רב ערב 11.10.11

השבוע: אמנות פני-אדם, פני-שטח משכן לאמנות עין חרוד אוצרת גליה בר אור סתיו 2011 מועד סגירה: ינואר 2012 חיים אתר, חאדר ושאח, רלי דה פריס, סיגלית לנדאו חיים אתר, ממייסדי עין חרוד, מעולם לא למד אמנות. בראשית שנות ה-20 התחיל לצייר וכל עבודותיו מתמקדות בשני נושאים בלבד: דיוקנאות יחיד וטבע דומם – תופעה מפתיעה לאור […]

השבוע:


אמנות

פני-אדם, פני-שטח

סיגלית לנדאו

משכן לאמנות עין חרוד
אוצרת גליה בר אור
סתיו 2011
מועד סגירה: ינואר 2012

חיים אתר, חאדר ושאח, רלי דה פריס, סיגלית לנדאו
חיים אתר, ממייסדי עין חרוד, מעולם לא למד אמנות. בראשית שנות ה-20 התחיל לצייר וכל עבודותיו מתמקדות בשני נושאים בלבד: דיוקנאות יחיד וטבע דומם – תופעה מפתיעה לאור חברותו בחברה קולקטיביסטית. דיוקנאותיו מצוירים בעבודת צבע חומרית וכבדה, תמיד בחלל הסטודיו ולא ברקע נוף, דיוקן יחיד/ה  שקוע בהתבוננות פנימית ותהייה.
לציון שנת ה-90 לייסוד עין חרוד בחר המוזיאון להתבונן מחדש ביצירתו ולהפגישה עם יצירתו של אמן עכשווי, חאדר ושאח, שגדל בעזה ומתגורר ברהט. ושאח התמקד בדומה לאתר בדיוקנאות יחיד והחומריות החזקה של המצע תורמת לעוצמת הביטוי. בהמשך דרכו עסק בדמויות נשים בדואיות כהות עור העובדות בשדה – המשתייכות לשבט מודר בחברה הבדואית.
רלי דה-פריס מציבה בציר העמודים המרכזי מעין מוזיאון לטבע ובו "שלד דינוזאור" שהוא מודל חתך גיאולוגי – מהים לחוטם-הכרמל. נכלל בו הכפר ג'אסר א-זארקה ועדות תושביו, היסטוריה כ"משך ארוך", הרלוונטית לחיי התושבים כולם ולעתידם.
הצבה פואטית של סיגלית לנדאו – סרטים ואובייקט מלח מים המלח –  מעמתת את המבקרים עם שבירות החיץ שבין פנים וחוץ: קירות המוזיאון כמו נפרצים לגלי הים המסתערים אל החוף בנקודת הגבול, עזקלון.

www.museumeinharod.org.il
משכן לאמנות עין חרוד בפייסבוק


"המכה השנייה" – ביאנלה הרצליה לאמנות עכשווית

Paper Shoe Elisheve Levi.

בסוכות (10-20 באוקטובר), תיפתח ביאנלה הרצליה לאמנות עכשווית, שתתקיים השנה בשיתוף עם עמותת ArTLV. בביאנלה, המתקיימת זו הפעם השלישית, ישתתפו עשרות אמנים מהארץ ומהעולם, והיא תתפרס על פני חללים שונים ברחובות מרכז העיר ובמוזיאון הרצליה.

כותרת הביאנלה – "המכה השנייה" – לקוחה מתורת האסטרטגיה, ובאה לציין מצבים אמנותיים שניתנים להגדרה כתגובות, חזרות ועיבודים, אולם גם כעדויות, מקטעים ואף שיבושים. הכותרת שולחת אותנו היישר לעין הסערה (לפני שמתחילים אנחנו כבר במכה השנייה, לאחר המכה הראשונה), ובאמצעותה אפשר יהיה להגדיר אמנות בתור הסיבוב השני של המציאות. במובן עמוק, כל האופנים שבהם האמנות מחזירה או משקפת את העולם, את ההיסטוריה, את היומיום, מציעים סוג של מכה שנייה.
בתוך מאזן היחסים שבין העולם לאמנות, עולה השאלה למי ניתנה הזכות למילה האחרונה, מה יישאר לאחר שהכל ייעלם. התערוכה תעמיד רשת של מרחבים שיבקשו להיות השוליים, האחרית של העולם, של העיר, של הדברים. ההשתלבות בתוך המרקם העירוני תענה על אפיונים של מובלעת המצויה בו בזמן בפנים ובחוץ, לפני ואחרי. התערוכה תבקש לייצג את הנסיבות ההיסטוריות שמתוכן היא צמחה ובתוכן היא מתרחשת, ויחד עם זאת היא עשויה ועלולה להטעין אותן מחדש כהזיה, ולעתים כסיוט.

ניהול אמנותי: דליה לוין
אוצר התערוכה המרכזית: אורי דסאו
ניהול האירוע: יהודה בן עזרא, מנהל מחלקת תרבות נוער וספורט בעיריית הרצליה
פרטים נוספים באתר הביאנלה: http://www.herzliya-biennial.com


דפנה שלום – ימים נוראים: טרילוגיה
מיצב
וידיאו תלוי זמן במוזיאון פתח תקוה לאמנות

דפנה שלום, ימים נוראים מיצב וידיאו

מיצב הוידיאו "ימים נוראים: טרילוגיה", של הצלמת ואמנית הוידיאו דפנה שלום, נקשר לפרק הזמן של חודש הרחמים והסליחות. הטרילוגיה, המתייחסת לראשיתו ולנעילתו של לוח השנה היהודי, מציעה קריאה פואטית של ממד הזמן החולף, ובתוך כך בוחנת פוליטיקה של זהויות בהקשר חברתי, לאומי ומגדרי.
בשלוש עבודות הוידיאו ניכר העיסוק במאבק אנושי-חייתי ובהישרדות קיומית בסיסית. הן נעות על המתח שבין מסורתיות למודרניות, אינטימיות וזרות, רוחניות וגשמיות, ובין היומיומי למיתי.
באמצעות דימויים הכוללים רפרטואר תלבושות, צבעי הסוואה צבאיים וכוריאוגרפיה של אמנות לחימה, עוסקת שלום בטקסי מעבר וריטואלים שונים: דתיים, מיליטריסטיים ומעולם הטבע – כמטאפורה להיררכיות חברתיות.
בשפה חזותית מינימליסטית ומוקפדת, המחברת בין צילום, מחול וסאונד שמשלב בין שירת נשים לפיוט מבתי כנסת, מציעה האמנית מבט ביקורתי על סוגיות טעונות הנוגעות למרחב היהודי הרוחני ולמציאות הפוליטית, התרבותית והלאומית המקומית, כמו גם לנושא המגדרי ולמאבק בין המינים.

בפס-הקול המלווה את היצירות מערערת שלום על הסאונד המסורתי. בשירת תפילה מקלטות ישנות מקוריות של פרקי חזנות, משובץ קולן של הזמרות דקלה וסמדר לוי בתוך פרקי תפילה של יום הכיפורים המושרים ע"י מקהלה גברית.
אוצרת: דרורית גור אריה
נעילה: 26/10/11
שיח גלריה עם דפנה שלום יתקיים במסגרת התערוכה, בשבת 15/10 בשעה 12:00
www.petachtikvamuseum.com


מה זה נקרא לפרש מסורת?

תערוכה של תלמידי התואר השני באמנות בבצלאל במוזיאון נחום גוטמן

עדן אורבך עפרת, רועת העיזים

התערוכה, שמציגה עבודות חדשות של אמנים צעירים תלמידי השנה הראשונה בתוכנית ללימודי התואר השני באמנויות בבצלאל, היא חלק מפרויקט משותף בין המוזיאון לבצלאל, שבמסגרתו הוזמנו הסטודנטים ליצור עבודות שנפגשות בדרכים מגוונות עם יצירתו של גוטמן, ומתייחסות אליה מפרספקטיבה אישית, תרבותית ורעיונית בת זמננו ומתוך ההקשר התרבותי בו הם פועלים.

התערוכה מנסה לאתר קשרים בין האמנים הצעירים ובין יצירתו של גוטמן, ובתוך כך מבקשת לבחון שאלות הנוגעות למושגים "פרשנות" ו"מסורת" בהקשר של האמנות הישראלית.

הפרויקט הוליד יצירות במגוון מדיות, שעוסקות בין היתר ביחסי אמן-מודל, במחאת האוהלים, בניכוס פמיניסטי של ייצוג גברי ובשחזור צילומי של רישומים ארוטיים.
ת"א – עמה מזוהה גוטמן – נוכחת בחלק מהעבודות בתערוכה, המשרטטות פרופיל עכשווי שלה בהקשרים היסטוריים, תרבותיים וחברתיים. כמה מהן מכילות אמירה ביקורתית ואירונית כלפי המציאות הנוכחית, לעומת ייצוגיה האופטימיים והאוטופיים ביצירותיו של גוטמן.

אוצרים: מוניקה לביא ודוד גינתון  

משתתפים:
עדן אורבך עפרת, שלי אלכסנדר, קרן אלה גפן, משה גרשון, נעם ונקרט, איציק כהן,  אורי לוין, אבי מילגרום, אבי נבו, ניר סגל, יריב ספיבק, תום פורת, יעל פרנק, יוליה רבסקי, איתמר שמשוני, זמיר ש"ץ.

התערוכה מתקיימת בתמיכת בנק לאומי
פתיחה: יום חמישי, 6/10/11  בשעה: 20:00
www.gutmanmuseum.co.il


לימודים


אמנות, אוצרות, טכניון

אוצרות: תכנית ייחודית ללימודי אוצרות. כחלק מתכנית זו ילמדו התפיסות השונות באוצרות, תוך דגש על מגוון התחומים והנושאים המרכיבים את התחום וביניהם: אדריכלות, תפקידו של הטקסט בעולם המוזיאונים, הפיכתו של קונספט גשמי לידי אובייקט חומרי, תיעוד וקטלוג. כמו כן ילמדו נושאים כעיצוב תערוכות, סיור סטודיו, אדמיניסטרציה ותהליכי עבודה, פרזנטציה ותהליכי שיפור, כלכלת התרבות ועוד.

התבוננות. תיאור. ביקורת

כותבים: תכנית בלעדית בישראל ללימודי כתיבה וביקורת של הטכניון. תלמידי/ות התוכנית ירכשו מיומנויות ייחודיות, יקבלו רקע ביסודות ההיסטוריים והפילוסופיים של הביקורת, ישכללו את יכולת ההתבוננות, יקבלו השראה ויתמקצעו במגוון תפקידי הכתיבה בעולם העכשווי.

לפרטים והרשמה >>


תואר ראשון בתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

'המחלקה לתרבות, יצירה והפקה' במכללת ספיר מציעה תוכנית לימודים אקדמית יחידה מסוגה בישראל, המשלבת לימודים עיוניים עשירים ועדכניים לצד התנסות מעשית. בתוכנית שלושה מסלולי התמחות המעשירים את הידע והניסיון המקצועי הנדרש לקורות החיים. בנוסף, הלימודים יוצרים הזדמנויות רבות להכרות אישית עם עולם התרבות בישראל, ומקלים על השתלבות בתעשייה עם סיום הלימודים.

מסלול כתיבה ועריכה
המסלול מכשיר את הסטודנטים לעבודה עיתונאית בסיקור ובכתיבה על תופעות תרבות וחברה, תוך שימת דגש על פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית. הוא כולל התנסות בסוגי מדיה שונים כגון רדיו, אתרי אינטרנט וכתבי עת מודפסים, ובפיתוח מיומנויות כתיבה שונות.

מסלול ניהול תרבות
המסלול מציע תכנית לימודים ייחודית המשלבת תיאוריה ופרקטיקה של ניהול תרבות. הסטודנטים יוכשרו למילוי תפקידי מפתח בניהול מוסדות ואירועי תרבות בתחומי עשייה שונים, ויתנסו באספקטים ניהוליים כמו יזמות תרבות, הפקה, שיווק ויחסי ציבור, פרזנטציה וניהול תקציב, תוך כדי ליווי מקצועי אישי לכל אורך התוכנית.
המסלול שם דגש על נושא התרבות ככלי למעורבות ושינוי חברתי.

מסלול אוצרות ויצירה
המסלול מכשיר את הסטודנטים לתפקידי אוצרות וניהול אמנותי של מוסדות אמנות, תערוכות ואירועי אמנות. הסטודנטים ילמדו תכנים באוצרות, ובמקביל גם יסודות בשיווק ויחסי ציבור ובכתיבה ביקורתית על אמנות.
בראש המחלקה עומדת חוקרת התרבות והסופרת פרופ' נורית גרץ. בין המורים במחלקה: בני ציפר; שירה לפידות, יואב גינאי; ד"ר עמרי הרצוג; עמנואל ויצטום; ארז פרי, דרורית גור אריה; נעמי אביב, ד"ר עידן ירון ועוד.

לפרטים נוספים: 
מירית: 0545541019, עמרי: 0509722322
דוא"ל: [email protected]
פייסבוק:http://tinyurl.com/6665alh
דף המחלקה באתר המכללה: http://sapir.ac.il/generalPage.asp?div=ccp


אמנות כמגשרת בין אדם וסביבה – קורס באמנות אקולוגית

הקורס "אמנות כמגשרת בין אדם וסביבה" מיועד לאמנים, אוצרים, חוקרי אמנות ואנשי תרבות. הקורס, שמועבר על ידי האמנית שי זכאי, חלוצת התחום בישראל ומייסדת הפורום לאמנות אקולוגית, כולל לימוד ידע תיאורטי, הליכות (קלות) ביער וסדנאות מודרכות בטבע.
בין הנושאים שילמדו: פעילות האמן כסוכן חברתי, שיתוף ציבור בתהליך היצירה, מעורבות יצירתית בנופי שוליים, הקשרים בין אמנות סביבתית לאמנות אקולוגית, תשובות לשאלה "האם זה אמנות?" ועוד.
הקורס מתקיים בסביבה אינטימית וקסומה, ביער ובנחל בעמק האלה, במרכז לצילום ואמנות אקולוגית במושב שריגים (ליד בית שמש).
במהלך הקורס נצא לסיור ב"נחל בטון" – עבודת שיקום נחל כיצירת אמנות של שי זכאי.
למסיימי שני חלקי הקורס תוענק תעודה מטעם המרכז לאמנות אקולוגית ואפשרות להשתלב בפרויקטים בארץ ובעולם.

הקורס יפתח מיד אחרי חגים, ב-24.10, ויתקיים בימי שני בשעות 14.00-18.00.
משך הקורס: 6 מפגשים (חלק א').
יום פתוח יתקיים בסוכות, יום ו', ה- 14.10, בשעות 10.30-13.00.
פרטים בטלפון: 054-2511127
דוא"ל: [email protected]
אתר: http://eco-art.co.il/eco-art-course.asp

במרכז לאמנות אקולוגית בשריגים פועל גם משכן אמנים – מקום המאפשר שהות מסוג אחר. בחוץ דק מעץ וריהוט מענפי דקלים, בפנים מטבח, פינת אוכל סלון וחדר שינה מרווח, ריהוט בעבודת יד של בעלי הבית, עשבי מרפא ותבלינים אורגניים, ספריית צילום ואמנות עשירה הכוללת את הספריה היחידה בישראל לאמנות אקולוגית. פונה למסלול הליכה ביער.
להזמנות: [email protected]
או בטלפון: 054-2511127


שתי תערוכות ותוכנית קורסים בבית בנימיני

בית בנימיני – מרכז לקרמיקה עכשווית. רחוב העמל 17, ת"א

בית בנימיני  – מרכז לקרמיקה עכשווית הוקם על מנת לקדם את האמנות והעיצוב הקרמי, להוות בית פעיל ותוסס לקהילה המקצועית ולקהל הרחב וליצור דיון בהיבטים השונים של תחום הקרמיקה והרחבת גבולותיו בהקשר הרחב של תרבות חומרית.
בין פעילויות המרכז: סדנאות לפיסול עיצוב וקדרות, גלריות המציגות תערוכות מתחלפות, ספריה וחדר עיון, סדנאות וימי עיון, מלגת "סטודיו ראשון" לאמנים צעירים ועוד.

במקום מוצגות כעת שתי תערוכות:
"א-לה-מוד": עבודות של מוד פרידלנדר (אוצרות: רונית צור ואסתר בק. מעצבת התערוכה: טולה עמיר).
"שבילי היער": תערוכתה של יעל עצמוני (אוצרת: רונית צור).

בין הקורסים המועברים בבית בנימיני:
שאלות עכשוויות בפיסול קרמי. מרצה: שלומית באומן
הקורס יעסוק בחידוד שאלות עכשוויות בפיסול קרמי כמו יחסים בין חומר לרעיון וחשיבה בין תחומית ובין תרבותית. במהלך הקורס נפתח שיטות עבודה בהתאם לנושאים השונים שיועלו על ידי המשתתפים. הקורס מיועד לבעלי ניסיון בסיסי בעבודה בחומר קרמי.

קורס שנתי: 36 מפגשים בימי חמישי בשעות 9:00-12:00
עלות הקורס (כולל חומרים ושריפות): 4860 ש"ח

נגיעות ראשונות – כלים בעבודת יד. מרצה: אתל פיסרף
הקורס יתמקד ביצירת כלים תוך התנסות בטכניקות בניית יד בחומר: פינצ'ינג, חוליות, משטחים ועבודה בגוש חומר. כמו כן יושם דגש על גישות שונות לטיפול בפני השטח, טקסטורות וצבעוניות קרמית מגוונת. אין צורך בידע מוקדם.

קורס סמסטריאלי (יתקיים בסמסטר א'). 18 מפגשים בימי שני בשעות 9:00-12:00
עלות הקורס (כולל חומרים ושריפות): 2430 ש"ח
מידע על קורסים נוספים באתר
www.benyaminiceramics.org


מחול


YouMake,Remake #1
פרויקט בימתי מאת רננה רז

"האמנות מחקה את החיים, החיים מחקים את האמנות ואמנות מחקה את האמנות"
26.10 בית מיומנה, יפו, בשעה 21:00
YouMake,Remake הוא מופע תנועתי רב תחומי בו אמנים מתחומי הבמה השונים מגיבים לקטעי YouTube, מקיימים דיאלוג עם המקור ונותנים פרשנות חדשה לסרטונים, על הבמה.
בבסיס הרעיון נמצאת ההבנה שיוטיוב הפך למרחב קיברנטי שבו הכל מתרחש. מאגר אינסופי של עולמות ואפשרויות שהפך למעין "מדורת שבט" במפגשים חברתיים, ביטוי שגור בפי כל ומקור השראה עצום.
YouMake,Remake מייצר אינטראקציה בין שני המדיומים – וידאו ובמה במסגרתה מציעים האמנים השונים תגובות לסרטונים שונים ומאירים אותם באור שונה ומתוך הפרספקטיבה שלהם. הקהל תמיד זוכה לראות גם את הסרטון המקורי וכמובן את התגובה המוצעת לו. במהלך הערב מוצגים הקטעים אחד אחרי השני כאשר לאמן יש אפשרות לבחור האם הסרטון יוקרן לפני, אחרי או במהלך תגובתו הבימתית. על הבמה נוצרת שרשרת של סרטונים ותגובות, שונות, ייחודיות ומרתקות.
משתתפים: אורי שפיר, הלל קוגן, ענבל יעקובי, עופר עמרם, טל קלאי, שני בן-חיים, מיכל קופמן, ענבר נמירובסקי, רננה רז, אופיר יודילביץ', מאיה דוניץ, רם גבאי, אוליביה קורט מסה, עילאיה שליט, אור מורן ובתאל עזריה.
מחיר הכרטיס: 100 ₪
מחיר במכירה מוקדמת לכבוד החגים, עד ה- 18.10:  85 ש"ח
מחיר לחייל, סטודנט, או תושב ותיק – 75 ₪
לרכישת כרטיסים: הדרן- 03-5215200 או 2274*, www.hadran.co.il
בית מיומנה: 03-6811787


 מוזיקה


26 אמנים ו-6 במות בערב אחד: פסטיבל המוזיקה בבת-ים

יום ג', 18.10.11, מ-16:00 עד חצות
איזור תעשייה בת-ים
שלום חנוך ודנה ברגר, מוש בן ארי, אתי אנקרי, מאור כהן, מרסדס בנד, רוקפור ונינט, אטליז, תמר אייזנמן, המרפסות, לוס כפרוס,Umlala , התבלינים, נתן גושן, שילה פרבר ומאיה בלזיצמן, יהוא ירון, אנחל בונני ,יונתן רוזן, רגאייסטן, נועם נבו, גרוב רידמפשן, אליאל אבקסיס,  The Raw Man Empire ונגה שלו, הם חלק מהאמנים שיופיעו בפסטיבל המוזיקה שזו לו השנה הראשונה, ויתקיים במתחם UP של העיר בת ים.
הכניסה חופשית


הופעת השקה לדיסק הראשון של להקת "עבודות עפר"


אסף חזן – שירה וגיטרה, יונתן תורג'מן – שירה וסינתיסייזר, אדם שפלן – בס, ברק קרם – תופים.
לינק לוידאו הופעה
מוצ"ש 15.10.11
לבונטין 7, ת"א


 האזנות סתר מס' 19

מופע השקה לדיסק הדלת – סולו גיטרה אקוסטית/ עדו בוקלמן

גלריה ברבור
יום שלישי, 11.10.11, בשעה 20:30
אורחים: ישראל אלירז (משורר), ז'אן קלוד ג'ונס (קונטרבאס), סטולה לאביק סולברג (כלי הקשה).
הדיסק "הדלת" יצא בחודש האחרון בלייבל KADIMA של ז'אן קלוד ג'ונס, ובו יצירות אלתור חופשי לגיטרה אקוסטית, בנג'ו וכלי הקשה.

עדו בוקלמן הוא גיטריסט ומלחין, מורה ומדריך הרכבים של אילתור חופשי ופעיל מאוד בסצנת הג'אז החופשי בישראל ובאירופה.
ישראל אלירז פרסם יותר מתריסר ספרי שירה וזכה בפרס ביאליק לשירה לשנת תשס"ח ובפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת תשס"ט.
ז'אן קלוד ג'ונס עוסק בפרויקטים מוזיקליים בין-תחומיים. הוא הופיע והקליט עם מוזיקאים, רקדנים, משוררים ואמני קול מובילים מהארץ ומחו"ל וכיהן בעבר כראש מחלקת הג'אז באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים
סטולה לאביק סולברג הוא נגן תופים וכלי הקשה יליד נורבגיה, פעיל ביותר ובעל קול חזק וייחודי בסצנת האוונגרד בנוורוגיה ולאחרונה גם בישראל.
גלריה ברבור – שיריזלי 6, נחלאות, ירושלים
הכניסה חופשית


מחאה ואקטיביזם


כנס חירום בנושא חינוך לאמנות מתארח במובי – מוזיאוני בת ים

יום ג' 11.10.11 בשעה 18:30 רחוב סטרומה 6, בת ים
במפגש יתקיימו מעגלי שיחה אשר ידונו בנושאים הקשורים למצב החינוך לאמנות ובדרכי פעולה לשינוי. לקראת תום המפגש יאספו ההחלטות והרעיונות שהתקבלו במעגלי השיח השונים בכדי שנצא מהמפגש עם החלטות אופרטיביות.
לפני תחילת המפגש יתקיים סיור מודרך בתערוכה "בריסטולים" המוצגת כעת במוזיאון, באוצרות טלי תמיר ומאיר טאטי.
בארגון המפגש השני השתתפו: בן ברוך בליך, יעל גילעת, טל בן צבי, רחל שליטא, נורית כהן עברון, לארי אברמסון, רעות פרסטר.


האחר – ערב סינמטוק על מיינסטרים וזכויות אדם

בעקבות התערוכה כ' בספטמבר, יואב גרוס, יוצר דוקומנטרי ומנהל מחלקת הוידיאו של ארגון "בצלם", יציג קטעי וידיאו שצולמו בעזה, סוסיא ומזרח ירושלים, וידבר על היכולת וחוסר היכולת לראות דרך עיניו של האחר
חמישי, 13.0.11, שמונה בערב
החללית בירקון 70, ת"א
הכניסה חופשית


המודעות ב"רב-ערב" מתפרסמות בתשלום.
מעוניינים לפרסם בניוזלטר, צרו קשר
[email protected]
03-6041114

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *