות, לצד עבודות וידאו, ציור וצילום. מציגות: הילה בן ארי, אורנה ברומברג, ג'ניפר בר לב, נעמי בריקמן, רקפת וינר-עומר, נעמי טנהאוזר ונועה צדקה, בסדנת ההדפס. אוצרת: נעמי טנהאוזר.

בערב הפתיחה יעמדו לרשות המבקרים שאטלים ללא תשלום, בכדי לאפשר לקהל לנוע בקלות בין הגלריות וחללי התצוגה השונים. בתוך השאטלים עצמם יוצגו עבודות אמנות ופרפורמנס של יוצרים מקומיים: נועה אלרן, אמיר בולצמן, ליאורה וייז, לנה וליאוניד זייגר, ענבר בן-ישי, יוגב פריליכמן ונדב בן נון שיגיע מתל אביב וינפיק מבט תחתי על העיר.

ומה בהמשך השבוע?

ביום שבת יתקיים אירוע פתיחה בעין כרם וסביבתה – בית האמנות מבשרת ציון, סטודיו זיק בית נקופה, מעמותה במרכז לאמנות ומדיה ע"ש דניאלה פסל עין כרם. לפרטיםו נוספים כאן.

ביום שלישי יתקיים אירוע פתיחה בעיר העתיקה (מוזיאון מגדל דוד, חנויות הסוחרים ברובע הנוצרי).

וביום רביעי, אירוע פתיחה במוסררה.

רן סלוין

רוצים עוד? הנה חלק ממה שיקרה במרכז הארץ:

אורסולימום, רן סלוין בגלריה גבעון, עם סרט עתידני שמתחיל כשמתחת לעיר העתיקה של ירושלים מתגלה בחפירה חדשה פיסת היסטוריה עתידנית, החושפת עבר לא ידוע, מתקופה קדומה יותר מהתורה.

שר היער, אילון גנור בגלריית מנשר, עם צילומים בעקבות אגדה דנית, המספרת על לילית של אב ובנו ביער. שר היער רודף נשמותיהם של ילדים, נגלה אל הילד בשעת הרכיבה. הילד לשווא מנסה לשכנע את אביו בקיומו אך זה האחרון, עד לחרדת בנו, מגביר את פעימות הדהרה כדי להביא את בנו למקום מבטחים. אוצר: ארז גולן.

שירת העשבים, עודד בן־חפ"ר בגלריה משרד בתל־אביב. בצילומים שיוצגו בתערוכה מופיעים פרחים, צמחים וחלקי פירות של פרחים יבשים שכמו נשכחו על־ידי מי שקודם, רגע לפני שנזרקו לרחוב, נהנו מריחם, יופיים וקסמם הענוג.. "התערוכה שירת העשבים מחפשת את היופי הנשכח, זה שהושלך החוצה, לשולי הדרך, והוכרז כלא רלוונטי יותר".. (מתוך ההודעה לעיתונות). אוצרת: רחל סוקמן.

כל הדרך חזרה, מיצב חלון של טליה ימיני בגלריה טובה אוסמן. "…פעמים רבות אני מנסה לעצור. מנסה למצוא נקודת אחיזה. לפעמים נדמה לי כי אני שטה ממקום למקום בין אינספור מערבולות. מחפשת נמל, מחפשת בסיס. מנסה להיאחז בבית הדמיוני שבניתי לעצמי. יש רגעים, לאחר סערה חזקה, שאני מצליחה לעצור. פתאום לרגע מצאתי את מקומי. ומשם, אני יכולה לחזור כל הדרך חזרה."   (מתוך ההזמנה).

TERRITORY, יגאל עוזרי בגלריה זימאק, עם סדרת ציורים ריאליסטים של ליזי ג'אגר, וכן השקה של ספרו TERRITORY, שחושף לראשונה את שיטות עבודתו, ממדיומים אמנותיים המורכבים מעבודות חדשות המבטאות את טישטוש הגבולות בין מציאות לבדיון, בין עולם ורטואלי לחומריות גשמית.

גן החשמל, תערוכה קבוצתית בגלריה קונטמפוררי, המבקשת להראות את הקולות ולהאזין לתמונות העולים מתוך היחסים המרתקים בין שני תחומי עשייה קלאסיים – אמנות ומוזיקה. משתתפים: אורלי אביב, עדי ברנדה, גיא גולדשטיין, שריף ואכד, הילה טוני נבוק, שחר יהלום, נבט יצחק, ערן נווה, רן סלווין, אוהד פישוף, אריאלה פלוטקין, שחר פרדי כסלו, נעמה צבר, טליה קינן, גבי קריכלי, יוסף קריספל, ברק רביץ, אלונה רודה, רועי רוזן, אוסוולדו רומברג ואבינועם שטרנהיים. אוצרת: נעמי אביב. בערב הפתיחה יתקיים מופע ייחודי ובו ייטלו חלק מרבית האמנים.

קו-מתח, תערוכה קבוצתית בגלריה בנימין, עם עבודות העוסקות בקו המוליך ביצירות הפיסול, הרישום, הצילום והציור, במיצבים ובעבודת הוידיאו, ופורש ספקטרום רחב של הופעות החל בפרקטיקות אמנותיות, דרך ייצוג של שימושים פונקציונאליים שונים וכלה בהעלאת דיון ושיח חברתי ופוליטי. מציגים: אתי אברג'יל, דן בירנבוים, נגה יודקוביק-עציוני, מיטל כץ-מינרבו, ליאב מזרחי, טוני נבוק, איילת סיטון, צילה פרידמן. אוצרת: אורלי הופמן.

כיכר העיר, חוה ראוכר בבית האמנים, תערוכה המציגה עשרות פסלים של דמויות אדם בעירום מלא מוצבות בכיכר העיר. "התגודדות הפסלים במרחב, טשטוש הזהות ואי היכולת לקרוא את הדמויות האלה עקב העירום וניקיון הגוף מהדהדים על רקע הארועים האחרונים בישראל. כולם רוצים צדק חברתי. התארגנות פוליטית ללא הבדלים של גזע, צבע ומין. כולם באים אל כיכר העיר להפגין", הוא מתייחס לדמות אשה מיוחדת בתוך ההמון "ידיה מורמות לצדדים כמבקשת לגונן על השאר, אך כפות ידיה שמוטות ורפויות כמי שמבקשת גם להתמסר לגורלה". (ליאב מזרחי, מתוך טקסט התערוכה).

קופים תשעה אנשים, תערוכת פיסול תלוי מקום בפאסז' התת קרקעי באלנבי 94, שתעמוד ליום אחד בלבד. בין האמנים המשתתפים: רותי סלע, דורון רבינא, אלי פטל, שחר יהלום, מיכל נאמן, הילה עמרם, אלישבע לוי, אלונה רודה, נעמה צבר, דרור דאום, רועי רוזן, יעל אפרתי, פיליפ רנצר, אנג'לה קליין, נעמה ערד, אורן פנחסי, נועה יפה, רוני קרני, פרדי כסלו, הילה נבוק, שוני ריבנאי, אנה ים, טמיר ליכטנברג, צחי בוחבוט, עמית לווינגר, ליאור ווטרמן, אסתר שניידר, ליזו דומה חג'ג' ועוד.. מארחת התערוכה: ליזו דומא חג'ג'.

מלון ארטפלוס בת"א מארגן בפעם השנייה "יריד הכל ב 100$", עם 10 אמנים עכשוויים צעירים שיציעו לערב אחד בלבד, עבודות אמנות במחירים נמוכים משמעותית ממחירי עבודותיהם בימים שבשגרה. האמנים המשתתפים: מיכל אורגיל, יערה אורן, בן בז'רנו, ליהי חן, אנה לוקשבסקי, ענבל נסים, גליה פסטרנק, הגר ציגלר, שחר גולן סריג, שרי גולן סריג.

פרוייקט בשם ליהוק  עם קתרז'ינה קוזירה יתקיים במרכז לאמנות עכשווית, במסגרתו היא מגיעה לארץ  לחפש את מי שיגלם את דמותה בסרט האוטוביוגרפי שעליו היא עובדת בימים אלו.  קוזירה תערוך במרכז לאמנות עכשווית אודישנים לכל המעוניינים/ות מול קהל ומצלמה. לפרטים המלאים ולטפסים להורדה, ניתן ללחוץ כאן.

טיארות, חן שפירא בגלריה יאיר, עם עבודות חומריות על נייר, העוסקות במציאות התרבותית והקיומית הטעונה באמצעות דימויים חזותיים סמליים כחומה ומגדל ועפיפונים.

אופטימיות זעירה, תערוכת צילומים של אריק רמות בגלריה ריכטר, מנסה לתפוס את השקט שבגן העדן בעולם רועש.

חלקיקי הארה, אורנה בן-שושן בגלריה פרימה תל אביב, עם תערוכת ציורי שמן על בד שלוקחים למקום אחר. אוצרת: נורית טל-טנא.

שומר היער, חדוה ורוני ראובן בגלריה צדיק, עם עץ, מתכת וחומר מציגים את "שומר היער" למי שעיניים בראשו לראות את הנולד לאחר הכאוס.

ובחיפה: הקלויז של הרגטקה, מיצג סאונד למניין משתתפים של דופראס (עידו גוברין וליאורה בלפורד), במוזיאון חיפה כחלק מהליכות חיפה, באוצרותה של רותי דירקטור. המיצג מבוסס על סיפור אוטוביוגרפי מאת משה גורין, משורר וסופר ניצול שואה, המגולל את קורותיהם של מניין גברים אשר נאנסו, בפרבר מרוחק של וילנה (פולין) בתחילת שנות הארבעים של המאה הקודמת, לשרוף את היקר להם מכל, ואולי, אף את עצמם. 'הקלויז של הרגטקה' מאפשר למשתתפים לנוע במרחב סאונד דינמי ובכך מזמין אותם לקחת חלק פיזי ופעיל בנבכי הנראטיב. מספר: זהר איתן.

גילית פישר, סדנאות האמנים

יום שישי, ה-28.10:

מתי מגיעים?  טל פרנק ורן ברלב בגלריה 121. פרנק בונה אובייקטים פיסוליים מקרטון ביצוע גולמי חשוף בטכניקה הנשענת על ספרי לימוד המציגים מסורות אקדמאיות של אנטומיה, מודלים ועבודות יד אליהן היא מתייחסת באופן ביקורתי והומוריסטי. רן ברלב מציג ציורים החושפים סצנות בורגניות טעונות. הדימויים בציוריו נעים במתח דיאלקטי שבין סדר קפדני, כמעט אובססיבי לבין כאוס מוטרף.  …"מפגש חי ומשתנה שבו תנופת משיחת המכחול נשטפת במפל מקרטון ביצוע, כך שלרגעים נחשפים הכאב והחסר ולרגעים נפרשים העדנה והיופי"… (מתוך ההודעה לעיתונות).

שם, רונית פורת בגלריית אינדי, עם עבודות העוסקות בתהליך ההתבוננות של הצלמת, מבעד למבט מרוחק המעניק לה תחושת ביטחון ושמירה מחשיפה אישית אך במקביל מספק יצר מציצני שקיים בה. אוצרת: דפנה איכילוב.

Double World-One World, תערוכה של Egill Sæbjörnsson בגלריה נגה, עם עבודות וידאו המכילות בתוכן מוזיקה, מיצב, מיצג, אנימציה וציור, המעידים על מציאות מרובדת, שכבתית ומגוונת, עם זיקה לאבסורד, להומור ולנונסנס.

שיח גלריה בתערוכה FLESH AND BONE המתייחסת המתייחסים לגוף האדם באופן מטריאליסטי, בסביבה הטכנולוגית של המאה ה-21 בגלריה אלפרד, בהשתתפות מירי צ'ייס ורני ששון. מנחים: מישל פלטניק ויעל בן שלום.

שיח גלריה בתערוכה העולם, היקום של אורנה ברומברג בגלריה הקיבוץ, עם עבודות גואש פיגורטיביות על נייר, בעלות צבעוניות עזה המזכירה ציורי ילדים. אוצרת: יעל קיני.

בצבעים אמיתיים 2011, תערוכת האומנות השנתית של אגודת הלהט"ב בישראל, תתקיים בגלריה במתחם התחנה ביפו. התערוכה אשר עומדת השנה תחת הכותרת "טרנספורמציה" תעסוק בייצוגי גוף, כאשר המבט עליו הוא נזיל, מזמין פרשנות. הגוף החי מומר בחומר המוצרן מחדש. המיניות של הדימויים נעה בין גבריות מוחצנת לנשיות שברירית, או גבריות מעודנת מול נשיות מחוספסת כאשר התפקידים המגדריים המסורתיים נפרצים וישנה תחושה בה כל אחד יכול להיות ולהגדיר עצמו כפי שרוצה. התערוכה מבקשת לאגד למבט אחד פלורליזם מגדרי נזיל, אשר יכול למצוא את מקומו דרך סך כל הייצוגים הנחשפים בתערוכה. בין המציגים: דייויד ריב, איתן טל, סיצי גלעד, יוסף קריספל, הדס רשף, עליזה אולמרט, יעקב מישורי, שי איגנצ, אורי גרשוני, מיכל נאמן, חנוך פיבן, זיו קורן, ערן שקין, מרגו גראן, יעל יודקוביק ועוד.

חוה ראוכר

חוה ראוכר

יום שבת, ה-29.10:           

קטסטרופה פיוטית, תערוכה משותפת לתמר רודד, פלג דישון ורן סלווין  בבית ST-ART, בה הם מציעים מבט פואטי על קטסטרופה אורבאנית, אשר נדמה כי לאדם אין בה מקום ושהאנושי חדל מלהתקיים בה. אוצרת : ליאורה בלפורד.

שיח גלריה בתערוכה קוד פסיפס בגלריה על הצוק בנתניה, המציגה אינטרפרטציה עכשווית של אמנים צעירים לטכניקה הקלאסית.

לוגו, חיים מאור ורפל יקובוביץ בגלריה במשכן האמנים בהרצליה, בתערוכה המתייחסת למקומו ההסטורי, התרבותי והאישי של הלוגו והמשמעויות אותן הוא מייצג. אוצרת: ורדה גנוסר.

שיח גלריה במסגרת התערוכה אוצרים בע"מ במוזיאון פ"ת, עם האוצר עמי שטייניץ על הפרויקט אוצרות ללא קירות.

יום שני, ה-31.10:

שיחת אמן עם סוזן פיליפס, זוכת פרס טרנר לשנת 2010 במרכז לאמנות עכשווית. פיליפס משתמשת בקולה בכדי ליצור מיצבי סאונד בחללים ציבוריים בהתאם לאופי המקום אותו היא בוחרת והרגשות שהוא מעלה. בשיחה זו האמנית תחלוק את גישתה לעבודה עם חלל, צליל והקול האנושי.

טליה ימיני

ועוד קצת:

…"אני מצייר בעיקר עם הידיים – האצבעות משמשות לי כעיניים וכמכחולים. הן למעשה הנציגות האחרונות שמשלחות את הדמיון בפרידה ממני והכניסה אל מרחבי הנייר. זו הרגשה שאין לה תחליף, והצורות מרגישות כאילו הן בוקעות מקצה האצבעות"… (שחר קורנבליט, מתראיין).

—-

רוצים להיות איתי בקשר? [email protected]

2 תגובות על לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-27.10.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

    הפתיחה של התערוכה "כיכר העיר" של חוה ראוכר היא היום יום חמישי ה27 באוקטובר בבית האמנים בתל אביב, בשעה שמונה. התערוכה עד ה20 לנובמבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *