קול קורא לתוכנית רזידנסי ״הדירה״ בבית ליבלינג: שימור ונחלת הכלל

בית ליבלינג מזמין יוצרים מקומיים ובינלאומיים מתחומים שונים להגיש מועמדות לתוכנית רזידנסי בנושא שימור היסטורי ונחלת הכלל – בין האינטרס הציבורי לפרטי. מטרת התוכנית היא חקירה אמנותית ופעולה כפלטפורמה לדיון על תהליכים המתרחשים בעיר

האם שימור מגן על  נחלת הכלל? האם ערכם האסתטי או ההיסטורי של מבנים הוא עניין פרטי או ציבורי?  למי יש זכות על "העיר הלבנה"? איך תושבי העיר רואים את השייכות והאחריות שלהם למבנים ולמרחב העירוני? מהי מערכת היחסים בין בעלי העניין השונים? האם ההכרזה על "העיר הלבנה" היא ברכה או קללה?

בית ליבלינג מזמין יוצרים מקומיים ובינלאומיים מתחומים שונים להגיש מועמדות לתוכנית רזידנסי בנושא שימור היסטורי ונחלת הכלל – בין האינטרס הציבורי לפרטי. מטרת התוכנית היא חקירה אמנותית ופעולה כפלטפורמה לדיון על תהליכים המתרחשים בעיר. הפרויקט בוחן את האתגרים שמציבות החלטות מדיניות בנוגע לאתרי מורשת, ובפרט אלה שארגון אונסקו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) הגדיר כאתרי מורשת עולמיים. זוהי הזדמנות ליוצרים לחקור את השאלה, כיצד מושפעים המרחב הבנוי והקהילה המקומית מהרגולציה (אסדרה בחוק) הנלווית להכרזת אונסקו על תל אביב כאתר מורשת תרבות עולמית ("העיר הלבנה").

הפרויקט בשיתוף המעבדה למדיניות תכנון בטכניון העורכת מחקר אקדמי בנושא קונפליקטים ואתגרים בשימור מורשת עולמית. זהו מחקר משווה המתמקד בשני מקרי בוחן: תל אביב ווינה. המחקר עוסק בשלושה רבדים: על-לאומי, לאומי ומקומי, ומבקש לבחון את הקשר שבין החלת נורמות בינלאומיות (המחייבות שימור), לבין שינויים המתרחשים ברמת המדינה והזירה המקומית. בין השאלות שהמחקר שואל: איך אימוץ נורמות בינלאומיות משפיע על בעלי עניין שונים – בעלי נכסים, יזמים, תושבי העיר, המבקרים בעיר? מה יחסם של אלה לשימור, וכיצד הם מתמודדים עם המתחים השונים שהוא מעורר?

היוצרים מוזמנים לחקור את הקשר בין טובת הכלל לטובת הפרט בעיר הלבנה, תוך התייחסות לשימור מבנים, לחללים שבין בניינים ולמרחב הציבורי. התוכנית מבקשת להרחיב את המבט ולבחון מהם החיכוכים והאתגרים שעדיין מתקיימים בשטח, 14 שנה לאחר אישור תוכנית השימור, שפורסמה בעקבות הכרזת אונסקו.

רזידנסי "הדירה" – בקומה השלישית, בדירת המגורים של משפחת שויער משנת 1936, ממוקמת "הדירה", תוכנית הרזידנסי של בית ליבלינג, אשר מהדהדת את השימוש המקורי בבניין כבית מגורים ומזמינה יוצרים מתחומים שונים להתארח בה וליצור בהשראתה. "הדירה" מעניקה לאורחים הזדמנות ייחודית ללמוד על הערכים ועל התרבות שמתוכם נוצרה ולחוות אותם, כאשר השהות עצמה היא חלק מפעולת שימור ובסיס לחשיבה מחדש על החיים בעיר. משתתפי התוכנית יוזמנו לחקור התגוררות, חיי יומיום בעיר, זיכרון ושימור עירוני בעבר, בהווה ובעתיד. תוכנית הרזידנסי רואה חשיבות ביצירה המבוססת על היחסים הנרקמים מתוך המקום עם סביבתו כפלטפורמה ליצירת דיאלוג. מטרת התוכנית היא חקירה אמנותית ופעולה ביקורתית בנושאי ליבה שהמרכז עוסק בהם.

משך הרזידנסי – 4 חודשים: ספטמבר 2022 – דצמבר 2022

מבנה התוכנית – במהלך התוכנית תקיים הקבוצה מפגשים שבועיים, בני שלוש שעות כל אחד, ללמידה ועבודה משותפים.

החודש הראשון יוקדש ללימוד הנושא ויכלול הרצאות אורח, סיורים ומפגשים. התוכנית תיבנה בשיתוף הטכניון, מחלקת השימור ומנהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו. בחודשים אוקטובר-דצמבר יוקדשו המפגשים לדיון ופיתוח של הנושאים שהמשתתפים יבחרו לעסוק בהם. במהלך חודשי הרזידנסי, כל משתתף יקיים שני מפגשים עם הקהל הרחב בנושא הפרויקט האישי  (סדנה/אירוע/הרצאה/סיור וכד'), ובסוף תקופת השהות יציגו המשתתפים את הצעותיהם. תהליך העבודה יהיה פתוח לציבור – המבקרים בבניין והגולשים באינטרנט. בסיום התוכנית יוצג כל פרויקט לקהל הרחב בפרסום כלשהו (קטלוג/אתר אינטרנט/תערוכה וכד'). במהלך השהות יתבקשו הרזידנטים להשתתף בבלוג המלווה את התוכנית במדיום המועדף עליהם.

בדירה – קבוצה של יוצרים מישראל ווינה יתארחו  בדירה (מישראל לכל תקופת השהות, מווינה – לחודש אחד, סה"כ 8 יוצרים).

בדירה 4 חדרים, מתוכם יוקצו 3 כחדרי סטודיו (2 יוצרים בכל חלל). בחדר הרביעי, הסלון, יתקיימו מפגשים שבועיים. בחלל זה גם ייאספו חומרים רלוונטיים למחקר, שיהיו נגישים למשתתפי התוכנית ולקהל הרחב והיוצרים יציגו בו את תהליך העבודה שלהם. חדרי הדירה יהיו פתוחים למבקרים בעת שהות היוצרים ויינעלו בהעדרם. הסלון והמרפסת יהיו פתוחים כל העת לקהל המבקרים בבניין. היוצרים ישהו בדירה לפחות יומיים בשבוע.

מי יכול להגיש מועמדות: אמנים, מעצבים, כותבים, קולנוענים, אדריכלים, אורבניסטים, אקטיביסטים וכל יוצר/ת או קבוצת יוצרים, שיש להם זיקה לעיסוק במרחב הבנוי (ציבורי/פרטי/מה שביניהם), לשימור, לנוף, לקהילה, לקיימות ולעירוניות.

למועמדים – מה להגיש: ההגשה תתבצע באמצעות טופס הרשמה מקוון. יש להעלות לטופס ההרשמה קובץ אחד בפורמט PDF שמשקלו לא יעלה על mb10. בשם הקובץ יש לציין באנגלית את שמו המלא של המגיש. על הקובץ לכלול:

  1. פרטי קשר של היוצרים (שם, מייל, טלפון, כתובת)
  2. קורות חיים
  3. תקציר רזומה – ביו (עד חצי עמוד)
  4. תיק עבודות (עד 10 עבודות, עבודות וידיאו או תיעוד יש לצרף בלינק)
  5. טקסט הצהרת כוונות: מה הזיקה של עבודתך לנושא הרזידנסי? באיזה אופן תוכל/י לתרום ולהיתרם מהשתתפות ברזידנסי? משהו נוסף שחשוב שנדע עליך? (עד עמוד או 500 מילים)

קישור לטופס הרשמה מקוון: לינק

 

מה אנחנו נותנים:

  • מענק השתתפות בתוכנית של 6,600 ₪, כולל מע"מ.
  • חלל עבודה – חדר לכל שני יוצרים בדירה, למשך 4 חודשים.
  • ליווי אוצרותי אישי של אוצרת ומנהלת תוכנית הרזידנסי, אדר' סברינה צגלה, בתהליך העבודה על הפרויקטים.
  • מפגשי למידה ושיח בהנחיית צוות התוכן של בית ליבלינג והשותפים לפרויקט ממנהל מהטכניון, ביניהם אדריכלי שימור, מתכנני ערים, אנשי חינוך ומעצבים.
  • חשיפת הפרויקט בפלטפורמות השונות של בית ליבלינג.
  • תיעוד הפרויקט.
  • אפשרות לקיום תערוכה בכפוף לגיוס משאבים.

הקבלה לתוכנית מותנית בהתחייבות להשתתפות מלאה.

מועד אחרון להגשה: 30/4/2022

מועד הכרזת הזוכים: 02/6/2022

מועד תחילת הרזידנסי: 1/9/2022

מועד סיום הרזידנסי: 31/12/2022

1 תגובות על “קול קורא לתוכנית רזידנסי ״הדירה״ בבית ליבלינג: שימור ונחלת הכלל”

    נשמע אחלה והכל אבל שכר של 6600 שקל לתקופה של ארבעה חודשים, עם או בלי מע"מ, לא ממש מציאותי. זו אפילו לא משכורת חודשית אחת. איך אתם מצפים שמישהו יתקיים מזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *