רב ערב 4.10.11

הביאנלה בהרצליה, דפנה שלום במוזיאון פ"ת, תלמידי התואר השני בבצלאל במוזיאון נחום גוטמן ותוכניות לימודים בהפקה, אוצרות וכתיבה ובאמנות אקולוגית.

מערכת "רב-ערב" מיועדת להפצת מידע על אירועי אמנות ותרבות באמצעות ניוזלטר שבועי הכולל פרטים על תערוכות, הופעות, הצגות, כנסים ואירועי תרבות נוספים, ונשלח בחינם לאלפי מנויים. האירועים המופיעים ב"רב-ערב" ומפורסמים בתשלום, נבחרים ומסוננים ע"י עורכי מגזין "ערב רב" רונן אידלמן ויונתן אמיר. במילים אחרות "רב-ערב", הפועל במתכונת דומה למודל של האתר הבינ"ל אי-פלוקס, כולל מידע על תערוכות, אירועי תרבות ומופעים שאנשי המערכת חושבים שכדאי לבקר בהם. בנוסף למידע השבועי, תציע המערכת כרטיסים למופעים נבחרים במחירי מבצע למנויי האתר.


תערוכות נפתחות:


"המכה השנייה" – ביאנלה הרצליה לאמנות עכשווית

Paper Shoe Elisheve Levi.
Paper Shoe, אלישבע לוי

בסוכות (10-20 באוקטובר), תיפתח ביאנלה הרצליה לאמנות עכשווית, שתתקיים השנה בשיתוף עם עמותת ArTLV. בביאנלה, המתקיימת זו הפעם השלישית, ישתתפו עשרות אמנים מהארץ ומהעולם, והיא תתפרס על פני חללים שונים ברחובות מרכז העיר ובמוזיאון הרצליה.

כותרת הביאנלה – "המכה השנייה" – לקוחה מתורת האסטרטגיה, ובאה לציין מצבים אמנותיים שניתנים להגדרה כתגובות, חזרות ועיבודים, אולם גם כעדויות, מקטעים ואף שיבושים. הכותרת שולחת אותנו היישר לעין הסערה (לפני שמתחילים אנחנו כבר במכה השנייה, לאחר המכה הראשונה), ובאמצעותה אפשר יהיה להגדיר אמנות בתור הסיבוב השני של המציאות. במובן עמוק, כל האופנים שבהם האמנות מחזירה או משקפת את העולם, את ההיסטוריה, את היומיום, מציעים סוג של מכה שנייה.
בתוך מאזן היחסים שבין העולם לאמנות, עולה השאלה למי ניתנה הזכות למילה האחרונה, מה יישאר לאחר שהכל ייעלם. התערוכה תעמיד רשת של מרחבים שיבקשו להיות השוליים, האחרית של העולם, של העיר, של הדברים. ההשתלבות בתוך המרקם העירוני תענה על אפיונים של מובלעת המצויה בו בזמן בפנים ובחוץ, לפני ואחרי. התערוכה תבקש לייצג את הנסיבות ההיסטוריות שמתוכן היא צמחה ובתוכן היא מתרחשת, ויחד עם זאת היא עשויה ועלולה להטעין אותן מחדש כהזיה, ולעתים כסיוט.

ניהול אמנותי: דליה לוין
אוצר התערוכה המרכזית: אורי דסאו
ניהול האירוע: יהודה בן עזרא, מנהל מחלקת תרבות נוער וספורט בעיריית הרצליה
פרטים נוספים באתר הביאנלה: http://www.herzliya-biennial.com


דפנה שלום – ימים נוראים: טרילוגיה
מיצב
וידיאו תלוי זמן במוזיאון פתח תקוה לאמנות

דפנה שלום, ימים נוראים מיצב וידיאו
דפנה שלום, ימים נוראים מיצב וידיאו

מיצב הוידיאו "ימים נוראים: טרילוגיה", של הצלמת ואמנית הוידיאו דפנה שלום, נקשר לפרק הזמן של חודש הרחמים והסליחות. הטרילוגיה, המתייחסת לראשיתו ולנעילתו של לוח השנה היהודי, מציעה קריאה פואטית של ממד הזמן החולף, ובתוך כך בוחנת פוליטיקה של זהויות בהקשר חברתי, לאומי ומגדרי.
בשלוש עבודות הוידיאו ניכר העיסוק במאבק אנושי-חייתי ובהישרדות קיומית בסיסית. הן נעות על המתח שבין מסורתיות למודרניות, אינטימיות וזרות, רוחניות וגשמיות, ובין היומיומי למיתי.
באמצעות דימויים הכוללים רפרטואר תלבושות, צבעי הסוואה צבאיים וכוריאוגרפיה של אמנות לחימה, עוסקת שלום בטקסי מעבר וריטואלים שונים: דתיים, מיליטריסטיים ומעולם הטבע – כמטאפורה להיררכיות חברתיות.
בשפה חזותית מינימליסטית ומוקפדת, המחברת בין צילום, מחול וסאונד שמשלב בין שירת נשים לפיוט מבתי כנסת, מציעה האמנית מבט ביקורתי על סוגיות טעונות הנוגעות למרחב היהודי הרוחני ולמציאות הפוליטית, התרבותית והלאומית המקומית, כמו גם לנושא המגדרי ולמאבק בין המינים.
בפס-הקול המלווה את היצירות מערערת שלום על הסאונד המסורתי. בשירת תפילה מקלטות ישנות מקוריות של פרקי חזנות, משובץ קולן של הזמרות דקלה וסמדר לוי בתוך פרקי תפילה של יום הכיפורים המושרים ע"י מקהלה גברית.
אוצרת: דרורית גור אריה
נעילה: 26/10/11
שיח גלריה עם דפנה שלום יתקיים במסגרת התערוכה, בשבת 15/10 בשעה 12:00
www.petachtikvamuseum.com


מה זה נקרא לפרש מסורת?
תערוכה של תלמידי התואר השני באמנות בבצלאל במוזיאון נחום גוטמן לאמנות

אורי לוין ויעל פרנק, נאום שלא נאמתי
אורי לוין ויעל פרנק, נאום שלא נאמתי

התערוכה, שמציגה עבודות חדשות של אמנים צעירים תלמידי השנה הראשונה בתוכנית ללימודי התואר השני באמנויות בבצלאל, היא חלק מפרויקט משותף בין המוזיאון לבצלאל, שבמסגרתו הוזמנו הסטודנטים ליצור עבודות שנפגשות בדרכים מגוונות עם יצירתו של גוטמן, ומתייחסות אליה מפרספקטיבה אישית, תרבותית ורעיונית בת זמננו ומתוך ההקשר התרבותי בו הם פועלים.

התערוכה מנסה לאתר קשרים בין האמנים הצעירים ובין יצירתו של גוטמן, ובתוך כך מבקשת לבחון שאלות הנוגעות למושגים "פרשנות" ו"מסורת" בהקשר של האמנות הישראלית.

הפרויקט הוליד יצירות במגוון מדיות, שעוסקות בין היתר ביחסי אמן-מודל, במחאת האוהלים, בניכוס פמיניסטי של ייצוג גברי ובשחזור צילומי של רישומים ארוטיים.
ת"א – עמה מזוהה גוטמן – נוכחת בחלק מהעבודות בתערוכה, המשרטטות פרופיל עכשווי שלה בהקשרים היסטוריים, תרבותיים וחברתיים. כמה מהן מכילות אמירה ביקורתית ואירונית כלפי המציאות הנוכחית, לעומת ייצוגיה האופטימיים והאוטופיים ביצירותיו של גוטמן.

אוצרים: מוניקה לביא ודוד גינתון

משתתפים:
עדן אורבך עפרת, שלי אלכסנדר, קרן אלה גפן, משה גרשון, נעם ונקרט, איציק כהן,  אורי לוין, אבי מילגרום, אבי נבו, ניר סגל, יריב ספיבק, תום פורת, יעל פרנק, יוליה רבסקי, איתמר שמשוני, זמיר ש"ץ.

התערוכה מתקיימת בתמיכת בנק לאומי
פתיחה: יום חמישי, 6/10/11  בשעה: 20:00
www.gutmanmuseum.co.il


לימודים


 תואר ראשון בתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

'המחלקה לתרבות, יצירה והפקה' במכללת ספיר מציעה תוכנית לימודים אקדמית יחידה מסוגה בישראל, המשלבת לימודים עיוניים עשירים ועדכניים לצד התנסות מעשית. בתוכנית שלושה מסלולי התמחות המעשירים את הידע והניסיון המקצועי הנדרש לקורות החיים. בנוסף, הלימודים יוצרים הזדמנויות רבות להכרות אישית עם עולם התרבות בישראל, ומקלים על השתלבות בתעשייה עם סיום הלימודים.

מסלול כתיבה ועריכה
המסלול מכשיר את הסטודנטים לעבודה עיתונאית בסיקור ובכתיבה על תופעות תרבות וחברה, תוך שימת דגש על פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית. הוא כולל התנסות בסוגי מדיה שונים כגון רדיו, אתרי אינטרנט וכתבי עת מודפסים, ובפיתוח מיומנויות כתיבה שונות.

מסלול ניהול תרבות
המסלול מציע תכנית לימודים ייחודית המשלבת תיאוריה ופרקטיקה של ניהול תרבות. הסטודנטים יוכשרו למילוי תפקידי מפתח בניהול מוסדות ואירועי תרבות בתחומי עשייה שונים, ויתנסו באספקטים ניהוליים כמו יזמות תרבות, הפקה, שיווק ויחסי ציבור, פרזנטציה וניהול תקציב, תוך כדי ליווי מקצועי אישי לכל אורך התוכנית.
המסלול שם דגש על נושא התרבות ככלי למעורבות ושינוי חברתי.

מסלול אוצרות ויצירה
המסלול מכשיר את הסטודנטים לתפקידי אוצרות וניהול אמנותי של מוסדות אמנות, תערוכות ואירועי אמנות. הסטודנטים ילמדו תכנים באוצרות, ובמקביל גם יסודות בשיווק ויחסי ציבור ובכתיבה ביקורתית על אמנות.
בראש המחלקה עומדת חוקרת התרבות והסופרת פרופ' נורית גרץ. בין המורים במחלקה: בני ציפר; יואב גינאי; ד"ר עמרי הרצוג; עמנואל ויצטום; ארז פרי, דרורית גור אריה; נעמי אביב, ד"ר עידן ירון ועוד.

לפרטים נוספים: 
מירית: 0545541019, עמרי: 0509722322
דוא"ל: [email protected]
פייסבוק:http://tinyurl.com/6665alh
דף המחלקה באתר המכללה: http://sapir.ac.il/generalPage.asp?div=ccp


 אמנות כמגשרת בין אדם וסביבה – קורס באמנות אקולוגית

הקורס "אמנות כמגשרת בין אדם וסביבה" מיועד לאמנים, אוצרים, חוקרי אמנות ואנשי תרבות. הקורס, שמועבר על ידי האמנית שי זכאי, חלוצת התחום בישראל ומייסדת הפורום לאמנות אקולוגית, כולל לימוד ידע תיאורטי, הליכות (קלות) ביער וסדנאות מודרכות בטבע.
בין הנושאים שילמדו: פעילות האמן כסוכן חברתי, שיתוף ציבור בתהליך היצירה, מעורבות יצירתית בנופי שוליים, הקשרים בין אמנות סביבתית לאמנות אקולוגית, תשובות לשאלה "האם זה אמנות?" ועוד.
הקורס מתקיים בסביבה אינטימית וקסומה, ביער ובנחל בעמק האלה, במרכז לצילום ואמנות אקולוגית במושב שריגים (ליד בית שמש).
במהלך הקורס נצא לסיור ב"נחל בטון" – עבודת שיקום נחל כיצירת אמנות של שי זכאי.
למסיימי שני חלקי הקורס תוענק תעודה מטעם המרכז לאמנות אקולוגית ואפשרות להשתלב בפרויקטים בארץ ובעולם.

הקורס יפתח מיד אחרי חגים, ב-24.10, ויתקיים בימי שני בשעות 14.00-18.00.
משך הקורס: 6 מפגשים (חלק א').
יום פתוח יתקיים בסוכות, יום ו', ה- 14.10, בשעות 10.30-13.00.
פרטים בטלפון: 054-2511127
דוא"ל: [email protected]
אתר: http://eco-art.co.il/eco-art-course.asp

במרכז לאמנות אקולוגית בשריגים פועל גם משכן אמנים – מקום המאפשר שהות מסוג אחר. בחוץ דק מעץ וריהוט מענפי דקלים, בפנים מטבח, פינת אוכל סלון וחדר שינה מרווח, ריהוט בעבודת יד של בעלי הבית, עשבי מרפא ותבלינים אורגניים, ספריית צילום ואמנות עשירה הכוללת את הספריה היחידה בישראל לאמנות אקולוגית. פונה למסלול הליכה ביער.
להזמנות: [email protected]
או בטלפון: 054-2511127


תערוכות ממשיכות:


 "אחת שתיים ו…שלוש" – תערוכה קבוצתית בבית מני, ת"א

דוד עדיקא, ללא כותרת

ביוזמת ארט טי.אל.וי ובמסגרת הביאנלה השלישית לאמנות עכשווית בהרצליה תתקיים בבית מני בת"א התערוכה "אחת שתיים ו…שלוש", בהשתתפות אמנים ישראלים נבחרים משלוש תערוכות הביאנלה הקודמות בהרצליה.

בית מני נבנה בשנת 1910 על ידי איש העסקים היפואי שלמה ברסקי, והיה מבתי המגורים הראשונים של שכונת אחוזת בית. התערוכה שתוצג בבניין מבקשת להשיב לו את מאפייניו המקוריים ומציגה עבודות המאזכרות את צביונו הביתי. כך למשל השולחן והגלשן של עִדו בר-אל לצד הנעליים והגיטרה מנייר של אלישבע לוי. עבודותיהן של הילה לביב ולאה אביטל מתייחסות לעיצובו הפנימי של הבית, למרצפות המצוירות ולחלונות המסוגננים. דיאלוג מסוג אחר מייצרת עבודתה של אירית בצרי שנעשתה במיוחד עבור בית מני, ומתחברת לחזית הבניין ויוצרת קשר בינו לבין הרחוב. עבודות אחרות מגיבות לנופך הנוסטלגי ולפן ההיסטורי של הבית.

אמנים/ות משתתפים/ות:
לאה אביטל, יעל אפרתי, אירית בצרי, עדו בר-אל, עמית ברלוביץ, גדעון גכטמן, דני גל, יאן טיכי, שחר יהלום, פרדי כסלו, הילה לביב, אלישבע לוי, דנה לוי, יעקב מישורי, דוד עדיקא, גבי קלזמר, מיקי קרצמן.

אוצרת: דליה לוין
אוצרת משנה: טל בכלר
התערוכה תיפתח לקהל הרחב בתאריכים 22/9-27/11
בית מני, רחוב יהודה הלוי 36, ת"א
טלפון לפרטים: 03-5149292
שעות פתיחה:
א-ד: 10:00-17:00
ה: 10:00-21:00
ו: 10:00-14:00


"בריסטולים" – תערוכה קבוצתית במוזיאון בת-ים

בית ספר 02, נורית ירדן,צילום גידיטלי הדפסת למבדה,100X60 סמ

מובי – מוזיאוני בת ים, רחוב סטורמה 6, בת-ים
התערוכה "בריסטולים" מתבוננת בתהליכי חינוך, במנגנוני חברות ובדרכים בהן מתעצב עולמם של אזרחים צעירים. הבריסטול – המצע האולטימטיבי עליו מועמסים מסרים חינוכיים ואידיאולוגיים באמצעות כללים, דימויים, פתגמים וחוקים – מתפקד כסמן ומוביל רעיוני: התערוכה מבקשת לבחון את הסביבה הבית ספרית הנורמטיבית כסביבה אידיאולוגית, הרואה את התלמיד בעיניה-שלה ומעצבת אותו למידותיה. היא בוחנת גם את הסביבה האסתטית הבית ספרית, דלה ככל שתהיה, ותוהה אילו בני אדם צומחים בתוכה, והאם הותירה בהם עקבות ויזואליים.
בלב התערוכה נבנה מרכז מידע ממוחשב שמרכז יוזמות חינוכיות חדשות ומחשבה אלטרנטיבית בתחום החינוך בארץ, ובמהלך התערוכה יהפוך המוזיאון כולו לחלל לימוד אקטיבי, ויועברו בו שיעורים על ידי האמנים המציגים ועל ידי אנשים מבחוץ.

אמנים משתתפים: יוחאי אברהמי, אלון אנדורן, חדווה אטלס בן דוד, דגנית ברסט, אביטל גבע, קרן גלר, דרורה דומיני וזהבה ברקני, שרגא ווייל, מדריכי קן השומר הצעיר ג'סי כהן, רענן חרל"פ, נורית ירדן, רוני להב והיידי מוטולה, רותי סלע, סשה סרבר, שי-לי עוזיאל, דפנה שלום, ג'וזף שפרינצק

אוצרים: טלי תמיר ומאיר טאטי
פתיחה: מוצ"ש, 17.9.2011 בשעה 20:00
הכניסה למוזיאון ואירועים נלווים יהיו בחינם לכל אורך התערוכה
נעילה: 28.01.2012
ב-15.11.2011 יתקיים יום עיון במסגרת התערוכה

שעות פתיחה: ב, ד, ו, ש 10:00-14:00  ג, ה 16:00-20:00
טל: 03-6591140
www.moby.org.il


 "כולך אדומה, וכל-כך לבנה" – מיצב של אתי אסתר נאור

Eti Esther Naor

חלל הפרויקטים בגלריה פלורנטין 45
פתיחה: יום חמישי 15.9.11, 20:00
נעילה: 29.10.11

המיצב "כולך אדומה וכל-כך לבנה" מתייחס לחלל בו נוצר, והוא בנוי מחסימות וממסלולי זרימה אופקיים ואנכיים אותם יוצרים בדי הגזה ונזילות השעווה האדומה מתוכם. הקלילות והשקיפות של הבדים חוברת לתפקוד הרפואי שלהם של עצירת זרימת הדם מתוך פצעים פתוחים, חבישה וחיטוי. התחושה הנוצרת למראם היא אמביוולנטית – רכות ותנועה הטומנות בחובן כאב. אמביוולנטיות זו מתקבעת ומתעצמת על-ידי השעווה האדומה שנדמית כנוטפת מתוך הבדים. היא מושכת אותם מטה ומתגבשת בתצורות המזכירות נטיפים בטבע על זמן התהוותם האיטי, המתמשך, והצטרפותם העקבית של משקעי גיר זעירים זה על גבי זה.
עבודתה של נאור עוסקת בשניות שבשליטה ובחוסר שליטה, ביפה ובבזוי, בלבן הלוגוצנטרי ובאדום המתפשט של מיניות ותשוקה, בטהור ובמוכתם ובמתח ביניהם. השניות שמציבה העבודה היא מלכודת ופתח לעולם אחר, מודחק ולא נהיר בו איום ומיניות, פחד וארוטיות משמשים בו בערבוביה. האקספרסיביות בעבודתה של נאור פוגשת מגבלות של ניקיון ואסתטיזציה כדי ליצור מרחב ההופך את הסדרים ומוציא את הפנים אל החוץ בעודו מעלה על נס את ההתנסות האחרת, המודחקת, זו שמחפשת עדיין קול משלה.

אוצרת: אירנה גורדון
צילום העבודה: יותם פרום

Warship Worship
במקביל לתערוכה תוצג בקומה התחתונה של הגלריה תערוכתו של דרור קרטה

שעות פתיחת הגלריה:
ב'-ה  11:00-13:00, 18:00-20:00. ו' ושבת  11:00-13:00,
ניתן לתאם ביקורים מחוץ לשעות הפתיחה.
פלורנטין 45 פינת רחוב השוק
טל: 050-2763249
www.florentin45.com


שתי תערוכות ותוכנית קורסים בבית בנימיני

בית בנימיני – מרכז לקרמיקה עכשווית. רחוב העמל 17, ת"א        03-5182257  

בית בנימיני  – מרכז לקרמיקה עכשווית הוקם על מנת לקדם את האמנות והעיצוב הקרמי, להוות בית פעיל ותוסס לקהילה המקצועית ולקהל הרחב וליצור דיון בהיבטים השונים של תחום הקרמיקה והרחבת גבולותיו בהקשר הרחב של תרבות חומרית.
בין פעילויות המרכז: סדנאות לפיסול עיצוב וקדרות, גלריות המציגות תערוכות מתחלפות, ספריה וחדר עיון, סדנאות וימי עיון, מלגת "סטודיו ראשון" לאמנים צעירים ועוד.

במקום מוצגות כעת שתי תערוכות:
"א-לה-מוד": עבודות של מוד פרידלנדר (אוצרות: רונית צור ואסתר בק. מעצבת התערוכה: טולה עמיר).
"שבילי היער": תערוכתה של יעל עצמוני (אוצרת: רונית צור).
באירוע הפתיחה הושק ספר אמן.

בין הקורסים המועברים בבית בנימיני:
שאלות עכשוויות בפיסול קרמי. מרצה: שלומית באומן
הקורס יעסוק בחידוד שאלות עכשוויות בפיסול קרמי כמו יחסים בין חומר לרעיון וחשיבה בין תחומית ובין תרבותית. במהלך הקורס נפתח שיטות עבודה בהתאם לנושאים השונים שיועלו על ידי המשתתפים. הקורס מיועד לבעלי ניסיון בסיסי בעבודה בחומר קרמי.

קורס שנתי: 36 מפגשים בימי חמישי בשעות 9:00-12:00
עלות הקורס (כולל חומרים ושריפות): 4860 ש"ח

נגיעות ראשונות – כלים בעבודת יד. מרצה: אתל פיסרף
הקורס יתמקד ביצירת כלים תוך התנסות בטכניקות בניית יד בחומר: פינצ'ינג, חוליות, משטחים ועבודה בגוש חומר. כמו כן יושם דגש על גישות שונות לטיפול בפני השטח, טקסטורות וצבעוניות קרמית מגוונת. אין צורך בידע מוקדם.

קורס סמסטריאלי (יתקיים בסמסטר א'). 18 מפגשים בימי שני בשעות 9:00-12:00
עלות הקורס (כולל חומרים ושריפות): 2430 ש"ח
מידע על קורסים נוספים באתר www.benyaminiceramics.org


מבצע הנחות לקוראים

הנחה לקוראי רב ערב במחנות הספרים המגדלור
הנכם מוזמנים לבוא ולהנות מ 15%הנחה בהצגת השובר המצורף על כל ספרי האמנויות!
המגדלור הינה חנות ספרים עצמאית, קטנה ואיכותית. על מדפיה ניתן למצוא את המובחר והייחודי שבספרי האמנויות ובכלל, כולל ספרים ביבוא מיוחד.
המבצע עד סוף החגים.


המגדלור
רחוב הרכבת 4, ת"א
שעות פתיחה: א-ה 10:00-19:00
ו' 10:00-15:00

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *