רב ערב 08.08.23

גיליון 05 יצא! | קורסי תשפ"ד בבית לאמנות ישראלית | מקבץ תערוכות קיץ 2023 בבית גורדון-לונדון | רעיה בר־אדון / "ציפור, אשה, ברכה" | "אדומות" / ספר מחאה

גיליון 05 יצא!

גיליון 05 של ״ערב רב״ יצא, והוא זמין לרכישה באתר. הגיליון כולל 124 עמודי מאמרים מאת יונתן אמיר, ידידיה גזבר, יהושע סימון, דורי בן אלון, דניאל לויק ורונן אידלמן, ויצירות של אסי משולם, עדן בנט, יוליאן רוזפלדט, עומר קריגר, שרה בנינגה, חנאן אבו־חוסיין וגליה עופרי.

קישור להזמנת הגיליון



קורסי תשפ"ד בבית לאמנות ישראלית

שלושה סמסטרים, אוקטובר 2023–יולי 2024

עורכת התכנית: עידית עמיחי

בית לאמנות ישראלית שמח לחשוף את תכנית הקורסים החדשה לשנת תשפ"ד: שלושה סמסטרים עשירים בתוכן ומעוררי השראה. צפויה לנו תכנית לימודים מרתקת הנוגעת במדיומים, היבטים וסוגיות משמעותיות וחשובות באמנות הישראלית: אמנות פלסטינית עכשווית, שיח מזרחי באמנות, הנוף ושברו באמנות הישראלית, שוק האמנות ומחיר האמנות, אמנות בינלאומית והשפעתה על השדה המקומי, פסיכואנליזה ואמנות ועוד.
את הקורסים יעבירו מיטב המרציםות, האוצריםות, האמניםות והחוקריםות הפעילים בשדה האמנות. כל ההרצאות בקורסים מוקלטות ומועלות למערכת "אקדמית מקוונת" כך שהנרשמים יכולים לצפות בהן צפייה חוזרת או מאוחרת. הלימודים מתקיימים בצורה היברידית או מקוונת – לכל הקורסים ניתן להתחבר גם בזום.
שימו לב: לרגל חשיפת התכנית החדשה מחיר מיוחד בהרשמה מוקדמת, הקדימו להירשם!
הקליקו לכל קורסי האמנות החדשים: https://bit.ly/3hZ4nb0

יארא קאסם מחאג'נה, House Of ears, Video Installation, שנת 2023. צילום: Stefan Stark. מהקורס "דיאלוג: אמנות פלסטינית עכשווית"



מקבץ תערוכות קיץ 2023 / איל ששון, אלישע רובינוף, אליסיה שחף, זיוה בן ערב, מורן קליגר

גלריה עירונית לאמנות, בית גורדון־לונדון

פתיחה: מוצאי שבת, 12.8.23
נעילה: 2.11.23
אוצרות: אפי גן, קרן ויסהוז

האמנים המציגים בתערוכות מציבים עצמם במקום בראשיתי, נקודה של כאוס שממנה אפשר להתחיל. הם מציעים אפשרות אחרת, חיבורים חדשים היוצרים תחושה של עודפות ופשטות, הרס ובניה. באמצעות בחירה בשיבוש כפרקטיקה אמנותית נפרצים נתיבים חדשים לא רק אל הדימוי והחומר אלא גם אל פעולת היצירה עצמה.

אליסיה שחף מציגה שתי עבודות צילום חדשות מסדרת Newborn, עבודות המבוססות על צילומים שצילמה ולאחר מכן המשיכה לעבד בתוכנת AI. העבודות מציעות אפשרויות מסקרנות ומפתות לדימויים שהם סינתזה בין צילום לעיבוד דיגיטלי, בין בינה אנושית לבינה מלאכותית (התערוכה כוללת גם עבודות מתערוכתה הקודמת "כלוב הצלעות").

זיוה בן ערב פיתחה טכניקה ייחודית שיש בה עמלנות המהדהדת גם את תפקיד האישה בחיי היומיום. עבודותיה עשויות מחומרי היומיום המשולבים עם הדמיון. העבודות מבטאות ניסיון לאחות, לחבר, להדביק ולייצר שלם חדש ויוצא דופן.

אלישע רובינוף מציג אובייקטים היברידיים, דמיוניים, עשויים עץ. העבודות יוצאות מן האורגני והמוכר אל עבר מרחב של "אחרות". לעבודות אין ממשק פרקטי – זוהי אמנות המותחת אפשרויות במרחב עתידי ופורצת את גבולות המוכר.

איל ששון מציג עבודות צבעוניות וגדולות המפרקות ומרכיבות מחדש חלקי נוף/גוף בתהליך מתמשך של הסתרה והצצה, הרס ובנייה. הג'סטה הציורית של ששון יוצרת רבדים של ציור פראי ומרוסן לסירוגין. חיתוכים מוסיפים אלמנטים של אקראיות לרבדי הציור, המצטברים לכדי סינתזה חדשה המכילה בתוכה גם את האבולוציה הפנימית של הציור.

מורן קליגר מציגה עבודת רישום ובה דימויים דמיוניים של גן עדן אחר, שבו תוהו ותום מתערבבים (העבודה הוצגה לראשונה בביאנלה לרישום בבית האמנים בירושלים 2023). זהו סיפור בריאת העולם, החי והצומח, האדמה, השמים והכוכבים, אדם וחוה, בריאה הטומנת בחובה גם הבטחה להרס, חורבן וגירוש.

אייל ששון



רעיה בר־אדון / "ציפור, אשה, ברכה"

בית האמנים תל אביב

שיח גלריה עם האמנית והאוצרת: שלישי, 15.8.23, בשעה 18:00
נעילה: שבת, 19.8.23, בשעה 14:00
אוצרת: אירית לוין

ציפורים ונשים הן נושא תערוכתה של האמנית רעיה בר־אדון, המציגה פיסול קרמי מוקדם לצד חיתוכי לינולאום בשחור לבן – הטכניקה העיקרית שבה היא יוצרת משנת 2017. בר־אדון מתחקה ביצירתה כבר שנים רבות אחר נושאים כמו נשיות, אימהות, דימויי בעלי כנף וסמליותם הרב תרבותית.

דמויות נשים מיתיות מופיעות בפסליה הקרמיים משנות ה־70 של המאה הקודמת. נשים הנראות כאלות קדמוניות, בסיסיות, מעוגנות בקרקע. השפעות אתניות, שבטיות ופולחניות ניכרות בפסלים שנוצרו ביד בחמר פשוט וגס ונשרפו בתנור. "עבדנו בחימר לפרנסתנו ואני התאהבתי. התחברתי לחומר, לאדמה, ויצרתי סדרת פסלי נשים אדמתיות ראשוניות". יצירות אלו מוצבות בחצר ביתה ביישוב חופית.

הקִרבה לטבע הטביעה את חותמה על יצירתה של האמנית. היא גדלה בקיבוץ לאב חוקר טבע והתלוותה אליו רבות, ובבגרותה עברה ליישוב חופית שבו היא גרה זה שישה עשורים. נוסף על כך יש לציין את משיכתה של בר־אדון לארכיאולוגיה, לפריטים אתניים מאמנויות עממיות ולאוספים אנתרופולוגיים ממגוון תרבויות, שאף הם מהדהדים ביצירתה.

מפגשים בין אשה לציפור, המתוארים בחיתוכי הלינולאום, כביכול ממלכדים את הציפורים באיברי הגוף הנשי. הציפורים מטילות מורא, מלוות או סובבות את דמות האשה, לעיתים אף מואנשות (כמו בעבודה "אחת בשביל השנייה") ומשמשות, אולי, לתיעוד ביוגרפי והלכי רוח של היוצרת. האשה נעה בין תחושות של אי שייכות בדידות וזרות, בדימוי של צלילה מטה או תעופה מעלה, לבין רצון להתמזג עם האדמה והטבע.

רעיה בר-אדון, לכל אחד חיה, 2022



"אדומות" / ספר מחאה

תנועת "בונות אלטרנטיבה" המובילה את מחאת הנשים משיקה השבוע את ספר הצילומים הראשון של המחאה: "אדומות: מחאת הנשים שהפכה לסמל". הספר מתעד את המחאה ההיסטורית של 2023 עד כה, ומביא את סיפורה של מחאת הנשים דרך צילומים, יצירות אמנות, עיצוב, קריקטורות וטקסטים מקוריים, כולם פרי ידיהן של מתנדבות ותרומות של פעילים ופעילות למען הדמוקרטיה.

הספר, שיצא לאור השבוע, כולל 204 עמודי צבע בכריכה קשה, מלווים בטקסטים בעברית ובאנגלית שנכתבו על ידי פעילות המחאה, אמנים, צלמים ואנשי רוח. בין האמנים שתרמו את יצירותיהם לספר: שושקה אנגלמאייר, ניצן מינץ, זויה צ'רקסקי, #TAG, תמר לב־און, דניאלה לונדון, קרן שפילשר, איתן ויתקון ורבים נוספים. עורכות הספר: מיטל מנור, קרן בר לב

מתוך הספר:

"אדום הוא צבע שאי אפשר להתעלם ממנו. הוא צבע שבולט בין עשרות ספרים על מדף ובין מאות אלפי מפגינים ברחובות. נשים אדומות הן נשים שאי אפשר להתעלם מהן" (הקדמה, "הספר הזה אדום", קרן בר לב).

מחיר: 160 ₪ | לרכישה: https://www.lp.bonot.org/red-book

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *