רב ערב 14.02.23

השקה לגיליונות 4+3 | השבוע בסדנאות האמנים, תלפיות | עונת תערוכות חדשה במוזיאון חיפה לאמנות | ק"ק: כנס ירושלים לאמנות #8 | ק״ק ליריד המכירות של בית הנסן: פרימוורה | "פצעים ונשיקות" / ערב עבודות וידאו

ערב רב בדפוס: השקה חגיגית לגיליונות 4+3 – השבוע!

רביעי, 15.2.23 בשעה 19:00

ת"א תרבות קריית המלאכה, שביל המרץ 6, תל אביב

האם המוזיאונים בסכנה? איך אמניות חיות? מי חתום על כינוי הגנאי ״דודה״ בשדה האמנות? מה הקשר בין אמנות לעליית מחירי הנדל״ן בת״א? מה למאוריציו קטלאן ולבינה מלאכותית? על כך ועוד באירוע השקת גיליונות 3 ו־4 של המהדורה המודפסת של ערב רב.

בתכנית:

שיחה עם כותבות וכותבי המאמרים
מכירת עותקים במחיר מיוחד
מוזיקה, שתייה ונשנושים

כל גיליון של ערב רב כולל מאה עמודי מאמרים מקיפים ויצירות אמנות, ומשלב בין חומרי ארכיון למאמרים חדשים, שנכתבו במיוחד עבור מהדורת הדפוס ומתפרסמים בה לראשונה.
בין הכותבות.ים: בארי שוובסקי, חנה פרוינד שרתוק, עלמה יצחקי, נעה מורדוך־סימונסון, קרן גולדברג, גליה יהב, רות מרקוס ורותי חינסקי אמיתי, יונתן אמיר, יהושע סימון, סלבה גרינברג ורונן אידלמן.
אמניות.ים: מיכל בר־אור, ורד נסים, אסף גרובר, אדגר דגה, חביב קפצון, אריאלה שביד, רועי ויקטוריה חפץ, מיכל היימן, רעיה ברוקנטל, וכן פרויקט מיוחד של מערכת ערב רב בעזרת תוכנת הבינה המלאכותית DALL-E.
באירוע ימכרו גם גיליון 1 ו־2 משנת 2021.

לארוע בפייסבוק



ארועי השבוע בסדנאות האמנים, תלפיות

ביקור בתערוכה "עדויות הדברים"

התערוכה ננעלת בשישי, 17.2.23

בתערוכה "עדויות הדברים" מציעה האמנית עפרי כנעני מבט על השריפה שכילתה את המוזיאון הלאומי של ברזיל בשנת 2018 דרך עדויות של שש ישויות: מטאוריט, מים, אפר, עור, קובץ JPEG וסמן דיגיטלי. דרך השאריות הדיגיטליות, הפיזיות והגופניות שנותרו מהמוזיאון, בוחנת כנעני אפשרויות שונות של שימור וארגון ידע מתוך נקודת מבט פוסט־קולוניאלית, המבקרת את הפרקטיקות הקיימות לאיסוף, שימור ותצוגה. התערוכה מעלה שאלות כמו למי שייכים מידע וידע ואצל מי הם נשמרים, ומציעה תשובות אחרות לשאלות שחשבנו שכבר נענו.

"פריפריה ואמנות עכשווית: מקום או הֲ לָ ך רּוחַ?" / מפגש ת(א)עשייה #110 עם שרון תובל

רביעי, 15.2.23 בשעה 20:00

בהרצאה תדון תובל בהיבטים פורמליים ובלתי פורמליים המגדירים את המושג פריפריה באמנות בישראל. החל מתקופת ההתעצבות הכלכלית של המדינה נעשה מאמץ ממסדי־ריכוזי להגדיר ולבדל את המרכז מהפריפריה. תפיסה זו חלחלה אל כל תחומי העשייה ובפרט אל שדה האמנות המקומי. האם המושג מושרש עמוק כל כך עד שנוצרה פריפריאלית שונה מהמרכז? האם הבידול הפך לתודעה אמנותית? מהן ההגדרות של "הפריפריה באמנות"? והיכן הן משפיעות על העשייה האמנותית? האם "פריפריה" הוא מושג טריטוריאלי או תודעתי? כיצד העשייה האמנותית מושפעת ממנו והאם הכל עניין של פרספקטיבה?

לפרטים נוספים  | לאירוע בפייסבוק

סטודיו פתוח / מיליצה דוקיץ'

סדנאות האמנים בירושלים

האמנית הסרבית מיליצה דוקיץ' מזמינה אתכם.ן ללמוד על תהליך היצירה שלה, לקחת חלק פעיל ביצירת אמנות קולקטיבית ולהשתתף בסדנה כחלק מפרויקט האמנות "עיתוני טקסטיל". במסגרת הסדנה דוקיץ' תדגים שיטות רקמה בסיסיות.

רצוי להגיע עם ידע קודם בעבודה עם חוט ומחט, אך זהו לא תנאי סף. אם אין לכם.ן ניסיון קודם ברקמה, אך יש בכם.ן סקרנות לגלות מדוע הפכה הרקמה לפופולרית באמנות עכשווית, אתם.ן מוזמנים.ות לקחת חלק בפרויקט.

לפרטים נוספים והצטרפות

Embroidery workshop Textile Newspapers, Milica Dukić in collaboration with the school Milan Petrović, Novi Sad, 2022, Ph: V. Ivkov



עונת תערוכות חדשה ומרתקת במוזיאון חיפה לאמנות

מוזיאון חיפה לאמנות, רחוב שבתאי לוי 26, חיפה

www.hms.org.il
נעילה : 25.6.23

אוצר ראשי: ד"ר קובי בן־מאיר

עונת התערוכות החדשה במוזיאון חיפה לאמנות מזמינה את המבקרים לבחון לעומק את הגוף האנושי. בתערוכות החדשות, אמניות ואמנים מרכזיים מהארץ ומהעולם מפנים מבט אל תוככי הגוף, וחושפים את שמתרחש מתחת לעור. התערוכות בוחנות את האפשרויות השונות שגלומות בגוף – את כוח החיים האצור בו, את יכולתו להתרומם ולהתקומם נגד גורמים ממשטרים, את הזיקה ההדוקה שבינו ובין הנפש, ואת היותו מוקד של חום, קשר ואהבה.

התכנים הרפואיים שעולים כהד מהתערוכות והעבודות המוצגות בהן זימנו שיתוף פעולה ייחודי עם המרכז הרפואי בני ציון בחיפה: רופאות ורופאים מהמרכז הוזמנו לחוות דעה רפואית על יצירות האמנות ועל מצב הגוף בהן.

בנוסף, לראשונה במוזיאון חיפה לאמנות, יוצגו שני פרויקטים חדשים של "החממה לאמנות מקום" של מוזאוני חיפה. שתי התערוכות מתייחדות בתפיסת הדיאלוג הבין־אישי כאיכות אמנותית. "החממה לאמנות מקום" יוצרת פרויקטים ייחודיים שהם עבודה משותפת של אמנים מאזור חיפה עם קהילות בעיר.

"מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית" / תערוכה קבוצתית

את עונת התערוכות החדשה מובילה התערוכה הקבוצתית "מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית", המתפרשׂת על פני כל הקומה העליונה של המוזיאון המתחדש, ומוצגות בה עבודות של 14 מבכירי היוצרות והיוצרים בארץ ובעולם. פעולות גופניות של שאיפה ונשיפה, זרימת הדם ודופק הלב מקבלות ביטוי חזותי וקולי ומעצבות את צורת העבודות, המאפשרות התבוננות במנגנון הפעולה של הגוף בעודן משקפות את מה שמתחולל מחוצה לו. התערוכה כוללת יצירות של כמה מהאמנים המודרניים והעכשוויים החשובים בעולם, כמו לואיז בורז'ואה ודגלאס גורדון, לצד פרויקטים חדשים שנוצרו עבור התערוכה, בהם של מרים כבסה ועלמה שניאור.

אמנים משתתפים: אבשלום (צרפת), שרון אזגי (ישראל), כריסטיאן בולטנסקי (צרפת), לואיז בורזו׳אה (ארה"ב), דאגלס גורדון (בריטניה/גרמניה), גדעון גכטמן (ישראל), רחינה חוסה גלינדו (גואטמלה), סופי דופון (דנמרק), ענבל הופמן (ישראל), דור זליכה־לוי (ישראל), מרים כבסה (ישראל/ארה"ב), דקלה מוסקוביץ׳ (ישראל), אבי סבח (ישראל) ועלמה שניאור (ישראל).

 "מכשירים ומחוות" / חן כהן

התערוכה מציגה סדרת עבודות חדשה של האמנית חן כהן שאותן יצרה במהלך השנה האחרונה. בתקופה זאת, כהן צילמה את השגרה הרפואית שלה במרפאות ובמרכז הרפואי בני־ציון בחיפה. היא התמקדה במכשירים רפואיים שונים ובמפגשיה עם הצוות הרפואי – מפגשים שתכליתם טיפול בגוף, ועבורה הם מלאים רוך וחמלה ומרפאים את הנפש. היא לא תיעדה את הטיפולים מעמדה אובייקטיבית־לכאורה, או כזו שמדגישה חולי, חולשה או את הקושי שבהיות מושא לבחינה רפואית; היא הופיעה עבור המצלמה. כהן הגיעה לבדיקות כשמאנית מרפאת, לבושה תמיד באותה שמלה שחורה ארוכה. המצלמה שהציבה במרפאה הפכה את המעמד לפעולה אמנותית שעוסקת ביופי ובאהבה.

התמונות, שחולצו בחלקן מצילום וידיאו, עובדו ונוקו מפרטים שאינם חיוניים לדימוי כדי למצות בו את ביטויים של יופי ואהבה. בחסות הסביבה עתירת המכשירים, נוצר עם הצוות הרפואי יחס בין־אישי אינטימי, מפגש בין אדם המתמסר ומפקיד את גופו בידי אחר, לבין מי שמושיט יד תומכת. בפעולה שהתרחשה במוזיאון, שמונה א.נשים תמכו בגופה של כהן, וצולמו רק אחרי שהאמנית יצאה מאחיזתם. התמונות שחולצו מפעולה זאת מתמצתות את ההליך הרפואי לרגעי חסד של מחוות נדיבות.

"נקודת איזון" / נגה יודקוביק־עציוני

בתערוכת היחיד של נגה יודקוביק־עציוני גוף האדם מקבל ביטוי מרומז בסדרת פסלים שנמצאים על סף קריסה, הממחישים מעט משבריריותו של האדם. בפעולה עמלנית היא רוקחת, מפרקת ומרכיבה מחומרים שונים אובייקטים שכמו נוצרו מעץ. האובייקטים הללו, הנראים כאילו נערמו זה על גבי זה באקראי, הם פרי תכנון מקדים מדוקדק, שבמהלכו בוחנת האמנית את יחסי הגומלין בין החלקים המפוסלים ובין הפסלים לחלל, בעבודה המשלבת פיסול ואדריכלות.

בשנים האחרונות ייחדו את עבודתה של יודקוביק־עציוני מיצבי־אורך גדולים שהונחו על הרצפה. בתערוכה זו משתנה נקודת המבט והאובייקטים מיתמרים מן הרצפה לגובה, אל התקרה, לצד עבודות פיסוליות שמטפסות על הקירות. בין הרצון של החומר להתעלות לפי מעלה לבין כוח הכבידה המושך כלפי מטה, הפסלים מוצאים נקודת איזון חמקמקה של יציבות.

אוצרת: לימור אלפרן

החממה לאמנות מקום: שחר סיון ורועי כהן; תמר נסים  

המוזיאון מציג שני פרויקטים ייחודיים שהתהוו במסגרת החממה לאמנות מקום של מוזיאוני חיפה – יוזמה המבטאת את המחויבות העמוקה של המוזיאון לקידום האמנות ולעבודה משותפת עם קהילות בעיר. מסגרת זו של מוזיאוני חיפה, שהוקמה לפני שנתיים, מעודדת יצירה הקשובה למקום ולקהילה החיה בו. פעילותה מניעה תהליכים בשכונות העיר חיפה, המעצימים את האפקט החברתי של מעשה האמנות ומגבירים את הצורך הציבורי באמנות. אמנים ממטרופולין חיפה, שנבחרו על ידי ועדה מקצועית, זוכים בחממה לליווי אוצרותי צמוד ומקבלים הכשרה רעיונית ומעשית לפעולה אמנותית בקהילה. חברי הקהילה המשתתפים בפרויקט לוקחים חלק מהותי בתהליך האמנותי.

תערוכות אמני החממה יתפרסו השנה על מספר מתחמים במוזיאוני חיפה, ובנוסף לתערוכות במוזיאון חיפה לאמנות יוצגו גם בחממה לאמנות מקום ובמוזיאון העיר חיפה. במוזיאון חיפה לאמנות תוצג התערוכה של שחר סיון ורועי כהן, "ארוחת זרים": תוצר של פרויקט שחקר את משמעויותיהם של אוכל ואכילה לזהות האישית, וחלקם ביצירת קבוצה. ספר מתכונים, הדפסי עץ ושולחן עמוס באוכל מפוחם הם כמה מהתוצרים של המסע המשותף של האמנים עם שישה זרים שחלקו ארוחות וזיכרונות.

התערוכה השנייה במסגרת החממה, של תמר נסים "האומר לא", מסכמת את פעולתה של האמנית עם א.נשים מבית הלוחם בחיפה, שאיתם המחיזה את המחזה "האומר לא" של ברטולט ברכט. במהלך האמנותי והקבוצתי שהניעה נסים, בביצוע ותיקי המחנה בבית הלוחם שעצם קיומו נקשר בנכונות להקרבה עצמית, המחזה נטען מחדש בשאלות עדכניות הנוגעות להקרבה עצמית וליחסי היחיד והמדינה.

אוצר: עוז זלוף

נגה יודקוביק עציוני, נקודת איזון, צילום: טל ניסים



קול קורא: כנס ירושלים לאמנות #8

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה ובין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות.

מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך ב־26 באוקטובר 2023 בירושלים.

ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו משלוש–ארבע הרצאות בנושא או זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:
הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי שלוש–ארבע ההרצאות שיכללו בו וקו״ח של המרצות.ים

כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
דד־ליין למשלוח הצעות: 12.3.23
תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2023

אוצרי ומנהלי הכנס: רינת אדלשטיין (״הרמה״), רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״)
הפקה: אלינה אלכסה אוסיפובה

אורי זמיר, פרט מתוך מיצב, 2021



קול קורא למעצבות ומעצבים להשתתפות ביריד המכירות של בית הנסן: פרימוורה #10

בית הנסן

חמישי–שישי, 23-24.3.23 | שבועיים אחרונים להגשה!

פרימוורה, יריד המכירות האביבי של בית הנסן, יתקיים בפעם העשירית לקראת חג הפסח. יומיים של חגיגת עיצוב מקומי, מכירות, מוזיקה ואוכל במרחב הירוק והפתוח של בית הנסן. היריד שם דגש מיוחד על עיצוב מקומי ומקורי, מוצרים ידידותיים לסביבה, עבודות יד.

מעצבים ויוצרים במגוון תחומים – עיצוב מוצר, קרמיקה, צורפות, אופנה, פרינט ועוד – מוזמנים לשלוח הצעה להשתתפות.

את ההצעות יש לשלוח עד יום חמישי, 16.2.23, לכתובת [email protected]

 

על ההצעה לכלול:

קישור לאתר או הפלטפורמה המציגה את העבודות
5–10 דימויים של עבודות בפורמט JPG או PDF בלבד
טווח מחירים של העבודות המוצעות למכירה
קו"ח או הסבר קצר המתאר את המותג, המוצרים, דרכי הייצור וכו'

* השתתפות על פי שיקולים אוצרותיים ועל בסיס מקום פנוי

** השתתפות ביריד מסובסדת וכרוכה בדמי השתתפות סמליים

***האירוע יתקיים במשך יומיים ודורש נוכחות מלאה בכל שעות הפעילות



"פצעים ונשיקות" / ערב הקרנת עבודות וידאו

גלריה P8, רחוב הפטיש 1, ת"א

חמישי, 16.2.23 ומוצאי שבת 18.2.23 | שלושה סבבי הקרנה בשעות 19:00, 20:00, 21:00
אוצרות: סלי קריסטל ולי ברבו

אמנים משתתפים: שני אביבי, תאיר אוריה, שרון בלבן, נטע דרור, שיר הנדלסמן, דן רוברט להיאני, מיכאל ליאני, עדן אורבך עפרת, רות פתיר

גלריה P8 שמחה להזמין לשני ערבי הקרנת עבודות וידאו העוסקים בפציעה, טראומה, נחמה, אינטימיות ובמנעד שבין הפציעה והנשיקה.

בימים אלו יותר מתמיד נדמה שמרחב המחייה הישראלי מקיים ומחזיק את המתח האינהרנטי בין אלימות גואה ובין אינטימיות בלתי נמנעת ושותפות גורל. רצף העבודות שיוצגו במסגרת הערב יבקש להציג מנעד רחב של פרספקטיבות על יחסי הגומלין שבין הפוצע והמנחם במערכות היחסים של האמנים עם המשפחה, החברה, המקום והאמנות עצמה.

סינמה P8 היא מסורת מתהווה של ערבי הקרנת עבודות וידאו הנערכים מספר פעמים בשנה בגלריה P8 באוצרותן של סלי קריסטל ולי ברבו. ערב זה הוא החמישי בסדרה, לאחר: "תפנים", "טקסים", "משפוחע" ו"אסונות".

לארוע בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *